Nintendo Switch får svenskt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Man undrar vad tillverkningskostnaden skulle bli för en Apple TV-stor stationär Switch-hårdvara och en Pro kontroller...inte många $ där inte. Det vore ju allt många kunder behöver/vill ha så det kanske vore nått att falla tillbaka på om det sk*ter sig. ...

Skrivet av biorrith:

Jag tror hellre jag avvaktar och hoppas på en stationär Switch utan skärm och med Pro Controller istället. Hade dom sålt en sådan för 500kr mindre tror jag det hade sålt mycket bättre!

Sämre prestanda kan fan-skaran nog acceptera, bara dom får Zelda. Men att tvingas betala extra för att få med en skärm man potentiellt inte ens använder och konstiga kontroller drar jag mig lite för.

Finns flera problem med detta, ett är att vissa spel kommer mer eller mindre förutsätta två Joy-Cons och det andra är att 3100 kr knappast hade varit en billig version, från 500 kr prissänkning. 500 kr gör nog varken från eller till här. Stor del av materialkostnaden är nog kontrollerna (både Joy-Cons och Switch Pro) och det är kontrollerna som är det unika med konsolen. Kontrollerna kommer nog aldrig gå under 500 kr i handeln. Det är inte skärm, batteri och dockans komponenter som är de dyra komponenterna, så hemskt mycket skulle det inte sänka priset att ta bort dessa. Nvidias SoC kostar såklart inte mycket, men du får ju inte ihop en hel stationär konsol för det. Med komponentvalen de gjort, så blir det ingen 150 dollar-konsol även utan skärm, batteri och docka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Nintendo gör bort sig gång på gång...
Enligt VDn på Gearbox så kunde Bordelands 3 enkelt porteras till Nintendo Switch men Nintendo svarade hans mail med de inte prioriterade detta... Sånt gör mig irriterad som fan. Det är ju förjälvigt när utvecklarna hör av sig till en konsoltillverkare och de svarar med att de prioriterar annat...

Nintendo kommer också ha en tjänst där de släpper några gratisspel varje månad (nes och snes-titlar) vilket är riktigt grymt. Enligt Nintendo så ska man dock inte få behålla spelen längre än en månad trots att man betalar en prenumerationsavgift precis som XBO och PS4... (om de inte ändrar detta så kommer jag bojkotta Nintendo helt).

Jag inser att jag låter som en sur tant.

Går det att köpa spel där och månadens funkar som en demo är det ju lysande!

Dock låter iofs en hel månad lite väl givmilt då många kommer nöta gratis spelen frenetiskt.

Permalänk
Medlem

Sån tur att man inte köper på lansering utan mot hösten för Super Mario.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Finnne:

Dockningsstationen är bara för cable managment. Inget annat.
Source: Google

Inte bara för att ordna kablar. Den gör så att konsolen boostar upp sig lite då den inte behöver gå på batteri.
Kör 1080p istället för 720p osv.
Source: Googlade lite till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

500 kr mer än vad jag betalade för min Xbox One S! Mycket tråkigt, men priserna faller nog under någon rea!

Jag gav 1995 för X1S (som endast är några månader gammal, och inte flera år som vissa påstår). Det var 512GB-versionen, och då ingick både BF1 och några månader fri Viasat streaming i priset.
Sedan så köpte jag två 1TB-versioner med ännu bättre/fler bundlade spel och filmer för 2495.

Så jag är extremt nöjd också! 🙂

(Förutom med min NES Mini som jag beställde i sommras, och som Dustin hela tiden flyttar fram leveransdatum på... men har emulstor så klarar mig, även om det är lite trist att behöva vänta) ☹️

Dock så är ju varken X1S eller P4Pro portabla, så tycker inte att man ändå kan jämföra med Switch.

Blir ju som att jämföra priset/kapaciteten på en stationär dator med en bärbar. Två helt olika typer av maskiner.

Men tror annars precis som du att den relativt snabbt kommer gå ner i pris. Tippar till runt, eller strax under, 3000 till hösten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Priset just nu på CDON är 3698:-

Jo visst är det är lite synd med de skatterna vi har i Sverige men vi är ju inte tvingade att bo här (och skatterna ger en del fördelar ibland också).

Nintendo får nog bara skit för det av irrationella personer.

Att ifrågasätta potentiellt onödigt höga både priser och skatter skulle jag inte kalla för irationellt.

Jag ser det som ett rent sundhetstecken.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Någon mer än jag som tror switch kommer sälja sämre än Wii U? Någon som tror tvärtom?

Jag tror att Switch kommer sälja mycket bättre än Wii U, men inte lika mycket som PS4/Xbox One.

Permalänk
Skrivet av Icte:

500 kr mer än vad jag betalade för min Xbox One S! Mycket tråkigt, men priserna faller nog under någon rea!

