Permalänk
Avstängd
Skrivet av eucalyptus:

Svar: Ja, de är sämre. Ljusår bakom.

Beror på hur man ser det. Menar man singeltrådad prestanda så ja. Då är man generationer bakom Intel.. Menar man APU:er t.ex? Inte lika mycket. Det gäller att vara nyanserad istället för att svara "Ja" på en fråga som är mer komplex än vad som kan svaras med ett enkelt ja eller nej.

Skrivet av Dead poet society:

@eucalyptus: hahaha, passa dig, snart kommer Amds fanboy legion till attack.

För övrigt håller jag med Eucalyptus, amd har ingenting att komma med, än så länge.

Inte? Deras APU:er är ändå bra för vad man får för det priset.

Skrivet av serverfel:

Åh ge det lite tid.

Rätt som det är så handlar det om invandring.

Hemska tanke.. Allt ska handla tydligen om invandringen idag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Då är det slutgiltigt hur det står mellan dom.

Ingenting varar för evigt. Hur menar du att Zen skulle ge ett slutgiltigt svar?

Skrivet av morotis:

Intel har i princip höjt sina priser med 30 % de senaste 3-4 åren, utan att ha gjort några större förändring på prestandafronten. Jämför typ i5 3570k som kort efter lanseringen kostade 1800 kr, jämfört med i5 6600k som låg kring 2800 utan fläkt.

Nu vet jag jävligt lite om ekonomi, speciellt global sådan, men hur menar du att Intel höjt dollarkursen, och kanske viktigare, hur menar du att det högre priset i svensk skvalpvaluta, gagnar Intel?
För i den delen av världen där man handlar med samma valuta som de här grejerna faktiskt säljs i, alltså dollar, luftslottet som byggs på snabba tryckpressar, så har prisökningen varit från 225 till 243, alltså 18 dollar, eller, ganska precis 8%. Det är mer än 8% prestandaökning för pengarna, so om man vill se det ur det perspektivet är det i det närmaste prisvärt. Personligen tror jag att de har lagt sig där de gör en bekväm vinst, samtidigt som de inte pressat upp priset så högt att ingen har råd att köpa.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av morotis:

Intel har i princip höjt sina priser med 30 % de senaste 3-4 åren, utan att ha gjort några större förändring på prestandafronten. Jämför typ i5 3570k som kort efter lanseringen kostade 1800 kr, jämfört med i5 6600k som låg kring 2800 utan fläkt.

Fast Intels priser har nästan inte höjts alls. De tar betalt i USD och priset har knappt rört sig annat än att justerats för inflation. Det som har hänt är att svenska kronans värde jämte USD har rasat genom golvet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Uttalade mig innan jag tänkte efter där Du har helt rätt.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Fast Intels priser har nästan inte höjts alls. De tar betalt i USD och priset har knappt rört sig annat än att justerats för inflation. Det som har hänt är att svenska kronans värde jämte USD har rasat genom golvet.

Skulle nog säga att det är båda och. Skulle nog tro att Intel utnyttjar sin position på marknaden och höjer priset lite men däremot är nog den största höjningen pga. svag krona kontra USD.. något som Intel av förklarliga skäl inte har någon som helst kontroll över.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

däremot är nog den största höjningen pga. svag krona kontra USD.. något som Intel av förklarliga skäl inte har någon som helst kontroll över.

Kom igen nu. Sveriges inflationsmål är en fullständig katastrof för alla som vill handla saker från omvärlden. Jag ville höra hur Intel ligger bakom det hela, så vi kan få rättat till det. Jag börjar bli sjukt trött på den dyra dollarn...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kom igen nu. Sveriges inflationsmål är en fullständig katastrof för alla som vill handla saker från omvärlden. Jag ville höra hur Intel ligger bakom det hela, så vi kan få rättat till det. Jag börjar bli sjukt trött på den dyra dollarn...
B!

