Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Otori: Finns inget som slår av kretsen som felar. Du kan inte anta att säkringen går om det blir fel mot skyddsjord.

Resistansen från den felande punkten till skyddsjorden kan vara så hög att det går under 10A går i strömloopen och då löser säkringen inte ut.

Hade du haft en jordfelsbrytare så hade den känt av direkt att skillnaden in och ut är över 30mA (strömmen försvinner via skyddsjorden) och bryter kretsen.

Värdelöst är kanske ett starkt ord. Men skyddsjord utan jordfelsbrytare är ett otillräckligt skydd.

// Elkonstruktör

Varför ser man inga JFB inom industrin då ? Tycks fungera ganska bra ändå..

En mardröm vore det med ärligt talat.. ett enda slitet värmeelement så hade kanske en hel produktion stannat.

JFB är bra för hem och kontor men absolut inte nödvändigt för elsäkerhet i alla tillfällen.

Ett badrumsgolv med elslinga är ett exempel på när det är absolut nödvändigt !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det kan också finnas enstaka situationer i en villa där en jordfelsbrytare kan bli ett problem:

Om man har en stor luftvärmepump som huvudsaklig uppvärmning så kan det tyvärr ofta bli krypströmmar då ledningen från inomhusdelen till utedelen kan vara ett antal meter + att pumpen kan dra nästan säkringens märkström under vissa förhållanden.

I teorin ska det inte finnas problem som utlöser jordfelsbrytaren men i praktiken kan man även om den är helt korrekt installerad råka ut för att klimatfaktorer ger kondens och fukt framför allt i utomhusdelen som inte räcker till farliga strömmar eller överslag men som sammantaget med övriga små felkällor ändå ibland löser ut jordfelsbrytaren om man har en vanlig 30mA personskyddsbrytare.

Man kan då visserligen sätta en 300mA brandskyddsbrytare istället men då försvinner personskyddet och man har ändå problemet att den kan lösa ut pga spänningsvariationer och övertoner speciellt om nätkvalitén är dålig och detta kan också lösa ut en 30mA personskyddsbrytare.

Om jordfelsbrytaren okynneslöser på en kritisk del av huset som värmeanläggningen i -20 eller så blir det snabbt katastrofläge om vattnet fryser så just i det fallet kan det vara bättre att slippa jordfelsbrytare till värmepumpsinstallationen även om elskyddet naturligtvis blir sämre då man bara har den vanliga avsäkringen men man vinner i driftsäkerhet istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Varför ser man inga JFB inom industrin då ? Tycks fungera ganska bra ändå..

En mardröm vore det med ärligt talat.. ett enda slitet värmeelement så hade kanske en hel produktion stannat.

JFB är bra för hem och kontor men absolut inte nödvändigt för elsäkerhet i alla tillfällen.

Ett badrumsgolv med elslinga är ett exempel på när det är absolut nödvändigt !

Det finns en massa jordfelsbrytare men oftast av andra anledningar än rent personskydd, tex används de ofta för att skydda lager, sedan finns det ofta krav på andra skyddsåtgärder inom industrin, åtkomstskydd, besiktningar, utbildning, skyddskläder och nån som ska kontrollera att rutinerna följs, jag har inte tillgång till en samlad statistik men är ganska övertygad om att det sker färre allvarliga elolyckor inom industrin än i hemmen även om det tyvärr sker olyckor på båda platserna.

Drabbad av Karma ?
Elolyckor med dödlig utgång under 2015
2015-01-12, Bromma. En person omkommer i samband med inbrott i en nätstation där där personen i fråga kommit
åt spänningsförande delar. Allt tyder på att det inträffar i samband med en kopparstöld.

Liten kännedom om privatpersoners elolyckor
För privatpersoner finns det ingen skyldighet att anmäla elolyckor, och därför kommer få av
dessa till Elsäkerhetsverkets kännedom. Via den mediebevakning som görs får myndigheten
kännedom om vissa av dessa elolyckor, i första hand de som är av den mer allvarliga typen.
2013 gjorde Karlstads universitet, på uppdrag av Elsäkerhetsverket, en studie av privatpersoners elolyckor. Den byggde på tillgänglig information från Socialstyrelsens skaderegister avseende döda och skadade genom elektrisk ström. Den visar att cirka 350 privatpersoner skadas varje år. Till stor del utgörs de av ”hemmafxare” (män 20-50 år) och barn. Läs mer i
Elolycksfallsrapport 2013

http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/ra...

Troligen är det alltså elsäkrare på jobbet än hemma även om det mycket riktigt finns färre 30mA jordfelsbrytare på arbetsplatser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Körde med jordad dosa på ojordat uttag och lyckades få switchens chassi att bli strömförande.
Vet inte riktigt hur jag lyckades med det men spännande blev det när man tog tag i chassit.

Rätt säkert att det inte blivit "strömförande" i den bemärkelsen att du varit ansluten till linjespänning. Det är krypström, och även om de är ytterst obehagliga, så är de inte skadliga, om man inte har hjärtfel eller så.

Skrivet av Karaff:

Varför ser man inga JFB inom industrin då ? Tycks fungera ganska bra ändå..

Det bör man göra. De är inte på 30mA, eller så, men det "bör" sitta jordfelsbrytare i de flesta industrianläggningar vid det här laget.

Fast det här med jordfelsbrytare eller inte känner jag att det gör inte TS lyckligare. De påverkar inte krypström. Eller, ja, de bör de inte göra...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Rätt säkert att det inte blivit "strömförande" i den bemärkelsen att du varit ansluten till linjespänning. Det är krypström, och även om de är ytterst obehagliga, så är de inte skadliga, om man inte har hjärtfel eller så.
B!

Jo kanske borde ha skrivit det lite mera utförligt vad som hände
Är ju inte det trevligaste att ta i

/Victor

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: sant att det inte alltid fungerar. Men spartransformatorer verksr vara förbjudna i sverige. Från wiki nedan.

Spartransformatorer är i Sverige förbjudna som konsumentprodukt på grund av den risk för elchock som föreligger vid deras användande om det skulle uppstå ett isolationsfel i apparaten eftersom lindningens "gemensamma" ände av misstag kan anslutas till fasledaren i stället för neutralledaren.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ditt inlägg borde fästas och fetmarkeras!
Om du är elkonstruktör vill jag veta var du jobbar... så att jag vet vilket bolag jag INTE ska anlita...

* Slår mig för pannan...

Jag vet inte ja, detdär låter rätt i mitt nyvakna huvud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag vet inte ja, detdär låter rätt i mitt nyvakna huvud

Läs mitt sista inlägg på föregående sida så ser du vad jag reagerade på, var inte enbart det citerade inlägget det berörde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har många beskrivit och förklarat så det tänker jag inte göra. MEN, man blir mörkrädd när man ser och läser hur många som försöker förstå sig på och tror att de vet saker som de inte har någon arning om. Jag är inte den som skriker om man håller på med 220v elektricitet själv för om man vet vad man gör så är det inga problem. Men är man osäker så ska man ge ...... i det. Snälla kommentera inte och gör inte saker ni inte förstår. Än mindre, ge inte råd! Tack!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad och låst*

Tagit bort några potentiellt livsfarliga och olagliga "tips" samt låst tråden då ts har fått svar på sin fråga. Vill man läsa mer om el och elsäkerhet finns det en del matnyttig information här och här.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...