Permalänk
Medlem

"Krönikor" är fejknyheter om de baseras på påhittad, eller förvanskad fakta, och presenterar dem som verkliga nyheter. Det gör inget om en artikel har en klausul eller inte. DN bildar opinion genom sina nyheter, det är själva grejen.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

"Krönikor"

Krönikörer, får dom betalt av skattepengar?
För isånafall så är det helt urholkat det medialt statliga stödet.
Btw många idag som är "Journalist/Krönikör", det ena utesluter inte det andra, men ska man använda samma generella signatur?
Vad vet läsaren om detta är skrivet i journalistens agenda eller den känsliga krönikören?
Vi har licens på läkare/sjuksköterskor m.fl vi har utbildning för media varför inte köra en kopia rakt av?
Dvs du får inte skriva en "nyhet" såtillvida du inte är utbildad å signerar under som journalist.
Kommer du med felaktigheter så kan din licens dras in.
En krönikör är å ska aldrig få lista sig med journalistik som det görs idag.
Denna människa är inget annat än nån som fått förtroende att skriva för en tidning om dennes känslor.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd

@KimTjik: Jag vet inte varför du fokuserar så på DN. Jag tycker de anstränger sig för att vara neutrala i sin nyhetsbevakning och tydliga när det handlar om annat än nyheter och DN står ändå rätt långt från mig politiskt. Texten ni diskuterar inleds exempelvis med "Martin Gelin:", vilket innebär att det är hans åsikter som framförs, ingressen inleds också med ordet ANALYS vilket förstås också innebär att det är slutsatser dragna av skribenten. Sen kan jag hålla med om att det kunde vara tydligare längst ner där det står att det är en kommenterande text, men det är så formatet på deras artiklar ser ut och de har ju varit tydliga högre upp i artikeln.

Skrivet av Bloopy:

Krönikörer, får dom betalt av skattepengar?
För isånafall så är det helt urholkat det medialt statliga stödet.
Btw många idag som är "Journalist/Krönikör", det ena utesluter inte det andra, men ska man använda samma generella signatur?
Vad vet läsaren om detta är skrivet i journalistens agenda eller den känsliga krönikören?
Vi har licens på läkare/sjuksköterskor m.fl vi har utbildning för media varför inte köra en kopia rakt av?
Dvs du får inte skriva en "nyhet" såtillvida du inte är utbildad å signerar under som journalist.
Kommer du med felaktigheter så kan din licens dras in.
En krönikör är å ska aldrig få lista sig med journalistik som det görs idag.
Denna människa är inget annat än nån som fått förtroende att skriva för en tidning om dennes känslor.

Vad du vill ha är alltså ett förbud för att skriva och publicera texter om man inte är godkänd av staten? Yttrandefriheten räknas som en mänsklig rättighet och är också inskriven i grundlagen och den innefattar allas möjlighet att uttrycka sina åsikter i tal, bild eller skrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@KimTjik: Jag vet inte varför du fokuserar så på DN. Jag tycker de anstränger sig för att vara neutrala i sin nyhetsbevakning och tydliga när det handlar om annat än nyheter och DN står ändå rätt långt från mig politiskt. Texten ni diskuterar inleds exempelvis med "Martin Gelin:", vilket innebär att det är hans åsikter som framförs, ingressen inleds också med ordet ANALYS vilket förstås också innebär att det är slutsatser dragna av skribenten. Sen kan jag hålla med om att det kunde vara tydligare längst ner där det står att det är en kommenterande text, men det är så formatet på deras artiklar ser ut och de har ju varit tydliga högre upp i artikeln.

Vad du vill ha är alltså ett förbud för att skriva och publicera texter om man inte är godkänd av staten? Yttrandefriheten räknas som en mänsklig rättighet och är också inskriven i grundlagen och den innefattar allas möjlighet att uttrycka sina åsikter i tal, bild eller skrift.

Nej, du får skriva vad du vill, men signerar du under som journalist så gör du det som yrke och har då tagit på dig ansvaret över dess innehåll.

Tänk dig FB å alla dess bilder som är tagna i viss vinkel för att du vill återge viss känsla/drama. Bilden isig är kanske inget av värde, men med lite andra förutsättningar så får man en nisch/vinkel som tolkas helt annorlunda.

Även inom denna front förekommer det oerhörda vinklingar. För nog har vi varit med om på både det privata likväl som i media hur bilder har manipulerats alltifrån omgivning till ren fotoshop.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lobocut:

Jag föreslår Kim Jong-un. Han vet vad som är bäst för folket. Jag har själv läst att nordkoreanska forskare kommit fram till den slutsatsen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

På Aktuellt igår så var det prat om Ryssland igen som har fixat det Amerikanska valet och Svetsarn är nu rädd att Ryssland ska gå in och fixa det Svenska valet också.
Om det nu är så att Ryssland varit med och fått Trump till president så tror jag inte att Sveriges val är en stor sak på Putins agenda att fixa så rätt parti vinner. Svetsarn vill nog mest helgardera sig om det nu skulle bli så att han inte vann så kan han skylla på Putin.

