Permalänk
Medlem

Ny datorstol MAX 1500:-

Hej! Jag har tänkt köpa en ny datorstol och undrar om någon har testat någon av dessa?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20309729/#/7026115...

http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-gadbjerg...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190528-a...

Kommer be en kompis om skjuts så jag vill bestämma mig innan vilken jag ska köpa. Det jag vill ha är en mjuk dyna i sitsen då min stjärt är liten och behöver mycket vaddering, sen ska den inte vara allt för rak i ryggen för då får jag ont i ländryggen.

Max budget på 1500:-

Tips välkomnas också

Edit: Är 173 lång och väger 73 kilo om det spelar någon roll

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Jag har en Arozzi Monza, den rekommenderar jag starkt! Den uppfyller nog dina krav också. Haft den flera år nu, mycket bekväm och känns mer premium än man kan förvänta sig av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Kommer be en kompis om skjuts så jag vill bestämma mig innan vilken jag ska köpa.

Då skulle jag rekommendera att du cyklar eller tar bussen till de olika butikerna för det går inte att avgöra vilken stol som passar just dig enbart genom att läsa recensioner eller titta på bilder. Jag var faktiskt också på jakt efter en skön kontorsstol och hade tittat ut en på Mio som såg schysst ut och dessutom var på rea men den var inte alls skön att sitta i.

Jag åkte runt bland flera butiker och testade olika modeller men det slutade med en Markus från IKEA som jag är väldigt nöjd med. Visserligen inte särskilt mjukt vadderad vilket du önskade men den är väldigt bekväm att sitta i och har en skön tilt till skillnad från många andra stolar jag har testat.

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa gamingstolar som DX Racer, Arozzi Monza m.fl. eftersom det aldrig verkar finnas några visningsexemplar men baserat på hur de ser ut så ser de ganska stela ut och är mer som ett bilsäte med de välvda kanterna och andra detaljer som väldigt mycket påminner om ett bilsäte snarare än en kontorsstol.

Kort sagt, ingen annan än du själv kan avgöra vilken stol som passar dig bäst och det enda sättet att ta reda på det är att testa sig fram. Du kommer förmodligen att spendera tusentals timmar i stolen framöver och då känns det dumt att inte lägga en timme eller två på att prova olika modeller.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhacha:

Jag har en Arozzi Monza, den rekommenderar jag starkt! Uppfyller nog dina krav också.

Hur är sitsen på den, fast? Mjuk?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk

Jag har en Markus. Gillar den starkt med tanke på priset.
Men testa vore ju det bästa

Permalänk
Medlem

@diddedraker @ågren:

Hur är ryggen på den, tänkte att det bara är nät på den?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

@diddedraker @ågren:

Hur är ryggen på den, tänkte att det bara är nät på den?

Syftar du på 'spänstigheten' (i brist på bättre ord) ? Den är fast ifall det var det du undrade, dvs. att den fungerar som vilket ryggstöd som helst. Att det är en nätmodell är antagligen bara en designfråga och har ev. att göra med att det blir lite ventilation i ryggen till skillnad från vanliga ryggstöd.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Syftar du på 'spänstigheten' (i brist på bättre ord) ? Den är fast ifall det var det du undrade, dvs. att den fungerar som vilket ryggstöd som helst. Att det är en nätmodell är antagligen bara en designfråga och har ev. att göra med att det blir lite ventilation i ryggen till skillnad från vanliga ryggstöd.

Jo det var det jag undrade, tänkte ifall man sitter som en ostkrok i den

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

@stenharl: Relativt fast skulle jag säga

Permalänk

Yes, man sitter väldigt rak om man vill det.
Skönt med en liten "kudde" vid ländryggen.
Bra armstöd som jag har i lite lägre höjd än bordet, det gör att de "fastnar" på vägen in, vilket gör att stolen blir still.
Har några lägen i lutning så att man kan sitta lite bakåt. Skönt när man slökollar på något.

Det finns så många andra stolar med fler inställningar och möjligheter, men jag trivs faktiskt med min, även om jag var lite skeptisk innan jag köpte.

Men som sagt, bara du kan avgöra. Så har du möjlighet att testa så gör det. Finns inget värre än att ha köpt en dålig stol till datorn, iaf om man spenderar lika mycket tid som jag (vi) gör.

Min dröm är dock att köpa en stol från RH. Hade en på mitt förra jobb, kunde fanemig bo i den. Ergonomisk och skön. Antar att kinnarps är av liknande kvalité, men de har jag aldrig provat. Får bli när man sparat in lite pengar.

Permalänk
Medlem

Slår även ett slag för Ikea Markus. Har haft min i drygt ett år nu och den är fortfarande lika bra som när jag fick den.

Går att halvligga i den om man vill men bäst är den förstås när man sitter ergonomiskt

Permalänk
Medlem

Jag skall hämta en sådan här i morgon och håller tummarna att den fungera hyfsat.

http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/plus/kontorsstol-snerting...

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Ni som har "Markus" hur långa är ni? Tänkte att ryggstödet ser högt ut så att inte huvudet när upp till kudden.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Markus i några år. Är 181cm och satt bra i den.
Men i längden så har den blivit nersutten och väldigt mjuk, får ont i arslet fort.
Den gjorde även så jag fick problem med svanken.
Köpte DXRACER Iron och har nu ej ont i svanken längre.

Men för priset är Markus en bra stol

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Ni som har "Markus" hur långa är ni? Tänkte att ryggstödet ser högt ut så att inte huvudet när upp till kudden.

Jag är 179 och kan säga av stolarna du länkade är Markus den jag suttit bäst i.
Även den jag har idag, när sambon letade slutade de även där med en Markus.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Har en IKEA Markus jag med, haft den i några år, är 190cm och väger en bit över 100kg, stolen är väldigt skön och är varken nersutten eller sladdrig! Kan sitta flera timmar i sträck utan att bli trött i ryggen eller få träsmak i ändan! Rekommenderas varmt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte en DX Racer från Chilli för en billig slant.
De heter något annat på deras site, men är en vanlig DX.
Svårt bra köp, rekommenderas varmt.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Kan ju direkt säga att alla "snabba"-stolar bör gå fetbort. Testat de flesta, och kvalitén är ofta inte mer än en stol för 800 kr på JYSK. Känns lite som stolarnas Beats by Dre.

IKEA's Markus är rätt skön och där får man vad man betalar för.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Min markus har blivit väldigt slapp i ryggen efter 2 års anvädning.

Permalänk
Medlem

Ja, det här blev ju svårt, man vill ju ha en bra stol när man sitter ca 12 timmar om dagen.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Spara lite till och gå på en riktigt DxRacer istället för "fusk" Arozzi imo.

Ta dock inte den billigaste DxRacer Formulan utan ta en som är lite mer vaddad typ Racing (sitter på en själv) och kompisen har en Iron (han är lite större och tyngre än mig så).

Satt på en sketen Ikea förut och innan det någon Jysk (sämsta skiten). Finns väll bara en-två vettiga stolar på Ikea där den ena är Marcus (som jag själv inte gillar men tydligen många andra) och sedan har jag haft en annan men hittade inte den på webbsidan nu, är väll borttagen :/ ).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@Extremaz: Det är inte så att jag inte har pengar, utan att jag inte vill lägga mer på en stol

Ingen som testat den senast länkade (från Netonnet)?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

@Extremaz: Det är inte så att jag inte har pengar, utan att jag inte vill lägga mer på en stol

Ingen som testat den senast länkade (från Netonnet)?

Ibland får man faktiskt vad man betalar för och det verkar även gälla kontorsstolar. Bäst ergonomi får du så klart om du köper 'riktiga' möbler från t.ex. Kinnarps men så kostar de därefter också. Jag tycker att du ska fokusera på att hitta en stol du trivs med snarare än att stirra dig blind på prislappen - den kommer trots allt att användas tusentals timmar och då är det viktigt att man känner att man sitter bekvämt, har ordentligt stöd etc.

Det räcker med att titta på bilder på alla dessa gamingstolar för att se att de är ganska stela. Det behöver inte nödvändigtvis vara någonting negativt utan är mest en smaksak. Som sagt, åk runt till lite olika butiker och testa dig fram istället för att fråga på ett forum. Majoriteten av de som deltagit i tråden har tipsat om Markus vilket du avfärdar helt (utan att ens ha testat den?) så jag vet inte riktigt vad det är för svar du vill ha...

Det är dessutom märkligt att du efterfrågar tips på stolar som har mjuk vaddering och som inte är raka i ryggen, dvs. raka motsatsen till 'gamingstolar', och ändå verkar du vara helt inställd på att köpa en sån typ av stol i alla fall. Är det designen du attraheras av?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Nja designen spelar ingen roll (har en köksstol från Jysk nu), utan det är att jag vill kunna ändra läget på ryggen (vilket man inte kan på "Markus", fast den jag länkade nyss på netonnet), samt att då jag är lite kortare så ser det ut som "Markus" rygg kommer vara för hög. Och för övrigt så avfärdar jag den inte helt, jag är lite skeptisk bara Enligt föregående punkter.

