Permalänk

Första datorbygget(hjälp)

Jag har sparat ihop en slant att köpa och bygga ihop en egen speldator för, problemet är att jag inte har nån tidigare erfarenhet av att sätt ihop datorer. Men efter lite påläsning så har jag kommit fram till denna lista med komponenter till en dator, problemet är att jag som sagt inte vet speciellt mycket om hur alla komponenter fungerar med varandra eller om man bör prioritera och lägga ner mer pengar på vissa delar än andra. Ni får hemskt gärna komma med förslag på ändringar i listan(utan att överskrida budgeten. ca 10.000)för att t.ex. få mer valuta för pengarna eller helt enkelt bättre prestanda. Behöver hjälp ifrån er mer erfarna datorbyggare. Tack på förhand.

https://www.komplett.se/wishlists/17724bb9-7049-478f-a394-afa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thagljung:

Jag har sparat ihop en slant att köpa och bygga ihop en egen speldator för, problemet är att jag inte har nån tidigare erfarenhet av att sätt ihop datorer. Men efter lite påläsning så har jag kommit fram till denna lista med komponenter till en dator, problemet är att jag som sagt inte vet speciellt mycket om hur alla komponenter fungerar med varandra eller om man bör prioritera och lägga ner mer pengar på vissa delar än andra. Ni får hemskt gärna komma med förslag på ändringar i listan(utan att överskrida budgeten. ca 10.000)för att t.ex. få mer valuta för pengarna eller helt enkelt bättre prestanda. Behöver hjälp ifrån er mer erfarna datorbyggare. Tack på förhand.

https://www.komplett.se/wishlists/17724bb9-7049-478f-a394-afa...

Ser att du inte lagt till en processorkylare. Vågar dock inte riktigt svara på om komponenterna passar ihop, men från vad jag kan se så borde de göra det. Men sen hade jag nog kört på ett 1050ti istället för RX460 då du får ett ganska mycket bättre kort för 200kr extra.

Visa signatur

MSI GTX 1070 QuickSilver Edition OC 8GB│i5 6600k OC 4,4│525GB Crucial SSD
Corsair RM550x│Ballistix Sport DDR4 16GB 2800MHz
ASUS Z170-E│NZXT s340

│ ASUS pg279q │G550JK

Permalänk
Skrivet av pepspep:

Ser att du inte lagt till en processorkylare. Vågar dock inte riktigt svara på om komponenterna passar ihop, men från vad jag kan se så borde de göra det. Men sen hade jag nog kört på ett 1050ti istället för RX460 då du får ett ganska mycket bättre kort för 200kr extra.

Satt just och tittade på lite andra grafikkort och kom att undra på om det är nödvändigt med 4gb minne i kortet har läst lite om att 2gb räcker fint? Ang. processorkylar stod det att det följde med processorn eller är det bara nån skit kylare..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Någon anledning till att du köper från Komplett? Kan du tänka dig att ändra dig har jag ett förslag som är bättre på i stort sett alla punkter till ett mycket bättre pris: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3228581&view=m

Kan du sprida ut köpen till Webhallen, CDON och NetOnNet hamnar du på 10300kr: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3228581&view=o

Jag antar att du tog det chassit för att du ville ha just det? Annars finns det många alternativ och det går att spara pengar där. Fractal Design R5 är väldigt populärt och finns på rea just nu.

i5-6500 istället för 6400, 500MHz skillnad i klockhastighet kommer hjälpa en del.

RX 470 istället för RX 460 ger nästan dubbla prestandan.

16GB minne börjar bli standard i speldatorer nu.

Mycket bättre nätagg.

Mycket bättre SSD.

Det enda jag sätter frågetecken på är moderkortet då du inte riktigt säger något om dina behov.

Skrivet av thagljung:

Satt just och tittade på lite andra grafikkort och kom att undra på om det är nödvändigt med 4gb minne i kortet har läst lite om att 2gb räcker fint?

Det där är väldigt luddigt men nej, till och med 3GB börjar bli för lite för dagens spel. Ska du spela äldre spel kan du klara dig på 2GB men då behöver du å andra sidan inte en så pass dyr dator heller.

Permalänk
Skrivet av thagljung:

Satt just och tittade på lite andra grafikkort och kom att undra på om det är nödvändigt med 4gb minne i kortet har läst lite om att 2gb räcker fint? Ang. processorkylar stod det att det följde med processorn eller är det bara nån skit kylare..?

Skickades från m.sweclockers.com

sikta på 470 istället för 460. Och du behöver minst 3-4gb för spel idag på grafikkort. men då 460/470 inte är dom snabbaste så har du sällan användning av mera än 4gb.

och kylaren som följer med räcker gott till den 6400 processorn. Den kan vara lite högljudd, men byter du chassit till Fractal define R5 (som någon nämnde var på rea) så är det inga problem då det är bra ljudisolerat

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

Skippa AMD helt tkr jag. Kör 1050ti och du behöver MAX 500w nätagg. Skulle tom kunna gå ner till 400 och spara lite pengar där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thagljung:

Satt just och tittade på lite andra grafikkort och kom att undra på om det är nödvändigt med 4gb minne i kortet har läst lite om att 2gb räcker fint? Ang. processorkylar stod det att det följde med processorn eller är det bara nån skit kylare..?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kan jag inte se vad för kylare som ingår, så vet ej nåt om den. Men angående VRAM skulle jag köra på 4gb då många spel idag kräver en del VRAM.

Visa signatur

MSI GTX 1070 QuickSilver Edition OC 8GB│i5 6600k OC 4,4│525GB Crucial SSD
Corsair RM550x│Ballistix Sport DDR4 16GB 2800MHz
ASUS Z170-E│NZXT s340

│ ASUS pg279q │G550JK

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252257-l...

Denna dator är på kampanj just nu färdigbyggd för 9k. Vet inte om det ens går att plocka ihop en dator i delar som är bättre än denna. i7 6700, GTX 1060 6gb, 256gb ssd & 8gb ram borde räcka ett relativt bra tag framöver.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för moderkort mau5ista ^^och vad är det för minner dd3 eller ddr4 a 500 mhz^^

Visa signatur

FX 9590----Sabertooth 990 FX R2.0---HyperX Fury 24Gb 1866mhz--Strider Gold 1000W-30 degrees Celsius- Still Idling-

Permalänk
Medlem

Du har en poäng! DDR4-minnen är det enda jag får fram efter lite googlande. Moderkort verkar vara en gåta. Hur orolig bör man vara för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mau5ista:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252257-l...

Denna dator är på kampanj just nu färdigbyggd för 9k. Vet inte om det ens går att plocka ihop en dator i delar som är bättre än denna. i7 6700, GTX 1060 6gb, 256gb ssd & 8gb ram borde räcka ett relativt bra tag framöver.

Jäklar, riktigt prisvärt! Synd att det inte fanns mer info dock.. Tror dock att den datorn duger gott! Går säkert att uppgradera den också i framtiden.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

@PROSPECT-GRIPEN: att rekommendera 1050ti för spel är bara märkligt, ingen bör köpa detta kort (samma gäller givetvis för rx460).
Lägger man till bara några hundralappar får man ett riktigt grafikkort och har man inte pengarna ska man köpa ett begnagnat.

"also dont start a flame war"

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn som @mau5ista postade ovan är definitivt det bästa du kan få för din budget även om jag tycker det är tråkigt att rekommendera en färdigbyggd dator.

Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Skippa AMD helt tkr jag. Kör 1050ti och du behöver MAX 500w nätagg. Skulle tom kunna gå ner till 400 och spara lite pengar där

Skickades från m.sweclockers.com

1050 Ti är ett av de sämst prissatta korten på marknaden. Kostar nästan lika mycket som ett 470 men är 20% sämre. Strömförbrukning är inget argument, 500W räcker för vilket nytt kort som helst på marknaden idag.

Permalänk
Digital fyndjägare

Hej @thagljung:

Jag hade nog ändå valt ett eget bygge före en "märkesdator".

Väljer man att köpa från olika platser så kommer man kunna spara in ganska mycket men inget jag skulle rekommendera, får man strul så blir det jobbigt. Bäst är att köpa från ett kompetent företag som kan hjälpa till enkelt och smidigt så som t.ex Inet. Grafikkort kan du köpa från ett annat ställe om det är bra REA eller någon annan enstaka komponent men absolut inte helheten till ett bygge.

Tips!
Gen 7" Intel i7 7700 3.6 GHz ej klockbar, 1st 8GB RAM 2400MHz, GTX 1060 6GB, SSD 240GB
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10137102/

Gen 6" Intel i7 6700 3.4GHz ej klockbar, 1st 8GB RAM 2133MHz, GTX 1060 6GB, SSD 240GB
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10137120/

Windows 10 går att köpa billigare via t.ex Kinguin m.m.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

Nu har jag läst igenom det tips ni givit och gjort lite ändringar i listan och känns som det börjar likna nått. Det enda som är ett litet frågetecken är vilket rx470 ni menar, när jag kollade upp kortet så finns det ju typ 15 olika i ungefär samma prisklass, funkar det jag lagt till i listan eller finns det nått annat 470 som är att föredra? Tack för all hjälp!

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3294637&view=m