Just nu känns det som hela Aftonbladet är en stor fejknyhet. Hela deras upplägg är att få så mycket klick som möjligt med olika typer av chock historier. Tredje och sjunde nyheten just nu är hur man inte ska fria och hur man ska gå ner i vikt på snabbaste sätt. Detta är en av Sveriges största nyhetsförmedlare och jag anser att det är pinsamt.
Expressen är inte bättre, rubrik 6 och 8, den ena handlar om ormar och den andra om en bröstvårtebild.
DN är klart bättre men även där smyger det sig in en massa dynga och det känns som det blir mer och mer även här.

Nyheterna som skrivs hos dessa tre är många gånger viktade så att SD ,Trump och Putin gör allt fel och inget de säger är på riktigt.
Senaste året så har nyheterna lagt enormt mycket på Brexit som aldrig skulle hända. Trump som aldrig skulle kunna vinna valet och att kasta skit på SD. Än så länge har de fått fel i två av frågorna och jag tror att även den tredje frågan kommer bli på håret. SD kommer inte få egen majoritet men tror att de kan gå om Moderaterna så länge de behåller Batra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Det var väl ganska självklart att om jag kommenterar inlägg där främst DN figurerat så kommenterar jag DN. Utöver det är det lättare för mig att kommentera DN då jag haft viss kontakt med journalisterna ifråga. Om du läser stycket som är ett svar till Ilya så lyfter jag just att exemplet inte är en nyhetsartikel utan precis som du skriver en analys.

Vad det gäller neutral hållning - och detta säger jag som varande helt opolitisk utan sympatier för något parti - håller jag dock inte med dig. De har en mycket tydlig hållning och du kan i de flesta fall förutse slutsatserna. Min rekommendation är helt klart att du försöker analysera källmaterialet. En diskussion jag hade, då gällande en skev och därav faktiskt missledande debattartikel som grundade sig särskilt på ett beslut i FN, avslutade journalisten vår diskussion med "vi kan vara överens om att vara oense"; denne såg inget större bekymmer i att utpeka några som de felande parterna, trots att de parter DN visade sympatier för fattat samma beslut (gäller klusterbomber).

Som jag även skrev till rippmaster13 är det en större fara att utgå ifrån att den etablerade svenska pressen alltid håller hög klass än vår inbyggda skepsis mot okända källor; ett okritiskt bekräftande. Jag tycker tvärtom mig se en stor försvagning av journalistkåren i Sverige, vilket på ett sätt är en oundviklig effekt av förändrade ekonomiska förutsättningar. Flera oberoende och orädda journalister har slutat, då redaktionerna inte velat släppa fram dem, eftersom rädslan för att tappa inkomster är för stor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Nej, du får skriva vad du vill, men signerar du under som journalist så gör du det som yrke och har då tagit på dig ansvaret över dess innehåll.

Signerar som journalist? Jag vet inte vad det skulle innebära. Vem som helst har rätt att starta exempelvis en tidning och då är de som skriver där (med vissa undantag förstås, marknadsförare exempelvis) journalister, det är ganska grundläggande och garanterar en oberoende press.

Ansvaret för innehållet har den som är ansvarig utgivare.

Citat:

Tänk dig FB å alla dess bilder som är tagna i viss vinkel för att du vill återge viss känsla/drama. Bilden isig är kanske inget av värde, men med lite andra förutsättningar så får man en nisch/vinkel som tolkas helt annorlunda.

Även inom denna front förekommer det oerhörda vinklingar. För nog har vi varit med om på både det privata likväl som i media hur bilder har manipulerats alltifrån omgivning till ren fotoshop.

Jo, självklart kan bilder manipuleras precis som texter kan vara vinklade. Därför har vi en pressombudsman (PO) och pressens opinionsnämnd (PON) som granskar detta. Men det betyder inte att inskränkningar i yttrandefriheten är befogat.

Skrivet av KimTjik:

Det var väl ganska självklart att om jag kommenterar inlägg där främst DN figurerat så kommenterar jag DN. Utöver det är det lättare för mig att kommentera DN då jag haft viss kontakt med journalisterna ifråga. Om du läser stycket som är ett svar till Ilya så lyfter jag just att exemplet inte är en nyhetsartikel utan precis som du skriver en analys.

Vad det gäller neutral hållning - och detta säger jag som varande helt opolitisk utan sympatier för något parti - håller jag dock inte med dig. De har en mycket tydlig hållning och du kan i de flesta fall förutse slutsatserna. Min rekommendation är helt klart att du försöker analysera källmaterialet. En diskussion jag hade, då gällande en skev och därav faktiskt missledande debattartikel som grundade sig särskilt på ett beslut i FN, avslutade journalisten vår diskussion med "vi kan vara överens om att vara oense"; denne såg inget större bekymmer i att utpeka några som de felande parterna, trots att de parter DN visade sympatier för fattat samma beslut (gäller klusterbomber).

Som jag även skrev till rippmaster13 är det en större fara att utgå ifrån att den etablerade svenska pressen alltid håller hög klass än vår inbyggda skepsis mot okända källor; ett okritiskt bekräftande. Jag tycker tvärtom mig se en stor försvagning av journalistkåren i Sverige, vilket på ett sätt är en oundviklig effekt av förändrade ekonomiska förutsättningar. Flera oberoende och orädda journalister har slutat, då redaktionerna inte velat släppa fram dem, eftersom rädslan för att tappa inkomster är för stor.

