Cooler Master tillkännager nätaggregat för 11 000 kronor

Permalänk
Avstängd

Skönt man fick sig ett riktigt gapskratt idag med,
Jag har alltid uppskattat bra skämt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Man kan tro att Nvidia har gjort nätdelen med tanke på priset

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Th3 Sw3dish Ch3f:

Linus tech tips gjorde en video om den som är mer informativ.
https://www.youtube.com/watch?v=aH50aXIz9gM

Och för tre dagar sedan också... >_>

PS. medan vi ändå talar om saken. Jag har känt så sistone att det är precis så det är, som du säger, att andra har en "mer informativ" version av samma nyhet. Exempel på det är bl.a NordicHardware.se, samt LinusTechTips, finns säkert många andra men... Kontentan av det hela: Sweclockers känns som de tappar, mer och mer. Snabba inslag, mer reklam, fokus på Kenneth som klättrar och dricker kaffe, Ingen mer Julmusik, inga sånginsatser, tävlingar där man vinner kläder och kaffe?

Känns som de tappar...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Proffsmobbare

Väldigt roligt när man satsar på att få något så bra som man bara kan, utan att tänka på kostnad. Utveckling på riktigt!

Permalänk
Avstängd

Tror dom att vi är gjorda av pengar eller?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Asså, jag köper att kvalitetskomponenter kan motivera ett visst prispremium, men en faktor på omkring tio är väl kanske att ta i, till och med i sådana kretsar som köper det dyraste för sakens egen skull. Inte ens där skulle man väl tas för annat än korkad om man högg på detta?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Proffsmoddare

Ska man rulla en arbetsstation med exempelvis P6000 SLI så känns det inte så konstigt att lägga 11k på nätaggregatet, snarare rimligt.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Master of Overkill

Fattar inte om den är bättre än dom andra bästa på markanden.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fattar inte om den är bättre än dom andra bästa på markanden.

Då Murata har byggt det så är säkert byggkvalitén bättre, men skulle tro att prestandan ligger i nivå med andra agg i Titanium-klassen.

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Fattar inte om den är bättre än dom andra bästa på markanden.

Allt pekar på att den kommer att prestera ungefär som många andra agg i samma verkningsgrad och att 80% av priset enbart beror på att det är "Limited edition".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Någon bortskämd trustfund-unge som aldrig arbetat själv kommer säkert köpa det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som får tanken av att detta är betydligt sämre än andra premium agg just av anledningen att det har blåtand? Med samma tankar som att dagens lyxbilar kan bli hackade för att de har internetuppkoppling, och då får man ta i åtanke att det är inte så svårt att blue-jacka någon om man vet vad man håller på med. Speciellt då det ska kunna styras från blåtand, kopplingen finns alltså redan där för vad man vill göra med den, det enda man behöver göra är att komma förbi eventuella spärrar som finns och så vips så har man bränt någons system. Nu är jag inte alls någon form av hacker, men det kan ju inte vara speciellt svårt med tanke på att alla rekommendationer kring att slå av blåtand och wifi när man ska göra bankärenden osv.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Allt pekar på att den kommer att prestera ungefär som många andra agg i samma verkningsgrad och att 80% av priset enbart beror på att det är "Limited edition".

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju superflower och seasonic som har bättre även EVGA

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Finns gott om folk som lyfter 100.000+ i lön i månaden. Inga problem för sådana miljonärer.

Finns likaså miljonärer och miljardärer som gått bankrupt av diverse saker. Slöseri är ett av dom.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Är man bara det minsta lite seriös i sitt datormontering så ska man minst ha dubbla såna som körs i redundans.
Där man har programmerat sitt moderkort så att den växlar mellan de båda nätdelarna så att deras drifttid ä 50% vardera. Och skulle spänning bli ostabil så larmar moderkortet genom pcspeakern och allt kopplas över till den stabila nätdelen. Man får då har kodningar som täcker uppstartstiden däremellan.

Bättre workstations har för övrigt dubbla nätdelar som typ varenda riktig server har.

He he!

Köpte en IBM System X server billigt för ett tag sen, kom med 2 x 1100W nätagg men det fanns plats för 3 vilket man behöver om man vill ha redundans även med systemet fullt utbyggt. Pris? runt 9500 euro + moms så fick vara.

Men man kör inte aggen ett i taget, utan alla parallellt så de går svalt och med bra verkningsgrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Finns likaså miljonärer och miljardärer som gått bankrupt av diverse saker. Slöseri är ett av dom.

Jo så är det väl... Jag kommer i alla fall inte köpa detta nätaggregat vare sig jag är rik eller fattig. Tramsprodukt. Men det är bara min åsikt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Seppuku edition!

