Är AMD sämre än Intel?
I olika sammanhang läser jag ganska ofta om hur AMDs processorer inte hänger med i praktiken. Bra specs på pappret men sämre optimering/funktionalitet med mjukvara än Intel. I vissa kretsar verkar det vara en "oskriven regel" att man ska hålla sig borta från AMD om man vill ha optimerad prestanda.
Själv har jag inget exempel på rak arm, men det brukar då gälla t.ex. att programmet i fråga inte kan använda alla trådar/kärnor lika bra som Intel. Vill minnas att detta har gällt prestandan i vissa spel, men framför allt andra program inom t.ex. videoredigering, Adobes produkter m.m.
Jag är helt opartisk och ställer mig frågandes om det ligger någon sanning i det generella påståendet "AMD är sämre än Intel?"
Sett till antalet kommentarer i nyhetsartiklar om AMD verkar det finnas många AMD fans på sweclockers, men min frågeställning är som sagt utifrån en neutral utgångspunkt. Jag vet historien om Intel och deras monopol, men nu gäller den rent tekniska aspekten.
edit: Googlar fram ett exempel på vad jag brukar höra/läsa:
"Comparing AMD to Intel cpus is like comparing doing math on an abacus to doing it on a calulator. Sure you come out with the same answer its just that the calculator is more powerful of the two. For gaming, AMD's are fine because the actual math needed is easy and sparce. Most of the work is done by the Graphics card and the cpu's main job is just to feed it info. Once you require more computational power is when Intel really shines."