"It's a trap"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säg vad man vill, men faktumet att AMD lyckas konkurrera över huvud taget mot både nVidia och Intel, som är giganter inom sina huvudsakliga områden, trots mycket lägre intäkter och pengar att lägga på R&D gör det hela väldigt imponerande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UncleDirty:

Vakna upp lite nu, har man inte behovet av den extra prestandan så kan det vara så att ett billigare slöare allternativ är bättre för den enskilde framför allt om man sitter på en begränsad budget.

För en normalt resonerande människa blir det onödigt snabba och dyra alternativet då helt klart sämre.

Lite som att köpa en Ferrari och åka omkring på grusiga skogsvägar i mörkaste Värmland när en vanlig Volvo helt klart täckt ens behov med råge.

Visst man kan favorisera sitt lag men man bör kunna tänka längre en näsan räcker med.

Hur har det här något att göra med vad jag skrev över huvud taget? Hur någons behov ser ut är en helt annan diskussion som inte är det minsta relevant för den här tråden.

Han skrev att "AMD är inte sämre, de kan bara inte jobba lika fort" vilket jag tycker lät lite roligt och motsägelsefullt så då undrade jag lite skämtsamt vad "sämre" innebär för honom om inte "långsammare processor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobaWan:

Vad jag menar är att den är inte nödvändigtvis sämre om man ser till den stora frågan pris och prestanda per krona.
Men sen skriver jag att skall man ha det snabbaste på marknaden så är det Intel som gäller.

I vilka scenarion är det bättre att ha en långsammare processor då? Beskriv gärna ett sådant där du rekommenderar en person att köpa en långsammare processor, pengar är inget problem i det här avseendet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ja Intel har ett försprång idag det märks om inte annat på deras prissättningar 4000+ för i7 7700k

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fermia:

Ja Intel har ett försprång idag det märks om inte annat på deras prissättningar 4000+ för i7 7700k

Du verkar inte ha läst igenom tråden innan du kommenterade, det här har redan diskuterats och visats vara fel. Intel själva rekommenderar exakt samma pris för 7700K som för 6700K.
https://ark.intel.com/products/97129/Intel-Core-i7-7700K-Proc...
http://ark.intel.com/sv/products/88195/Intel-Core-i7-6700K-Pr...
Ska du jämföra priser får du ju skilja på vad Intel vill ha för processorn och vad din återförsäljare vill ha för den. 6700K var också uppe i 4000kr när den kom, både på grund av dollarkursen och den låga tillgången. Båda två är för vår del bara sämre just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du verkar inte ha läst igenom tråden innan du kommenterade, det här har redan diskuterats och visats vara fel. Intel själva rekommenderar exakt samma pris för 7700K som för 6700K.
https://ark.intel.com/products/97129/Intel-Core-i7-7700K-Proc...
http://ark.intel.com/sv/products/88195/Intel-Core-i7-6700K-Pr...
Ska du jämföra priser får du ju skilja på vad Intel vill ha för processorn och vad din återförsäljare vill ha för den. 6700K var också uppe i 4000kr när den kom, både på grund av dollarkursen och den låga tillgången. Båda två är för vår del bara sämre just nu.

Ändå för hög prissättning tycker jag.Men å andra sidan håller sig en Intel högt i prestanda toppen även efter 2 år som min 4790K gör

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

På konsumentsidan har AMD inte hängt med Intel de senaste 4-5 åren så ska du ha det snabbaste är det Intel som gäller.
Men skillnaden är inte så enorm som vissa påstår, så för allmänt datorbruk är en AMD CPU rätt hygglig. Det handlar ju om vad du betalar också, har sett ex. 8350s säljas för rätt billiga pengar, även nya ligger de på 1500-1700 kronor.
Personligen tycker jag AMDs integrerade grafikdel på många CPU:er är såpass mycket bättre än Intel att den, i alla fall tidigare, var konkurrenskraftig för HTPC-bruk. Och till enklare serverbruk är vissa AMD OK också.

Detta kan ändras då Ryzen släpps om nu prestandan kommer upp i liknande Intel och pris/prestanda.