Permalänk
Avstängd

man får runt 5 st platinium agg för dom pengarna som har 10år garanti och är + 1000w ...11k.. wtf

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

*Mycket otrevligt offtopic-inlägg raderat, se §1 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Th3 Sw3dish Ch3f:

Linus tech tips gjorde en video om den som är mer informativ.
https://www.youtube.com/watch?v=aH50aXIz9gM

Tycker nog att det klippet även var ganska innehållsfattigt.
20sekunder reklam för Rhyzen, Murata gör space stuffs, hänvisning till ytterligare nån youtuber sen var det slut.
Missade jag något? Insane unboxing experience kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Tycker nog att det klippet även var ganska innehållsfattigt.
20sekunder reklam för Rhyzen, Murata gör space stuffs, hänvisning till ytterligare nån youtuber sen var det slut.
Missade jag något? Insane unboxing experience kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Masterwatt Maker MIJ är inte gjorde för dem här som klagar på priset. Att 40 ingengörer har jobbat med den i 3 år betyder höga kostnader men även att den kan innehåller mycket spännande teknik och är vacker ur en teknisk/hårdvarudesign syn, den överskrider titaniumnivån. Premium produkter har mycket tänk på unboxing men det är ovidkommande.

Jonnyguru är ingen youtubare utan jobbar för Corsair Components där han är "the power supply product manager today.” [jonnyguru.com] Jonnyguru brukar testa olika nätaggregat och gör det med väldigt omfattande och ingående tester. Att jonnyguru ska få testa Masterwatt Maker MIJ tyder på att den inte är gjort med ormolja, utan att den faktiskt presterar.

Skrivet av seraj5:

Tackar för denna! Längtar för att se johhnygurus review. har en känsla att den kommer få en 0:a i value sektionen

Den kan mycket väl få ett högre betyg än 0, jag hoppas på att Masterwatt Maker MIJ kommer bidra till att vi få nya högpresterande komponenter och tekniker till persondatormarknaden.

Permalänk
Medlem

Bättre att köra med Enterprise-produkter och dubbla nätagg om tillförlitligheten är så viktig. Detta verkar mer vara nätaggens motsvarighet till den där HDMI-kabeln som kostade tiotusentals kronor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Finns ju superflower och seasonic som har bättre även EVGA

Kan så vara. Har inte så stor koll på nätagg i den verkningsgraden eftersom jag dels. inte har något behov av dem och dels. de ligger utanför min ekonomiska intressesfär. EVGAS nätagg använder väl sig av Superflower som OEM?

Skrivet av Th3 Sw3dish Ch3f:

Masterwatt Maker MIJ är inte gjorde för dem här som klagar på priset. Att 40 ingengörer har jobbat med den i 3 år betyder höga kostnader men även att den kan innehåller mycket spännande teknik och är vacker ur en teknisk/hårdvarudesign syn, den överskrider titaniumnivån. Premium produkter har mycket tänk på unboxing men det är ovidkommande.

Jonnyguru är ingen youtubare utan jobbar för Corsair Components där han är "the power supply product manager today.” [jonnyguru.com] Jonnyguru brukar testa olika nätaggregat och gör det med väldigt omfattande och ingående tester. Att jonnyguru ska få testa Masterwatt Maker MIJ tyder på att den inte är gjort med ormolja, utan att den faktiskt presterar.

Den kan mycket väl få ett högre betyg än 0, jag hoppas på att Masterwatt Maker MIJ kommer bidra till att vi få nya högpresterande komponenter och tekniker till persondatormarknaden.

Finns billigare nätagg som är exakt lika effektiva. Sedan om 40 ingenjörer jobbat med nätagget men man ändå tvingas ljuga om sina komponenter i det samt att det inte direkt är mer "Premium" än andra nätagg i samma segment så är det ju ett fatalt misslyckande.

Skrivet av Pepsin:

Bättre att köra med Enterprise-produkter och dubbla nätagg om tillförlitligheten är så viktig. Detta verkar mer vara nätaggens motsvarighet till den där HDMI-kabeln som kostade tiotusentals kronor.

I det fallet så brukar det snarare vara det allmänna behovet som gör att de kablarna inte är prisvärda. I detta fallet verkar det snarare så att man betalar över 80% av priset för att det är "exklusivt". Vilket i sig får en att undra.. VEM TUSAN är den menad för?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Finns billigare nätagg som är exakt lika effektiva. Sedan om 40 ingenjörer jobbat med nätagget men man ändå tvingas ljuga om sina komponenter i det samt att det inte direkt är mer "Premium" än andra nätagg i samma segment så är det ju ett fatalt misslyckande.

I alla elektriska system finns det noise, det finns väldigt många olika sätt och tekniker att minska effekten av noise men likväl finns det ingen helt noise fri signal. Därför är det spännande att se vad 40 ingenjörer har lyckats åstadkomma under 3 års utveckling.

Har du någon källa till något test av Masterwatt Maker MIJ? eller saknar ”Finns billigare nätagg som är exakt lika effektiva.” belägg?

Permalänk
Medlem

Finns det någon källa/bevis på att de ljuger om 100% japanska komponenter? Läste någon säga att något var från Taiwan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Th3 Sw3dish Ch3f:

I alla elektriska system finns det noise, det finns väldigt många olika sätt och tekniker att minska effekten av noise men likväl finns det ingen helt noise fri signal. Därför är det spännande att se vad 40 ingenjörer har lyckats åstadkomma under 3 års utveckling.

Har du någon källa till något test av Masterwatt Maker MIJ? eller saknar ”Finns billigare nätagg som är exakt lika effektiva.” belägg?

För det priset så är det inte någon högoddsare att det finns betydligt prisvärdare nätagg. Och med effektiva menar jag 80+ Titanium.

Skrivet av Surpuppa:

Finns det någon källa/bevis på att de ljuger om 100% japanska komponenter? Läste någon säga att något var från Taiwan

Om det Sweclockers skriver om specsen stämmer så har zetruz rätt. Titanium är 96% verkningsgrad. Inte 95%. Däremot kan det vara så att tryckfelsnisse varit framme.

Dessutom så har @prolle rätt eftersom det nästan är uteslutande Carli som levererar dessa AC-filterkondensatorer. Och senast jag kollade så var de Taiwanesiska.

Skrivet av zetruz:

Wikipedia påstår at 80 Plus Titanium betyder 96% effiktivitet, inte 95%. Cooler Master som gör det enkelt marknadsföringsmässigt, och föredrar att säga 95%? SweClockers källor som fått det fel? SweClockers som fått det fel? Eller Cooler Master som helt enkelt fuskar? (Låter rätt otroligt med tanke på allt...)

Det är den högsta möjliga effektiviteten, dvs den vid 50% belastning. Närmare 100% belastning så brukar effektiviteten krypa nedåt närmare 90%, dvs troligtvis över 100 W som ska ledas bort.

Skrivet av prolle:

Kul att de skryter om att delarna i agget är 100% Japanska, då de gula AC-filterkondensatorerna kommer från Taiwanesiska Carli

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För det priset så är det inte någon högoddsare att det finns betydligt prisvärdare nätagg. Och med effektiva menar jag 80+ Titanium.

Om det Sweclockers skriver om specsen stämmer så har zetruz rätt. Titanium är 96% verkningsgrad. Inte 95%. Däremot kan det vara så att tryckfelsnisse varit framme.

Näpp, jag tror jag fattar. Som TechPowerUp påstår så definieras 80+ Titanium som "minst 94% effektivitet vid 50% belastning" i USA, vilket då Cooler Masters nya nätagg skulle uppfylla. Men om den inte klarar 96% skulle den inte få 80+ Titanium-certifiering i Europa.
Det kan vara så (jag är inte kunnig) att man måste uppfylla alla dessa krav (dvs Amerika-specifika, Europa-specifika, etc) för att klassas som 80+ Titanium. I så fall skulle nätaggregatet ändå behöva klara av 96% effektivitet vid 50% belastning på 230 Volt. Och kanske gör det det, men på grund av att CES var i USA så pushade Cooler Master endast att det klarar ">95%", vilket där ses som att klara certifieringen med marginal?
Det kan också vara så enkelt att det inte klarar 96% effektivitet, och alltså inte skulle klassas som 80+ Titanium i Europa, men ändock göra det i USA.

Kort sagt: jag får lite lost in translation på det hela.

Edit: Eeh, nu fungerar inte artikellänken... det var udda. Verkar som att TechPowerUp är nere för tillfället. Här är en cachad länk: länkklick!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

För det priset så är det inte någon högoddsare att det finns betydligt prisvärdare nätagg. Och med effektiva menar jag 80+ Titanium.

Om det Sweclockers skriver om specsen stämmer så har zetruz rätt. Titanium är 96% verkningsgrad. Inte 95%. Däremot kan det vara så att tryckfelsnisse varit framme.

Dessutom så har @prolle rätt eftersom det nästan är uteslutande Carli som levererar dessa AC-filterkondensatorer. Och senast jag kollade så var de Taiwanesiska.

Masterwatt Maker MIJ är inte gjort för att vara ett billigt Titanium nätaggregat, hårdvaruutveckling kostar. Därför är det spännande att se hur olika tillverkare väljer att lösa olika problem. Förhoppningsvis innehåller Masterwatt Maker MIJ många smarta lösningar som inom något år kan komma att användas i mer prisvärda nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Kul kommentar va?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

hade man varit rik så skulle ju denna passa till dom förstörelsevideorna på Youtube där dom mixar sönder iPhone 7 osv..
snacka om att trolla alla geeks genom att köra över den med en ångvält..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644