Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm största problemet AMD har sen är marknadsföring varför ska man köpa detta över detta.

Då största delen är okunniga folk, och folk hör "intel är bättre" i typ 5 år.

edit*: är samma med gpu sidan, varje gång jag säger jag har 4x fury x så blir folk helt ställda och bara WTF ehh, där då kan dom inte säga ahhh men ehh AMD DRIVERS SUGER etc etc som folk hört i typ 6 år.

Många MÅNGA går på ah men min polare "sa att"

Man måste få ut till stora massa att AMD är BRA och det är det man skall köpa!

Japp det håller jag med om. Första steget är dock att komma tillbaka på desktopmarknaden med ett riktigt bra och prisvärt sortiment. Tror personligen väldigt mycket på Ryzen 4C/8T om den prissätts rätt. Lyckas man komma tillräckligt nära Intel 4C/4T i pris kan det bli riktigt bra.

I sådant fall bör det inte bli alltför svårt att marknadsföra en sådan produkt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Antar att du instämmer med mitt påstående.
6600an har mer security bajs än K prollen, å förutom det så e det basfrekvensen som skiljer. Som jag sade, när två kärnor går upp i boostläget @3.8 så tickar de två andra kvarvarande kärnorna på 6600an i 3.3ghz å för 6600k så går de i 3.5ghz. Det är den enda skillnaden som gör att 6600k får högre tdp värde av intel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm största problemet AMD har sen är marknadsföring varför ska man köpa detta över detta.

Då största delen är okunniga folk, och folk hör "intel är bättre" i typ 5 år.

edit*: är samma med gpu sidan, varje gång jag säger jag har 4x fury x så blir folk helt ställda och bara WTF ehh, där då kan dom inte säga ahhh men ehh AMD DRIVERS SUGER etc etc som folk hört i typ 6 år.

Många MÅNGA går på ah men min polare "sa att"

Fast även om de som inte e insatta tror att intel alltid är bättre för de e just intel så frågar de ju ändå de i sin omgivning om råd. Om Ryzen blir iaf likvärdig som intel så är det ju "Swecarnas" råd som kommer avgöra om det blir några Ryzen sålda i sverige eller inte

Fast hur många gånger har man inte sagt till brossan, Om du ska ha en grym spel laptop så satsa på en i7 med 4kärnor, så kommer han hem med en i7 dualcore för försäljaren sade att en i7 med ht e samma som 4kärnig. do'h, aja funkar iaf

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DST:

Fast även om de som inte e insatta tror att intel alltid är bättre för de e just intel så frågar de ju ändå de i sin omgivning om råd. Om Ryzen blir iaf likvärdig som intel så är det ju "Swecarnas" råd som kommer avgöra om det blir några Ryzen sålda i sverige eller inte

Fast hur många gånger har man inte sagt till brossan, Om du ska ha en grym spel laptop så satsa på en i7 med 4kärnor, så kommer han hem med en i7 dualcore för försäljaren sade att en i7 med ht e samma som 4kärnig. do'h, aja funkar iaf

Skulle det hända mig så skulle jag ta det åka lämna tillbaka den och så får den bror skämmas.

Typ inga av mina okunniga polare läser någon dator forum ller något för 5 öre, allt handlar om va dom i butiken eller polare säger.

99 *% fallen säger folk i butiker nvidia och intel så.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skulle det hända mig så skulle jag ta det åka lämna tillbaka den och så får den bror skämmas.

Typ inga av mina okunniga polare läser någon dator forum ller något för 5 öre, allt handlar om va dom i butiken eller polare säger.

99 *% fallen säger folk i butiker nvidia och intel så.

Mm men om man känner folk som inte tycker det e värt att åka tebax till affären för att byta, ja då blir det som det blir
Det e typ som när man ser folket här på swec sätta ihop datorpaket med z170/z270 mobos för 4k.. lixom wtf

hoppas fan Amd mobosarna kommer bli lite billigare än intels, trots allt så ska de ju vara billigare att tillverka.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DST:

Mm men om man känner folk som inte tycker det e värt att åka tebax till affären för att byta, ja då blir det som det blir
Det e typ som när man ser folket här på swec sätta ihop datorpaket med z170/z270 mobos för 4k.. lixom wtf

hoppas fan Amd mobosarna kommer bli lite billigare än intels, trots allt så ska de ju vara billigare att tillverka.

Ser ingen fel med att folk gör det, har själv mobo för 7300kr och Z97 mobo för 3700kr.

Så länge folk förklarar och säger varför dom ska köpa det och inte ett för 1200 så äre lugnt.

Folk blir bara extremt satans trriggerd för någon visar något annat som dom aldrig hade gjort.

Därav har jag slutat göra kundvagnar på swec för jag fick 20 hat mejl om dagen.

Edit: nu orkar jag inte prata om detta mer leder ingenstans.

Vi får hoppas Ryzen blir bra, jag som sagt hypar aldrig någon CPU / GPU för ingen mening.
Väntar på release och sen äre korten på bordet för AMD om dom ska ha något komma med.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

99 % av fallen när folk har problem med bakrundsprogram är det skit bakomspakarna när jag hjälpt folk.

Har över 300-400 benchmarks på 1-4 SLI / CF från 2-10 core CPUs och från 720p till tripple 4K surround / CF

Oftast är det användarfel i nån form.

Skrivet av tvelander:

yup

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Japp det håller jag med om. Första steget är dock att komma tillbaka på desktopmarknaden med ett riktigt bra och prisvärt sortiment. Tror personligen väldigt mycket på Ryzen 4C/8T om den prissätts rätt. Lyckas man komma tillräckligt nära Intel 4C/4T i pris kan det bli riktigt bra.

I sådant fall bör det inte bli alltför svårt att marknadsföra en sådan produkt.

allt pekar ju dit.

Skrivet av tvelander:

Därav har jag slutat göra kundvagnar på swec för jag fick 20 hat mejl om dagen.

Vi får hoppas Ryzen blir bra, jag som sagt hypar aldrig någon CPU / GPU för ingen mening.
Väntar på release och sen äre korten på bordet för AMD om dom ska ha något komma med.

Finns massor av ungdomar som inte klarar av sin tillvaro typ.

Ryzen lär bli en riktig hit.
amd is back.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

Eller så kanske folk är helt överhypade på denna nya cpu så AMD vågar inte släppa något, tänk om det blir så.

Permalänk
Medlem

@anon200632: så kan man ju säga om man inte har nåt vettigt att säga. ska du gör nåt mer än prata skit om AMD i denna tråden eller är det det ända du gör?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

@anon200632: Denna hype påminner mig om hypen av AMDs Bulldozer som lät mycket bra men visade sig sig vara falskt. Jag hoppas att AMD inte går på samma nit denna gången utan igen tar tronen från Intel som på Athlon XP-tiden. Jag hoppas AMD lyckas med sin AMD Raisin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

@Decimal: så kan man ju säga om man inte har nåt vettigt att säga. ska du gör nåt mer än prata skit om AMD i denna tråden eller är det det ända du gör?

Va bitter man kan vara då, är väl sådana som du som ska hålla sig härifrån och komma tillbaka när man växt upp lite.
Är väl bättre att hypa till det när allt ligger på bordet om man vet hur det är med amds nya.
Jag hoppas ryzen blir jätte bra.

Skrivet av Leoms:

@Decimal: Denna hype påminner mig om hypen av AMDs Bulldozer som lät mycket bra men visade sig sig vara falskt. Jag hoppas att AMD inte går på samma nit denna gången utan igen tar tronen från Intel som på Athlon XP-tiden. Jag hoppas AMD lyckas med sin AMD Raisin.

Ja det liknar det faktiskt, hoppas ryzen blir kanon bra då jag tänkte uppgradera min i7 7700K isåfall.

Permalänk
Medlem

@anon200632:

Skrivet av anon200632:

Eller så kanske folk är helt överhypade på denna nya cpu så AMD vågar inte släppa något, tänk om det blir så.

Skrivet av anon200632:

Kul att läsa alla spekulationer bli inte besvikna sen bara men man kan ju alltid hoppas Amd lyckas nu.

Skrivet av anon200632:

Va positiva ni verkar, i någon länk jag läste här hade ju AMD gått ut med att Ryzen har 40℅ mer prestanda än sin senaste CPU, och vad blir det?

Jag blir glad bara de kommer ifatt lite.

man se ju vilken trevligt attityd du har mot AMD/RyZen släppet.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

@Decimal:

man se ju vilken trevligt attityd du har mot AMD/RyZen släppet.

Det är ju bara för att jag inte är hypad som vissa, jag tar allt med en nypa salt och avvaktar tills man ser de riktiga testerna av den färdiga produkten.

Är produkten bra så köper jag den då jag är sugen på att testa AMD om detta blir något kul.

Permalänk
Medlem

@anon200632: "Nypa"? verka mer som en skottkärra

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Ryzen kommer inte bli en brutal Intel killer, dock är väldigt många tröttna på att det som har hänt på Intels sida de senaste åren. Som typ bara bättre iGPU vid varje ny cpu. Visst iGPU är bra, men det är inte iGPUN som flaskar på de flesta datanördars maskiner som ofta kostar runt 20 000kr.

Angående AMDs rykte så tror jag det är enkelt att vända. Svårigheten är dock att få märkestillverare att välja AMD så att det i våra elkedjor finns en massa AMD produkter. Vad vi på datorinriktade forum köper har väl inte så stor påverkan, däremot det rykte som vi sprider. I många butiker står det att produkter har fått toppbetyg av t.ex. sweclockers och jag tror det påverkar försäljningen rejält. I andra länder gäller självklart andra "recensionssidor".

För min del så är jag så trött på intels överprissättning, där t.ex i7-6900K kostar runt 12 000kr. Så presterar AMD samma för samma pris så blir det en Amd för mig.

Förklaringen på Intels utveckling ligger dock i att de har högprioriterat ultratunna laptops och datacenters, där prestanda per watt är väldigt viktigt. Detta hop med ingen konkurrens och fysikaliska lagar har gjort att det har blivit som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det är ju bara för att jag inte är hypad som vissa, jag tar allt med en nypa salt och avvaktar tills man ser de riktiga testerna av den färdiga produkten.

Är produkten bra så köper jag den då jag är sugen på att testa AMD om detta blir något kul.

AMD har ju släppt tester mot 6900K och ändå en icke färdig produkt. Är inte det nog eller???

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

@Decimal: Denna hype påminner mig om hypen av AMDs Bulldozer som lät mycket bra men visade sig sig vara falskt. Jag hoppas att AMD inte går på samma nit denna gången utan igen tar tronen från Intel som på Athlon XP-tiden. Jag hoppas AMD lyckas med sin AMD Raisin.

Skillnaden är ju att amd satsat på SMT den här gången, vilken liknar intels. Därför blir det ingen flopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AMD-FX:

AMD har ju släppt tester mot 6900K och ändå en icke färdig produkt. Är inte det nog eller???

Det testet är nog det sämsta jag sett på länge tbh haha skulle inte lita på det för 5 öre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skylake har bara 8mb cache medan ryzen have 20mb

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Ibland undrar man om det är någon idé att ha tråden. Sidvis offtopic trots tidigare uppmaningar och samma snack i korta irrelevanta inlägg utan att ens bläddra i tråden. Bläddrandet skulle kunna försvaras av allt offtopic snack, men annars är det bara att läsa eller söka vad som skrivs. Korta/bittra eller rent av meningslösa inlägg likt @anon200632 's borde klassas som bump vilket inte är intressant i tråden. Det är inte för att vara sur, men vad vill du uppnå med dina korta inlägg egentligen i en samlingstråd som startat och är främst väldigt tekniskt ingående? Du fick ett rätt genomgånget svar också på ditt sista inlägg. Det är också skillnad på hype, optimism och pessimism. Det finns också sarkastisk pessimism. Det finns också tonvis med information som du verkar ignorera ihop med en del andra användare. Det finns en väldigt användbar SÖKfunktion samt att forumet också går att söka via google. Det är en samlingstråd för att länka eller skriva om Zen eller ibland dra paralleller som är relevanta till Zen. Har ni inget vettigt att skriva, skriv inte. Undrar ni något, sök i tråden först. Vill ni kommentera Intel i3'or eller varför Göran Persson våldgästas av Expressens analfabeter, gör en egen tråd.

Åter till topic

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Energiåtgången för ett visst arbete är en viktig parameter för processorer. Ju snabbare man kan göra klart ett arbete desto mindre elektricitet har man förbrukat. Större aktörer som Google, Facebook och många andra har ju grymma krav på tillgänglighet och driftsäkerhet i kombitation med hög strömförbrukning.

Jag misstänker att AMD Ryzen "Naples" kommer att bli populär i den sektorn. Lillebror AMD Ryzen "Summit Ridge" drar 95 W där Intel i7-6900K drar 145 W och ändå är det jämt skägg i Blender, med en tidig stepping och lägre klockning än slutprodukten.

Här en bild från Sweclockers test av Broadwell-E:

Finns det någon anledning att misströsta?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Låter som annat företag, ringer det en klocka?

PS valve (lite falskt från min sida, men går ju ändå skämta lite).

Skrivet av sAAb:

Energiåtgången för ett visst arbete är en viktig parameter för processorer. Ju snabbare man kan göra klart ett arbete desto mindre elektricitet har man förbrukat. Större aktörer som Google, Facebook och många andra har ju grymma krav på tillgänglighet och driftsäkerhet i kombitation med hög strömförbrukning.

Jag misstänker att AMD Ryzen "Naples" kommer att bli populär i den sektorn. Lillebror AMD Ryzen "Summit Ridge" drar 95 W där Intel i7-6900K drar 145 W och ändå är det jämt skägg i Blender, med en tidig stepping och lägre klockning än slutprodukten.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11270?key=c8ee61697e2a539eab669c5ac09003df

Att använda TDP är väldigt trubbigt mått. Bara säger vad kylaren ska minst klara att kyla, inte om cpu:n drar 50 eller 150 watt. Tidigare körde AMD TDP=grovt räknat hur mycket cpu:n drar, nu ska man ju ha viss headroom så att säga så cpu:n presterar maximalt utan att den trottlar (blir för varm). Många gånger dock i verkligheten behövs kylare som klarar betydligt mer än TDP säger för att kyla kretsen vettig, samt för att slippa en tornado i datorn.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Nej, för AMD är inte en oberoende sida. Det är ju samma sak som att lita på Intels eller Nvidias tester.

Skrivet av sAAb:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11270?key=c8ee61697e2a539eab669c5ac09003df

I både AMD:s och Canard PC:s tester drog 6900K och RyZen ungefär lika mycket. AMD och Intel räknar dessutom på TDP på olika sätt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Nej, för AMD är inte en oberoende sida. Det är ju samma sak som att lita på Intels eller Nvidias tester.

ingenting pekar på att ryzen är ett bulldozer fiasko pga att man byggt processorn så likt intels som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enigma:

Ibland undrar man om det är någon idé att ha tråden. Sidvis offtopic trots tidigare uppmaningar och samma snack i korta irrelevanta inlägg utan att ens bläddra i tråden. Bläddrandet skulle kunna försvaras av allt offtopic snack, men annars är det bara att läsa eller söka vad som skrivs. Korta/bittra eller rent av meningslösa inlägg likt @Decimal 's borde klassas som bump vilket inte är intressant i tråden. Det är inte för att vara sur, men vad vill du uppnå med dina korta inlägg egentligen i en samlingstråd som startat och är främst väldigt tekniskt ingående? Du fick ett rätt genomgånget svar också på ditt sista inlägg. Det är också skillnad på hype, optimism och pessimism. Det finns också sarkastisk pessimism. Det finns också tonvis med information som du verkar ignorera ihop med en del andra användare. Det finns en väldigt användbar SÖKfunktion samt att forumet också går att söka via google. Det är en samlingstråd för att länka eller skriva om Zen eller ibland dra paralleller som är relevanta till Zen. Har ni inget vttigt att skriva, skriv inte. Undrar ni något, sök i tråden först. Vill ni kommentera Intel i3'or eller varför Göran Persson våldgästas av Expressens analfabeter, gör en egen tråd.

Åter till topic

Synd det klagas så mycket i tråden.
Ser fram emot Ryzen c8. Har köpt 4x16Gb ddr4 billigt jag ska ha till om det blir ett monster.😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ser fram emot Ryzen c8. Har köpt 4x16Gb ddr4 billigt jag ska ha till om det blir ett monster.😊

Har du köpt ram innan du vet vilken hastighet den stödjer?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Har du köpt ram innan du vet vilken hastighet den stödjer?

Tror inte han är ensam, det har jag också gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Hade inte Ryzen bara support för 32GB RAM som max?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tror jag inte, för i så fall har dom sjutit sig själva i foten.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Aj då det va ju inte bra om det nu blir så.