På Thunderbird-tiden var AMD rätt krutig och bättre än nästan alla P4:or, de var också först med 64-bits instruktionsuppsättning, något som sedan blev standard även på Intel.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Du kanske är trött på det men är bra för alla som gör export. Håller oss konkurrentkraftig mot omvärlden.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

I olika sammanhang läser jag ganska ofta om hur AMDs processorer inte hänger med i praktiken. Bra specs på pappret men sämre optimering/funktionalitet med mjukvara än Intel. I vissa kretsar verkar det vara en "oskriven regel" att man ska hålla sig borta från AMD om man vill ha optimerad prestanda.

Själv har jag inget exempel på rak arm, men det brukar då gälla t.ex. att programmet i fråga inte kan använda alla trådar/kärnor lika bra som Intel. Vill minnas att detta har gällt prestandan i vissa spel, men framför allt andra program inom t.ex. videoredigering, Adobes produkter m.m.

Jag är helt opartisk och ställer mig frågandes om det ligger någon sanning i det generella påståendet "AMD är sämre än Intel?"

Sett till antalet kommentarer i nyhetsartiklar om AMD verkar det finnas många AMD fans på sweclockers, men min frågeställning är som sagt utifrån en neutral utgångspunkt. Jag vet historien om Intel och deras monopol, men nu gäller den rent tekniska aspekten.

edit: Googlar fram ett exempel på vad jag brukar höra/läsa:

"Comparing AMD to Intel cpus is like comparing doing math on an abacus to doing it on a calulator. Sure you come out with the same answer its just that the calculator is more powerful of the two. For gaming, AMD's are fine because the actual math needed is easy and sparce. Most of the work is done by the Graphics card and the cpu's main job is just to feed it info. Once you require more computational power is when Intel really shines."

Den frågeställningen är egentligen inte relevant innan vi vet vad Ryzen går för. Sen är det alltid som att kasta sten på ett getingbo att överhuvudtaget starta sådanna här trådar då folk gärna "hejar" på sitt favoritmärke.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte säga att företaget AMD är sämre än företaget Intel.
Men då AMD inte har lanserat någon ny CPU under flera år nu så har dom hamnat bakom. Både i sitt utbud och ekonomiskt.

Men snart lanseras deras nya CPU arkitektur "Zen" som många ser fram emot. Kaby Lake från Intel är ju rätt så jäkla boring för i princip alla som har en CPU från deras senaste 2-3 generationer helt ärligt. Så Intel har ju inte direkt slagit huvudet på spiken med den Kaby Lake.

Jag väntar tills Zen och AMDs kommande GPU arkitektur "Vega" har lanserats innan jag dömer ut företaget helt. De tester som hittat sin väg ut på internet hittills visar ju att AMD har lyckats rycka upp sig med sina kommande grejer. Dock är testerna också utförda på ingenjörsexemplar av produkterna och är därför något man också ska ta med en skopa salt innan man börjar tjoa om att AMD eller Intel suger.

Permalänk
Medlem

Haha, vilken tråd!

Som givet för flame-wars.
Skämt åsido.
Både ja och nej på frågan om AMD är sämre än Intel.
Det enkla svaret är att det beror helt på användningsorådet.
Det är sällan AMD's processorer spöar Intel i tester eller praktiskt heller för den delen men i "rätt" scenarion är de likvärdiga och ibland även bättre i förhållande till klass. (Nuvarande AMD CPUs är enl. AMDs egen utsago tänkta att konkurrera med i5 och lägre.)

Ja, AMD kör på en utdaterad plattform från 2010/11. -Endast förfiningar av plattformen har gjorts i etapper.
Ja, AMD satsade på parallelisering med sina processorer, men på programmeringsfronten gjorde man mest enkeltrådade applikationer som inte drog någon nytta av den klart godkända flertrådade prestandan på AMDs CPU's.
Ja, AMD satsade fel när de riktade in sig på flertrådade scenarion (parallellisering) snarare än enkeltrådade likt Intel gjorde, dock pekar ju allt på att det är mot flertrådade scenarion vi är påväg för hela slanten, utvecklingen gick dock inte såpass snabbt som AMD hade hoppats på.

Sett tillbaka i tiden, för det måste man göra då vi ändå diskuterar AMDs föråldrade plattform jmf. med Intels topp-moderna system, har AMD varit riktiga barrier breakers då de var först med 1GHz CPU, vann x64 racet samt var först med riktiga dual-core CPU's (Finns säkert fler bravader att nämna men jag tar dessa direkt ur minnet i skrivande stund.)
Att sedan gå i bräschen med en processor som fullt ut var inriktad på multi-core applikationer var en smula djärvt dock ett felsteg som tidens tand utvisat, sett till hur program gjordes/skrevs på den tiden samt hur marknaden såg ut.

Det ironiska lär vara att AMDs äldre processorer troligtvis kommer att göra bättre ifrån sig i framtida flertrådade applikationer än vad de gjorde med de enkeltrådade applikationer som fanns när CPUerna släpptes. Men nu är vi ju här -i framtiden- och nu finns det processorer som är mångfalt bättre vid flertrådade scenarion än vad AMD's i övrigt föråldrade system har att erbjuda. Så numera är de mer som en "blast from the past".

Det återstår att se om AMD gjort sin hemläxa med Zen/RyZen, den första stora uppgradering som låtit vänta i 6-7 år och är varmt välkommen som konkurrent på en marknad som nu totaldomineras av Intel, som många redan yttrat sig om handlar Intels nuvarande priser inte om välgörenhet i första hand.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

Haha, vilken tråd!

Som givet för flame-wars.
Skämt åsido.
Både ja och nej på frågan om AMD är sämre än Intel.
Det enkla svaret är att det beror helt på användningsorådet.
Det är sällan AMD's processorer spöar Intel i tester eller praktiskt heller för den delen men i "rätt" scenarion är de likvärdiga och ibland även bättre i förhållande till klass. (Nuvarande AMD CPUs är enl. AMDs egen utsago tänkta att konkurrera med i5 och lägre.)

Ja, AMD kör på en utdaterad plattform från 2010/11. -Endast förfiningar av plattformen har gjorts i etapper.
Ja, AMD satsade på parallelisering med sina processorer, men på programmeringsfronten gjorde man mest enkeltrådade applikationer som inte drog någon nytta av den klart godkända flertrådade prestandan på AMDs CPU's.
Ja, AMD satsade fel när de riktade in sig på flertrådade scenarion (parallellisering) snarare än enkeltrådade likt Intel gjorde, dock pekar ju allt på att det är mot flertrådade scenarion vi är påväg för hela slanten, utvecklingen gick dock inte såpass snabbt som AMD hade hoppats på.

Sett tillbaka i tiden, för det måste man göra då vi ändå diskuterar AMDs föråldrade plattform jmf. med Intels topp-moderna system, har AMD varit riktiga barrier breakers då de var först med 1GHz CPU, vann x64 racet samt var först med riktiga dual-core CPU's (Finns säkert fler bravader att nämna men jag tar dessa direkt ur minnet i skrivande stund.)
Att sedan gå i bräschen med en processor som fullt ut var inriktad på multi-core applikationer var en smula djärvt dock ett felsteg som tidens tand utvisat, sett till hur program gjordes/skrevs på den tiden samt hur marknaden såg ut.

Det ironiska lär vara att AMDs äldre processorer troligtvis kommer att göra bättre ifrån sig i framtida flertrådade applikationer än vad de gjorde med de enkeltrådade applikationer som fanns när CPUerna släpptes. Men nu är vi ju här -i framtiden- och nu finns det processorer som är mångfalt bättre vid flertrådade scenarion än vad AMD's i övrigt föråldrade system har att erbjuda. Så numera är de mer som en "blast from the past".

Det återstår att se om AMD gjort sin hemläxa med Zen/RyZen, den första stora uppgradering som låtit vänta i 6-7 år och är varmt välkommen som konkurrent på en marknad som nu totaldomineras av Intel, som många redan yttrat sig om handlar Intels nuvarande priser inte om välgörenhet i första hand.

De var även först med att integrera minneskontrollen i CPUn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hur har det här något att göra med vad jag skrev över huvud taget? Hur någons behov ser ut är en helt annan diskussion som inte är det minsta relevant för den här tråden.

Han skrev att "AMD är inte sämre, de kan bara inte jobba lika fort" vilket jag tycker lät lite roligt och motsägelsefullt så då undrade jag lite skämtsamt vad "sämre" innebär för honom om inte "långsammare processor".

"Undrade jag lite skämtsamt" låter i mina öron som efterkonstruktion att släta över en nedlåtande typ av sarksam på dina kommentarer:-)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UncleDirty:

"Undrade jag lite skämtsamt" låter i mina öron som efterkonstruktion att släta över en nedlåtande typ av sarksam på dina kommentarer:-)

Eller så var det bara du som inte fattade vad jag menade.

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Åh nej... Vet du vad du ställer till med när du startar en sån här tråd?

We don't know who struck first, us or them. But we do know it was us that scorched the sky

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@-=Mr_B=-: Du kanske är trött på det men är bra för alla som gör export. Håller oss konkurrentkraftig mot omvärlden.

Sanning med modifikation. Vi exporterade inte speciellt mycket mindre när dollarn kostade 5-6kr. Industrierna, de få vi har kvar, mår även de bättre av lägre inköpspriser.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: "De få vi har kvar". Vi exporterar för 1900 MILJARDER! Till det så exporterar vi mera än vi importerar...

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallet...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@-=Mr_B=-: "De få vi har kvar".

Ja? Var det något som var oklart? Sverige är inte direkt någon ledande industrination längre. Vi importerar varor, stämplar dem med "made in Sweden", och exporterar dem igen. I det läget spelar en stark, eller svag svensk valuta ingen som helst roll...
Jämför export, och import här.

Skrivet av Implor:

Vi exporterar för 1900 MILJARDER! Till det så exporterar vi mera än vi importerar...

Ja, hemska tanke, tänk om något annat än råvaruindustrin skulle få en chans. Vår export överstiger vår import med 10,6%. 2009, när kronan var relativt stark, för att resten av världens valutor sjönk som stenar stod dollarn i 6-7kr, och skillnaden var 9.5% mellan import, och export. Dyr krona, knappt mer än 1% skillnad på import / export balansen. Jag är inte helt säker på vad problemet skulle vara. Världen satt i sjönöd, länder klarade inte av sina banklån, och vi förlorade 1% på vår handelsbalans, trots att handeln totalt gick ned nästan 25%.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Att jämföra import och export i siffror säger inget om vi har tillverkande industri i Sverige.

Detta med att det inte finns någon tung tillverkande industri kvar i Sverige är en myt.

http://www.nyteknik.se/automation/tillverkande-industrin-drar...

Något år gammal artikel men fortfarande aktuellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@-=Mr_B=-: Att jämföra import och export i siffror säger inget om vi har tillverkande industri i Sverige.

Fast det var nu inte det jag gjorde. Jag tog din siffra på vad vi exporterar för, och visade att skillnaden mellan en svag krona, och en stark, var strax över 1% i handelsbalans. Det är definitivt inte ett problem.

Jämförelsen mellan export och import, är dock högst relevant sett ur det andra perspektivet. Du vet, det där vi inte exporterar några råvaror, utan istället säljer förädlade slutprodukter. Alltså, det scenariot som inte finns, men som man glatt påstår att vi har i Sverige. Vi importerar halvfabrikat, sätter på våra varumärken och skeppar ut dem igen, som bäst. Svensk basindustri är råvaror, utan förädling, som skeppas utomlands.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det var nu inte det jag gjorde. Jag tog din siffra på vad vi exporterar för, och visade att skillnaden mellan en svag krona, och en stark, var strax över 1% i handelsbalans. Det är definitivt inte ett problem.

Jämförelsen mellan export och import, är dock högst relevant sett ur det andra perspektivet. Du vet, det där vi inte exporterar några råvaror, utan istället säljer förädlade slutprodukter. Alltså, det scenariot som inte finns, men som man glatt påstår att vi har i Sverige. Vi importerar halvfabrikat, sätter på våra varumärken och skeppar ut dem igen, som bäst. Svensk basindustri är råvaror, utan förädling, som skeppas utomlands.
B!

Jag jobbar inom Svensk tillverkningsindustri och i alla bolag jag arbetat hos så köper man svensktillverkat i förstahand (exempel stål från Ovako steel) för det är ofta liten risk. Går det inte så går man på europeiskt (läs tyskt).
Att ett litet land som Sverige måste importera delar till tillverkning är knappas konstigt. Vi är för små för att göra allt.

"Vi importerar halvfabrikat, sätter på våra varumärken och skeppar ut dem igen"
Har aldrig sett detta i något bolag. Har du ett exempel?

Visst det finns kanske en japansktillverkad plastbit i en svensk produkt med då är det en av tusen ingående artiklar. Skulle inte kalla det rebranding som du påstår vi enbart gör.

I vissa brancher gör man slutmontering i destinations landet för att slippa tullar/skatter och för att kunna stämplat produkten "Made in Russia" eller whatever. Men då är denna produkt också enbart menad att sälja i det landets inhemska marknad. Sverige är lite för litet för att sånt ska förekomma här.

Men Svenska företag gör så i andra länder. Volvo lastvagnar skeppar lastbilar i delar till sin fabrik i Ryssland och de monteras ihop där. Man slipper importskatt på fordon och kan stämpla bilen "Made in Russia" som är lika viktigt där som "Made in Sweden" är här hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Jag jobbar inom Svensk tillverkningsindustri och i alla bolag jag arbetat hos så köper man svensktillverkat i förstahand (exempel stål från Ovako steel) för det är ofta liten risk.

Jag kan glatt informera om att stålet ni köper, bara delvis kommer från Sverige, resten är importerat från Finland, Holland, och Italien. De har produktion i Frankrike med, men av någon anledning har jag inga fraktsedlar med stål därifrån, till Sverige. Så redan ert "svenska stål" är europeiskt, och import, till någon del. Bäst är det när vi har stålverk i Sverige, men skeppar vårt skrot till Italien, och hämtar hem färdigt stål.

Skrivet av Implor:

Har aldrig sett detta i något bolag. Har du ett exempel?

ABB robotar?

Skrivet av Implor:

Man slipper importskatt på fordon och kan stämpla bilen "Made in Russia" som är lika viktigt där som "Made in Sweden" är här hemma.

Antagligen mer, eftersom här skiter man i var saker är tillverkade, de ska bara vara billiga...
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

I vilka scenarion är det bättre att ha en långsammare processor då? Beskriv gärna ett sådant där du rekommenderar en person att köpa en långsammare processor, pengar är inget problem i det här avseendet.

T.ex. där tillgången till ström är begränsad och belastningen på processorn är låg. Som ibatteridrivna enheter, som skall fungera en lång tid utan uppladdning.
Men ADM:s processorer är tyvärr inte strömsnåla. Här är det ARM-arkitekturen som utmannar Intel.
Extremfallet är rymdsonderna, som skickas till solsystemets utkanter och skall fungera i flera år på begränsad energitillgång. Och största delen av den tillgägliga energin behövs för dataöverföringen till jorden.Förutom att vara strömsål är hållbarheten under extrema förhållanden viktig. Hastigheten hos de processorer, som används i planetsonderna, är i samma storleksordning som Intels i486. Men bearbetningen av insamlat data sker på jorden i kraftfullare datorer.

Visa signatur

Fagerja