AMD: "Ryzen lanseras tidigt i mars"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Ryzen lanseras tidigt i mars"

Efter lovord på CES 2017 meddelar ingen mindre än AMD:s VD att processorfamiljen Ryzen anländer tidigt i mars. Samtidigt utlovas god tillgänglighet på lanseringsdagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som 1080 Ti då kanske..?

Permalänk
Medlem

Trevligt! Kropp, själ och plånbok är redo!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Landar 8c Ryzen på under 7 tusen blir det ett givet köp.

JAg va sugen på 6c först men den skulle visst inte komma.

Permalänk

lul and yet no benchmark, den håller dom väl på till release dagen haha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så taggad. Synd att Vega verkar dröja... Behöver verkligen ny GPU också, vill se priset på 1080 pressas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Så taggad. Synd att Vega verkar dröja... Behöver verkligen ny GPU också, vill se priset på 1080 pressas.

verka komma Q2. #16640424

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Mycket spännande, första gången man ser fram emot att läsa recensioner av en processor på många år. Annars har man bara skippat till sista sidan och konstaterat "Jaha, den nya Intel-processorn är 2 - 3% snabbare än den som kom ut för 2 år sen. Jag bryr mig så mycket att jag tror jag spricker".

Nu kan ju Ryzen också bli en besvikelse, men det är åtminstone något nytt som har potential att förändra CPU-marknaden.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Garderoben:

lul and yet no benchmark, den håller dom väl på till release dagen haha.

Ja...?
Det är ju inte som att Intel släpper benchmarks i förväg heller.

Men AMD har ju faktiskt visat upp Ryzen flera gånger i lägre klockfrekvenser mot Broadwell-E ganska tidigt vilket var modigt och visade på att Ryzen absolut inte kommer bli en flopp i flertrådade program med tanke på klockfrekvenserna som Ryzen sägs ha kommit upp till på sistone (strax under 4GHz).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Haft samma dator i cirka 6 år nu och lite sugen är man på en Ryzen och Vega dator detta året om det blir bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Mycket spännande, första gången man ser fram emot att läsa recensioner av en processor på många år. Annars har man bara skippat till sista sidan och konstaterat "Jaha, den nya Intel-processorn är 2 - 3% snabbare än den som kom ut för 2 år sen. Jag bryr mig så mycket att jag tror jag spricker".

Nu kan ju Ryzen också bli en besvikelse, men det är åtminstone något nytt som har potential att förändra CPU-marknaden.

Intel cpun är 5-10% snabbare för att vara korrekt så du inte lurar folk.

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/12/Intel-Core...

Permalänk
Medlem

Vad händer med Vega? den skall väll komma Q1 ? varit tyst ett tag nu om dessa

edit

"What’s new, though, is a Vega timetable: Su revealed that the Vega GPUs will ship during the second quarter as well. In the second half of 2017, AMD still plans to launch a Zen-based APU, codenamed “Raven Ridge,” primarily designed for notebooks but also some desktops"

happ.

http://www.pcworld.com/article/3163500/components/amd-confirm...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Haft samma dator i cirka 6 år nu och lite sugen är man på en Ryzen och Vega dator detta året om det blir bra.

Är helt inne på din linje

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vad händer med Vega? den skall väll komma Q1 ? varit tyst ett tag nu om dessa

Första halvåret har de sagt. Kan vara Q1, kan vara Q2.
Troligtvis Q2, för de vill ju inte dela Ryzens uppmärksamhet med annat.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Datavetare

Detta sades också

"“There will be widespread system availability from day one,” Su said during the call. Channel vendors will receive the first Ryzen chips, along with system integrators. More traditional hardware vendors will come later, Su added."

Någon som har koll på exakt vad "channel vendors" innefattar?

Gissar att "traditional hardware" refererar till butiker som säljer enstaka komponenter, eller?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta sades också

"“There will be widespread system availability from day one,” Su said during the call. Channel vendors will receive the first Ryzen chips, along with system integrators. More traditional hardware vendors will come later, Su added."

Någon som har koll på exakt vad "channel vendors" innefattar?

Gissar att "traditional hardware" refererar till butiker som säljer enstaka komponenter, eller?

Det verkar som stora drakar som Dell/HP får vänta medans mindre typ Komplett, Webhallen m.m. får Ryzen först, fann denna artikel om detta med,

“There will be widespread system availability from day one,” Su said during the call. Channel vendors will receive the first Ryzen chips, along with system integrators. More traditional hardware vendors will come later, Su added.

That statement implies that vendors like Dell or HP (neither of which have been officially confirmed to be using the Ryzen chip) will be asked to wait, while AMD caters to boutique PC vendors. Ryzen will take on Intel’s highest-end Core chips, specifically the Core i5 and Core i7 processors, Su said.

http://www.pcgamer.com/amd-ryzen-may-skip-6-core-entirely/

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Intel cpun är 5-10% snabbare för att vara korrekt så du inte lurar folk.

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/12/Intel-Core...

Vid samma klockfrekvens är skillnaden mellan Kaby Lake och Skylake dock exakt 0.
När det gäller de andra generationerna är det bara fråga om några futtiga procent, speciellt efter Haswell
http://images.anandtech.com/doci/9483/Generational%20CPU%20IP...

Hur som helst, oavsett om det är 2%, 5% eller 10% så har CPU-marknaden varit helt död och nästintill totalt ointressant ända sedan Sandy Bridge.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Inaktiv

Tidigt i mars, jag hörde slutet av februari. Nej jag kan ej hålla mig och köper en Core i7-6900K för 12 000kr istället .

Nå jag väntar mycket, hade man haft en exakt dag så hade jag skapat en nedräkningsklocka på min dator och enbart använt denna klocka.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pepsin:

Vid samma klockfrekvens är skillnaden mellan Kaby Lake och Skylake dock exakt 0.
När det gäller de andra generationerna är det bara fråga om några futtiga procent, speciellt efter Haswell
http://images.anandtech.com/doci/9483/Generational%20CPU%20IP...

Hur som helst, oavsett om det är 2%, 5% eller 10% så har CPU-marknaden varit helt död och nästintill totalt ointressant ända sedan Sandy Bridge.

haha en 2600k flaskar ju sönder vs en 7700k

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pepsin:

Fast skillnaden har väl ändå varit lite större än 2-3 % på två år?

Är inte största problemet för många här på forumet att de sätter likhetstecken mellan "FPS i spel" och "prestanda"? Svårt för CPU-delen att göra så stor skillnad i lägen där flaskhalsen inte är CPU-kraft.

Har gjort en jämförelse mellan bl.a. i7-7700K, i7-4790K och i7-2600K baserat på detta test.

Delade sedan upp det hela i två grupper, det som främst beror på heltal (i praktiken den viktigaste gruppen) och det som främst beror på flyttal.

Heltal: 7700K är i genomsnitt 19 % snabbare än 4790K och 53 % snabbare än 2600K
Flyttal: 7700K är i genomsnitt 16 % snabbare än 4790K och 50 % snabbare än 2600K

För flyttal saknar i princip alla teknikwebbplatser tester för matrisberäkningar. Prestanda för matrisberäkningar är så pass kritiskt för en lång rad program, som t.ex. Matlab, Matematica, Octave, programspråket "R" (bl.a. populärt för statistikberäkningar kring den politiska opinionen), och en rad andra program för tekniska beräkningar och statistik.

Då matrisberäkningar är så generellt användbart finns en de-facto standard för det API som programmen ovan använder. Några konkreta implementationer av detta API är OpenBLAS och Intels Math Kernel Library.

De grupper som använder programmen ovan (storleken på den grupper är garanterat långt större än de som t.ex. renderar) har faktiskt prestanda ökat en bra bit över 100 % sedan Sandy Bridge tiden.

För normalanvändaren finns två grundläggande problem kring CPU-prestanda:

• CPU-delen är väldigt sällan den primära flaskhalsen

• När CPU-delen faktiskt är en flaskhals är det typiskt skalära heltal som man jobbar med och där har vi rätt mycket nått en vägg, enda som kan fixa denna vägg är om man kommer på något sätt att öka frekvensen igen

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Härligt att se att de går ut och bekräftar tidigt släpp och god tillgång istället för att dra tillbaka det dde tidigare sagt. Det här kommer bli bra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

haha en 2600k flaskar ju sönder vs en 7700k

Haha JAg håller med dig, är några som bara vräker ur sig saker utan att veta hur det ligger till.

Permalänk
Medlem

Oooooh ooooh! Snart så bör vi väl kunna förhandsboka ex i butikerna

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Oooooh ooooh! Snart så bör vi väl kunna förhandsboka ex i butikerna

Yeah!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Landar 8c Ryzen på under 7 tusen blir det ett givet köp.

JAg va sugen på 6c först men den skulle visst inte komma.

Förhoppningen är ju också ett bra pris på 8c/8t.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd

Så här taggad över en cpu release har jag inte varit sedan haswell och det var en jävla besvikelse.

Ligger dem inom 10% av intel så skulle jag säga att de är en stor vinst för oss alla! $

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Så här taggad över en cpu release har jag inte varit sedan haswell och det var en jävla besvikelse.

Ligger dem inom 10% av intel så skulle jag säga att de är en stor vinst för oss alla! $

Dom behöver egentligen inte ens göra det, bara dom har ett pris per prestanda som ligger under Intel.

Permalänk
Medlem

Kan någon upplysa mig; Förvändas alltså Ryzen gå upp i kamp, prestandamässigt, mot Intels förra generation Skylake, 6700K? Ej Kaby Lake, 7700K, med flera?
Om detta är sant, förväntas Kaby Lake slå Ryzen?

Skrivet av sweclockers:

Prestandamässigt gör AMD gällande att flaggskeppet med 8 kärnor och 16 trådar kan konkurrera mot Intels motsvarighet Core i7-6900K. Sett till pris väntas AMD placera sig en bit under denna. Lanseringen äger rum under årets första kvartal. http://www.sweclockers.com/nyhet/23321-rykte-amd-ryzen-slapps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Kan någon upplysa mig; Förvändas alltså Ryzen gå upp i kamp, prestandamässigt, mot Intels förra generation Skylake, 6700K? Ej Kaby Lake, 7700K, med flera?

Källa:

Värt att notera, 7700K är tekniskt sett samma CPU som 6700K, enda skillnaden är att 7700K kommer med högre klockfrekvenser. Kör man båda processorerna i samma klocka så presterar dom identiskt.

Och till din fråga, vad jag vet så ska Ryzen konkurrera med Intel's senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Källa:

Kaby- och Skylake är i stort sett samma.

Skickades från m.sweclockers.com