strömbrytare mellan slutsteg och högtalare

Permalänk

strömbrytare mellan slutsteg och högtalare

Tjena!

Håller på bygga om en bluetooth högtalare, det är en sån här.
Tycker den har så dålig ljudkvalité.. Så har satt dit högtalar terminaler så jag kan koppla in andra högtalare. men jag vill också kunna spela med "orginal högtalarna".
Så då undrar jag om det är möjligt att sätta en on/off switch, ungefär såhär (Väldigt enkel bild)

Dold text

Tack för svar.

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Medlem

Högst troligen NEJ!

Om du kopplar som du tänkt så parallelkopplar du och därmed sänker ohm som förstärkaren "ser".
Dvs om det är två 4ohms element du har så får du 2ohm är det två 8ohms element (högtalaren) får du 4ohm.
är det en 6ohm o en 4ohm blir det 2,4ohm.

Och när du halverar ohm så behöver slutsteget dra dubbla effekten (watt) för att orka driva den lägre lasten utöver detta får förstärkaren sämre kontroll över konen i elementet vilket resulterar i en slapp ljudbild som tex en mullrande bas istället för ett snabbt trumslag fördelen med parallel är högre ljudtryck (OM förstärkaren klarar av att leverera den dubbla strömmen vill säga).
Sen omvandlas ju även den där dubbla watten till mer värme och då finns det två frågor klarar kylningen detta och klarar chipet av det öven utan mer värme.

Å billigt skit som blutooth förstärkare (som inte alltid är lika med billigt som troligen i detta fallet) så är det med 99,9999999999% säkerhet inte nån bra idé att paralelkoppla då den troligen kommer att gå för varmt och släppa ut the magic smoke (och sen bli tyst).

Det kommer ju dock funka som du ritat så länge du enbart lyssnar en högtalare åt gången och då OM den/dom nya högtalarna har samma heller högre ohm.
Är orginalet på tex 8ohm och nya på 6ohm alternativt org 6ohm o nya 4ohm så kan det funka men jag gissar på att i längden och om du drar upp så förstärkaren får jobba lite så kommer nog röken att komma ut för heller senare i alla fall.
Detta för att dom troligen har använt det billigaste skräp chip dom kunde hitta som funkar med just det elementet tillsamans med en kylfläns(om ens någon) som är tilltagen för att hålla tempen på gränsen för vad chipet klarar av (för aluminium är ju dyrt).

Ohm borde stå på magnetet på elementet vilket jag antar att du har åtkomst att se då du troligen har öppnat skiten för att koppla in utgångarna.
Så mitt råd är kör INTE parallelkopplat och kör enbart med nya högtalaren OM den har samma eller högre ohm.

Seriekopplar du däremot så går ohm åt det andra hållet istället dvs 4+4ohm blir 8ohm,osv.
Tyvärr så kommer du då behöva flera kontakter/alternativt en kontakt med flera olika poler för att få det att fungera.
Fördelen med serie är att förstärkaren får bättre kontroll över konen, nackdelen är lägre ljudtryck.

Sen är det ju långt ifrån säkert att elementen har liknande/samma känslighet.
Dvs om en är mer känslig så kommer den att låta mer än det andra elementet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Högst troligen NEJ!

Om du kopplar som du tänkt så parallelkopplar du och därmed sänker ohm som förstärkaren "ser".
Dvs om det är två 4ohms element du har så får du 2ohm är det två 8ohms element (högtalaren) får du 4ohm.
är det en 6ohm o en 4ohm blir det 2,4ohm.

Och när du halverar ohm så behöver slutsteget dra dubbla effekten (watt) för att orka driva den lägre lasten utöver detta får förstärkaren sämre kontroll över konen i elementet vilket resulterar i en slapp ljudbild som tex en mullrande bas istället för ett snabbt trumslag fördelen med parallel är högre ljudtryck (OM förstärkaren klarar av att leverera den dubbla strömmen vill säga).
Sen omvandlas ju även den där dubbla watten till mer värme och då finns det två frågor klarar kylningen detta och klarar chipet av det öven utan mer värme.