En stor skillnad mellan etablerade media och andra källor är att etablerad media har förbundit sig att följa pressetiska regler. Det sagt så är det förstås inte alltid så att de håller högre klass än oetablerade medier, men sannolikheten är förstås mycket större och eventuella felaktigheter som etablerade media har publicerat rättas genom publicering av rättelser till skillnad från de flesta oetablerade mediers felaktigheter. De har också alltid en ansvarig utgivare som tar ansvaret för att det som publiceras är korrekt. Det gäller högermedier som SvD likväl som vänstermedier som ETC men också exempelvis Nyheter24 och liknande.

Sen är det förstås ett problem att åsikter får ta allt större plats inom de flesta media, men det är ju som du säger en följd av den ekonomiska situationen journalistiken befinner sig i. Det är billigare med krönikor än med djupgående reportage liksom. Men att skilja på nyheter och åsikter hör väl till grundskolan idag liksom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Men att skilja på nyheter och åsikter hör väl till grundskolan idag liksom.

Tycker eller hoppas du det? Om det vore som du skriver hade hela debatten dock varit helt meningslös, då problemet varit löst av sig självt.

Än om jag anser att debatten delvis är ett spel för galleriet med uppenbar politisk positionering som grund, så har det visat sig gång efter gång att människor inte ens sållar ut vad som visat sig vara uppenbart falska uppgifter. Det tar år innan det första starka intrycket av sensationsnyheter nyanseras/revideras.

Citat:

En stor skillnad mellan etablerade media och andra källor är att etablerad media har förbundit sig att följa pressetiska regler.

Jag slår inte ner på etablerad media, det är överhuvudtaget inte tanken med det jag skrev. Det jag försöker uttrycka är att det finns en fara med överdrivet förtroende för etablerad media, bara för att den är etablerad, och att därför okritisk svälja dess information. På samma sätt kan man inte bara avfärda information ifrån alternativa källor (Ryssland har t ex av naturliga skäl långt fler mycket kvalificerade och även regimkritiska journalister, dessa får dock nästan aldrig något utrymme i vår press). Det man kan göra är att bibehålla ett lika kritiskt förhållningssätt och undvika ett självbekräftande sökande av nyheter.

Man kan tycka att Wolodarskis ogrundade påstående om att "1990-talet var demokratins årtionde [i Ryssland]" är oförargligt. De flesta läsarna kommer att okritiskt anta att det är korrekt, då de inte ser skäl att ifrågasätta en så pass etablerad källa. Det är dock inte oförargligt för konsekvensen av det är:

• det blir helt omöjligt att förstå utvecklingen i Ryssland och varför landet gått i nuvarande riktning

• det blir helt omöjligt att förstå hur Putin kunnat få sådan makt och varför han har folkets stöd

• det blir svårt att förstå Rysslands, inte utan skäl, närmast paranoida misstänksamhet mot politiska västmakter

Frågan är ju vad vitsen är att pumpa ut massvis med artiklar om ett land man uppenbarligen saknar baskunskaper om. Hur ska allmänhetens grundskoleutbildning kunna kompensera för det?

Det blev lite bättre när DN tog in finsk förstärkning, Anna-Lena Laurén. Inte för att jag är överens med henne om allt, men det är uppenbart att hon är den första på redaktionen som förstår hur ryssar kommunicerar och därigenom inte slösar utrymme med menlösa sensationsartiklar.

Permalänk
Avstängd

Snart kommer väl någon påstå att Avpixlat styrs av ryssarna och Aftonbladet styrs av jänkarna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Vore kul att veta vilka "trovärdiga" källor folk som gnäller på exempelvis Aftonbladet hämtar nyheter från. Vore också kul att se riktiga bevis på att kvällstidningarna bara sprider lögner.

Permalänk
Medlem

Nu har etablerade medier släppt Fakenyheternas créme del a créme.

Här är en artikel, finns fleratal andra så som CNN osv.

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/donald-trump-prostitu...

Grejen är att 4chan ligger bakom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Tycker eller hoppas du det? Om det vore som du skriver hade hela debatten dock varit helt meningslös, då problemet varit löst av sig självt.

Det var i alla fall så när jag gick i skolan, både i grundskolan och gymnasiet, vilket var före facebook, wikipedia och google, så det vore ju konstigt ifall de har tagit bort denna värdefulla undervisning nu.

Citat:

Än om jag anser att debatten delvis är ett spel för galleriet med uppenbar politisk positionering som grund, så har det visat sig gång efter gång att människor inte ens sållar ut vad som visat sig vara uppenbart falska uppgifter. Det tar år innan det första starka intrycket av sensationsnyheter nyanseras/revideras.

Confirmation bias är kraftfullt, inget snack om saken. Men problemet ligger inte så mycket i att folk inte kan skilja debattinlägg i tidningar från nyheter utan snarare att de gärna sprider vidare vilken skit som helst de hittar i exempelvis sitt facebookflöde så länge det bekräftar deras åsikter. Se exempelvis historien med Kakabaveh.

Citat:

Jag slår inte ner på etablerad media, det är överhuvudtaget inte tanken med det jag skrev. Det jag försöker uttrycka är att det finns en fara med överdrivet förtroende för etablerad media, bara för att den är etablerad, och att därför okritisk svälja dess information. På samma sätt kan man inte bara avfärda information ifrån alternativa källor (Ryssland har t ex av naturliga skäl långt fler mycket kvalificerade och även regimkritiska journalister, dessa får dock nästan aldrig något utrymme i vår press). Det man kan göra är att bibehålla ett lika kritiskt förhållningssätt och undvika ett självbekräftande sökande av nyheter.

Jo, kanske det. Samtidigt så är jag förstås mer misstänksam mot vad någon obekant säger på facebook eller liknande än vad exempelvis DN skriver på nyhetsplats. Angående rysk journalistik så rekommenderar jag att läsa denna krönika från idag. En krönika så inte fakta förstås, men bilden som framkommer är inte så behaglig.

Citat:

Man kan tycka att Wolodarskis ogrundade påstående om att "1990-talet var demokratins årtionde [i Ryssland]" är oförargligt. De flesta läsarna kommer att okritiskt anta att det är korrekt, då de inte ser skäl att ifrågasätta en så pass etablerad källa. Det är dock inte oförargligt för konsekvensen av det är:

• det blir helt omöjligt att förstå utvecklingen i Ryssland och varför landet gått i nuvarande riktning

• det blir helt omöjligt att förstå hur Putin kunnat få sådan makt och varför han har folkets stöd

• det blir svårt att förstå Rysslands, inte utan skäl, närmast paranoida misstänksamhet mot politiska västmakter

För Ryssland så var nittiotalet demokratins årtionde för de hade aldrig haft demokrati innan (eller efter, men det är sekundärt). Självklart fanns det brister med deras demokrati och så men det finns det ju med alla demokratier.

Din lista ger också lite väl mycket kredd till Wolodarski, vad han än sagt så omöjliggör han ingen förståelse i denna fråga och vad han faktiskt sa är inte i närheten av så felaktigt som du gör gällande. Att Ryssland fick ett smakprov på demokrati men valde att gå tillbaka till det totalitära är ju en del av vägen till där de är nu, med Putin, nationalism, världsfrånvändhet osv.

Citat:

Frågan är ju vad vitsen är att pumpa ut massvis med artiklar om ett land man uppenbarligen saknar baskunskaper om. Hur ska allmänhetens grundskoleutbildning kunna kompensera för det?

Vad som är baskunskaper om ett land är förstås öppet för tolkning. Jag tycker inte de sprider sensationslystna artiklar eller visar på sin okunskap särskilt. Snarare är de mer balanserade i sin analys av landet än de flesta andra svenska medier.

Citat:

Det blev lite bättre när DN tog in finsk förstärkning, Anna-Lena Laurén. Inte för att jag är överens med henne om allt, men det är uppenbart att hon är den första på redaktionen som förstår hur ryssar kommunicerar och därigenom inte slösar utrymme med menlösa sensationsartiklar.

Jo, jag gillar henne också. Vet inte om hon är den första som förstår hur ryssar kommunicerar dock.

@Rasmus117: Fejknyheter om fejknyheter.. Föreslagen fördjupning: http://www.theverge.com/2017/1/10/14232318/donald-trump-russi... Källa: https://www.buzzfeed.com/kenbensinger/these-reports-allege-tr...

Permalänk
Medlem

visste inte att: kärnkraft är renare än vind & sol var en fakenyhet :/.
Antar att folk har snackat om det i denna tråden?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

@bdea: Kärnkraftens "skadeverkningar" är osynliga, svåra att förstå och otroligt läskiga för många människor. Då hjälper det inte att påvisa hur säkert och klimatsmart det är med siffror. Rädslan vinner över logiska argument.

När det gäller de som är rädda för invandring så ska man avfärda räddslan som främlingsfientlighet och visa med siffror att sverige är säkrare, när det gäller kärnkraft så är det omöjligt att avfärda räddslan med siffror och därför sluta med kärnkraft?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det var i alla fall så när jag gick i skolan, både i grundskolan och gymnasiet, vilket var före facebook, wikipedia och google, så det vore ju konstigt ifall de har tagit bort denna värdefulla undervisning nu.
Confirmation bias är kraftfullt, inget snack om saken. Men problemet ligger inte så mycket i att folk inte kan skilja debattinlägg i tidningar från nyheter utan snarare att de gärna sprider vidare vilken skit som helst de hittar i exempelvis sitt facebookflöde så länge det bekräftar deras åsikter. Se exempelvis historien med Kakabaveh.
Jo, kanske det. Samtidigt så är jag förstås mer misstänksam mot vad någon obekant säger på facebook eller liknande än vad exempelvis DN skriver på nyhetsplats. Angående rysk journalistik så rekommenderar jag att läsa denna krönika från idag. En krönika så inte fakta förstås, men bilden som framkommer är inte så behaglig.
För Ryssland så var nittiotalet demokratins årtionde för de hade aldrig haft demokrati innan (eller efter, men det är sekundärt). Självklart fanns det brister med deras demokrati och så men det finns det ju med alla demokratier.

Din lista ger också lite väl mycket kredd till Wolodarski, vad han än sagt så omöjliggör han ingen förståelse i denna fråga och vad han faktiskt sa är inte i närheten av så felaktigt som du gör gällande. Att Ryssland fick ett smakprov på demokrati men valde att gå tillbaka till det totalitära är ju en del av vägen till där de är nu, med Putin, nationalism, världsfrånvändhet osv.
Vad som är baskunskaper om ett land är förstås öppet för tolkning. Jag tycker inte de sprider sensationslystna artiklar eller visar på sin okunskap särskilt. Snarare är de mer balanserade i sin analys av landet än de flesta andra svenska medier.
Jo, jag gillar henne också. Vet inte om hon är den första som förstår hur ryssar kommunicerar dock.

@Rasmus117: Fejknyheter om fejknyheter.. Föreslagen fördjupning: http://www.theverge.com/2017/1/10/14232318/donald-trump-russi... Källa: https://www.buzzfeed.com/kenbensinger/these-reports-allege-tr...

Du misstar demokrati för västvänlighet. Jeltsin applåderades i väst när han rullade ut tanks och besköt parlamentet med hundratals offer som följd.

Anna-Lena Laurén och Maria P Löfgren är praktexempel på propagandister som inte på något sätt speglar Ryssland eller medborgarnas vardag. De tar parti för västimperialismens klick med nyttiga idioter och deltar aktivt i propagandakriget mot Ryssland. Det är det som är den stora nyheten här, men den döljs framför näsan på läsarna genom att fint presentpaketeras i en kampanj mot abstrakt rysk propaganda.

Här är dessutom en antidot till utrikespolitiska institutets propaganda som Lauren friskt citerar
http://www.aftonbladet.se/kultur/a/ErWvo/forsvara-det-fria-or...

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu var det ju Buzzfeed som först snappade upp på det, de är alltid heta på att släppa fakenyheter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Du bevisar med det att du inte förstår situationen. Jag var på plats under flera år i Ryssland vid denna tid. "Smakprovet", som du kallar det, var bland det bittraste folket kunnat få smaka på, att det kommer att ta generationer innan begreppet återfår en någorlunda rimlig innebörd. Det enda som var demokrati var etiketten på flaskan.

Den stora skillnaden var att "demokratin" var kontrollerad av fler grupperingar kring oligarker som inte drog sig för kriminella metoder. Det var inget demokrati i verklig mening. Det som höll på att bli ett folkets val, där Jeltsin var nära på att röstas bort, saboterades genom vad som i ordets rätta bemärkelse kan betecknas som en konspiration mellan oligarkerna och västintressen. Oligarkerna och västintressenter accepterade inte en demokratisk process. I och med att västländer blank vägrade att lätta på lån landet hade (notera hur annorlunda andra östeuropeiska länder behandlats), tvingades Ryssland in i en än värre nedåtgående spiral som betydde att landet gick ifrån 2% fattiga vid Sovjets fall till över 50%, statsbankrutt, och vi kan också tala om en massdöd i spåren av detta.

Pressen var på liknande sätt kontrollerad av desamma grupperingar, där uppgörelser via underhuggare inte var ovanligt efter sändningstid. Journalister dödades i en mängd landet aldrig tidigare upplevt, och som tur är upphörde detta blodbad kring millennieskiftet.

Som sagt bekräftar ditt inlägg problematiken. Jag begär inte att andra ska ha stor insikt dessa frågor, då inte alla kan förväntas tillbringa år i ett land vid just rätt tidpunkt. Däremot begär jag av högprofilerade journalister, än mer chefredaktörer, att de endast yttrar sig kategoriskt och högljutt när de har välgrundade fakta för att göra detta.

* som en fotnot i och med händelsen Ilya hänvisar till: i september 1993 följde jag och några andra noggrant den attack Jeltsin gjorde mot parlamentet, eftersom vi inte visste hur stora konsekvenser det skulle få, och vi skulle bli tvungna att fly landet. Hur många som dog är fortfarande okänt då Jeltsin och hans krets mörkade händelsen och därför kan man också se hur Wikipedia talar om officiellt 187 döda medan andra källor talar om 2 000.

Permalänk
Medlem

@Rasmus117:
Ifall det är sant att 4chan ligger bakom så är det absolut helt fantastiskt roligt. Historiens största troll, och allt och alla svalde det med hull och hår. Jag vill gärna se CNN försöka slingra sig ur den sitsen efter allt de skrivit om fake news.
Jag hoppas innerligt att det är 4chan som gjort det. Snacka om kalldusch för mediavärlden.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IlyaZ:

Anna-Lena Laurén och Maria P Löfgren är praktexempel på propagandister som inte på något sätt speglar Ryssland eller medborgarnas vardag. De tar parti för västimperialismens klick med nyttiga idioter och deltar aktivt i propagandakriget mot Ryssland. Det är det som är den stora nyheten här, men den döljs framför näsan på läsarna genom att fint presentpaketeras i en kampanj mot abstrakt rysk propaganda.

Du är ute och cyklar om du blandar ihop Laurén och Löfgren.

Löfgren är generellt butter, inte sällan sarkastisk i tonen och gör sällan några verkliga analyser och om hon gör reportage är det för helhetsbilden av Ryssland oväsentliga deprimerande samhällsskildringar. Intrycket jag får är en isolerad journalist utan nödvändiga kontakter. "Presentpaketerat"? Långt ifrån, mer konsumkasse och packtejp.

