Är det värt att uppgradera (minne+SSD) i klen laptop?

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera (minne+SSD) i klen laptop?

Min moster har en laptop som nu är 5-6 år. Den var klen redan när den var ny
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=713370

Intel Pentium DC T4500 - 2,3 GHz Dual Core
2 GB SO-DIMM DDR3
Hårddisk 5400 RPM 160 GB

Den stora frågan är, vore det värt trycka i 2-4 GB minne extra (kan man ha ojämn storlek på stickorna på den typen av dator? Sitter nog 1x2GB nu) och en 120 GB SSD.

Totalt ca 700kr, men kommer det att ge någon märkbar förbättring?
Hon använder den för webbsurfing, skype, youtube. Den fungerar bra till detta men allt är väldigt trögt, tar lång tid att starta program, lång uppstart m.m.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är värt det. Bara en ssd skulle göra underverk. Huruvida en uppgradering av ram skulle hjälpa beror lite mer på operativsystem och i viss mån vilken browser och hur många flikar som används. Men för 700:- så tror jag att den kan leva 2-3 år till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Jag tryckte in en SSD i min mors gamla MPB 2010 modell och den blev genast mer responsiv. Hon hade klagat på att "badbollen" dök upp hela tiden och funderade på att köpa en ny laptop. Köpa en SSD var en klart värd investering.

Om det inte funkar så bra så har du ju alltid en SSD du kan stoppa in i någon annan dator eller eventuellt den nya laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

2 GB SO-DIMM DDR3
Hårddisk 5400 RPM 160 GB

Den stora frågan är, vore det värt trycka i 2-4 GB minne extra (kan man ha ojämn storlek på stickorna på den typen av dator? Sitter nog 1x2GB nu) och en 120 GB SSD.

Hon använder den för webbsurfing, skype, youtube. Den fungerar bra till detta men allt är väldigt trögt, tar lång tid att starta program, lång uppstart m.m.

Om du vill ha en sticka 2 GB SO-DIMM DDR3 så kan du få en av mig free of charge, jag har en liggandes som inte längre används. I så fall bara att du skickar ett PM

/Erik

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att många laptops behöver en väldigt slimmad HD/SSD. "Vanliga" SSD kan vara några millimeter för tjocka. Slim kan kosta nån krona extra. Har själv två laptops som jag fulfixat där jag fick använda kraft för att få ihop allt och resultatet är en utbuktande lucka. Fult men funkar

Fast i en sån budgetdator du nämner så känns det spontant som att de använt billigaste de hittade, dvs stock HD, inga slim-grejer.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

2 GB SO-DIMM DDR3
Hårddisk 5400 RPM 160 GB

Det beror lite på vad man är ute efter. Det är ju inget fartmonster och kommer aldrig att vara.

Med det sagt så har jag hottat upp både sambons bärbara dator och två av mina föräldrars med just SSD och de har varit mycket nöjda med resultatet. SSD'n gör främst att dator och program startar snabbare, vilket brukar vara det som uppfattas som problemet. Mailprogram, webläsare och Word tar inte så mycket kraft att driva runt när de väl sitter i minnet.

Med tanke på att datorn bara har 2GB så kommer även en fördubbling av minnet att ge bra effekt.

Jag brukar använda Crucial's uppgraderingsassistent för att hitta delar. Om du köper de minnen som den rekommenderar så garanterar det att det funkar. Även Kingston har en liknande för deras minnen.
http://www.crucial.com/usa/en/compatible-upgrade-for/eMachine...

Väljer du att köpa annat märke kan du se precis vilken spec minnet ska ha på Crucials sida.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för snabb feedback!

Låter som att ni är ense om att det ger såpass förbättring att det är värt.

Skrivet av Erik:

Om du vill ha en sticka 2 GB SO-DIMM DDR3 så kan du få en av mig free of charge, jag har en liggandes som inte längre används. I så fall bara att du skickar ett PM

/Erik

Det vore ju fantastiskt! Jag täcker självklart omkostnaderna. Skickar ett PM.

Skrivet av talonmas:

Tänk bara på att många laptops behöver en väldigt slimmad HD/SSD. "Vanliga" SSD kan vara några millimeter för tjocka. Slim kan kosta nån krona extra. Har själv två laptops som jag fulfixat där jag fick använda kraft för att få ihop allt och resultatet är en utbuktande lucka. Fult men funkar

Fast i en sån budgetdator du nämner så känns det spontant som att de använt billigaste de hittade, dvs stock HD, inga slim-grejer.

Bra tips! Det sitter, som du misstänker, en vanlig 2,5". Har själv bytt ut originaldisken när den kraschade några månader efter att garantin gått ut.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

/Erik

Kan meddela att minnet låg i brevlådan ett par dagar senare. Helt gratis också.
Nu fick jag möjlighet att sätta det i datorn och det fungerar perfekt. Märkt en viss förbättring redan.
Tusen tack Erik!

Visa signatur

Det var High noon.