Permalänk

Göra ojordat till jordat

Hej om man ar ett ojordat uttag kan man köpa ett grenuttag som är jordat och använda det? Blir det jordat då?

Permalänk
Medlem

Nej det blir det inte, har du väl ett ojordat uttag så saknas kabeln för jordning.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej om man ar ett ojordat uttag kan man köpa ett grenuttag som är jordat och använda det? Blir det jordat då?

Nej det blir det inte, man måste anlita en elektriker som drar fram skyddsjord.

Permalänk

Hur vet man om man har jordat kan man se det på eluttaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hur vet man om man har jordat kan man se det på eluttaget?

http://lmgtfy.com/?q=jordat+eller+ojordat
Följ länken och klicka på bilder...

Permalänk
Medlem

@SvenskGaming:

Metalbitarna uppe och nere gör att det är ett jordat uttag. Detta förutsätter en kabel är dragen bakom också men är elen gjort av en elektriker så är det garantera rätt gjort.

Varför vill du har ett jordat uttag?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av SvenskGaming:

Hej om man ar ett ojordat uttag kan man köpa ett grenuttag som är jordat och använda det? Blir det jordat då?

***bort/moderator***

Olämpligt/farligt råd /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Körde med jordad dosa på ojordat uttag och lyckades få switchens chassi att bli strömförande.
Vet inte riktigt hur jag lyckades med det men spännande blev det när man tog tag i chassit.

Permalänk
Medlem

Om du är rädd att något ska kunna gå fel så installera en jordfelsbrytare i uttaget.

Det behöver inte vara jordat för att en jordfelsbrytare ska fungera. Den mäter in och utström i uttaget och om det skiljer mer än 30mA så slår den till.

Edit: Jordat uttag är ganska värdelöst otillräckligt om det inte finns en jordfelsbrytare (normalt finns det alltid en i huvudcentralen).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Edit: Jordat uttag är ganska värdelöst om det inte finns en jordfelsbrytare (normalt finns det alltid en i huvudcentralen).

Varför skulle det vara värdelöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Varför skulle det vara värdelöst?

Edit: Jag har fel.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av Carlsberg 4.2:

***bort/mod***

Man ska aldrig dra in ett jordat urtag från ett annat rum. Kan blir riktigt farligt.
Man måste ändra all urtag till jordat (inkl. taklampor) i samma rum. Det innebär att man måste dra fram en jord kabel till alla urtag.
Jag är ingen elektriker men så har jag förstått del hela.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

För att det är jordfelsbrytaren som "skapar" jorden. Jord är i praktiken samma sak som nolla med jordfelsbrytare. Har du ingen jordfelsbrytare så har du inte jordade uttag.

Du har inte så mycket koll på vad du pratar om ser det ut som...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

HELT FEL. Ta gärna bort ditt inlägg då det är helt fel. Ta och läs på vad jord och jordfelsbrytare är

Permalänk
Rekordmedlem

En jordfelsbrytare förbättrar skyddet även om uttagen är ojordade, den mäter skillnaden i ström mellan fas och återledare och skiljer det mer än 30mA så bryter den.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare
Det är dumt att dra in en jordad skarvsladd i ett rum där resten är ojordat för det ökar chansen för allvarliga skador om det uppstår ett elfel, det är därför förbjudet att blanda jordad och ojordat om man installerar el i ett rum och dagens standard som kom 1995 är att all nyinstallation ska ha skyddsjord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Om du är rädd att något ska kunna gå fel så installera en jordfelsbrytare i uttaget.

Det behöver inte vara jordat för att en jordfelsbrytare ska fungera. Den mäter in och utström i uttaget och om det skiljer mer än 30mA så slår den till.

Edit: Jordat uttag är ganska värdelöst om det inte finns en jordfelsbrytare (normalt finns det alltid en i huvudcentralen).

NEJ, du och övriga förvirrade skribenter i tråden har fel.
Skyddsjord finns för att avleda ström vid en kortslutning till en apparats metallhölje så att du inte själv blir jordpunkt. Den är inte alls "värdelös". Jorden har egentligen inget att göra med en jordfelsbrytare.
Detta finns beskrivet så otroligt mycket bättre på andra ställen så att vi behöver inte diskutera detta vidare på Sweclockers, det blir bara farligt när barnen här ska visa sig på styva linan med sina obefintliga kunskaper i ellära.

Moderatorer är otroligt snabba på att låsa trådar så fort någon andas om vissa grejer, varför de inte gör det med en tråd som denna är konstigt och farligt.

Permalänk
Medlem

@Otori: Finns inget som slår av kretsen som felar. Du kan inte anta att säkringen går om det blir fel mot skyddsjord.

Resistansen från den felande punkten till skyddsjorden kan vara så hög att det går under 10A går i strömloopen och då löser säkringen inte ut.

Hade du haft en jordfelsbrytare så hade den känt av direkt att skillnaden in och ut är över 30mA (strömmen försvinner via skyddsjorden) och bryter kretsen.

Värdelöst är kanske ett starkt ord. Men skyddsjord utan jordfelsbrytare är ett otillräckligt skydd.

// Elkonstruktör

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Otori: Finns inget som slår av kretsen som felar. Du kan inte anta att säkringen går om det blir fel mot skyddsjord.

Resistansen från den felande punkten till skyddsjorden kan vara så hög att det går under 10A går i strömloopen och då löser säkringen inte ut.

Hade du haft en jordfelsbrytare så hade den känt av direkt att skillnaden in och ut är över 30mA (strömmen försvinner via skyddsjorden) och bryter kretsen.

Värdelöst är kanske ett starkt ord. Men skyddsjord utan jordfelsbrytare är ett otillräckligt skydd.

// Elkonstruktör

Ditt inlägg borde fästas och fetmarkeras!
Om du är elkonstruktör vill jag veta var du jobbar... så att jag vet vilket bolag jag INTE ska anlita...

* Slår mig för pannan...

Permalänk
Medlem

@Otori: Okej upplys mig vad som är korrekt då?

En jordfelsbrytare jämför in och utströmmen i en krets. Diffar strömmen mera än 30mA(ganska standard värde) (dvs den försvinner via en människa, skyddjord, or whatever) så bryter den kretsen då det är något elektriskt fel.

Skyddjord ska skydda mot kortslutning med hölje och gör det väldigt bra ofta men man kan inte anta det alltid utlöser i tid. Därför måste man ha en jordfelsbrytare för att få ett fullgott skydd. Enligt UL så måste vissa elektriska produkter ha egen jordfelsbrytare och det duger inte med att förlita sig på den i huvudcentralen. Detta krav finns dock inte i IEC/EN 61010.

Vad i det jag skriver ovan är fel?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ditt inlägg borde fästas och fetmarkeras!
Om du är elkonstruktör vill jag veta var du jobbar... så att jag vet vilket bolag jag INTE ska anlita...

* Slår mig för pannan...

Jag skulle vilja se att du istället för att ge smarta kommentarer, påvisar vad som är fel i det påstådda.
Jag som INTE vet något om ämnet i sig vill gärna se en konstruktiv diskussion för att lära mig mer. Även om jag inte skulle använda det i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Vad i det jag skriver ovan är fel?

Behöver inte göra mer än lägga in citat från ditt första inlägg i tråden för att påvisa ditt fel.

Skrivet av Implor:

Om du är rädd att något ska kunna gå fel så installera en jordfelsbrytare i uttaget.

Det behöver inte vara jordat för att en jordfelsbrytare ska fungera. Den mäter in och utström i uttaget och om det skiljer mer än 30mA så slår den till.

Edit: Jordat uttag är ganska värdelöst om det inte finns en jordfelsbrytare (normalt finns det alltid en i huvudcentralen).

En jordfelsbrytare betyder inte automatiskt att man är fullt skyddad, det finns flertalet fall där en jordfelsbrytare inte löser ut.