Laurén må personligen stödja västlinjen, om än det i så fall tycks vara en mer moderat och mindre skränig sådan. Propagandist är hon inte. Bara för att hon skriver något jag inte håller med om gör det inte henne till propagandist. Det kan vara att du missar de ganska subtila formuleringar hon ibland använder, som å ena sidan inte hamnar i konflikt med DN:s redaktionella hållning, samtidigt som vidmakthåller mer saklighet och undviker flera fällor att upprepa missvisande mantran om vissa tings förhållanden. Du måste verkligen läsa igenom hela artikeln, inte utgå ifrån hur DN presenterar eller rubriksätter den.

Jag har inga problem journalister yttrar åsikter, även tokiga sådana, så länge de är noggranna med att tydligt särskilja faktainformerande nyhetsartiklar ifrån opinionsbildande artiklar. Att det råder ett oroväckande underskott i faktainformerande nyhetsartiklar gör inte övriga journalister till "propagandister". Du sätter dig själv i samma båt som dem som tror allt som skrivs om Ryssland: genom att konsekvent klassa vissa källor som propagandister gör du dig till ett oerhört tacksamt offer i informationskriget. Att utmana sin egna åsikter är enda sättet att utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Här är en artikel, finns fleratal andra så som CNN osv.

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/donald-trump-prostitu...

http://i.imgur.com/kbH79gJ.jpg

Vad är det som säger att inlägget från 4chan skulle vara trovärdigt? Du uttrycker dig som att detta är "sanningen", hur vet du det? Vad hände med källkritiken här?

Personligen skulle jag varit lite mer nyanserad med den typen av inlägg och skriva att 4chan hävdar att de ligger bakom den info som tagits med i rapporten. Jag utgår från att du inte heller vet om all information där är något som 4chan hävdar sig ligga bakom eller om det bara en en del av den?

Skrivet av Baalex:

@Rasmus117:
Ifall det är sant att 4chan ligger bakom så är det absolut helt fantastiskt roligt. Historiens största troll, och allt och alla svalde det med hull och hår. Jag vill gärna se CNN försöka slingra sig ur den sitsen efter allt de skrivit om fake news.
Jag hoppas innerligt att det är 4chan som gjort det. Snacka om kalldusch för mediavärlden.

Nu har jag inte läst allt som kan tänkas stå om detta på cnn, men den artikel jag just läste innehåller i sig inget "fejk". Man skriver att underrättelsetjänsterna sammanställt uppgifter som presenterats för Trump, Obama och några i kongressen. Man skriver också att uppgifterna (eller en del av dom?) kommer från en f.d. MI6 agent som jobbat med att gräva information om Trump och då betalats av först anti-Trump republikaner och senare av demokrater. Det är vad jag kan se en balanserad artikel där man rapporterar vad som hänt. Vad är det som är "fejk" med detta? Även om uppgifterna visar sig vara fejk så är artikeln i sig inget fejk...

http://edition.cnn.com/2017/01/10/politics/donald-trump-intel...

Med reservation för att det är någon annan artikel som det hänvisas till

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rasmus117:

...

Skrivet av Baalex:

@Rasmus117:
Ifall det är sant att 4chan ligger bakom så är det absolut helt fantastiskt roligt.

Hysteriskt roligt ifall det visar sig vara sant, vilket inte skulle förvåna mig då det inte är första gången 4chan lyckats med liknande saker (# BaldForBieber). Det skulle spela Trump rakt i händerna (på ett icke-konspiratoriskt sätt) då det s.k. etablissemanget skulle tappa ännu mer trovärdighet.

Skrivet av Frispel:

Vad är det som säger att inlägget från 4chan skulle vara trovärdigt?

...

Även om uppgifterna visar sig vara fejk så är artikeln i sig inget fejk...

Sant, då de endast har återberättat vad deras källor sagt, vilket är precis vad media ska göra.

Gällande källan: https://www.buzzfeed.com/kenbensinger/these-reports-allege-tr....
Och 4chans trovärdighet: http://www.zerohedge.com/news/2017-01-11/how-4chan-mcfooled-j....

Rolig historia, hittade den andra länken medans jag sökte på "4chan failure guy" efter roliga bilder innan jag hade tänkt gå och lägga mig. 2h senare, fortfarande inte i sängen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@Rasmus117: hahahaha så jävla klockrent, ja jag håller med, ska bli intressant å se hur "media" ska förklara detta.
Eller skyller dom bort det med att skylla på varandra som dom gjort tidigare måntro?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

Nu var det ju Buzzfeed som först snappade upp på det, de är alltid heta på att släppa fakenyheter

Vad jag förstår så är Buzzfeed en av få "nya medier" som faktiskt satsar på riktig journalistik, grävande reportage osv. Dock besudlat med en massa click-bait-artiklar och sensationsjournalistik tyvärr, men det betyder ju inte att de sprider fejknyheter.

Skrivet av KimTjik:

Du bevisar med det att du inte förstår situationen. Jag var på plats under flera år i Ryssland vid denna tid. "Smakprovet", som du kallar det, var bland det bittraste folket kunnat få smaka på, att det kommer att ta generationer innan begreppet återfår en någorlunda rimlig innebörd. Det enda som var demokrati var etiketten på flaskan.

Vad jag syftade på var att det genomfördes ett hyfsat demokratiskt val, speciellt i jämförelse med vad de haft tidigare i landet. Att det snabbt gick utför efter det är jag väl medveten om.

Citat:

Den stora skillnaden var att "demokratin" var kontrollerad av fler grupperingar kring oligarker som inte drog sig för kriminella metoder. Det var inget demokrati i verklig mening. Det som höll på att bli ett folkets val, där Jeltsin var nära på att röstas bort, saboterades genom vad som i ordets rätta bemärkelse kan betecknas som en konspiration mellan oligarkerna och västintressen. Oligarkerna och västintressenter accepterade inte en demokratisk process.

Jo, historien upprepar sig. (samma har ju skett vid ett flertal tillfällen i Sydamerika och Nordafrika exempelvis)

Citat:

I och med att västländer blank vägrade att lätta på lån landet hade (notera hur annorlunda andra östeuropeiska länder behandlats), tvingades Ryssland in i en än värre nedåtgående spiral som betydde att landet gick ifrån 2% fattiga vid Sovjets fall till över 50%, statsbankrutt, och vi kan också tala om en massdöd i spåren av detta.

Jo, det var inte så smart av "väst" att ha sådana sanktioner mot Ryssland vilket ofta (oftast till och med) är fallet med hårda sanktioner för att liksom straffa ett lands ledning. De drabbar befolkningen snarare än ledningen och risken är mycket hög att man bara spär på hatet mot västvärlden eller det globala samfundet.

Citat:

Pressen var på liknande sätt kontrollerad av desamma grupperingar, där uppgörelser via underhuggare inte var ovanligt efter sändningstid. Journalister dödades i en mängd landet aldrig tidigare upplevt, och som tur är upphörde detta blodbad kring millennieskiftet.

Upphörde kortvarigt..

Citat:

Som sagt bekräftar ditt inlägg problematiken. Jag begär inte att andra ska ha stor insikt dessa frågor, då inte alla kan förväntas tillbringa år i ett land vid just rätt tidpunkt. Däremot begär jag av högprofilerade journalister, än mer chefredaktörer, att de endast yttrar sig kategoriskt och högljutt när de har välgrundade fakta för att göra detta.

Jag tycker artikeln du syftar på var relativt saklig och inte högljudd eller kategorisk. Formuleringen du har fastnat på om demokratins årtionde var verkligen en överdrift förstås men i övrigt så har han rätt i det mesta. Det förs ett propagandakrig mot oss från Ryssland, det är uppenbart, och vi bör förstås beakta detta när vi läser både traditionella nyheter och nya medier. Inte ens detta forum är förskonat, jag vet inte varför Ilya trycker på med rysk propaganda så mycket exempelvis (propagandist eller så kallad nyttig idiot), men det gör hen.

Citat:

* som en fotnot i och med händelsen Ilya hänvisar till: i september 1993 följde jag och några andra noggrant den attack Jeltsin gjorde mot parlamentet, eftersom vi inte visste hur stora konsekvenser det skulle få, och vi skulle bli tvungna att fly landet. Hur många som dog är fortfarande okänt då Jeltsin och hans krets mörkade händelsen och därför kan man också se hur Wikipedia talar om officiellt 187 döda medan andra källor talar om 2 000.

Ja, och det var förstås förkastligt. Men det är också exempelvis vad Putin gör i Syrien eller Ukraina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

@Rasmus117: hahahaha så jävla klockrent, ja jag håller med, ska bli intressant å se hur "media" ska förklara detta.
Eller skyller dom bort det med att skylla på varandra som dom gjort tidigare måntro?

Som sagt, än så länge består infon om 4chan i denna tråd av en bild som ligger på imgur...vad är det som säger att det inte är de som trollar? Och även om just denna biten inte är sann så finns det andra saker i rapporten som är mindre spektakulär men ändå intressant att se om det det kan bekräftas, exempelvis att det funnits kopplingar mellan ryssland och Trumps kampanj. Vad CNN säger är att rapporten presenterats för Obama, Trump och utvalda medlemmar av kongressen vilket i sig knappast lär vara fejkat. Även om innehållet är fejkat i rapporten är fejkat åtminstone inte CNNs rapportering fejkad. Där har man varit noga med att inte lämna ut några detaljer och säga att uppgifterna är obekräftade och att FBI försöker bekräfta om de stämmer.

Så vad är fejk? 4chans påstående som garanterat är precis lika obekräftat som uppgifterna? CNNs rapportering att sammanställningen presenterats för presidenterna (nuvarande och blivande)? Visst kan det vara så att det 4chan påstår stämmer, men än så länge finns det knappast tillräckligt info för att säga att det inte är trollande på hög nivå. Källkritik är bra som sagt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Upphörde kortvarigt..

Nja, det är i jämförelse få dödsfall sedan år 2000. Vi har dock sett två mer omtalade mord, vilka båda har kopplingar till Tjetjenien.

Citat:

Det förs ett propagandakrig mot oss från Ryssland, det är uppenbart, och vi bör förstås beakta detta när vi läser både traditionella nyheter och nya medier. Inte ens detta forum är förskonat, jag vet inte varför Ilya trycker på med rysk propaganda så mycket exempelvis (propagandist eller så kallad nyttig idiot), men det gör hen.

