Hur länge skall man vänta på att betald vara levereras? Swec marknad.

Permalänk

Hur länge skall man vänta på att betald vara levereras? Swec marknad.

Köpt vara som inte kommer (swecs marknad).

Hej

Har bara en fråga och skulle uppskatta lite tips. Nu är det så att jag köpt en vara (förskott swish) och det har gått över 2 veckor sedan betalning och jag har inte fått någon vara trots regelbunden kontakt med säljaren. Vill också tillägga att han själv aldrig skickat någon uppdatering förutom när jag kontaktat han och frågat var min vara är. Anledningen säger han är sjukdom (vanlig vinter sjukdom). Givetvis kan det vara så men börjar lite ana oråd då det inte är så hemskt svårt att gå ner till ett postkontor och posta en vara inom loppet av två veckor. Förövrigt så är produkten lätt packeterad. Lämnar ogärna dåliga omdömen och tänkte fråga er om råd först. Vad rekommenderar ni?
Tacksam för svar tips.
Mvh
Dennis Söderström

Permalänk

Riktigt dålig stil att inte skicka varan på 2 veckor oavsett anledning, Säg åt honom att han antingen betalar tillbaka pengarna eller skickar varan idag, Annars måste du vidta åtgärder.

Har man inte möjlighet att skicka varan direkt så ska man inte heller lägga ut den till försäljning, Hoppas det löser sig

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd

Jag tycker man bör lägga den på lådan senast dagen efter men är nu killen eller tjejen sjuk så är det ok om det kommer senare. Nästa fråga är hur länge man kan vara så dödligt sjuk så man inte klarar av att ta sig till ett inlämningsställe och skicka iväg prylen. Har man influensa eller kräksjuka så är man på benen iallafall efter en dryg vecka skulle jag säga.
Hoppas du inte blivit lurad bara.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Sjuk kan man ju bli helt klart. Men är man liggandes i två veckor så får man väl anta att det rör sig om lunginflammation, influensa, halsböld eller något annat segdraget.

Många bedragare kör oftast med "jag har blivit sjuk" till en början. Varför vet jag inte men dom tror väl att man ska glömma bort att man har köpt grejer på två veckor.

Hoppas det löser sig! Kanske kan du kolla upp om det finns andra personer på adressen och kontakta dom om det inte kommer något paket.

Permalänk
Medlem

Max en dag. Skulle aldrig lägga ut annons om jag inte kan skicka direkt. Går att skicka när man är sjuk också. Man måste ändå till affären och handla. I värsta fall kan någon annan lämna in paketet åt en.
Störningar kan ju hända men knappast i två veckor.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agustavsson:

Många bedragare kör oftast med "jag har blivit sjuk" till en början. Varför vet jag inte men dom tror väl att man ska glömma bort att man har köpt grejer på två veckor.

Det är ju bara för att köpa sig tid... så man hinner lura fler innan eventuella polisanmälningar börja droppa in. Om det är en bedragare så kan du lugnt se fram emot att det inte blir så lätt att få tag på honom efter ett tag, inser han att man inte "köper" sjukdomspåhittet längre så är det antagligen enklast att ignorera köparen.

Man får onekligen "bedrägerivibbar" av detta.

Permalänk
Medlem

Jag säljer just nu en hel del prylar och jag går till posten minst en gång om dagen, ofta två gånger om dagen. Det ser jag nästan som en hederssak; eller åtminstone en självklarhet.

Givetvis kan man bli sjuk - men två veckor?

Som redan sagts, under den tiden måste man exempelvis handla mat - eller få hjälp med det, och då kan medhjälparen även bistå med att lämna ett paket hos posten.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

Fråga om pengar tillbaks?
Jag har 2 små barn, och ibland kan det bara problematisk att skicka ett paket, men vi pratar en dag eller 2. Ingen är magsjuk i 2 veckor, då är du på sjukhuset...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Man ligger inte sjuk i någon "vintersjuka" i två veckor, och även om man är det så ser man till att någon bekant kommer och hämtar samt postar paketet om man redan gjort en affär.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

2 veckor? Jag som skäms för den där gången det tog mig två dagar att skicka ett paket.
Tycker det luktar bedrägeri - hade gett personen ett ultimatum - en dag för att antingen skicka prylen eller betala tillbaks pengarna - efter det: polisanmälan.

Permalänk

Ok !

Jättetacksam för alla svar, bästa forumet och användare jag någonsin haft och göra med.
/ Dennis / armbrytaren / wanna be nörden men som kan för lite.

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-mar...

Den kan vara värt att skriva i dock, även om affären löser sig kan det vara praktiskt för andra att läsa om eventuella problem så de kan ta dom i beaktning vid eventuell affär i framtiden.

Permalänk
Skrivet av babbelfisk:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-mar...

Den kan vara värt att skriva i dock, även om affären löser sig kan det vara praktiskt för andra att läsa om eventuella problem så de kan ta dom i beaktning vid eventuell affär i framtiden.

Ja det kommer jag göra. Har skickat ett sista mess nu till han, får se hur han går tillväga så jag avvaktar hans svar först.
Han kan ju rädda upp omdömet lite.

Permalänk

Jag köpte ett gtx 970 på blocket för något år sedan och hamnade i hela "jag är jättesjuk"-grejen. Han såg ok ut på facebook, normala vänner osv, men responsen tog i regel 2-3 dagar via sms och det var alltid något som hindrade han och hans käraste från att skicka kortet.

Efter någon månad kom en ursäkt och ett erbjudande om att swisha tillbaka pengarna med ett litet påslag för besväret, vilket jag gladeligen tog i det läget.

Ibland är det svårt att veta vad folk har för sig. Var han sjuk? Extremt lat? Behövde han en liten slant innan löning? Högst oklart. Lycka till iallafall, hatar känslan av såna här problem.

Permalänk
Medlem

@Kalsvikit:

alla gånger jag sålt saker skickas varan samma dag som pengarna kommer in/dagen efter om det är på kvällen alternativt möte/leverans

allt jag köpt här som inte köptes med hämtning har blivit skickat inom 2-3 dagar efter mottagen betalning
10-11 dagar är nog det längsta jag väntat innan paketet kom fram (han hade fullt upp och skulle fixa kartong i början)
då han har en pos här på forumet kände jag mig trygg i att vänta men hade det varit någon okänd hade jag börjar fundera efter 4 max 5 dagar

tycker han borde skämmas efter 2 veckor utan resultat...

har han sålt mycket annat/finns han i tråden marknadsref.?
finns många saker som man får väga emot varandra hur trovärdig säljaren är eller om han försöker dra ut på tiden för att lura andra

säg att paketet ska skickas inom 1 dag max 2 eller pengarna tillbaka

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Tack för alla svar och tips! Ni är grymma

Permalänk

Ok lagt ett omdömme nu men inte nog med det fick precis en defekt vara av en kille som blankt vägrar ta tillbaka varan. Ganska vanligt fel på just den varan också. Detta är trist tror jag får tänka om lite gällande swisha i förskott. Behöver nog backa lite med köpandet. Överlag måste jag ändå säga att dom allra flesta är jättetrevliga och ärliga och tillmötesgående.

Permalänk
Medlem

En gång väntade jag 4 veckor på leverans. Det visade sig ligga såpass tråkiga omständigheter bakom fördröjningen att jag fick dåligt samvete för att ha frågat en handful gånger - så det kan hända, även om det inte är vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag sålde precis en vara här på swecs marknad! jag har 2 barn jobbar 5 skift jag kunde inte skicka dagen jag skulle skicka! men jag underrättade köparen om att det skulle ta en dag extra innan paketet skickades och kolli id skulle ges till köparen.

Det hela tog 2 dagar!

Permalänk
Medlem

Normalt vid köp över internet är väl att det skickas inom 1-3 dagar.

Skulle det ta mer än detta, så skall säljaren i mina ögon höra av sig och säga att den inte kunnat skicka pga sjukdom eller vad orsaken är.

Är personen så sjuk att det inte finns någon chans för att skicka försändelsen på två veckor så skall du ha pengarna tillbaka. Tycker jag.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.