Sedan är det absolut inte säkert att det sitter monterat jordfelsbrytare för personskydd (30mA) utan den kan mycket väl vara på 300mA.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är dessutom inte alltid det sker en direkt kortslutning mot skyddsjorden så att strömmen blir större än det säkringen på fasen löser ut för, det kan ju vara så att lasten pga ett fel kan bli ansluten mellan skyddsjord och fas i stället för mellan fas och återledare och lasten kan tex vara en motor på 1000W, den kommer inte att lösa ut säkringen om den är på 10A men det som är i kontakt med skyddsjorden tex apparatens hölje kommer att bli spänningsförande så om någon tar i höljet så får denne ström genom sig, har man jordfelsbrytare så kan den känna av det och bryta men har man bara säkringen så händer troligen inget med den utan risken att skadas allvarligt är stor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Behöver inte göra mer än lägga in citat från ditt första inlägg i tråden för att påvisa ditt fel.

Skyddsjord började man dra in långt före jordfelsbrytarna började monteras och en jordfelsbrytare betyder inte automatiskt att man är fullt skyddad, det finns flertalet fall där en jordfelsbrytare inte löser ut.

Sedan är det absolut inte säkert att det sitter monterat jordfelsbrytare för personskydd (30mA) utan den kan mycket väl vara på 300mA.

1. Antar det är min första mening "Om du är rädd att något ska kunna gå fel så installera en jordfelsbrytare i uttaget.".
Om du har ett ojordat uttag och vill öka skyddet utan dra om allt så är en extra jordfelsbrytare ett sätt. Kanske finns flera sätt?

2. Jag föreslår aldrig att man ska skippa skyddsjorden. Om du vill ha fullgott skydd så ska du har skyddsjord, säkring och jordfelsbrytare.
Ja det finns flera fall då de inte löser ut. Håller du i fas och nolla på isolerad matta så är du körd. Men just det är ganska osannolikt.
Som jag skrev i mitt andra inlägg så är värdelös väl starkt att säga om skyddsjord utan jordfelsbrytare. Rätt orden är otillräckligt skydd.

Jepp den kan vara på mera än 30mA. Särskilt i stora centraler.

Har fortfarande svårt att se vad jag har sagt som är superfel....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

1. Antar det är min första mening "Om du är rädd att något ska kunna gå fel så installera en jordfelsbrytare i uttaget.".
Om du har ett ojordat uttag och vill öka skyddet utan dra om allt så är en extra jordfelsbrytare ett sätt. Kanske finns flera sätt?

2. Jag föreslår aldrig att man ska skippa skyddsjorden. Om du vill ha fullgott skydd så ska du har skyddsjord, säkring och jordfelsbrytare.
Ja det finns flera fall då de inte löser ut. Håller du i fas och nolla på isolerad matta så är du körd. Men just det är ganska osannolikt.
Som jag skrev i mitt andra inlägg så är värdelös väl starkt att säga om skyddsjord utan jordfelsbrytare. Rätt orden är otillräckligt skydd.

Jepp den kan vara på mera än 30mA. Särskilt i stora centraler.

Har fortfarande svårt att se vad jag har sagt som är superfel....

Edit:
Var tvungen att läsa igenom på nytt och här kommer det jag reagerat på:

Skrivet av Implor:

Om du är rädd att något ska kunna gå fel så installera en jordfelsbrytare i uttaget.

Det behöver inte vara jordat för att en jordfelsbrytare ska fungera. Den mäter in och utström i uttaget och om det skiljer mer än 30mA så slår den till.

Edit: Jordat uttag är ganska värdelöst om det inte finns en jordfelsbrytare (normalt finns det alltid en i huvudcentralen).

Skrivfel kan alla göra, men en jordfelsbrytare slår inte till. Sedan har vi diskuterat klart ditt uttryck om värdelöst.

Skrivet av Implor:

@Otori: Finns inget som slår av kretsen som felar. Du kan inte anta att säkringen går om det blir fel mot skyddsjord.

Resistansen från den felande punkten till skyddsjorden kan vara så hög att det går under 10A går i strömloopen och då löser säkringen inte ut.

Hade du haft en jordfelsbrytare så hade den känt av direkt att skillnaden in och ut är över 30mA (strömmen försvinner via skyddsjorden) och bryter kretsen.

Värdelöst är kanske ett starkt ord. Men skyddsjord utan jordfelsbrytare är ett otillräckligt skydd.

// Elkonstruktör

I detta inlägg skriver du att strömmen försvinner via skyddsjorden, vilket inte är korrekt. För man kan ha jordfelsbrytare centralt även om det inte är jordat. Annars skulle inte heller din rekommendation om portabel jordfelsbrytare stämma

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

mm. Vi hade en incident där man hade använd ett eluttag i taket. Dessa saknar jordfelsbrytare.

Sedan hade kopplat fel i produkten. Skyddsjorden var kopplat till neutral på ett nätfilter neutral till skyddsjorden (PE).

alltså när det kopplade in det hela så funkade startade systemet. Men strömmen gick från fas till skyddsjord och inte fas till nolla.

Om man hade haft en jordfelsbrytare så hade den löst ut direkt. Men nu när den inte fanns så var det 50/50 om de skulle göra höljet strömförande när de kopplade in nätsladden. Som tur var blev neutral på höljet och inte fas. Detta är i princip så allvarlig incident man kan ha utan att någon dör.

Så när det gäller elsäkerhet så ska man inte tumma. Olika typer av skydd täcker upp olika scenarier och det är bara ihop man har ett fullgott skydd. Alltså Säkring, Skyddsjord, Jordfelsbrytare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Implor:

Om du har ett ojordat uttag och vill öka skyddet utan dra om allt så är en extra jordfelsbrytare ett sätt. Kanske finns flera sätt?

Ja man kan använda en skyddstransformator, det är tex vanligt med såna för rakapparatuttag i badrum men inget hindrar att man använder samma princip på andra ställen där man vill förbättra skyddet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

1. Ja det var din första mening, med tillägget att jordat uttag är ganska värdelöst om det inte finns en jordfelsbrytare (vilket du nu har ändrat).

2. Varför tar du ens upp att skippa skyddsjord? Har du varit med om installationer utan säkring?

Det som är superfel är att som elkonstruktör skriva att skyddsjord utan jordfelsbrytare skulle kunna vara ganska värdelöst.
Men det är ju bra att du ändrat din text, nu ser det bättre ut.

Tanken med ordet värdelös är att skyddsjord utan jordfelsbrytare ger en falsk trygghet. Den utan djupare kunskaper tänker "skyddsjord" och då är man säker. Min tanke var att understryka att en jordfelsbrytare krävs för att man få det skydd som många förväntar sig av ett uttag med skyddsjord.

Jag har aldrig sagt att man ska skippa skyddsjorden. Men finns det ojordade uttag så är en extra jordfelsbrytare ett sätt att höja säkerheten. Visst den ersätter INTE skyddsjord men täcker upp andra saker som kan skapa livsfara.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Blir också galvansikt skilda om du kör extern strömadapter. En skiljetrafo är ju bara en 230->230 transformator så i princip alla transformatorer gör samma jobb. Men det förutsätter det sitter extern och bara går till förbrukaren med DC/AC och inge PE.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej om man ar ett ojordat uttag kan man köpa ett grenuttag som är jordat och använda det? Blir det jordat då?

Du kan ju rent fysiskt göra så, men då kommer ju apparater som behöver jord att anslutas, och då blir det ju lite galet.
Bor du i hyres så tycker jag du ska se med hyresvärden om dom kan sätta in ett jordat uttag åt dig istället, eller be om lov att anlita egen elektriker, behöver inte kosta speciellt mycket.

OT: Känns som denna tråd spårat ur lite gällande vad ts var ute efter. Jättebra att det diskuteras, men det hjälper ju inte trådskaparen att gå in på onödiga detaljer som hon eller han inte behöver veta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Implor:

@mrqaffe: Blir också galvansikt skilda om du kör extern strömadapter. En skiljetrafo är ju bara en 230->230 transformator så i princip alla transformatorer gör samma jobb. Men det förutsätter det sitter extern och bara går till förbrukaren med DC/AC och inge PE.

Alla nätdelar och transformatorer innebär inte galvanisk separation, det har tex flera gånger kommit trådar på detta forum där det varit spartransformatorer inblandade när någon velat ansluta prylar från USA, en av polerna passerar rakt igenom en sådan transformator.
De ökar inte säkerheten så man får hålla reda på hur sakerna är gjorda och välja rätt.
Spartrafo >

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transformator

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.