Varför kan vi inte förbjuda Nyårsraketer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag längtar så till valet nästa år, SD lär ju kamma hem det hela. Blir spännande 4 år sedan. Är Sverige fortfarande kört då så blir det nog att flytta till Danmark ist.

Sverige lär vara mer kört, inte mindre, om SD får makten. Jag skiter fullständigt i deras främlingsfientlighet, problemet är deras kristdemokratiska ådra, där samhället ska bygga på att staten och kyrkan, ska vara en gemensam enhet. Det är inte OK.

Skrivet av pekkasteele:

Jag tänker på hundar och även människor som är rädda för dem, hundar hör bra och även om man har dem längst in i husets mörkaste källare så hör dom smällarna och blir rädda.

Träna, träna, träna. Har man tagit ansvar för ett annat liv, ska man fan se till så att de har det bra. Att gå runt och gnälla till nyår, för att sen inte orka göra något åt problemet resten av året, är inte bara patetiskt, utan vanvård av djur å det grövsta.

Skrivet av pekkasteele:

Jag kan tänka mig att även andra djur, hästar i stall, kor osv blir rädda, till vilken nytta?

Jag tror faktiskt inte det är ett speciellt stort problem. Merparten av de här djuren är, precis som hundarna, flockdjur, men befinner sig sällan ensamma. Jag vet inga bönder som inte skjuter fyrverkerier, även om det säkert finns. Dansken med sitt "häst spa" sköt det enskilt största fyrverkeriet i området där jag var till nyår...

Skrivet av pekkasteele:

För att nån full gubbe ska få titta på blinkande ljusen i 5 min ...

Awww, så sött. Du kallar mig ful gubbe. Kom ska du få en klubba.

Skrivet av pekkasteele:

Sen har vi miljön, det skräpar ner förfärligt mycket, det startar bränder som kan förstöra hus och skog. Sen, alla tungmetaller som släpps ut i miljön och förgiftar marken.

Det här är både rätt, och fel. Det startar väldigt få bränder redan som det är. Och om man faktiskt använder fyrverkerier så som säkerhetsföreskrifterna säger att man ska, så startar de inga alls.
Skräpar ned, gör de tyvärr i någon utsträckning. Jag föredrar bombrör över raketer, just för den anledningen, eftersom raketer i dag ofta består helt, eller delvis strukturellt av plast, bortsett från pinnen. Det är förstås inte nödvändigt, det har bara blivit normen eftersom alla ska ha det billigaste, och det är i dag billigare med plast, än med papper. Bombrör å andra sidan lämnar efter sig lite lera, papper och konfetti. När de samlats ihop och bränts på sopstationen är de en del av det förnyelsebara systemet, och om de lämnas åt sitt öde bryts de ned helt naturligt, så det ser kanske skitigt ut, men är inte ett stort miljöproblem.
Tungmetaller. Det är ett vanligt återkommande argument, men frågan som uppstår är genast... vilka tungmetaller? I dag är det egentligen enbart kopparsalter, och vismut som är aktuellt om man tittar på tungmetaller. Koppar anses inte speciellt giftigt, och mängden vi får från fyrverkerier på årsbasis är på skalan av ett halvt ton årligen. Vismut är så pass giftigt att det används i alla sorters kosmetika. Eller, om man väljer att formulera sig annorlunda. Vismut är helt enkelt inte giftigt.
Så, vilka tungmetaller är det du menar fyrverkerierna bidrar med som förgiftar markerna? Bly? Förbjudet i fyrverkerier sedan länge, men används flitigt inom jakt, fiske, och bilindustrin.

Skrivet av RVX:

Troligen har dom inte haft djur själva.

Jag har haft hund åtminstone 90% av min livstid. Träna.

Skrivet av Vesh:

Jag är för någon form av licenskrav.

Den kan jag fullt hålla med om. Dock behövs det vissa förbehåll. Det FINNS redan licenspliktiga fyrverkerier, men det finns inget bra underlag för vad som krävs för tt få tillstånd, och att ansöka om tillstånd kostar, om jag minns rätt, 1300:- ungefär. Oavsett om du får något tillstånd eller ej. för att "garanterat" få sitt tillstånd ska man ha gått någon form för pyroteknisk utbildning, scenpyroteknik, eller fyrverkerier, men det är inte relevant vilken typ av utbildning du har gått, kontra vilken typ av aktivitet du tänker ha ditt tillstånd till. En sådan utbildning kostar 10-12000:-, och uppåt.
Sen ska 154-tillståndet förnyas, om det är vart annat år... I det läget "borde" det bara vara en formsak, skicka in papperna, få ett nytt tillstånd, så osäkerheten är borta, men 1300+ vart, eller vart annat år, för något privatpersoner gör en gång om året, är inte realistiskt.

Skrivet av Vesh:

Bor man i en stad ser jag ingen poäng med att köpa egna fyverkerier så länge det görs någon form av offentligt arrangemang.

Det här har varit uppe tidigare. Då var det någon som påstod att nästan alla städer skjuter ett officiellt arrangemang till nyår, och jag frågade om man kunde identifiera de här "nästan alla" eftersom jag faktiskt inte känner till någon stad alls som skjuter på nyårsafton.
Här i Helsingborg hyr man inte helt sällan in en pyrotekniker och skjuter ett litet fyrverkeri i anslutning till en kommunal konferens på våren, men man "glömmer" regelbundet att söka tillstånd för att skjuta, man meddelar absolut inte allmänheten, och blir det en artikel om det i tidningen, så handlar det alltid om att det stör, och någon politiker står och urskuldar sig med att man kanske ska tänka igenom det en gång till inför nästa vår, och kanske inte skjuta något då, eftersom det trots allt är ganska dyrt, och skattebetalarna får stå för notan. Det skjuts dock alltid nästa år i alla fall.

Skrivet av reaperishere:

Varför förbjuda knark då isåfall ? Folk kommer ju få tag på det på nått annat sätt ändå...

Av just den anledningen håller man på att legaliserar runt om i världen. Det är betydligt bättre att ha något under kontroll, än att bara kriminella element ska få styra verksamheten.

Skrivet av reaperishere:

Så då är det ingen ide att förbjuda folk att inneha automatvapen heller. Är ju inte vapnet som är problemet utan personen...

Jag håller fullständigt med här. Fast skillnaden är att du är "ironisk" det är inte jag.

Det är alltid tragiskt när en familjemedlem går bort, men, precis som det står i artikeln, så är det inte "fyrverkerierna" som dödar hunden, utan helt enkelt den dåliga allmänhälsan, som gör att man inte klarar stressen. Vid 8'a års ålder är en hund inte direkt valp längre i heller, så att allmänhälsan inte är fantastiskt längre är inget oväntat. Marie-Louise har åtminstone försökt hitta ett hotell med fyrverkeri-förbud, men det är väl ungefär som vanligt, men gör för lite, och bara när det egentligen inte är så besvärligt för en själv. Att träna med jycken har antagligen aldrig varit ett alternativ.

Skrivet av Jasko:

Det finns så många människor som missbrukar användandet av just fyrverkerier. Vissa ägare kan inte ens gå på promenad med sina hundar på grund av missbrukandet av det... hundar kissar på sig av rädsla...

Jag tror få är för att det ska vara ett konstant skjutande i någon månad runt nyår, och ännu färre är för det oansvariga skjutandet där man av vårdslöshet, eller helt avsiktligt skjuter fyrverkerier mot / på folk, djur, egendom, osv. Men det är rätt stor skillnad på att tycka att det är lämpligt med polisåtgärder å det grövsta när man avsiktligt skjuter fyrverkerier mot folk, och ett totalförbud.
Jag, exempelvis, är lite extrem. Jag anser inte att där är någon som helst skillnad mellan ligister som skjuter fyrverkerier, och kastar sten. Båda borde föranleda polisåtgärd, och om man kastar sten / skjuter fyrverkerier mot polisen, ska de ha rätt att skjuta tillbaka.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@janne: Fan vad jobbigt det måste kännas nu lider med henne.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är ingen garanti att träning fungerar tyvärr. Vet inte hur många timmar vi försökte med vår första hund, men det var otaliga.
Nu levde han ändå ett långt och bra liv,
Har haft flertalet hundar hela livet och det gör ont att se dom lida, minst sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Vilken krigszon menar du? vad jag vet har vi inte haft krig i Sverige på bra många år nu.

Malmö är en bra start. Kanske inte med AK47or och RPG7 men en och annan granat, skjutning, stenkastning och annat våld. Och nyårsafton så var det ju fyrverkeri-krig mitt i Malmö.

Svenska polisen som vanligt gör ingenting förutom att åka runt i cirklar.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Dags att förbjuda gatusten. För folk brukar ta till dessa vid kravaller. Att sedan ett eventuellt förbud bara skulle slå tillbaka på de som använder dessa i syften att skjuta upp i luften för firande verkar ju folk inte förstå riktigt... De tror seriöst att ett förbud skulle få detta att försvinna... men så fungerar tyvärr inte verkligheten. Folk får tag i det även om det vore olagligt.

"Folk får tag i det även om det vore olagligt"
No shit, men inte i såpass stor mängd och sker mycket mer sällan tillskillnad mot när det är lagligt.

Och gatusten? Har inte sett lösa stenar på flera år i centrum.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Många "ovettiga" personer som går ut efter tolvslaget med tanke på att Malmö har ett sprudlande nattliv.

Intressant att någon som bor i Umeå kan så mycket om Malmös nattliv.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingman:

För 15 år sedan när jag var liten så var det inga problem att hantera raketer. Har dagens genomsnitts IQn helt plöstligt rasat 40 enheter?

Äsch.... Folk har väl alltid sprängt fingrar av sig och skit...

Jävla mycket mer rapportering och media idag så varje gång något händer så får folk panik och tror att jorden går under.

Om det finns en sak som suger med Internet så är det just det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothbrok:

Intressant att någon som bor i Umeå kan så mycket om Malmös nattliv.

Han kanske hört det på SVT?

Vilken tidning eller kanal lovordar inte Malmö inom ALLA kategorier?

Tänk själv vad .... trevligt <host>...... om hela Sverige vore som Malmö.

Ekonomin skulle glänsa och brottsligheten i botten

Om vi alla lyfter fram MP och V till makten 2018 så ger vi dem chansen att bygga om Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det är ingen garanti att träning fungerar tyvärr. Vet inte hur många timmar vi försökte med vår första hund, men det var otaliga.

Det finns inga garantier på någonting, men i realiteten är de som överhuvudtaget ens funderar på att träna, extremt få. Jag har som sagt tränat flera hundar som varit skott, eller enbart fyrverkeri rädda. Det har aldrig behövts med mina egna, men det är knappast en fördel att man har en sämre relation till hundarna än vad ägaren har, när man ska träna i sådana här avseenden. Har man inte ens prövat, har man ingen som helst rätt att klaga. Den dagen de som har prövat inte är en kraftig minoritet, i förhållande till de som klagar, så är det möjligen meningsfullt att diskutera, men tills dess? Diskussionen som borde föras är varför hundägare inte tar sitt jävla ansvar. Det har ju jag fått göra. Och ja... Jag plockar upp skiten efter jycken med. I min värld är det en självklarhet. Det är det inte heller bland hundägare i allmänhet i dag.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns inga garantier på någonting, men i realiteten är de som överhuvudtaget ens funderar på att träna, extremt få. Jag har som sagt tränat flera hundar som varit skott, eller enbart fyrverkeri rädda. Det har aldrig behövts med mina egna, men det är knappast en fördel att man har en sämre relation till hundarna än vad ägaren har, när man ska träna i sådana här avseenden. Har man inte ens prövat, har man ingen som helst rätt att klaga. Den dagen de som har prövat inte är en kraftig minoritet, i förhållande till de som klagar, så är det möjligen meningsfullt att diskutera, men tills dess? Diskussionen som borde föras är varför hundägare inte tar sitt jävla ansvar. Det har ju jag fått göra. Och ja... Jag plockar upp skiten efter jycken med. I min värld är det en självklarhet. Det är det inte heller bland hundägare i allmänhet i dag.
B!

Jag tror att du och jag tycker samma sak i grund och botten. Vi ser nog bara på saken utifrån olika, eller vårt egna perspektiv och erfarenheter.
Exakt. Träning kan mycket väl hjälpa en hund att få bukt med sina rädslor, problemet är bara att alla ägare inte ens tänker tanken utan tyvärr bara ignorerar det. Det är någonting man ska försöka göra i så tidig ålder som möjligt.
Har enbart haft en att "träna" på och utfallet blev inte som vi hade hoppats tyvärr. Men som du säger, dom som klagar utan att ha försökt gör bättre i att hålla tyst då det går att göra något åt.

Utan att diskutera källans bakgrund, den delen kan vi ta en annan gång...så stötte jag på den här artikeln idag: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PJKre/marie-louise-min-hu...
Jag säger inte att du ignorerar problemet, utan att andra gör det. Samma sak har dessutom hänt en bekant till mig.
Fruktansvärt.

Sen... den j×××a latmask som inte plockar upp sin skit konfronterar jag när jag ser dom. Har blivit ett och annat munnhugg kan man lätt säga, men är man så jäkla oansvarig ska man inte ens ha hund!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Och gatusten? Har inte sett lösa stenar på flera år i centrum.

De kastas ju regelbundet på polis, och ambulanser i Landskrona. Läser du inte nyheterna när det gäller annat än fyrverkerier?

Skrivet av RVX:

Utan att diskutera källans bakgrund, den delen kan vi ta en annan gång...så stötte jag på den här artikeln idag: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PJKre/marie-louise-min-hu...
Jag säger inte att du ignorerar problemet, utan att andra gör det. Samma sak har dessutom hänt en bekant till mig.
Fruktansvärt.

Jag såg, och kommenterade den artikeln ovan.

Skrivet av RVX:

Sen... den j×××a latmask som inte plockar upp sin skit konfronterar jag när jag ser dom. Har blivit ett och annat munnhugg kan man lätt säga, men är man så jäkla oansvarig ska man inte ens ha hund!

Vanligt, väldigt vanligt. Jag bor i en betongdjungel, med ett par tusen lägenheter. I åtminstone 10 % av dem finns det en hund, antagligen för att det är ett "barnvänligt" område, och barnfamiljer vill gärna ha husdjur, tror jag mig ha förstått.
Det verkar ännu vanligare med katt, speciellt "ute katt" men den diskussionen blir bara märklig...
I alla fall. MINST hälften av de som har hund i det här området plockar inte upp efter sin hund, (Och den andra hälften plockar bara upp sporadiskt.) och är oftast inte utrustade med påsar så att de kan plocka upp, om det skulle behövas. I stället försöker man ha hunden till att skita i rabatterna, vilket inte gör någon större skillnad i mina ögon. Det luktar fortfarande skit, och barnen har en tendens till att leka bland buskarna, vilket leder till att de klampar, sitter, och leker i skiten i alla fall. Inte helt sällan hundägarens egna barn, icke desto mindre. En tröst bara det, om jag ska vara ärlig. Jag kan eventuellt tänka mig att inte plocka efter hunden, om den skiter bland träden ute i skogen, om jag är i naturskog, och inte ett naturområde. Med andra ord, jag plockar, i princip alltid. Är det bara jag som kommer besöka platsen det här halvåret kan jag överväga att inte plocka, men som regel plockar jag i alla fall, för att det känns dumt att låta bli.
Jag blev uppfostrad så när jag växte upp. Vi hade skog, med vatten för fiskare, och stigar för vandrare, och regelbundna besök av orienterare, på gångavstånd från huset, så vi var där ofta, och då plockade man, det går helt enkelt automatiskt i dag.

Mest spännande är väl det faktum att man klagar på möten med hyresvärden, om att det luktar, och flyger hundskit omkring, när hyresvärden klipper gräsmattorna. Jag brukar inte gå, men av en slump var jag på ett möte när en tjej/kvinna påtalade att hon tyckte det var hemskt, skiten hamnade ju överallt, och hennes barn brukade minsann leka på den gräsmattan. Jag kunde inte hålla truten, utan påpekade att jag sett henne "inte se" att hunden skiter på gräsmattan flera gånger, och att hennes kille aldrig plockar upp efter jycken... och att det kanske kunde vara bra att föregå med gott exempel, börja plocka upp efter sin egen hund, innan man försöker få hyresvärden att bekosta "bajsplockning" i högt gräs, för att hyresgästerna är latare än helvete...
Det var inte populärt. Deras barn hälsar förvisso fortfarande på mig, men varken hon, eller sambon gör det. Men jag slipper åtminstone vara med och betala för att någon ska plocka skit på deras gräsmatta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingman:

Han kanske hört det på SVT?

Vilken tidning eller kanal lovordar inte Malmö inom ALLA kategorier?

Tänk själv vad .... trevligt <host>...... om hela Sverige vore som Malmö.

Ekonomin skulle glänsa och brottsligheten i botten

Om vi alla lyfter fram MP och V till makten 2018 så ger vi dem chansen att bygga om Sverige.

Utjämningsbidraget andra kommuner får betala malmö med 5 miljarder. Det är så mycket malmö går back varje år. Om hela sverige skulle vara i det tillståndet så skulle vi vara ett fattigt u-land. Så visst ska vi hylla malmö, va kul om alla kommuner i sverige gick med BRAKFÖRLUST!

Permalänk

Förbjud feminism och övriga kränkt- och offerkulturer istället. De är roten till det mesta skit vi ser idag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Alla som bor i Sverige är väl svenskar?

Nej, hundratusentals har inte svenskt medborgarskap?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Alla som bor i Sverige är väl svenskar?

Räcker det med att bo här? Blir jag kines om jag flyttar till Kina?

Flyttar jag dit, så kan jag i bästa fall anse mig vara kines ifall kineserna själva tycker jag smälter in i deras samhälle/levnadssätt och bidrar med något till deras land. Utseendemässigt får jag finna mig i att sticka ut för all framtid dock.

Medborgarskapet skall inte vara något man delar ut slentrianmässigt. Det signalerar bara att vi inte sätter något värde i att vara svensk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

De kastas ju regelbundet på polis, och ambulanser i Landskrona. Läser du inte nyheterna när det gäller annat än fyrverkerier?

Jag såg, och kommenterade den artikeln ovan.

Vanligt, väldigt vanligt. Jag bor i en betongdjungel, med ett par tusen lägenheter. I åtminstone 10 % av dem finns det en hund, antagligen för att det är ett "barnvänligt" område, och barnfamiljer vill gärna ha husdjur, tror jag mig ha förstått.
Det verkar ännu vanligare med katt, speciellt "ute katt" men den diskussionen blir bara märklig...
I alla fall. MINST hälften av de som har hund i det här området plockar inte upp efter sin hund, (Och den andra hälften plockar bara upp sporadiskt.) och är oftast inte utrustade med påsar så att de kan plocka upp, om det skulle behövas. I stället försöker man ha hunden till att skita i rabatterna, vilket inte gör någon större skillnad i mina ögon. Det luktar fortfarande skit, och barnen har en tendens till att leka bland buskarna, vilket leder till att de klampar, sitter, och leker i skiten i alla fall. Inte helt sällan hundägarens egna barn, icke desto mindre. En tröst bara det, om jag ska vara ärlig. Jag kan eventuellt tänka mig att inte plocka efter hunden, om den skiter bland träden ute i skogen, om jag är i naturskog, och inte ett naturområde. Med andra ord, jag plockar, i princip alltid. Är det bara jag som kommer besöka platsen det här halvåret kan jag överväga att inte plocka, men som regel plockar jag i alla fall, för att det känns dumt att låta bli.
Jag blev uppfostrad så när jag växte upp. Vi hade skog, med vatten för fiskare, och stigar för vandrare, och regelbundna besök av orienterare, på gångavstånd från huset, så vi var där ofta, och då plockade man, det går helt enkelt automatiskt i dag.

Mest spännande är väl det faktum att man klagar på möten med hyresvärden, om att det luktar, och flyger hundskit omkring, när hyresvärden klipper gräsmattorna. Jag brukar inte gå, men av en slump var jag på ett möte när en tjej/kvinna påtalade att hon tyckte det var hemskt, skiten hamnade ju överallt, och hennes barn brukade minsann leka på den gräsmattan. Jag kunde inte hålla truten, utan påpekade att jag sett henne "inte se" att hunden skiter på gräsmattan flera gånger, och att hennes kille aldrig plockar upp efter jycken... och att det kanske kunde vara bra att föregå med gott exempel, börja plocka upp efter sin egen hund, innan man försöker få hyresvärden att bekosta "bajsplockning" i högt gräs, för att hyresgästerna är latare än helvete...
Det var inte populärt. Deras barn hälsar förvisso fortfarande på mig, men varken hon, eller sambon gör det. Men jag slipper åtminstone vara med och betala för att någon ska plocka skit på deras gräsmatta.
B!

Ja exakt. Är jag ute i skogen där Ingen väg, stig eller likande finns och att det inte syns.... dvs ligger i hög terräng eller liknande så låter jag det vara.
Då gör det inget kan jag tycka. Men dom som struntar i det på allmänna platser? Ska inte ljuga, men det är alltid kul att argumentera mot folk som man vet har fel. Vet inte om det finns någon lag ang det hela, men det är ju för tusan vanligt folkvett.
Vissa individer med hundar undrar man verkligen hur dom är funtade.

Sen som du säger så verkar vissa heller inte kunna ta kritik, tragiskt och larvigt beteende ang den tjejen du berättade om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Räcker det med att bo här? Blir jag kines om jag flyttar till Kina?

Flyttar jag dit, så kan jag i bästa fall anse mig vara kines ifall kineserna själva tycker jag smälter in i deras samhälle/levnadssätt och bidrar med något till deras land. Utseendemässigt får jag finna mig i att sticka ut för all framtid dock.

Medborgarskapet skall inte vara något man delar ut slentrianmässigt. Det signalerar bara att vi inte sätter något värde i att vara svensk.

Vi får starta en ny tråd om det då det känns som ett alldeles för komplex ämne och hålla oss till *Varför kan vi inte förbjuda Nyårsraketer*

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

Räcker det med att bo här? Blir jag kines om jag flyttar till Kina?

Flyttar jag dit, så kan jag i bästa fall anse mig vara kines ifall kineserna själva tycker jag smälter in i deras samhälle/levnadssätt och bidrar med något till deras land. Utseendemässigt får jag finna mig i att sticka ut för all framtid dock.

Medborgarskapet skall inte vara något man delar ut slentrianmässigt. Det signalerar bara att vi inte sätter något värde i att vara svensk.

Flyttar du till Kina så blir du en svensk boende i Kina. En Fiat blir inte en BMW bara för att den säljs till Tyskland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

Räcker det med att bo här? Blir jag kines om jag flyttar till Kina?

Flyttar jag dit, så kan jag i bästa fall anse mig vara kines ifall kineserna själva tycker jag smälter in i deras samhälle/levnadssätt och bidrar med något till deras land. Utseendemässigt får jag finna mig i att sticka ut för all framtid dock.

Medborgarskapet skall inte vara något man delar ut slentrianmässigt. Det signalerar bara att vi inte sätter något värde i att vara svensk.

Du blir garanterad inlåst om du skjuter raketer mot polisen nere i Kina iallafall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Du blir garanterad inlåst om du skjuter raketer mot polisen nere i Kina iallafall.

Jajamensan. Helt rätt! Kinesiskt fängelse är nog utan tv, bibliotek och mat som utklassar skolorna.

För att återgå till kärnfrågan: jag skulle inte bli besviken om man tog bort/förbjöd fyrverkerier. Jag kan ha sympatier med dem som blir ledsna dock.

Tyvärr är de flesta förbud och lagar tandlösa i länder där polisen är underbemannad och rädd för att kränka någon.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nu har det verkligen eskalerat med raketbeskjutningar mot ambulanser, bussar och civila.
Polisen klagar på att dom blir beskjutna när dom åker ut på utryckningar, VARFÖR förbjuder man inte bara all försäljning av pyroteknik till privatpersoner?
Det ska väl till ett dödsfall innan man utfärdar ett förbud.

Tror snarare att ett förbud mot idioter är vad du söker. Kan dom inte kasta nyårsraketer kastar dom stenar istället.

Permalänk
Medlem

Går att urskilja flera tydliga tendenser bland dom som skjuter raketer på folk i denna videon.
En tendens är att alldeles för få av idioterna som faktiskt skjuter iväg fyrverkerierna får sina händer och huvuden avsprängda.

Tyvärr lär man väl bli kallad för rasist eller Sverigedemokrat om man listar upp resten av dom.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Räcker det med att bo här? Blir jag kines om jag flyttar till Kina?

Flyttar jag dit, så kan jag i bästa fall anse mig vara kines ifall kineserna själva tycker jag smälter in i deras samhälle/levnadssätt och bidrar med något till deras land. Utseendemässigt får jag finna mig i att sticka ut för all framtid dock.

Medborgarskapet skall inte vara något man delar ut slentrianmässigt. Det signalerar bara att vi inte sätter något värde i att vara svensk.

Med tanke på att antalet kinesiska medborgare som genomgått naturalisation uppgår till strax under 1500 individer (cirka en tusendels promille) ser dina odds inte jättebra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Går att urskilja flera tydliga tendenser bland dom som skjuter raketer på folk i denna videon.
En tendens är att alldeles för få av idioterna som faktiskt skjuter iväg fyrverkerierna får sina händer och huvuden avsprängda.

Tyvärr lär man väl bli kallad för rasist eller Sverigedemokrat om man listar upp resten av dom.

Jo det är ju så. Tyvär.

Det tråkiga är att polisen inte har resurser till att göra något. Skulle haft dit Nationella insatsstyrkan och gripit varenda jävel som riktar en pjäs mot folk. Men även om det skulle hända så skulle dom få gå pågrund av brist på bevis eller nåt annat joll .... Inte undra på att SD växer så det knakar.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Efta:

Med tanke på att antalet kinesiska medborgare som genomgått naturalisation uppgår till strax under 1500 individer (cirka en tusendels promille) ser dina odds inte jättebra ut.

Ha ha

Nej sannerligen inte. Försöker nog med Nya Zeeland istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

@Tumnus:
Pratar jag om ett förbud?
Här ser jag total avsaknad för respekt till ordningsmakten, samhället och medmänniskor, och det på grund av att de bara står och tittar på när kriminalitet förekommer. Det är så vi svenskar gör, ser man sen hur de gör i Köln så känns det bara sorgligt att det tagit den utvecklingen, var är glädjen till att fira offentligt.
Om det var lite mer tåga i samhället och hos poliserna så skulle det nog ordna upp sig, men när det slutar fler poliser än det börjar samtidigt som våldsdåd sker utan konsekvenser så kommer det nog bara bli värre.

Visst finns det beteende-problem men om nu det fungerar att ta i saker med hårdhanskar så kan man undra varför t.ex. inte USA har mycket längre nivå på brott. Inte ens dödstraff avskräcker eftersom delstater där det används har faktiskt högre kriminalitet.

Problemen finns snarast i arbetslöshet och sysslolöshet. Hur hög är arbetslösheten i vissa kommuner, vissa delar av stan?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om oansvarig användning av fyrverkerier eskalerar runt exempelvis nyår eller valborg, även när minderåriga utsätter människor för risk för skada så borde det finnas förståelse för nolltolerans.
Visa var skåpet ska stå, fyrverkerier är ändå inte någon viktig tradition. De har väl brukats rejält sen 60-talet som jag förstår, men jag tycker inte att de är så viktiga för firandet att folk ska behöva lida för vad några idioter ställer till med. Sedan kan vi ju ta med djuraspekten i det hela, visst att det går att träna sin hund och liknande men det finns gott med djur som inte går att träna, exempelvis de du inte ser i det vilda som far illa i alla fall.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Visst finns det beteende-problem men om nu det fungerar att ta i saker med hårdhanskar så kan man undra varför t.ex. inte USA har mycket längre nivå på brott. Inte ens dödstraff avskräcker eftersom delstater där det används har faktiskt högre kriminalitet.

Problemen finns snarast i arbetslöshet och sysslolöshet. Hur hög är arbetslösheten i vissa kommuner, vissa delar av stan?

Finns nästan ingen arbetslös i Sverige, dagligen skrivs det om hur viktigt det är att folk flyttar hit för att fylla alla lediga platser.

Eller är det något som inte stämmer i rapporteringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

håller med alla ovanför, vi ska hela tiden hålla på att förbjuda saker, men vad löser det för problem? kan folk inte lära sig hur man hanterar raketer istället

Eftersom trenden går mot att vi inte kan hantera dem så är svaret tyvärr nej. Det blir värre och värre istället för bättre och bättre.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard