Köpråd för uppgradering av dator ~6k

Permalänk
Medlem

Köpråd för uppgradering av dator ~6k

Hej,
min dator bestämde sig för att ge upp lagom till det nya året och har därför beslutat att det är dags för att uppgradera datorn en aning.
Jag använder framförallt min dator till att gamea.
Fungerande speccs:
EVGA GTX 980 Ti SC+ 2.0
Fractal design Edison M 750W
Hårddiskar, chassi osv, extern CPU-kylare
144Hz 1080p skärm

Eftersom antingen moderkort eller processor har gett upp blir det till att byta upp sig (dessa tillhörde äldre generationer) så är i behov av ett nytt moderkort, en processor samt minnen.

Har kollat runt lite och känner att jag verkligen har noll koll på detta, framförallt när det kommer till moderkortet. Vad är bra alternativt dåligt med dom osv.

Här följer en lista jag plockat ihop, mottar gärna reflektioner, kritik eller nya förslag på denna lista.

Förslag:
MSI Z270-A Pro S-1151 ATX
Intel Core i7 7700K
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400Mhz CL14 Vengeance LPX
Pris: ~6.2k

Som jag nämnt så har jag noll koll på moderkortsbiten, funkar detta bra till ändamålen? Kommer det bita mig i röven i framtiden och är det overkill med en i7:a till spel? Alla tips och råd mottages gärna! Använde tidigare en i5 5675C och kände att den flaskhalsade datorn varför jag nu valt i7.

Tack på förhand,
incdnt

Permalänk
Medlem

det du plockade ihop kommer funka perfekt ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av incdnt:

Hej,
min dator bestämde sig för att ge upp lagom till det nya året och har därför beslutat att det är dags för att uppgradera datorn en aning.
Jag använder framförallt min dator till att gamea.
Fungerande speccs:
EVGA GTX 980 Ti SC+ 2.0
Fractal design Edison M 750W
Hårddiskar, chassi osv, extern CPU-kylare
144Hz 1080p skärm

Eftersom antingen moderkort eller processor har gett upp blir det till att byta upp sig (dessa tillhörde äldre generationer) så är i behov av ett nytt moderkort, en processor samt minnen.

Har kollat runt lite och känner att jag verkligen har noll koll på detta, framförallt när det kommer till moderkortet. Vad är bra alternativt dåligt med dom osv.

Här följer en lista jag plockat ihop, mottar gärna reflektioner, kritik eller nya förslag på denna lista.

Förslag:
MSI Z270-A Pro S-1151 ATX
Intel Core i7 7700K
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400Mhz CL14 Vengeance LPX
Pris: ~6.2k

Som jag nämnt så har jag noll koll på moderkortsbiten, funkar detta bra till ändamålen? Kommer det bita mig i röven i framtiden och är det overkill med en i7:a till spel? Alla tips och råd mottages gärna! Använde tidigare en i5 5675C och kände att den flaskhalsade datorn varför jag nu valt i7.

Tack på förhand,
incdnt

Det du plocka ihop kommer fungera bra men tycker att du ska ta ett par minnen med högre hastighet även om du inte vill överklocka dom nu så kommer det kanske senare.

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@Paddglutt: Det blir alltså inte några problem ifall man använder minnen med högre frekvens än vad resten av riggen kör? Verkar ju som kortet kör på 2400MHz som standard nämligen.

Permalänk

Sikta på 3000 mhz

Visa signatur

Stationär: i7 4790k/BeQuiet!Dark Rock 3 /Msi H97I AC/8gb 1600mhz/Msi GTX 980 Gaming 4gb/Intel 530-series 180gb/Ncase M1 "BeQuiet! Edition"/
Laptop: ASUS Zenbook UX32VD-R4002V
Skärm: BenQ GL2440H
Utrustning: Steelseries all in=Qck Prism/APEX 750m/800m/Sensei 310

Permalänk
Medlem

@incdnt: Nejdå, dom kommer köra om det är 2400Mhz stock om jag inte minns helt fel på Kaby Lake. Men sen om du tar ett par som det står säg 3200Mhz så kommer dom gå på 2400Mhz tills du slår igång överklocknings profilen i BIOS och därefter 3200Mhz.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@Paddglutt: ok, då hänger jag med! Siktar på 3000MHz då, antar att det inte är något mer jag behöver tänka på? Isf lägger jag en beställning snart då

Permalänk
Medlem

@incdnt: För att förtydliga så behöver du bara slå på minnenas XMP-profil i BIOS för att de ska gå i deras specade hastighet. Detta brukar vara väldigt enkelt. På just MSI Z270-A PRO så går du bara in i BIOS och trycker på den stora runda knappen märkt XMP

Permalänk
Medlem

@perost: Låter ju så pass enkelt så tom jag kan klara av det! Är det något som bör göras direkt eller endast om man väljer att överklocka processorn t.ex.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av incdnt:

@perost: Låter ju så pass enkelt så tom jag kan klara av det! Är det något som bör göras direkt eller endast om man väljer att överklocka processorn t.ex.?

Det är bara att göra det direkt. Det räknas officiellt som överklockning, men det handlar ju egentligen bara om att köra minnena i den hastighet de är specade för.

Permalänk
Medlem

@perost: ok! en liten sak slog mig förresten, kylpasta, är det något som brukar följa med processorn eller köper man det separat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av incdnt:

@perost: ok! en liten sak slog mig förresten, kylpasta, är det något som brukar följa med processorn eller köper man det separat?

Det brukar alltid följa med kylaren. Om du tänkt återanvända en gammal kylare och inte har någon kylpasta så behöver du köpa till det.

Permalänk
Medlem

@perost: okej, det hade jag tänkt så. Misstänker att jag har kvar den gamla jag använde för 1.5 årsen. Vad är sannoikheten att den fortfarande funkar tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av incdnt:

@perost: okej, det hade jag tänkt så. Misstänker att jag har kvar den gamla jag använde för 1.5 årsen. Vad är sannoikheten att den fortfarande funkar tro?

Det beror väl på kylpastan, men de flesta håller nog 1.5 år utan större problem. Det är väl främst om den utsätts för luft och torkar som är ett problem.

Permalänk
Medlem

@perost: gött då får jag gå hem och leta upp den. Känns lagom skevt att köpa komponenter för 6k+ och börja snåla med 40kr menmen