Permalänk
Inaktiv

Är AMD sämre än Intel?

I olika sammanhang läser jag ganska ofta om hur AMDs processorer inte hänger med i praktiken. Bra specs på pappret men sämre optimering/funktionalitet med mjukvara än Intel. I vissa kretsar verkar det vara en "oskriven regel" att man ska hålla sig borta från AMD om man vill ha optimerad prestanda.

Själv har jag inget exempel på rak arm, men det brukar då gälla t.ex. att programmet i fråga inte kan använda alla trådar/kärnor lika bra som Intel. Vill minnas att detta har gällt prestandan i vissa spel, men framför allt andra program inom t.ex. videoredigering, Adobes produkter m.m.

Jag är helt opartisk och ställer mig frågandes om det ligger någon sanning i det generella påståendet "AMD är sämre än Intel?"

Sett till antalet kommentarer i nyhetsartiklar om AMD verkar det finnas många AMD fans på sweclockers, men min frågeställning är som sagt utifrån en neutral utgångspunkt. Jag vet historien om Intel och deras monopol, men nu gäller den rent tekniska aspekten.

edit: Googlar fram ett exempel på vad jag brukar höra/läsa:

"Comparing AMD to Intel cpus is like comparing doing math on an abacus to doing it on a calulator. Sure you come out with the same answer its just that the calculator is more powerful of the two. For gaming, AMD's are fine because the actual math needed is easy and sparce. Most of the work is done by the Graphics card and the cpu's main job is just to feed it info. Once you require more computational power is when Intel really shines."

Permalänk
Medlem

Svar: Ja, de är sämre. Ljusår bakom.

Permalänk
Medlem

Vi får se vad som händer när dom släppt sin ZEN-arkitektur.
Då är det slutgiltigt hur det står mellan dom.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Åh nej... Vet du vad du ställer till med när du startar en sån här tråd?

Permalänk
Medlem

Det beror på. Meningslöst att tänka i sådana termer, eftersom det inte hjälper dig ta bra beslut.
Fall till fall är rationella människors approach.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte din fråga. Det är välkänt att AMDs nuvarande processorer ligger hopplöst långt efter Intels när det gäller enkeltrådad prestanda. Det är därför så många hoppas på att AMD lyckas med sin nya generation som kommer om någon vecka så att de kommer tillbaks in i matchen.

Jag håller inte med ditt citat. Spel fungerar generellt sett bättre med färre starkare trådar än fler svagare trådar så det är exakt där AMD i nuläget halkar efter. Räcker att kika på speltester och syntetiska tester här: http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-... så ser du hur mycket AMD har halkat efter, även när det gäller flertrådade applikationer.

Permalänk
Inaktiv

@eucalyptus: hahaha, passa dig, snart kommer Amds fanboy legion till attack.

För övrigt håller jag med Eucalyptus, amd har ingenting att komma med, än så länge.

Permalänk
Medlem

Nu är dom det sämre. Men vi vet inte hur det blir när Zen släpps

Permalänk
Medlem

Ja dom är sämre, så är det när AMD har gammal teknik och mestadels bara processorer från 2011 medan Intel har släppt nytt varje år. Möjligtvis kan AMD trappa upp igen och ta kampen mot Intel i några segment med sin nya arkitektur

Permalänk
Entusiast

"Är AMD sämre än Intel" är helt fel fråga och har inget konstant svar.

Svaret just nu är att ja, för spel så är AMD's FX-processorer underlägsna Intels Core-processorer men det kan komma att ändras väldigt snart med tanke på AMD's "Ryzen" som du kanske läst något om?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

I olika sammanhang läser jag ganska ofta om hur AMDs processorer inte hänger med i praktiken. Bra specs på pappret men sämre optimering/funktionalitet med mjukvara än Intel. I vissa kretsar verkar det vara en "oskriven regel" att man ska hålla sig borta från AMD om man vill ha optimerad prestanda.

Själv har jag inget exempel på rak arm, men det brukar då gälla t.ex. att programmet i fråga inte kan använda alla trådar/kärnor lika bra som Intel. Vill minnas att detta har gällt prestandan i vissa spel, men framför allt andra program inom t.ex. videoredigering, Adobes produkter m.m.

Jag är helt opartisk och ställer mig frågandes om det ligger någon sanning i det generella påståendet "AMD är sämre än Intel?"

Sett till antalet kommentarer i nyhetsartiklar om AMD verkar det finnas många AMD fans på sweclockers, men min frågeställning är som sagt utifrån en neutral utgångspunkt. Jag vet historien om Intel och deras monopol, men nu gäller den rent tekniska aspekten.

"Comparing AMD to Intel cpus is like comparing doing math on an abacus to doing it on a calulator. Sure you come out with the same answer its just that the calculator is more powerful of the two. For gaming, AMD's are fine because the actual math needed is easy and sparce. Most of the work is done by the Graphics card and the cpu's main job is just to feed it info. Once you require more computational power is when Intel really shines."

I ett enda avseende kan AMD vara bättre än intel i dagsläget, och det är om du redan sitter på AM3+ moderkort i ett gammalt system och vill uppgradera utan att betala allt för mycket. Då kan en processor ur FX-8000 serien vara att överväga. Se däremot till att ha ett kraftfullt nätagg då de är extremt energi-ineffektiva framförallt vid överklockning vilket är ett måste om de ska hänga med.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fråga bäst att återkomma till efter testning av Ryuzen, svaret dessinnan är, tyvärr, alltför uppenbart.

*Ryzen, men Ryuzen vore så mycket bättre..

Stavning.
Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk

Specifikationer betyder ingenting om man jämför AMD och Intel. Det är speltester och diverse benchmarks som visar vad som är bäst.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

AMD är inte sämre än Intel de är bara inte lika snabba per klockcykel.
Men vet man vad man köper och förväntar sig så kan även en AMD processor vara ett bra val.

Så frågan är vad man är ute efter vilken kvalité du skall ha och kvalité är då inte bara hållbarhet utan också hur en produkt upplevs.

Du får först kolla ut vilket pris du har tänkt att lägga på en processor och därefter kolla vad som ger mest prestanda per krona på så sätt får du den processorn som passar just dig och din plånbok bäst.

Men skall du ha den snabbaste processorn på marknaden ja då är det Intel som gäller.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobaWan:

AMD är inte sämre än Intel de är bara inte lika snabba per klockcykel.

Hmm, ja.... Hur definierar du "sämre"?

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: att något annat är bättre?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

I dagsläget, Ja.
Om 3-6 månader, kanske inte.

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Digital fyndjägare

Hahahaha LOL Inte mer av sånt PLEASE... Det räcker med VEGA POLARIS PASCAL AMD NVIDIA bla bla bla ....

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Åh nej... Vet du vad du ställer till med när du startar en sån här tråd?

Precis. Kan ju bara gå åt ett håll det här....

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Hahahaha LOL Inte mer av sånt PLEASE... Det räcker med VEGA POLARIS PASCAL AMD NVIDIA bla bla bla ....

Skrivet av serverfel:

Precis. Kan ju bara gå åt ett håll det här....

Och ändå verkar diskussionen hittills ha varit rätt civiliserad.

Permalänk

Dom är sämre nu ja, dom har ZEN på gång som kommer vara bättre än det dom har idag men jag är sjukt skeptisk till att dom kommer vara bättre i spel än intel.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Vad jag menar är att den är inte nödvändigtvis sämre om man ser till den stora frågan pris och prestanda per krona.
Men sen skriver jag att skall man ha det snabbaste på marknaden så är det Intel som gäller.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Avstängd

Ett enkel svar ja AMD är rena skiten håll dig till Intel då är du säker.

Skämt och sidor Intel är bättre då dom ligger lägre i framkanten än vad AMD gör i dags läget.

Sen så gillar jag inte AMD heller men det behöver vi väl inte gå in på.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ptja, blir väl inte så mycket flamewar på CPU-sidan i dagsläget, AMD ligger för tillfället extremt långt efter Intel då man har en 5-6 år gammal arkitektur som redan vid release var en felsatsning. Idag är det en ytterst liten marknad som kan tilltalas av AMDs CPUer, men förhoppningsvis blir det ändring väldigt snart med Ryzen

Intel gjorde väl en liknande felsatsning med sin P4, men fick inte betala samma pris då de körde med en del fulspel och hade dessutom sin storlek till hjälp och kunde leverera helt andra volymer. Sen är det i mitt tycke inget köpläge från någon sida förrän AMD kommit ut med sin nya arkitektur, finns dock en överhängande risk att det dyker upp flamewars utan dess like om Ryzen kan utmana mot Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Det har inte alltid varit så.
Som när AMD kom ut med Athlon 64 och Intel hade Pentium 4. Då var AMD bättre.
Men det är länge sen nu...
Så på desktop så har AMD varit sämre de senaste 9-10 åren eller något sånt.

Men nu är det 2017 och AMD ska komma ut med Ryzen snart. Ska bli spännande att se vad de har att komma med.
Misstänker att Intel fortfarande kommer vara bättre på enkeltrådat. Men skillnaden kanske kan krympa rejält.
Sen så brukar priserna på Intel dra iväg om man vill ha mer än 4 kärnor och där är det sannolikt att AMD kan leverera något prisvärt med Ryzen.
Men det är mest spekulation från min sida. Vi får se hur de blir när de har lanserats.

Om jag själv var på g med att köpa dator snart så hade jag velat vänta på tester som jämför Intels Kaby Lake mot AMDs Ryzen, samt jämföra priser innan jag bestämmer mig vilket jag skulle satsa på.

Men för egen del känns det mer aktuellt med en minnesuppgradering och ett nytt grafikkort till min Haswell burk än en helt ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Och ändå verkar diskussionen hittills ha varit rätt civiliserad.

Åh ge det lite tid.

Rätt som det är så handlar det om invandring.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Det är en sanning med väldigt stor modifikation skulle jag säga. I ett blindtest så har jag svårt att tänka mig någon som ser skillnaden på vanliga uppgifter. Samtidigt så ska man vara medveten om vad respektive system är som bäst på och skillnaden på parallella och sekventiella (linjära) uppgifter samt vilka delar som är avsett för vad. Exempelvis är en M.2 SSD hopplöst slö - i alla fall om man jämför med en CPU som motsvarar TB / sek. Skulle däremot ett tangentbord ha samma prestanda som en gammal hårddisk så skulle ett enskilt tryck på en tangent i en sekund generera mellan 90 - 150 MB i en simpel texteditor.

Något jag upptäckt till AMD:s favör är parallella beräkningar. Det svåra här att vanliga dödliga oftast inte använder metoden, speciellt inte i Windows som använder linjära anrop*. Jämför man mot Linux så ser man däremot skillnaden när det gäller att använda parallella anrop, där man kan köra flera gånger mer anrop än i Windows utan att använda speciellt mycket av systemets resurser.

*Det jag menar här är sättet som det anropas på. Windows använder till viss del parallella anrop (dvs du kan köra flera program samtidigt), däremot till skillnad från Linux så utför kärnan i Windows bara en operand i taget, medans Linux parallellt utför samtliga trådar samtidigt (i alla fall så samtidigt som processorn kan utföra det).

Den största skillnaden mellan Windows och Linux ser man när flera personer arbetar och speciellt på på filer där ändringar av andra uppdateras i realtid samt inlästa program som är isolerade i ram vilket gör att en ny version av ett program eller en ny kärna kan installeras utan att starta om datorn. Enda gången en omstart behövs är om du behöver köra en ny kärna eller stänga och starta om ett program (för program som klarar flera instanser så räcker det att starta en ny instans.) I Windows är så mycket låst vilket gör dessa saker omöjliga att utföra.

Jag skulle säga att man ser mer skillnad mellan Linux och Windows än man ser mellan AMD och INTEL så rent prismässigt så ser jag ingen anledning att betala för en INTEL-CPU. Men tänk också på vad för övriga delar du använder. Ett RAID-kort för 100 000+ kommer garanterat att få några vanliga HDD att prestera som en SSD eller mer. Däremot kommer det inte prestera några FPS i spel.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

"Är AMD sämre än Intel" är helt fel fråga och har inget konstant svar.

Svaret just nu är att ja, för spel så är AMD's FX-processorer underlägsna Intels Core-processorer men det kan komma att ändras väldigt snart med tanke på AMD's "Ryzen" som du kanske läst något om?

Uzanar är inne på rätt spår!

Vad som är bäst går inte säga rakt ut på grund av vilka som leder prestanda racet för stunden!
Utan det är en högst personlig värdering utifrån dina behov/krav och budget.

Utan fråga dig själv utifrån följande och plugga dig till eller ta neutral hjälp fram till vad som är bäst för dig.

1, Vad ska den klara? Spel, program osv och hur bra/fort/fps/upplösning ska det klaras med!
2, Vad får det kosta? Allt har en smärtgräns extra viktigt här att ta moderkort och nätagg och övriga komponenter med i beräkningen.
3, Livslängd/Uppgraderingspotensial?, Hur länge kan en specifik CPU tänkas hänga med på acceptabel nivå. Kommer du kunna uppgradera i framtiden utan att behöva investera i nytt moderkort pga sockel byte bios stöd osv.

Bygger du en dator efter sådant tankesätt så bygger du en dator som är BÄST för dig!

Då spelar det ingen roll om det står Amd eller Intel på proppen, Nvidia alternativt Amd på grafik kortet.

Sedan är ju Ryzen+Vega i antågande och vi kan just nu bara spekulera i prestanda och pris men förhoppningsvis blir det en spännande marknad framöver med konkurrens i de flesta pris/prestanda segment.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vakna upp lite nu, har man inte behovet av den extra prestandan så kan det vara så att ett billigare slöare allternativ är bättre för den enskilde framför allt om man sitter på en begränsad budget.

För en normalt resonerande människa blir det onödigt snabba och dyra alternativet då helt klart sämre.

Lite som att köpa en Ferrari och åka omkring på grusiga skogsvägar i mörkaste Värmland när en vanlig Volvo helt klart täckt ens behov med råge.

Visst man kan favorisera sitt lag men man bör kunna tänka längre en näsan räcker med.

Permalänk
Medlem

För 10 år sedan var det rätt jämnt, idag ligger Intel rätt långt före. Det finns nästan ingen anledning att köpa en svagare, energikrävande, värmeutvecklande och utdaterad processor.

På torsdag ska AMD lansera sin nya arkitektur, förhoppningsvis får vi något som kan konkurrera ordentligt med Intel. Deras nya plattform ska enligt det vi redan fått se vara mycket väl lämpade för typ servrar och en massa annat. Får vi 8 -16 fysiska kärnor och okej prestanda per kärna blir de flesta nöjda. En av anledningarna till att många hejar på AMD är att de är lite av en underdog och erbjudit väldigt prisvärda alternativ till Intel.
Trots Intels övertag på marknaden är de kända för och har dömts för en del fulspel.
http://www.techradar.com/news/computing-components/intel-lose... bland annat detta.

Intel har i princip höjt sina priser med 30 % de senaste 3-4 åren, utan att ha gjort några större förändring på prestandafronten. Jämför typ i5 3570k som kort efter lanseringen kostade 1800 kr, jämfört med i5 6600k som låg kring 2800 utan fläkt.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4