Å billigt skit som blutooth förstärkare (som inte alltid är lika med billigt som troligen i detta fallet) så är det med 99,9999999999% säkerhet inte nån bra idé att paralelkoppla då den troligen kommer att gå för varmt och släppa ut the magic smoke (och sen bli tyst).

Det kommer ju dock funka som du ritat så länge du enbart lyssnar en högtalare åt gången och då OM den/dom nya högtalarna har samma heller högre ohm.
Är orginalet på tex 8ohm och nya på 6ohm alternativt org 6ohm o nya 4ohm så kan det funka men jag gissar på att i längden och om du drar upp så förstärkaren får jobba lite så kommer nog röken att komma ut för heller senare i alla fall.
Detta för att dom troligen har använt det billigaste skräp chip dom kunde hitta som funkar med just det elementet tillsamans med en kylfläns(om ens någon) som är tilltagen för att hålla tempen på gränsen för vad chipet klarar av (för aluminium är ju dyrt).

Ohm borde stå på magnetet på elementet vilket jag antar att du har åtkomst att se då du troligen har öppnat skiten för att koppla in utgångarna.
Så mitt råd är kör INTE parallelkopplat och kör enbart med nya högtalaren OM den har samma eller högre ohm.

Seriekopplar du däremot så går ohm åt det andra hållet istället dvs 4+4ohm blir 8ohm,osv.
Tyvärr så kommer du då behöva flera kontakter/alternativt en kontakt med flera olika poler för att få det att fungera.
Fördelen med serie är att förstärkaren får bättre kontroll över konen, nackdelen är lägre ljudtryck.

Sen är det ju långt ifrån säkert att elementen har liknande/samma känslighet.
Dvs om en är mer känslig så kommer den att låta mer än det andra elementet.

tack för svar!

Blir det samma sak om man kopplar båda högtalarna till switchen, så antigen spelar den bara till orginal högtalaren eller så spelar den till dom andra?
Idén är ju att kunna spela på alternativ högtalarna hemma då de är finare ljud, och kunna spela på den inbyggda högtalaren när man vill ta med sig den någon stans.

Annars kör ja bara som jag gör nu då både orginal högtalarna och alternativ högtalarna är på 4Ohm så spelar jag bara med alternativ högtalarna, Sitter en rejäl kylfläns där också.

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Skrivet av Chilluminati:

Blir det samma sak om man kopplar båda högtalarna till switchen, så antigen spelar den bara till orginal högtalaren eller så spelar den till dom andra?

Då kommer det att fungera bättre, kanske till och med bra. Som jag fattat det så innehåller lådan två mindre diskant-/mellanregisterhögtalarelement och ett bashögtalarelement? Det hade varit intressant med en bild av hur kablarna till högtalarna är anslutna till lådans slutsteg.

Skrivet av Chilluminati:

Idén är ju att kunna spela på alternativ högtalarna hemma då de är finare ljud, och kunna spela på den inbyggda högtalaren när man vill ta med sig den någon stans.

Det var inte ritat så i din skiss.

Skrivet av Chilluminati:

Annars kör ja bara som jag gör nu då både orginal högtalarna och alternativ högtalarna är på 4Ohm så spelar jag bara med alternativ högtalarna,

Om lådan inste stänger av sig på grund av överbelastning (och här räknar jag "fattar eld och upphör att fungera" som ett lite mer spektakulärt fall av "stänger ned sig") och det inte låter för illa är det väl bara att köra?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns som att din skiss bör fungera fint. Men då om du alltid stänger av den inbyggda högtalaren när finhögtalaren är inkopplad. (Så du inte bränner slutsteget) Samt att du verifierar att din finhögtalare har samma resistans som blockrockerns inbyggda.

Någon som har tankar på det?

Permalänk
Avstängd

Slutsteget är med all säkerhet inte endast avpassat för ett exakt ohmtal men skillnad i känslighet gör nog att du ändå inte vill parallellkopplad dit extra högtalare, så sätt istället en vanlig brytare och växla högtalare, tex en sån här https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elek...