Sen spelar det roll hur mycket den kostar annars hade jag tagit ett blancolån och köpt den bästa på marknaden, men då jag hellre lägger pengar på annat än en stol, så tycker jag att denna prislapp är "nog" för min del. Tro mig det hade varit riktigt skönt att slippa tänka på pengar helt och hållet

Sen förstår jag inte det du sa på slutet "och som inte är raka i ryggen, dvs. raka motsatsen till 'gamingstolar' " då den senaste jag länkade till är den enda i denna prisklass (som jag hittat) som har "lut-bart" ryggstöd

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

@ågren: Nja designen spelar ingen roll (har en köksstol från Jysk nu), utan det är att jag vill kunna ändra läget på ryggen (vilket man inte kan på "Markus", fast den jag länkade nyss på netonnet), samt att då jag är lite kortare så ser det ut som "Markus" rygg kommer vara för hög. Och för övrigt så avfärdar jag den inte helt, jag är lite skeptisk bara Enligt föregående punkter.

Sen spelar det roll hur mycket den kostar annars hade jag tagit ett blancolån och köpt den bästa på marknaden, men då jag hellre lägger pengar på annat än en stol, så tycker jag att denna prislapp är "nog" för min del. Tro mig det hade varit riktigt skönt att slippa tänka på pengar helt och hållet

Sen förstår jag inte det du sa på slutet "och som inte är raka i ryggen, dvs. raka motsatsen till 'gamingstolar' " då den senaste jag länkade till är den enda i denna prisklass (som jag hittat) som har "lut-bart" ryggstöd

Ryggstödet går att luta på både Marcus, Snertinge (Jysk) samt Mission SG (NoN) av de som länkats här i tråden. Jag är inte särskilt lång med mina 180cm men om jag sitter i upprätt läge når mitt huvud en bit över nackstödet så man ska nog vara bra kort (<160cm) för att man inte ska nå upp till kudden. Det blir snarare problem om man är för lång istället.

Det jag menade var att du i trådstarten skrev att du ville ha en stol som inte är så rak i ryggen men alla dessa gamingstolar du länkar till och verkar vara intresserad av har ju gemensamt att de alla är väldigt raka och stela i ryggen. Det framgick inte att du syftade på lutningsfunktionen utan det verkade snarare som att du pratade om ryggstödets utformning.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

Begagnat kanske?
http://www.bafab.se/begagnat/kontorsstolar/

Har själv köpt en begagnad kinnarps och är mycket nöjd med den.

Permalänk
Medlem

@ågren: Fast då lutas sitsen också, så man sitter mer på svanskotan. Jaja förstår att det kan ha blivit missförstånd med mitt första inlägg

Så en följdfråga: Kan man luta ryggstödet på "Markus" utan att sisten lutas med? För det är det jag helst vill ha, tyvärr finns inte många stolar i min prisklass som har denna funktion, och blev då smått intresserad av den från netonnet, fast då den ser lite hård ut (jag håller med dig) så undrar jag om någon testat det

För stolen skulle kunna se ut som en monster-dildo så länge den är skön att sitta i

@Rick69: Kollade lite där idag, och de var lite för dyra för mig, men tack för tipset

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Inaktiv

Du kan få ont i ryggen även med en dyr stol, om du vill det. Är själv sådan som har puckel per default, och kan få ont utav kinnarps, så... Träna är väl enda jag kan tipsa om för att verkligen bli av med ryggvärk när du sitter mycket.
Markus duger fint enligt mig. Är 180-185 och mina axlar nuddar huvudstödet om jag sitter som man ska. Aldrig fått ont när jag sitter korrekt.
Avskyr personligen de där räsersätena. Tycker de där vingarna är irriterande i bilar, men där fyller de ju i alla fall någon funktion, om man gillar att trycka på lite dvs
Jysk brukar ha riktigt dålig kvalité på stolarna, så dessa måste du provsitta noga innan köp, enligt mig.

(Nej Markus säte flyttar sig inte) Edit: Ågren hade bättre koll. Det är tydligen några cm som skiljer baktill, och kanske 1cm fram. Stör inte benen för min del i alla fall.

Permalänk
Medlem

Nja, sitsen följer med men inte särskilt mycket. Jag tror att det blir svårt att hitta en stol där man enbart lutar ryggstödet eftersom det handlar om ergonomi och att det är ganska onaturligt att enbart luta ryggstödet utan att samtidigt justera sitsen (åtminstone lite grann).

Det verkar gå på den senaste stolen du länkade till från NoN men är det verkligen viktigare än att stolen är skön att sitta i? Jag förstår inte riktigt varför du vill ha en stol där sitsen är fast men att man kan luta ryggstödet. Det låter som att du har problem med ryggen och då ska du ju absolut inte ha en sån typ av stol eftersom du inte får ordentligt stöd i svanken/ländryggen.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz