Nintendo bekräftar 6,2-tumsskärm och 32 GB lagringsminne för Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Du får skaffa en powerbank som någon skrev. Skulle faktiskt fungera väldigt bra som komplement till batteriet. Kanske var en tanke när man valde usb-c och mindre batteri så folk kan utöka det själva.

Visst, så kan man göra. Men tycker ändå att det är tråkigt att Nintendo näst intill alltid kör med märkliga kompromisser gällande sina konsoler. Man kan ju inte riktigt låta bli att fråga sig hur mycket det hade gjort på pris och batteritid om man valt att vänta några månader och istället för Maxwell kört Pascal. Eller om kunderna tyckt att det var värt några hundralappar extra för att få ut mer batteritid med hjälp av ett lite större batteri.

Personligen gillar jag inte den här lösningen. Vad man erfarit när man läst om exempelvis Wii U på nätet gällande recensioner och användarrecensioner har man varit näst intill eniga om att kontrollen haft för dålig batteritid och då handlar det ändå om en stationär konsol. Hur man då kan välja en liknande lösning gällande en bärbar konsol är i min mening väldigt märkligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Finns det någon maxgräns på hur stort microSD kortet får vara? Annars kan man ju köpa ett 200gb microsd kort för typ 800kr. Sen så undrar man hur de kommer göra med backwards compatibility, fan denna konsol skulle ju vara det optimala för att introducera alla gamla handheld spel (pokemon osv) till en vanlig konsol!

Permalänk
Medlem

Källhänvisning tack?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TubularBoy:

Det nämndes att Zelda kommer vid lansering av Swift, vet någon om det gäller till Wii U samtidigt då?
Jag ser ingen anledning att köpa Swift för bara Zelda om man ändå har Wii U, det skulle väl vara för den mobila lösningen i så fall.

Bättre grafik antagligen. Körs inte WiiU i typ 90tals upplösning fortf? De flesta spelen till U har ju rätt grov aliasing.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Frågan är om spelen kommer köras i 30 eller 60fps? Mario såg ut att rulla i 60 men Xenoblade och Zelda såg ut att köras i 30. Pga det svaga chippet lär man nog få räkna med 30 på de flesta spelen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Frågan är om spelen kommer köras i 30 eller 60fps? Mario såg ut att rulla i 60 men Xenoblade och Zelda såg ut att köras i 30. Pga det svaga chippet lär man nog få räkna med 30 på de flesta spelen.

Alla xenoblade hittils har varit 30fps, men det är mest för det är en massiv värld så antar det fortsätter så. Zelda borde vara 60fps eftersom det får bättre prestanda med Switch, fast det kanske är något problem med att göra om 30 animationer till 60fps vilket brukar vara problem ibland. Eftersom det också är en massiv värld på liten konsol så är det väl kanske inte helt omöjligt det också är 30fps. Zelda till Wii U har ju svårt att flyta på helt har man sett.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Det nämndes att Zelda kommer vid lansering av Swift, vet någon om det gäller till Wii U samtidigt då?
Jag ser ingen anledning att köpa Swift för bara Zelda om man ändå har Wii U, det skulle väl vara för den mobila lösningen i så fall.

Det ska komma samma dag till Wii U vad jag har hört.

Permalänk
Medlem

Hoppas på IPS-panel i skärmen om inte ännu bättre en OLED, men det vorre väl att önska för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Källhänvisning tack?

På vad?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

vem köper detta när det finns så mycket bättre alternativ

@Jimicro:

Mmm...alltså, grejen funkar väl för såna som har Nintendo sängkläder osv. Om man verkligen har en KOMPULSION för att spela enbart Nintendo spel så kanske det passar helt perfect. MEN, om man som flesta andra vill ha så brett sortiment av HQ spel som möjligt så känns det för mig som att detta är en riktig USEL variant til Nvidias Shield. Jag menar om jag inte missuppfattat 1300% så är
fördelarna följande:

-- najs handkontrol element
-- kraftful cpu (är det inte densamma och Shield:s?)...ummm, va de nåt flera?? Om den hade kunnat kunnat stream:a PC titlar som den vanliga Shield gör så vore det suveränt; ser även ut som ett smidigare rig än Nvidia:s pryl.
-- Möjligtvis prisvärt (om den får tillgång till hundratals titlar 2017/18.

Nackdelar:
-- Konkuranten erbjuder redan något hundratal relativt nya titlar (vissa tom ganska spännande)som kräver billigt abonnemang för tillgång til dessa ('GeForce NOW' tror jag det kallas).
-- (igen skäll gärna ut mig om jag missuppfattat även här) Säg att du har en ganska biffig spel PC hemma (t ex en i-5 6600K med gtx 1070 eller gtx 1080), samt, säg en 2TB hårddisk med alla de nyjaste spelena. Skulle du hällre hällre vilja betala drygt 3 tusen kr för Nintendot i stället för att kunna köra kanske ~80-120 fps i 1440p (med allt iultra grafikinställningar) eller ~40-60 fps 4k/2160p med, igen, allt maxat?
(för att klarifiera syftar jag på hemmastreamande med då i detta fall bägge shield:n (plus 6-700kr handkontroldjävuln, men okey hehe) PLUS biffig hemmadator.
-- Sista nackdelen går in på konkurrentens utbud igen fast nu med en "twist". Förra veckan i Las Vegas, Nevada hölls det årliga teknikmötet CES 2017 och där lanserade Nvidias förespråkare att Shield linjen kommer nu produceras enligt ett nytt recept, på vilket recept alla tillgängliga PC spel från servrarna (vilka nu ska troligtvis använda GPU monstret Pascal Titan X) vilket, för dom som köper den dyrare varianten (också runt 3 tusen lappenI kommer kunna njuta av 60 fps 4k gaming på den lillla apparaten eller på vilket tillgänglig 4k TV som helst.

Vad har jag missuppfattat? Läste inte ens igenom allt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkimedes:

@Jimicro:

Mmm...alltså, grejen funkar väl för såna som har Nintendo sängkläder osv. Om man verkligen har en KOMPULSION för att spela enbart Nintendo spel så kanske det passar helt perfect. MEN, om man som flesta andra vill ha så brett sortiment av HQ spel som möjligt så känns det för mig som att detta är en riktig USEL variant til Nvidias Shield. Jag menar om jag inte missuppfattat 1300% så är
fördelarna följande:

-- najs handkontrol element
-- kraftful cpu (är det inte densamma och Shield:s?)...ummm, va de nåt flera?? Om den hade kunnat kunnat stream:a PC titlar som den vanliga Shield gör så vore det suveränt; ser även ut som ett smidigare rig än Nvidia:s pryl.
-- Möjligtvis prisvärt (om den får tillgång till hundratals titlar 2017/18.

Nackdelar:
-- Konkuranten erbjuder redan något hundratal relativt nya titlar (vissa tom ganska spännande)som kräver billigt abonnemang för tillgång til dessa ('GeForce NOW' tror jag det kallas).
-- (igen skäll gärna ut mig om jag missuppfattat även här) Säg att du har en ganska biffig spel PC hemma (t ex en i-5 6600K med gtx 1070 eller gtx 1080), samt, säg en 2TB hårddisk med alla de nyjaste spelena. Skulle du hällre hällre vilja betala drygt 3 tusen kr för Nintendot i stället för att kunna köra kanske ~80-120 fps i 1440p (med allt iultra grafikinställningar) eller ~40-60 fps 4k/2160p med, igen, allt maxat?
(för att klarifiera syftar jag på hemmastreamande med då i detta fall bägge shield:n (plus 6-700kr handkontroldjävuln, men okey hehe) PLUS biffig hemmadator.
-- Sista nackdelen går in på konkurrentens utbud igen fast nu med en "twist". Förra veckan i Las Vegas, Nevada hölls det årliga teknikmötet CES 2017 och där lanserade Nvidias förespråkare att Shield linjen kommer nu produceras enligt ett nytt recept, på vilket recept alla tillgängliga PC spel från servrarna (vilka nu ska troligtvis använda GPU monstret Pascal Titan X) vilket, för dom som köper den dyrare varianten (också runt 3 tusen lappenI kommer kunna njuta av 60 fps 4k gaming på den lillla apparaten eller på vilket tillgänglig 4k TV som helst.

Vad har jag missuppfattat? Läste inte ens igenom allt....

Du har nog missuppfattat ganska mycket. GeForce NOW är en tjänst som kostar runt 500kr för dryga 24 timmars spelande, alltså inte aktuellt för det allra flesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Nja, skippar nog den här också.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkimedes:

@Jimicro:

Mmm...alltså, grejen funkar väl för såna som har Nintendo sängkläder osv. Om man verkligen har en KOMPULSION för att spela enbart Nintendo spel så kanske det passar helt perfect. MEN, om man som flesta andra vill ha så brett sortiment av HQ spel som möjligt så känns det för mig som att detta är en riktig USEL variant til Nvidias Shield. Jag menar om jag inte missuppfattat 1300% så är
fördelarna följande:

-- najs handkontrol element
-- kraftful cpu (är det inte densamma och Shield:s?)...ummm, va de nåt flera?? Om den hade kunnat kunnat stream:a PC titlar som den vanliga Shield gör så vore det suveränt; ser även ut som ett smidigare rig än Nvidia:s pryl.
-- Möjligtvis prisvärt (om den får tillgång till hundratals titlar 2017/18.

Nackdelar:
-- Konkuranten erbjuder redan något hundratal relativt nya titlar (vissa tom ganska spännande)som kräver billigt abonnemang för tillgång til dessa ('GeForce NOW' tror jag det kallas).
-- (igen skäll gärna ut mig om jag missuppfattat även här) Säg att du har en ganska biffig spel PC hemma (t ex en i-5 6600K med gtx 1070 eller gtx 1080), samt, säg en 2TB hårddisk med alla de nyjaste spelena. Skulle du hällre hällre vilja betala drygt 3 tusen kr för Nintendot i stället för att kunna köra kanske ~80-120 fps i 1440p (med allt iultra grafikinställningar) eller ~40-60 fps 4k/2160p med, igen, allt maxat?
(för att klarifiera syftar jag på hemmastreamande med då i detta fall bägge shield:n (plus 6-700kr handkontroldjävuln, men okey hehe) PLUS biffig hemmadator.
-- Sista nackdelen går in på konkurrentens utbud igen fast nu med en "twist". Förra veckan i Las Vegas, Nevada hölls det årliga teknikmötet CES 2017 och där lanserade Nvidias förespråkare att Shield linjen kommer nu produceras enligt ett nytt recept, på vilket recept alla tillgängliga PC spel från servrarna (vilka nu ska troligtvis använda GPU monstret Pascal Titan X) vilket, för dom som köper den dyrare varianten (också runt 3 tusen lappenI kommer kunna njuta av 60 fps 4k gaming på den lillla apparaten eller på vilket tillgänglig 4k TV som helst.

Vad har jag missuppfattat? Läste inte ens igenom allt....

Jag håller med det du säger, det finns bättre alternativ... men Nintendos målgrupp tycker inte det. Målgruppen Nintendo riktar sig till är främst familjer och barn som aldrig skulle ens tänka tanken att köpa en Shield eftersom den är mer komplicerad och dyrare. Familjer bryr sig sällan om prestandan utan det ska vara lätt och bara fungera. Nintendo har valt att som vanligt inte satsa helt på hardcore-gamers utan en blandning. Jag tycker Nintendo gör rätt, vill jag spela i 4k tex så skaffar jag en dator. Nu är Nintendo ett perfekt komplement då man kan ta med sig spelen och spela på tvn. Nintendo satsar även på att göra det enkelt att spela ihop och ha en trevlig upplevelse vilket jag tycker är rätt och är unikt då allt annars handlar om online och betaltjänster gemene man inte orkar med.

Sen varför skulle nvidia vara med och tillverka en produkt som skulle konkurrera mot dem själva? Jag tror anledningen nvidia går med på detta är kanske just för försälningen inte varit så bra med shield och här ser dem potentialen att nå ut till fler.

Så ja är du hardcore-gamer så finns det bättre alternativ, men vill du ha en bra spelupplevelse var du än befinner dig med vänner och familj så är Switch perfekt. Sen är fördelen man får spela alla Nintendos egna spel vilket lyfter upp konsolen mer än tidigare punkter.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk

Vad finns det för alternativer? Shield tabben har väl varit slut i över ett år och dessutom sprack skärmen på de ex man kunde få tag i?

Kanske jag är för gammal men jag hittar inga AAA-spel til min padda som inte är baserade på att man måste betala (microtransaktioner) för att kunna spela ordentligt. Kanske folk gillar dessa typerna av spel och tycker dom är likabra som ett PS4/Xbox1 spel ala Bloodborne eller The withcher?

Ge mig gärna exempel på bärbar hårdvara med spel som man betalar för 1 gång som liknar Zelda (adventure), Mario/Kirby (plattform), Dark Souls (RPG). ?

Man kan ju koppla den til tvn också och är exakt det jag saknat med dotterns 3ds som jag inte orkar ligga och spela på på kvällen trots att en del spel är riktigt roliga (kirby/mario/zelda/animal crossing).

Permalänk
Medlem

ca: 3500:- för en konsol som inte mäter sig med Xbox och PS4. Samt prisen för spel kostar runt ca: 550:- (Zelda 650:-)!
Väljer hellre Xbox eller PS4.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag lovar att det kommer bli precis som förra generationen. 3:e partstillverkarna ger konsolen ett eller två försök, sen när de första spelen floppar så lämnar de. Sen så kommer Nintendo precis som vanligt att vara de enda som utvecklar spel till konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

En del verkar tycka att saker och ting skall vara snudd på gratis och att det då skall ingå allt möjligt, precis som med skärmar med andra ord så... inget nytt antar jag?

Som vanligt, tycker du att den blir för dyr så låter du bli att köpa den.

"En del" är kapabla till prisjämförelse och ser att priset på Switch gränsar till priset på PS4 Pro.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

@RaZman: Jämnför man rakt av mot andra när det inte ens erbjuds samma saker (spel) så är det inte mitt problem.
Även om det rör sig om tv-spel så är det att jämnföra äpplen med bananer, båda är frukt men smaken är olika.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Perfekt för mig som har dottern varannan vecka. Den här kan hon ju ta med sig hem till mamma också (eller ännu hellre lämna hemma så jag kan leka med den). Nintendo tänker på oss varannanvecka-föräldrar

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

det känns ju lite som att dom har dömt sig själva att misslyckas, dom vill köra xbox och ps4 style och ta betalt för multiplayer (....kom igen nu va fan är det här..) och sen sätter dom ett så högt pris när ps4 pro och scorpio kommer snart också och switch kan inte ens tävla med vanliga ps4/xbone i prestanda.

sen förstår jag inte riktigt varför wii u helt och hållet har slutat att säljas, switch är ju inte ute än?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

32gb lagringsminne? Bäst för dom att de finns dubbla microSD-kort läsare. Kan inte tänka mig att inte ha minst 500gb lagring för något spelrelaterat

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Jag skulle nog snarare kalla switch en dum Nvidia Shield.

Hmm, varför (nyfiken)? Dum på vilket sätt (framgår inte)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför inte ha alternativ ett budget och ett med större precis som det fungerat på wii u eller Xbox 360 one och ps3 och 4? Är ju ingen nackdel att ha 500GB som går att utökas med ytterligare 256GB eller vad det nu finns för micro Sd kort då får du ju mycket mer lagring än 32GB + 256GB prestandan är ju även ganska låg på micro SD.

Edit Verkar ju bara finnas 128GB på Micro SD det lär inte räcka långt till moderna spel.

Håller med helt. Bra med utökningsmöjlighet. Det bästa är dock ändo om den (precis som nästan alla konsoler och surfplattor) kommer i ett par varianter med olika stort lagringsalternativ.

Då köper man den som passar en (och sin plånbok) bäst.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Bättre grafik antagligen. Körs inte WiiU i typ 90tals upplösning fortf? De flesta spelen till U har ju rätt grov aliasing.

Upplösningen har ingen som helst betydelse.

Det är Nintendo.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: finns 256.... kommer även ut 512 snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bzrk:

@martinot: finns 256.... kommer även ut 512 snart...

Tänker själv på på konsolen, och du på de extra mikroSD-korten?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/