Komihåg att Switch är en hybrid maskin med en egen skärm och tekniskavanderade kontroller. Där av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Fast man ser väldigt många som inte alls bryr sig om detta utan vill ha konsollen och spela med på tv som normalt, så för dessa personerna är denna "fördelen" meningslös.

Ja den finns där, men använder du den aldrig kan den lika gärna inte finnas där, sett till köparens perspektiv.

Om man vill ha möjligheten att spela det mesta av Nintendos utbud så tror jag att man måste acceptera och vänja sig vid att det är bärbart som gäller framåt. Den renodlade fasta konsolmarknaden (som inte går att köra bärbart) har Nintendo gett upp. De har lämnat den helt och hållet åt Microsoft och Sony att dela upp emellan sig.

Se Switchen som en grymt specad bärbar, och som du som en bonus kan koppla in till lös skärm och kontrollers (ungefär som du kan göra med en bärbar dator).

Vill du inte ha en sådan produkt (och det är absolut helt OK, även om jag gillar konceptet och tror på succe för Switchen, så är jag själv inte i behov av ytterligare en bärbar produkt just nu), så är det bara att avstå, då det nog är den utstakade vägen som gäller för Nintendo.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Var i Tokyo när det var release av Famicon mini, tänkte såklart att jag köper ett par stycken, kö på 1000 pers, och hälften fick den med sig hem... så räkna inte med det!

Var i Wasnington DC när NES Mini släpptes i USA. Var även där extremt svårt att få tag på en. Jag besökte flera olika butiker och butikskjedjor, ringde till ett 10-20-tal butiker varje morgon innan jag tröttnade, hade lagesaldotracking/bevakning med flera nättjänster, och hängde på forum varje dag. Lyckades trots det inte få med mig en hem, vilket jag innan faktiskt trodde skulle vara hyfsat möjligt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Tja ps4 pro smäller högre än switch. Men har beställt två switch ändå. Såg en video på Zelda Wii U vs Switch:

https://www.youtube.com/watch?v=NDy5_sDZUZg

Vet inte hur äkta den är men lite kul att se skillnaderna.

Nu är det väl iofs spelideen och hur kul det är som räknas; inte ytliga och mindre grafiska billiga poänger?

Nintendo är om *spelen* - inte hårdvaran och maxad grafik!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av MinscS2:

Var ju ingen stor skillnad grafikmässigt. Den egentliga skillnaden var att det såg ut som någon lagt någon slags färgfilter över Wii U-versionen.

Han sa i kommentarsfältet att han inte använde filter;

Skrivet av :

FeelMetalManför 3 dagar sedan (redigerad)
what if... this guy just put a filter on the wii u one?

EDIT: I'm just stupid
152
Master0fHyrule
Master0fHyruleför 3 dagar sedan
+FeelMetalMan I'm not smart enough to think like that.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av martinot:

Nu är det väl iofs spelideen och hur kul det är som räknas; inte ytliga och mindre grafiska billiga poänger?

Nintendo är om *spelen* - inte hårdvaran och maxad grafik!

Mm och det var inte min huvudpoäng jag bara lade upp den eftersom den fanns ute. Men för att det inte ska bli en tautologi då om jag spelar 8-9 timmar i sträck så blir mina ögon matta av sämre grafik. Å det är min egna lilla empiriska åsikt som ingen behöver hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Blir ju även billigare? eller !

Det lär ju bli klassat som näringsverksamhet eller dylikt och kanske straffavgifter för att man inte deklarerat så stora mängder i förväg eller nåt åt det hållet.

Skrivet av Senseye:

Visst får du tycka att det är överdrivet, men för mig som har yngre barn är det väldigt bra att slippa ha med sig fysiska kassetter. Och ja, barnen vill ofta ha med sig HELA spelsamlingen, och små spelkassetter kan försvinna i ett ruskigt tempo när barn är i farten.

Då kan man lära ungen att vara försiktig med saker och ting samt att det inte är möjligt eller rimligt att ha allting tillgängligt alltid. Det är liksom det som är föräldrarollen. Detta är ingen Iphone, spelen är av en helt annan art med mycket innehåll och komplexitet. Men jag tror säkert det kommer finnas en del småspel i mobiltelefonklass som får plats på det interna minnet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Men vadå, dom hade ett antal utvecklingsmaskiner tillgängliga. Borderlands får väl vänta. Inget hindrar dom från att släppa spelet senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tvivlar på att gubbarna på Nintendo kommer att göra något annorlunda än sist. Hårdvaran är stark nog för att klara alla titlar som kommer till xbox men de vill prioritera sina "egna" titlar. Vi kan ju hålla tummarna för att borderlands kommer till switch men jag är mycket tveksam.

@dECU_nutt I do not see that as happening. We were talking to Nintendo, but that stopped for some reason. They have other priorities.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Mm och det var inte min huvudpoäng jag bara lade upp den eftersom den fanns ute. Men för att det inte ska bli en tautologi då om jag spelar 8-9 timmar i sträck så blir mina ögon matta av sämre grafik. Å det är min egna lilla empiriska åsikt som ingen behöver hålla med om.

Kunde inte låta bli att vara lite sarkastisk där (ledsen om det inte gick fram så tydligt som jag var övertygad om). 😃

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Går det att köpa spel där och månadens funkar som en demo är det ju lysande!

Dock låter iofs en hel månad lite väl givmilt då många kommer nöta gratis spelen frenetiskt.

Känns jävligt girigt att ta tillbaka spelen efter en månad enligt mig. Alla som sitter här har ju säkert nån emulator men ändå..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/Uwh3Yvabw1c

Till er som klagar på grafiken tror den kommer klara de flesta titlar galant (i 1080p 30fps)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Han sa i kommentarsfältet att han inte använde filter;

Ja men då måste det ju vara sant.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av MinscS2:

Ja men då måste det ju vara sant.

Nja tar allt med en nypa salt även folk som använder Wikipedia som källa numer hjälper forskare till med wiki men ändå historieförfalskning är allmänt känt. "Den som lever får se" sa en känd teolog...

Permalänk
Medlem

Kollar nu på webhallen, konsollen+ pro kontroller+ zelda = 5146kr. Känns inte direkt prisvärt av nån anledning.

Edit

Jag förbokade ändå, men ser inte att jag förbeställt på webhallen! Pengarna drogs i alla fall nu är det bara att hoppas att man får den på första dan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Tvivlar på att gubbarna på Nintendo kommer att göra något annorlunda än sist. Hårdvaran är stark nog för att klara alla titlar som kommer till xbox men de vill prioritera sina "egna" titlar. Vi kan ju hålla tummarna för att borderlands kommer till switch men jag är mycket tveksam.

@dECU_nutt I do not see that as happening. We were talking to Nintendo, but that stopped for some reason. They have other priorities.

Det är inte upp till Nintendo att utveckla borderlands åt gearbox. Nintendo kan tillhandahålla ett utvecklingskit o h det är det. Iom att det finns ett begränsat antal sådana i början så fick gearbox vänta. Vad är problemet liksom? När det finns fler kit tillgängliga så kan ju gearbox om dom är intresserade utveckla spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Synd att det blir såhär i Sverige, ser man till andra länder så ligger ju priserna betydligt lägre.
Det tråkigaste är ju att det är Nintendo som får skit för det.

Nintendo har ju valt detta priset ingen annan, de skulle enkelt kunna sänka priset, men förmodligen vill man inte gå ut för lågt utan justerar ner priset så småningom när man märker att priset hämmar produkten. Precis som när man börjar räkna på jobb när man driver eget, går man ut för lågt kan man i princip inte höja priset senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Billigt i mina ögon med tanke på att det inte finns någon konkurrent till Switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia Shield är en konkurrent med betydligt fler speltitlar dessutom. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Känns jävligt girigt att ta tillbaka spelen efter en månad enligt mig. Alla som sitter här har ju säkert nån emulator men ändå..

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker faktiskt inte det är så girigt, de flesta NES- och SNES-spel är väldigt korta. Det blir som ett rullande spelbibliotek

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nintendo har ju valt detta priset ingen annan, de skulle enkelt kunna sänka priset, men förmodligen vill man inte gå ut för lågt utan justerar ner priset så småningom när man märker att priset hämmar produkten. Precis som när man börjar räkna på jobb när man driver eget, går man ut för lågt kan man i princip inte höja priset senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ju inte Nintendo som är skyldiga till att priset är högre i Sverige än i de flesta länderna. Ska de gå en jäkla massa minus på varje konsol för att vårat land ska lägga på en massa moms och skatter här och var?

Permalänk
Medlem

Varför klagar folk alltid på Nintendos produkter att de ska vara mer som Xbox och PS? Vad ska de vinna på dessa? Om de var likadana skulle folk ändå köpa Xbox/PS och vad har då Nintendo att konkurerea med? Det är ju helt efterblivet att ge sig in på den relativt mättade marknaden när de kan rikta sig mot det andra segmentet med spelare som inte jagar upplösning och grafik utan värderar andra saker istället?

Förstår inte vad det är folk vill. Xbox/PS-fans gnäller att den inte är likadan, nähe, fortsätt köpa Xbox och PS då?

Permalänk
Medlem

Priserna på Webhallen

Nintendo Switch Grey 3698 kr
Nintendo Switch Pro Controller 799 kr
The Legend of Zelda - Breath of the Wild 649 kr

För min del så kommer jag inte att köpa konsolen, den är alldeles för dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Lägg på 500-600kr så får man en PS4 Pro istället..

Och varför skulle man vilja ha en PS4 Pro?

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -