Bostadspriser 2017 och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Din definition visar ju på att det inte är en subvention. Det här är inget som är riktat till fastighetsägare och bostadslån, det är så finansmarknaden är uppbyggd. Du skattar på kapitalvinst och får dra av för kapitalförlust.

Angående politiken var det inte riktat mot dig eller någon i tråden, bara en reflektion jag gjort.

Hur skulle ett subventionerat bolån se ut menar du? Måste det vara månatliga, kontanta utbetalningar för att du skall räkna det som en subvention?

Staten hjälper låntagarna (oavsett anledning till lånet) att sänka kostnaden för att låna pengar, det blir alltså billigare att låna eller med andra ord "ett statligt ekonomiskt stöd med avsikt att sänka priset på en vara eller tjänst". I detta fall är varan pengar. SAOL definierar subvention som "ekonomiskt understöd" och det är ju precis det det handlar om, ett ekonomiskt understöd till boendekostnaderna.

En långsam nedtrappning av ränteavdragen med säg 1,5-2 %-enheter per år skulle effektivt dämpa köplusten och prisstegringen utan att göra alltför stora hål i folks plånböcker. Problemet är att man skulle infört detta redan för flera år sedan när boendepriserna började skena, även om man bestämmer sig för att ta tag i detta nu kommer inget att ändras förrän tidigast 2020.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hur skulle ett subventionerat bolån se ut menar du? Måste det vara månatliga, kontanta utbetalningar för att du skall räkna det som en subvention?

Staten hjälper låntagarna (oavsett anledning till lånet) att sänka kostnaden för att låna pengar, det blir alltså billigare att låna eller med andra ord "ett statligt ekonomiskt stöd med avsikt att sänka priset på en vara eller tjänst". I detta fall är varan pengar. SAOL definierar subvention som "ekonomiskt understöd" och det är ju precis det det handlar om, ett ekonomiskt understöd till boendekostnaderna.

En långsam nedtrappning av ränteavdragen med säg 1,5-2 %-enheter per år skulle effektivt dämpa köplusten och prisstegringen utan att göra alltför stora hål i folks plånböcker. Problemet är att man skulle infört detta redan för flera år sedan när boendepriserna började skena, även om man bestämmer sig för att ta tag i detta nu kommer inget att ändras förrän tidigast 2020.

Det borde ju utformas likt rot och rut isåfall.
I det här fallet får ju staten in motsvarande summa från den som gör vinsten. Det är alltså en subvention att inte konfiskera mer av medborgarnas pengar?
Ska man fortfarande få kvitta det mot vinstskatt? Ska vinstskatten tas bort?
Hur tänker du kring företag som använder lån för investeringar? Ska de inte få göra avdrag?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det borde ju utformas likt rot och rut isåfall.
I det här fallet får ju staten in motsvarande summa från den som gör vinsten. Det är alltså en subvention att inte konfiskera mer av medborgarnas pengar?
Ska man fortfarande få kvitta det mot vinstskatt? Ska vinstskatten tas bort?
Hur tänker du kring företag som använder lån för investeringar? Ska de inte få göra avdrag?

Det är inga problem att ha olika villkor för olika typer av lån, det är ju tex bara bolån som har amorteringskrav (eller rättare sagt var det den enda typ av lån där det var normalt att erbjuda amorteringsfritt, något som inte är tillåtet annat än i undantagsfall idag).

Ett annat möjligt sätt är att bara tillåta ränteavdrag mot kapitalinkomster istället för som idag intäkter av tjänst (men det skulle aldrig vänstern gå med på). Dagens system är en kvarleva från den tid då man inte skiljde på inkomstslagen utan allt beskattades lika mycket, något som ändrades för drygt 30 år sedan. Då lade man helt enkelt kapitalintäkterna till lönen och drog marginalskatt enligt tabell, beskattningsbar intäkt var alltså lön+kapitalintäkt-räntekostnad. Rimligen borde man flyttat ränteavdragen till kapitalkategorin när systemet gjordes om så att avdraget begränsats på samma sätt som kapitalbeskattningen begränsades.

Rent ideologiskt tycker jag att det är fel med skatt på ägande, det drabbar sällan dem som äger mest utan bara vanligt folk. Dagens fastighetsavgift gynnar fastighetsägare i attraktiva områden, den gamla skatten slog extremt hårt mot de som bott länge i sina hus och till slut inte hade råd att bo kvar när taxeringsvärdena steg, en ökning som de själva inte kunnat påverka eller dra nytta av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det enda man kan säga är att man inte kan vara stensäker på antingen uppgång eller nedgång. Bostadsmarknaden påverkas av för många variabler som vi inte kan förutspå för att egentligen säga någonting. Alla väljer de variabler de själva anser viktigast och försöker förutspå hur dessa kommer röra på sig men sist och slutligen kan allt omkullkastas av variabler de inte tagit med.

Min egen uppfattning har alltid varit att för mitt boende spelar det ingen roll, jag köper alltid billigt nog för att ha råd med höga räntor och så att jag har råd med en relativt kraftig nedgång. Nu står jag dock inför dilemmat i hur jag tror priserna på fritidshus kommer utvecklas då jag vill köpa sådant. Det är inte längre "min bostad" utan ett rent lyxinköp så jag kan inte motivera den med att jag ju måste bo någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Stockholm som extremexempel är absolut inte överhettat

Är just det som är felet, det är just ni som trissar upp priserna mest.
Min mening är att en bostad ska vara avbetald inom 10år med 1 genomsnittlig lön.
I dagens samhälle så är det yttre ytterkanter där du kan möjligt hitta vettiga priser.
Men om vi då tar i beaktning över centraliseringen samt straffskatter å avgifter så lockar det inte folk.
Men slår vi ut inlandet så kan ingen heller flytta till storstäder pga inkomstskillnader samt bostadsbrist.
Att inte agera aktivt idag gör att vi får bara högre svallvåg att möta.
Trodde att efter -94 med så färskt i minnet att folk hade mer begrep på ekonomi.
Men så är det reella behovet alltid där dvs bostad behöver vi alla.
Så enda vettiga är att slå lag på % ökning per år där pris överstiger mer än X% från senaste beräkning ska valideras av statlig instans med beräkning av vad folk tjänar i snitt i området, för att få bort denna kaotiska tro på värde som det är idag.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Min mening är att en bostad ska vara avbetald inom 10år med 1 genomsnittlig lön.

Är detta hur det historiskt sätt har sett ut på bostadsmarknaden? Vilken typ av bostad avses?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

I dagens samhälle så är det yttre ytterkanter där du kan möjligt hitta vettiga priser.
Men om vi då tar i beaktning över centraliseringen samt straffskatter å avgifter så lockar det inte folk.
Men slår vi ut inlandet så kan ingen heller flytta till storstäder pga inkomstskillnader samt bostadsbrist.
Att inte agera aktivt idag gör att vi får bara högre svallvåg att möta.
Trodde att efter -94 med så färskt i minnet att folk hade mer begrep på ekonomi.
Men så är det reella behovet alltid där dvs bostad behöver vi alla.
Så enda vettiga är att slå lag på % ökning per år där pris överstiger mer än X% från senaste beräkning ska valideras av statlig instans med beräkning av vad folk tjänar i snitt i området, för att få bort denna kaotiska tro på värde som det är idag.

"Min mening är att en bostad ska vara avbetald inom 10år med 1 genomsnittlig lön."

Komiskt godtyckligt det där

Hur som helst, allt eftersom priserna stiger så blir det mer och mer så att vi får se det som att hyr våra bostäder av bankerna, till ofta lägre pris än vanliga hyresrätter men utan de fördelar som en hyresrätt ger. Mitt enda problem med detta är att det känns väldigt onödigt att ha banken som mellanhand här som skall få göra vinst av detta, lika bra att vi tar våra bolån direkt från staten istället då så alla får vara med på kakan... poängen med att låta bankerna hantera lånen är ju att flytta risken, men nu när bankerna ändå räknar med att bli räddade av staten om något går fel så tar vi ju risken i vilket fall. Lika bra att skära bort bankerna då i min mening.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Som någon skrev ovan, ytterst godtyckligt. Som du skriver i din egen signatur - fakta. Ytterområden i Stockholm steg mest i hela Sverige under 2016. Så med det som referens - nog lockar det människor alltid.
En klar majoritet bor redan i storstadsområden, är det något som oroar är det snarare avbefolkning på landet man ska fundera över.

Skrivet av Triffid:

Hur som helst, allt eftersom priserna stiger så blir det mer och mer så att vi får se det som att hyr våra bostäder av bankerna, till ofta lägre pris än vanliga hyresrätter men utan de fördelar som en hyresrätt ger. Mitt enda problem med detta är att det känns väldigt onödigt att ha banken som mellanhand här som skall få göra vinst av detta, lika bra att vi tar våra bolån direkt från staten istället då så alla får vara med på kakan... poängen med att låta bankerna hantera lånen är ju att flytta risken, men nu när bankerna ändå räknar med att bli räddade av staten om något går fel så tar vi ju risken i vilket fall. Lika bra att skära bort bankerna då i min mening.

Det finns väl ytterst få fördelar med en hyresrätt - pengar i sjön bara.
Som jag skrev i några inlägg tidigare: Jag har hållit mig undan denna tråd för att det är så mycket okunnigt skriveri.

Vi hyr absolut ingenting av banken, banken är ingalunda en mellanhand - försök förstå hur vuxenvärlden fungerar. Bankerna räknar absolut inte med att bli räddade av staten, däremot blev ett par banker det 2008 då vi annars hade fått betydligt värre problem om de hade fått försvinna. Bolån står för en ytterst marginell del av vad en bank sysslar med.
Staten har för övrigt en bank, SBAB, som jag själv använder och kan rekommendera.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

1992 var det inga många som klarade av en ränta på 500 procent. Över 25000 svenskar lever fortfarande med enorma skulder sedan bubblan. Frågan är hur bra dagens svenskar klarar av en hög ränta.

Det där är vad jag vet en myt; att bolåneräntorna skulle ha legat på 500% 1992. Marginalräntan låg på 500% några dagar men det innebar inte att bolåneräntorna låg på 500%. Som högst låg de på runt 20% vad jag vet och då var även inflationen rekordhög vilket gjorde att realräntan låg mellan 5-10%. Såklart jobbigt om man samtidigt blev av med jobbet men för de flesta med jobb var det inget större problem ens vid de räntenivåerna. Allt detta var dessutom kopplat till att Sverige (och flera andra länder) fick flytande kronkurser istället för fasta, vilket ju knappast kan hända igen? (Såklart finns dock andra riskfaktorer som kan få räntan att sticka iväg igen).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Vi har iofs en brist på bostäder, i den mening att det saknas bostäder till alla som vill ha. Detta driver givetvis upp priserna, men gäller även om en bubbla brister och priserna rasar.

Så länge som det finns ett underskott av bostäder i den mening att det finns färre bostäder till försäljning än det finns köpare som kan få fram kapital så håller jag nog med dig, men den dag det blir en krasch av något slag så sjunker försäljningspriserna för de som måste sälja. I vissa fall kan banker få för sig att säga upp delar av lån på hus som är övervärderade och då framtvinga försäljningar (iofs rätt korkat av bankerna och nog rätt ovanligt, men det har hänt).

Det här stämmer inte heller, lagen har ändrats (tror det var 2012) så banker kan inte säga upp lån på hus och framtvinga försäljningar - så länge man betalar ränta/amortering som man ska såklart.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet på bostadsmarknaden är relativt begränsad och enbart baserat på mina köp / försäljningar i Stockholm. Men är ändå rätt säker på fortsatt uppgång i vissa regioner.

Köparna har blivit "smartare" vilket lett till ett försiktigare och mer realistiskt beteende vid budgivningar. Generellt är folk mer avvaktande och det är inte samma hets även om de riktigt fina objekten fortfarande går innan visning och i hetsiga budgivningar.

Just nu äger jag två lägenheter i Stockholmsområdet och en av dom ska säljas. Ska träffa en mäklare i veckan för att se vilken av dom som just nu "ligger bäst till" hos köparna. Just nu upplever jag marknaden lite svajig, ibland är det världens fart, ibland är det helt stiltje och köparna kan vara ganska "kaxiga" och peka på att lägenheten är helt fel prissatt. Det gäller att ha is i magen och inte sälja till underpris, för alla behöver nånstans att bo. Tillgång och efterfrågan pressar priset uppåt i många regioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Politikerna gör ett desperat försök med att hålla ihop bubblan. En oansvarig politik som gör att vi får leva gott på våra barns bekostnad. När bubblan väl spricker så kommer de i sann marxistisk anda att införa jämlikhet. De som gör uppror lär sluta som i Soviet.

Istället för att bara prata om en "bubbla" och göra märkliga liknelser till Sovjetunionen kan du väl utveckla lite mer kring varför det är en bubbla och varför du tror att den kommer att spricka.

Skrivet av Olegh:

Ber om ursäkt för att jag bara bryter ut ett stycke och bashar, men... det där är ett jättefånigt argument. Banker (och deras medarbetare med huvuden långt uppkörda i sina egna bakdelar) är inte allsmäktiga och allvetande. De agerar efter "marknaden" så som den ser ut just nu och utifrån det de kan gissa utifrån sin bristfälliga data och sina bristfälliga teorier. Banker är bra på att tjäna pengar, men det har mer att göra med att de håller allas våra pengar gisslan och när något går snett så för skattebetalarna och vanligt folk stå för fiolerna.

En bank är inte ett företag eller ekonomisk aktör som någon annan när den blivit tillräckligt stor.

Ingen bank har medarbetare som är allvetande, det är det säkert ingen som påstår (förutom eventuellt de själva). Men vad han menar är säkert att ekonomiska experter som för övrigt inte vill förlora några pengar sannolikt har bättre koll på världsekonomin och dess alla faktorer än någon random snubbe på ett teknikforum.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av inquam:

Då vi sett massor med år där prisökningar varit 10%+ och löneökningar kanske 2% så säger det sig självt att det inte kan hålla på i evighet. Det är en mattematisk självklarhet.
Vi lägger idag en större del av vårt lön på boende än tidigare. Detta leder till mindre kapital för konsumption, vilket på sikt kan påverka ekonomin i samhället då färre behöver jobba i affärer då färre köper, folk får mindre pengar att kunna spendera på konsumption och boende då de förlorar jobb osv.
Konstgjord andning, lånade pengar till konsumption osv kan hålla igång det hela, men det är ingen evighetslösning.

Alla som idag indikerar att om räntan går upp 1-2% så får de det tufft med bolånen visar hur illa det egentligen är med folk som lånat för mycket och räknat med att inte ammortera på lånen.
Lägg sedan till att om bostadsbyggande kommer igång ordentligt och bristen på bostäder sjunker så minskar också efterfrågan och således priserna på bostäder.

Men folk kommer försöka "tjäna" så mycket de kan medans de kan. Det är exakt det som utgör en bubbla. Att inte hållbara orsaker är vad som ligger bakom prisökningar utan "spekulation" och uppblåsning genom tex för dåligt utbud.

Ytterligare ett påstående som inte stämmer. Vi lägger inte alls en större del av våra inkomster på boende än tidigare. Vi lägger en lägre andel av våra inkomster på boende än på mycket länge. Känner mig tvungen att rätta alla felaktiga påståenden i den här tråden, ber om ursäkt för det 😃

Källa: SCB,
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Hu...
http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushal...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Min erfarenhet på bostadsmarknaden är relativt begränsad och enbart baserat på mina köp / försäljningar i Stockholm. Men är ändå rätt säker på fortsatt uppgång i vissa regioner.

