Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga att om du är serriös med bra ljudkvalite så behöver du ett köpa till ett ljudkort. Själv har jag föregångaren till detta (som var betydligt billigare), som har inbyggd hörlursförstärkare: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2597099

Ett annat populärt alternativ är ODAC, vet inte riktigt var man beställer dessa dock.

Det finns även billigare alternativ om hörlursförstärkare inte behövs.

Permalänk
Skrivet av Macdingus:

Asså måste verkligen kolla in på det här med fläktar, vilken fläkt skulle vara absolut bäst om man inte brydde sig om priset eller vikten?

Hmm intressant, be quiet är ju definitivt ett alternativ.

Sant, men tänker mest på framtiden när det gäller RAM.

Haha Titan X blir för dyrt.

Men jag tänker om man vill ha windows att fungera snabbt så borde man väl ha det på SSD.

Förvirrad när det gäller fläktarna. Vilka skulle du rekommendera?

Alltså noctuas fläktar anses ju vara dom bästa, felet med kylaren du hade valt var att dom är små och då kommer va tvungna att snurra fortare och då generera mer ljud. Därför är 140/120mm att föredra. BeQuiet är också riktigt bra, i tester brukar dom va bäst men det sägs att noctua har en annorlunda ljudbild som är att föredra samt erkännt bra kvalité.
Ska man gå ner lite i pris så hade jag satsat på Fractal Designs PWM-styrda fläktar.
Cryorig processorkylare kan va värda att spana in också, typ H5 Ultimate.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DevilsDad: ODAC kan man beställa från www.headnhifi.com Se till att välja weekly priority row så åker han över till Tyskland och postar så man slipper tullavgifter.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini | Asus Crosshair VIII Impact | Ryzen 5900x | G.Skill Trident Z RGB 2x8GB 3800MHz CL15 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en blueraysplerare, kanske en som klarar 4K, verkar som det kommer spel framöver.

Visa signatur

AMD Phenom IIx2560 MMX 3,3ghz, Zalman CNPS9500, Gigabyte GA-MA770T-UD3, Corsair xms3200 LL Dual 4x512, Amd 6600 , Raptor 36+74, CheiftechBX3, Psu Silverstone ST56ZF, Iiyama A902MT VM Pro 451 19", Logitech G11+MX518

Permalänk
Medlem

Skulle ha valt Benq zowie xl2430.
Kolla tester på grafikkort o jämför 24" mot 27" och fps:en.

Visa signatur

AMD Phenom IIx2560 MMX 3,3ghz, Zalman CNPS9500, Gigabyte GA-MA770T-UD3, Corsair xms3200 LL Dual 4x512, Amd 6600 , Raptor 36+74, CheiftechBX3, Psu Silverstone ST56ZF, Iiyama A902MT VM Pro 451 19", Logitech G11+MX518

Permalänk
Medlem

@Sweess: Skärmstorleken gör ingen som helst skillnad för FPSen... Enbart upplösningen. Men sedan är det riktigt nice med hög upplösningn också. (Men kanske framförallt för skrivbordsmiljö)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Får jag bara fråga hur kan du ha så sjukt mycket pengar? Btw om du ska spendera så mycket är det lika bra att lägga till Titan X pascal istället för gtx 1080

Sjukt mycket pengar? Säg att du har en vanlig lön på ~20k efter skatt, utgifter på 10 så sparar du ihop till en dator för 30k på 3 månader.

Hur som haver, i din sits hade jag kört 1070 i SLI, alternativt väntat på 1080 TI och kört med ett 1060 under tiden.
Detta pga du kan lira i princip alla spel i 1080P på höga inställningar på ett 1060, och när väl 1080TI kommer så köper du ett sådant.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem

Föregående talares förslag på datorkomponenter ser bra ut i mina ögon, det jag skulle ändra är att byta grafikkort till Gainward GTX 1080 GLH. Det är snabbare, det är 700 kronor du sparar, det kyler sjukt bra, är tyst och överklockar gudomligt. Det finns inte på Inet.se (du kan ju skriva i deras tråd här och fråga om det är något som de kan ta in i lager), annars finns det för 7 699 kronor på Komplett, du kan köpa resten av systemet hos Inet och ha dem montera ihop det och sedan montera enbart grafikkortet själv, det är bland det enklaste du kan göra. https://www.komplett.se/product/893527/datorutrustning/grafik...

Skrivet av OC3D.net:

Certainly the using of it is an absolute joy. The Golden Sample arm of the Gainward range has always been home to some seriously capable hardware and both the Phoenix GTX 1080 and GTX 1070 spank the competition. It's not even close. Usually when you have a couple of cards you'll find that one is better than the other or, with modern technology, that the underlying hardware is so consistent that it is extremely difficult to stand out from the other vendors cards. Not so with the Phoenix. Both types, and in every single benchmark, rock out happily at the head of the graphs. Not by the tenth of a frame either, usually by a handful, which in modern terms is a gap you could park a Cosmos 2 in.

It's not a case of Gainward sacrificing everything on the altar of performance either. Power draw is nice and low and that two-and-a-half slot cooler keeps temperatures below 70°C, which is great news for your ears - it's really quiet and passively cooled below a 60c - as well as giving you plenty of headroom if you wish to push the clockspeed boat even further than Gainward already do. You only have to look at the consistency of the average boost clocks on the GTX 1070 to get a feel for how relentless the performance of the Phoenix cards are.

Läs hela recensionen här: https://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/gainward_gtx...

Dold text

Sedan så är jag förbluffad över att det inte pratats mer om skärm. Du säger att du "vill kunna hålla episkt massiva strider utan lagg etc." Jag tror du menar hack och stuttering, och lösningen på det är G-sync/Freesync! G-sync i ditt fall då du skall ha ett GTX 1080, och G-sync gör ENORM skillnad om du maxar grafiken i 1440p och då naturligtvis kommer att droppa ner till 50-80 FPS ibland. G-sync gör att det känns som 144 Hz hela tiden i princip, riktigt silkeslen gaming.

Jag bytte själv i slutet av förra året GFX till just ovan nämnda Gainward GTX 1080 GLH, och nu förra veckan köpte jag skärmen Asus ROG Swift PG279Q med G-sync för 7 490 kronor på Webhallen. 27" 1440p, 144 Hz (165 Hz är mest en gimmick imo), IPS och G-sync tickar alla mina boxar! Deras senaste batch verkar vara tillverkad i december 2016 (det är iaf mitt ex) och jag upplever inte några kvalitetsproblem som vissa andra gör.

Asus PG279Q valde jag framför Acer Predator XB271HUbmiprz pga mycket bättre menysystem, mycket stabilt stativ (rangligt på Acer-skärmen) samt mycket bättre erfarenheter av Asus service.

Köper man en dator för 20-25k så ska du absolut lägga 30% minst av den summan på en ordentlig skärm också - det är den du kollar på hela tiden du använder datorn ju. Det är väldigt många (för många) som köper dyra 15k kronors-datorer eller mer och köper billiga 1080p 144 Hz TN-skärmar till det. En skärm är en investering. Den överlever ju också ett datorbyte eller två.

Hoppas att jag inte stökade till det för dig nu!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Macdingus:

Sant, men tänker mest på framtiden när det gäller RAM.

32GB för vanligt spelande är fortfarande bortkastat, chansen att grafikkortets grafikminne skulle ta slut är större.

Skrivet av Macdingus:

Men jag tänker om man vill ha windows att fungera snabbt så borde man väl ha det på SSD.

Fungerar minst lika bra med en S-ATA SSD, det kommer inte gå snabbare enbart för att du köper en NVMe SSD.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Macdingus:

Tips! Vänta på AMD's nya CPU-er och GPU'er innan du köper någon så påkostad dator. CPU'erna kommer i början på Mars har jag för mig, lär bli mycket bättre prestanda för samma pengar.

GPU'erna är väl inte helt klart när de släpps.

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Ja självklart ska du ha OS på en ssd, nått annat vore katastrof haha.
Personligen skulle jag kört på en 250GB SSD för OS och 500-1000GB SSD för spel+annat sen kan man även ha en stor mekanisk disk för spel och sånt som inte behöver max hastighet. Hårddiskar är ju väldigt lätt att lägga till i efterhand.

Just nu har jag 4st SSDer (120-250GB) och 1 HDD på 2 TB men mitt gamla moderkort har inte m.2 anslutning annars hade jag helt klart kört med tex en Samsung 960/950 Evo för Windows och vanlig Sata SSD för spel och 2TB HDD för filmer ect.

Extra fläktar för chassit, kör på några 140mm tex denna:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/185818-noctu...

Vill du ha en riktigt bra cpu kylare som inte är enorm fast ändå stor så kör på tex Noctua NH-D15S, den har enbart 1 fläkt för minska på storleken. Jag köpte en NH-D15 (två fläktar) igår och inte är den liten men satan vad den kommer kyla bra

Jaha ok.

Asså NH-D15 ser riktigt bra ut... Verkar som att den inte bara kommer att kyla ner min dator, men även mitt rum... tror det kommer bli en sån, kommer behöva montera den separat dock är liksom 1,3 kg :D. När du väl installerat det, berätta hur det funkar och ljudnivån på den.

Skrivet av DevilsDad:

Tänkte bara tillägga att om du är serriös med bra ljudkvalite så behöver du ett köpa till ett ljudkort. Själv har jag föregångaren till detta (som var betydligt billigare), som har inbyggd hörlursförstärkare: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2597099

Ett annat populärt alternativ är ODAC, vet inte riktigt var man beställer dessa dock.

Det finns även billigare alternativ om hörlursförstärkare inte behövs.

Intressant, finns det en billigare alternativ som ändå ger klart bättre ljud än moderkortet?

Skrivet av aMp:

Föregående talares förslag på datorkomponenter ser bra ut i mina ögon, det jag skulle ändra är att byta grafikkort till Gainward GTX 1080 GLH. Det är snabbare, det är 700 kronor du sparar, det kyler sjukt bra, är tyst och överklockar gudomligt. Det finns inte på Inet.se (du kan ju skriva i deras tråd här och fråga om det är något som de kan ta in i lager), annars finns det för 7 699 kronor på Komplett, du kan köpa resten av systemet hos Inet och ha dem montera ihop det och sedan montera enbart grafikkortet själv, det är bland det enklaste du kan göra. https://www.komplett.se/product/893527/datorutrustning/grafik...

Sedan så är jag förbluffad över att det inte pratats mer om skärm. Du säger att du "vill kunna hålla episkt massiva strider utan lagg etc." Jag tror du menar hack och stuttering, och lösningen på det är G-sync/Freesync! G-sync i ditt fall då du skall ha ett GTX 1080, och G-sync gör ENORM skillnad om du maxar grafiken i 1440p och då naturligtvis kommer att droppa ner till 50-80 FPS ibland. G-sync gör att det känns som 144 Hz hela tiden i princip, riktigt silkeslen gaming.

Jag bytte själv i slutet av förra året GFX till just ovan nämnda Gainward GTX 1080 GLH, och nu förra veckan köpte jag skärmen Asus ROG Swift PG279Q med G-sync för 7 490 kronor på Webhallen. 27" 1440p, 144 Hz (165 Hz är mest en gimmick imo), IPS och G-sync tickar alla mina boxar! Deras senaste batch verkar vara tillverkad i december 2016 (det är iaf mitt ex) och jag upplever inte några kvalitetsproblem som vissa andra gör.

Asus PG279Q valde jag framför Acer Predator XB271HUbmiprz pga mycket bättre menysystem, mycket stabilt stativ (rangligt på Acer-skärmen) samt mycket bättre erfarenheter av Asus service.

Köper man en dator för 20-25k så ska du absolut lägga 30% minst av den summan på en ordentlig skärm också - det är den du kollar på hela tiden du använder datorn ju. Det är väldigt många (för många) som köper dyra 15k kronors-datorer eller mer och köper billiga 1080p 144 Hz TN-skärmar till det. En skärm är en investering. Den överlever ju också ett datorbyte eller två.

Hoppas att jag inte stökade till det för dig nu!

Gainward GTX 1080 är ju klart intressant, visst är det ett G-sync kort det där?

Föredrar också IPS över TN. Funderar på den här just nu AOC 27" AGON AG271QG G-Sync IPS som är tusenlappen billigare än ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync, vilken skulle du valt?

Skrivet av Peppar2014:

32GB för vanligt spelande är fortfarande bortkastat, chansen att grafikkortets grafikminne skulle ta slut är större.

Fungerar minst lika bra med en S-ATA SSD, det kommer inte gå snabbare enbart för att du köper en NVMe SSD.

Det är en väldigt intressant poäng, för frågan blir ju då kommer GTX 1080 minne att ta slut innan 32 GB Ram är nådd?

Skrivet av dannesthlm:

@Macdingus:

Tips! Vänta på AMD's nya CPU-er och GPU'er innan du köper någon så påkostad dator. CPU'erna kommer i början på Mars har jag för mig, lär bli mycket bättre prestanda för samma pengar.

GPU'erna är väl inte helt klart när de släpps.

Vet du exakt när det släpps?

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10178288/

Hur många extra fläktar skulle ni lägga till?

Men annars är datorn och skärmen nästan spikad, några förslag på tangentbord och mus?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Macdingus:

Det är en väldigt intressant poäng, för frågan blir ju då kommer GTX 1080 minne att ta slut innan 32 GB Ram är nådd?

Det är inte troligt, inte ens troligt att varken grafikminnet eller ram minnet kommer ta slut.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macdingus:

Vet du exakt när det släpps?

Finns väl inget officiellt datum gällande GPUer, någon gång under första halvan av året säger väl en del rykten ialafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macdingus:

Intressant, finns det en billigare alternativ som ändå ger klart bättre ljud än moderkortet?

Jag har inte stenkoll på detta då jag främst läste på om det inför mitt köp av ljudkort. Men som sagt, om du inte behöver hörlursförstärkare så finns det billigare alternativ. Tror att tex detta är bra: https://www.inet.se/produkt/6303352/asus-xonar-dx#specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macdingus:

Intressant, finns det en billigare alternativ som ändå ger klart bättre ljud än moderkortet?

Vill du lyssna på musik med bra kvalitet är det nog inget som slår en extern DAC, själv har jag en sådan här: DragonFly

Jämförde denna med ett Asus Xonar kort, och skillnaden var stor, betydligt större än vad man kan tro. Sedan har jag högtalarna AudioEngine 5+ och en AudioEngine S8 sub, vilket gör att totala ljud-priset hamnade på ca 8 tusen. Kanske låter mycket, men svårt att få riktigt bra ljud för mindre, och det låter verkligen fantastiskt.