Eftersom propagandakriget har mer än en front? Vi har ju levt i ett propagandakrig åtminstone sedan 50-talet, så varför man jagar upp sig så oerhört över att en part i det blivit mer aktiv är irrationellt. Jag kan förstå att personer med kanske personliga kopplingar till Ryssland blir upprörda då det i svensk press fortfarande cirkulerar och återanvänds missledande information om Tjetjenien, Georgienkonflikten osv., där omkringliggande orsaker och händelseförlopp antingen ignoreras eller omskrivs, och om hur bilden av 90-talet delvis formats av personer som aldrig avslutade "kalla kriget".

Du är upprörd över Rysslands s k propagandakrig, så varför får inte de som drabbas av motsvarande vara upprörda?

Citat:

Ja, och det var förstås förkastligt. Men det är också exempelvis vad Putin gör i Syrien eller Ukraina.

Ska vi inte undvika att slarvigt kasta in påståenden som vi ändå inte ämnar utveckla i den här tråden? Om trådens ämne är "Fejknyheter och demokrati" uppfattar jag den typen av inflikad kommentar ur ingenting som kontraproduktivt. Det finns mycket som är förkastligt i dessa konflikter, hur stor del av skulden Ryssland bär är kräver en omfattande analys. Om det nu ska avgöra vår ställning i det allmänna informationskriget behöver vi i så fall ta ställning till vad som är värre: att USA stödjer Wahhabismens utbredande i arabvärlden (en av grundorsakerna till kriget) eller att Ryssland stödjer al-Assad. Efter det har vi en lång rad andra frågor, inte mindre komplexa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som sagt, än så länge består infon om 4chan i denna tråd

Är det så? Ja i denna tråd så ja, men nätet? Där har vi annat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Är det så? Ja i denna tråd så ja, men nätet? Där har vi annat

Då kan det vara läge att dela med sig av källor när man lägger upp saker här. Personligen har jag ingen större lust att själv leta efter källor till saker som folk skriver här. Men vad finns det för info som gör påståendena från 4chan trovärdiga? Allt som står på nätet är inte sant Dela gärna med dig så vi andra får en chans att värdera vad som känns trovärdigt.

Sedan låter du bli att kommentera det övriga jag skrev, är det allt i rapporten som 4chan hävdar att de ligger bakom? Eller är det delar? Är CNNs rapportering fejk? Vad består i så fall fejkningen av?

Permalänk
Avstängd

Problemet är vinklingarna i media och vilka delar som skriv och inte skrivs.
Det finns enormt många sätt att skriva en nyhet på och nyhetssidorna utelämnar själva vissa delar eller hela nyheten om de inte passar medans andra sidor förstärker och lägger till vissa delar.

Se bara på alla dessa nyheter om brända bilar.
Läser man på Expressen eller Aftonbladet så står där att som exempel enligt nedan. (jag har skrivit nyheten själv så detta är bara ett förslag på hur det kan stå)

En bil har brunnit i Rosengård och ytterligare tre bilar har fått värmeskador. Polisen utreder brottet som skadegörelse men ingen är anhållen.

Läser man sen samma nyhet hos Avpixlat
Bilar brann bilar på en parkeringsplats i den ökända, invandrardominerade Malmö-stadsdelen Rosengård. En bil uppges ha brunnit och tre andra fått värmeskador. Polisen utreder brottet som skadegörelse men ingen är ännu anhållen.

Hos Avpixlat finns nu mer eller mindre en egen del på hemsidan som "Sverige Brinner" där man varje dag går igenom alla stora och små händelser om misshandel, brända bilar och skadegörelse medans i de större tidningarna detta inte får något alls. När bilar började antändas så var det nyheter även på de större tidningarna som nu har lagt ner detta då det händer varje dag.

Samma sak händer med polisen som i Malmö nu endast utreder mord, beskjutningar och andra grövre brott då de inte längre hinner med alla småbrott som händer av försåtliga skäl då det är rätt mycket men samtidigt något vi skattebetalare betalar för.

Kan tillägga att jag själv läser nyheter på flera sidor så detta är endast ett axplock på hur det kan se ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Idag har inte våra tidningar så många egna reportrar ute på fältet förutom de som tar hand om större städer utan helt enkelt så lever man på vad svenska folket kan filma, skriva ihop och vad de får in från TT eller lokalblaskorna. Aftonbladet älskar också att skumma igenom facebook efter små löjliga snyfthistorier, ofta med en bild på en blondin med ankläppar som varit med om något tokigt eller löjligt eller youtube klipp efter små löjliga nyheter eller filmklipp som de kan skriva ut som "Virala" för att få så många klick som möjligt.
Allt går ut på att man ska klicka och läsa om allt.

En annan sak som jag reagerar på just hos Aftonbladet (ia, jag bläddrar oftast igenom denna nyhetssida även om jag anser att det är rent skräp) är det att de aldrig skriver ut vart exempelvis en olycka, brand eller annat har skett i tabloiden bara för att man ska klicka sig in på länken och läsa vidare för att upptäcka att det inte ens var i närheten av sig själv och alltså helt ointressant.

Visa signatur