Köparna har blivit "smartare" vilket lett till ett försiktigare och mer realistiskt beteende vid budgivningar. Generellt är folk mer avvaktande och det är inte samma hets även om de riktigt fina objekten fortfarande går innan visning och i hetsiga budgivningar.

Just nu äger jag två lägenheter i Stockholmsområdet och en av dom ska säljas. Ska träffa en mäklare i veckan för att se vilken av dom som just nu "ligger bäst till" hos köparna. Just nu upplever jag marknaden lite svajig, ibland är det världens fart, ibland är det helt stiltje och köparna kan vara ganska "kaxiga" och peka på att lägenheten är helt fel prissatt. Det gäller att ha is i magen och inte sälja till underpris, för alla behöver nånstans att bo. Tillgång och efterfrågan pressar priset uppåt i många regioner.

Av alla visningar jag har varit på i innerstan så har majoriteten gått upp med minst 800.000kr och en hel del har sålts innan visning(pga. skyhögt förstabud)! Hög efterfrågan på lägenheter i Stockholm kombinerat med den låga låneräntan gör att priserna vanligtvis landar på ~100k/kvm i innerstan. Helt galet

Vart ligger dina lägenheter och hur stora är de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Av alla visningar jag har varit på i innerstan så har majoriteten gått upp med minst 800.000kr och en hel del har sålts innan visning(pga. skyhögt förstabud)! Efterfrågan på lägenheter i Stockholm kombinerat med den låga låneräntan gör att priserna vanligtvis landar på ~100k/kvm i innerstan. Helt galet

Takvåning 90 m2 - Sundbyberg

Takvåning 76 m2 med 40 m2 terass - Bromma

Ja, ~100k/kvm i innerstan är ju inga konstigheter. Det har börjat bli ~100k/kvm t.o.m i Sundbyberg nu (t.o.m på lägenheter över 25 m2) och DET är sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ytterligare ett påstående som inte stämmer. Vi lägger inte alls en större del av våra inkomster på boende än tidigare. Vi lägger en lägre andel av våra inkomster på boende än på mycket länge. Känner mig tvungen att rätta alla felaktiga påståenden i den här tråden, ber om ursäkt för det 😃

Källa: SCB,
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Hu...
http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushal...

Ja för att räntan ligger så lågt. Med denna lätta penningpolitik kan det bli jobbigt för svensk ekonomi på sikt om räntorna stiger speciellt med dem skuldnivåerna vi ligger på. Då kommer du få se att en allt större del av inkomsterna kommer gå till att betala av räntorna på lånen. Bostadspriser, skuldnivåer, reallöner och finansiella tillgångar är alla värden som till vissdel behöver gå i symbios, annars riskerar du bygga stora obalanser.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Av alla visningar jag har varit på i innerstan så har majoriteten gått upp med minst 800.000kr och en hel del har sålts innan visning(pga. skyhögt förstabud)! Hög efterfrågan på lägenheter i Stockholm kombinerat med den låga låneräntan gör att priserna vanligtvis landar på ~100k/kvm i innerstan. Helt galet

Den stora frågan är ju hur stor andel som köpt på sig lägenheter de egentligen inte har råd med. Eftersom du pratar om innerstan så betyder ju inte höga priser i sig att det är problem utan frågan är hur ekonomin hos de som faktiskt köper ser ut. Jag själv ser inga problem med 100k/kvm, jag och frun skulle nog betala mer än så om det krävdes.

Permalänk
Skrivet av Marke:

Ja för att räntan ligger så lågt. Med denna lätta penningpolitik kan det bli jobbigt för svensk ekonomi på sikt om räntorna stiger speciellt med dem skuldnivåerna vi ligger på. Då kommer du få se att en allt större del av inkomsterna kommer gå till att betala av räntorna på lånen. Bostadspriser, skuldnivåer, reallöner och finansiella tillgångar är alla värden som till vissdel behöver gå i symbios, annars riskerar du bygga stora obalanser.

"Om det blir dyrt med boende så kommer vi behöva lägga en större andel av inkomsterna på boende". Jo så är det ju...
Läs påstående jag invände mot istället.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

"Om det blir dyrt med boende så kommer vi behöva lägga en större andel av inkomsterna på boende". Jo så är det ju...
Läs påstående jag invände mot istället.

Japp hans påstående är fel men annars tror jag han kan få rätt i mycket av det han säger. En kris inom dem närmaste två åren med nuvarande penningpolitik kommer vara riktigt jobbig, alla instrument du kan använda för att ta dig ur en riktig lågkonjunktur är redan förbrukade.
Traditionell ekonomi brukar vara att du höjer räntan stegvis efter en lågkonjunktur för att inte bygga stora obalanser.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Den stora frågan är ju hur stor andel som köpt på sig lägenheter de egentligen inte har råd med. Eftersom du pratar om innerstan så betyder ju inte höga priser i sig att det är problem utan frågan är hur ekonomin hos de som faktiskt köper ser ut. Jag själv ser inga problem med 100k/kvm, jag och frun skulle nog betala mer än så om det krävdes.

Jo, jag kan tänka mig att en hel del människor inte klarar av en räntehöjning på 2-3% med tanke på priserna i Stockholm!

Hade jag inte haft en del pengar att gå in med själv så hade jag varit lite mer tveksam till att köpa lägenhet. Vi har endast 1.19% ränta hos vår bank så det är inte så konstigt att folk bjuder pengar mer än vad de skulle klara av att betala tillbaka vid en eventuell räntehöjning.

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm:
Sett över lång tid kanske ja. Men i närtid nej. Vi har haft löneökningar på några få procentenheter och ofta inte ens reallöneökningar. Ändå har bostadspriser stigit med tvåsiffrigt procentenheter. Det medför per automatik att vi spenderar mer på boendet. Sedan kan man självklart flytta fönstret man tittar på och se att det inte är något som stämmer för all tid.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

@TobiasStockholm:
Sett över lång tid kanske ja. Men i närtid nej. Vi har haft löneökningar på några få procentenheter och ofta inte ens reallöneökningar. Ändå har bostadspriser stigit med tvåsiffrigt procentenheter. Det medför per automatik att vi spenderar mer på boendet. Sedan kan man självklart flytta fönstret man tittar på och se att det inte är något som stämmer för all tid.

Jag länkade till statistik för 2015. Sitter du på färskare statistik får du gärna länka till din källa. Är den bara en "känsla" du har är den ganska meningslös som diskussionsunderlag...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Jo, jag kan tänka mig att en hel del människor inte klarar av en räntehöjning på 2-3% med tanke på priserna i Stockholm!

Hade jag inte haft en del pengar att gå in med själv så hade jag varit lite mer tveksam till att köpa lägenhet. Vi har endast 1.19% ränta hos vår bank så det är inte så konstigt att folk bjuder pengar mer än vad de skulle klara av att betala tillbaka vid en eventuell räntehöjning.

Jag tror det är en rätt liten andel faktiskt som inte klarar 4-5% räntor. En stor del av de som köper i Stockholm har inkomster som klarar av det, i var fall om vi pratar områdena som kostar 100k/kvm. Frågan är ju hur stor andel som inte klarar det vilket är svårt att hitta statistik på. Bankerna har ju i var fall kalkylerat på högre räntor än så men deras schablonberäkning lämnar inte mycket lyxliv i övrigt så de flesta vill nog inte leva så.

Jag själv har svårt att se att 100k/kvm skulle vara speciellt dyrt för att bo mitt i Stockholm, kan nog bli betydligt dyrare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

@TobiasStockholm:

Du kan ju inte ta ett rikssnitt och applicera det på huvudstaden - inget av det representerar det andra och det är stora skillnader.
Vill man ha ett jobb som betalar sig så är det på gott och ont huvudstaden man ska välja.
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Ditt-lan-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tror det är en rätt liten andel faktiskt som inte klarar 4-5% räntor. En stor del av de som köper i Stockholm har inkomster som klarar av det, i var fall om vi pratar områdena som kostar 100k/kvm. Frågan är ju hur stor andel som inte klarar det vilket är svårt att hitta statistik på. Bankerna har ju i var fall kalkylerat på högre räntor än så men deras schablonberäkning lämnar inte mycket lyxliv i övrigt så de flesta vill nog inte leva så.

Jag själv har svårt att se att 100k/kvm skulle vara speciellt dyrt för att bo mitt i Stockholm, kan nog bli betydligt dyrare än så.

Vi snackar om en räntekostnad som ändras från 6.250kr(1.5%) till 20.800kr(5%). Glöm inte amorteringskravet på 2% och att det följer med en hyra på ~3.000kr.

5.000.000kr i lån
2% amortering + 3.000kr hyra inkluderat

1,5% ränta resulterar i en total boendekostad på 17.550kr.
5% ränta resulterar i en total boendekostad på 32.100kr.

Ett par som tjänar 40.000kr i månaden efter skatt klarar utan större problem av en ränta på 1,5%. Samma par skulle däremot känna sig rejält pressade av en ränta som ligger på 5%. Endast 7.900kr till alla andra räkningar, bil och mat lämnar knappt några pengar över till nöje/sparande.

100k/kvm kanske inte känns speciellt dyrt när räntan ligger på 1,5% men ska man däremot betala 5% ränta så blir det genast väldigt mycket dyrare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Staz:

Vi snackar om en räntekostnad som ändras från 6.250kr(1.5%) till 20.800kr(5%). Glöm inte amorteringskravet på 2% och att det följer med en hyra på ~3.000kr.

5.000.000kr i lån

Ett par som tjänar 40.000kr i månaden efter skatt klarar utan större problem av en ränta på 1,5%. Samma par skulle däremot känna sig rejält pressade av en ränta som ligger på 5%. Endast 7.900kr till alla andra räkningar, bil och mat lämnar knappt några pengar över till nöje/sparande.

100k/kvm kanske inte känns speciellt dyrt när räntan ligger på 1,5% men ska man däremot betala 5% ränta så blir det genast väldigt mycket dyrare.

Fast är det verkligen folk med den lönen som köper en lägenhet för nästan 6 miljoner? Vårt hushåll tjänar mer än det där och fick inte ens i närheten av det i lånelöfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Fast är det verkligen folk med den lönen som köper en lägenhet för nästan 6 miljoner? Vårt hushåll tjänar mer än det där och fick inte ens i närheten av det i lånelöfte.

Med den låga räntan idag så är det inte omöjligt. Går man in med en del kontant så är det inga större problem att få ett lån från banken. Man kan till exempel ha fått ett arv från en bortgången förälder som gör det möjligt. Lägger man alla pengar på en lägenhet så blir det tufft när räntan stiger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Instämmer i att det troligen är få. Jag har chansat lite med att behålla huset efter separation från dotterns mamma, men det behövs 6-7% innan jag börjar få panik. Lite till för att det ska skita sig helt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

5.000.000kr i lån

Hur många som köper 2or i innerstan tror du har arbeten som betalar de lönerna? Lägg till 20 000 kr så är du nog närmare sanningen, det paret du pratar skulle inte fått ett lånelöfte på 5 mille.

Och nej, tycker inte 100k/kvm känns speciellt dyrt ens när räntan är 5%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur många som köper 2or i innerstan tror du har arbeten som betalar de lönerna? Lägg till 20 000 kr så är du nog närmare sanningen, det paret du pratar skulle inte fått ett lånelöfte på 5 mille.

Och nej, tycker inte 100k/kvm känns speciellt dyrt ens när räntan är 5%.

Absolut, det skulle vara svårt att få ett sådant lån utan en bra kontantinsats.

Jadu, alla tycker olika