Märkligt problem med datorn
För ca 2 veckor sen blev skärmen helt svart allt ljud dog osv. Jag prova göra en reset på datorn, det som hände då var att den boota till windows flaggan och sen blev skärmen helt svart igen. Jag prova då att ta ut gpu och köra på endast moderkortet men det hjälpte inte. Jag bestämde mig då för att köpa nytt moderkort osv, det jag köpte då var.
Moderkort: GA-Z270-Gaming K3
Ram: Fury Black 2133MHz CL14 2x8GB
CPU: Core i5 7600K
Jag montera in det och allt fungera felfritt i prick en vecka, sen uppstod nästan samma problem igen. Men denna gång så hade jag ljud kvar när skärmen blev svart. Jag provade att starta om datorn, den boota till windows flaggan och sen blev skärmen svart med en vit rand i mitten på skärmen. Jag prova då att ta ut gpu och bara köra på moderkortet, och allt fungera hur bra som helst. Då köpte jag nu en nytt grafikkort, det jag köpte var.
GeForce GTX1070 Strix 8GB
Det fungerade felfritt hela dagen, men sen mot kvällen när jag skulle spela lite, då gick fläktarna på GPUn upp i hög varv, och skärmen blev svart igen. Fortfarande så var allt ljud med, och min kompis som jag skulle spela med hörde mig fortfarande. Det blev likadant sen igen, jag prova starta datorn ca 10 gånger, den bootar upp till windows flaggan, sen blir allt svart med en vit rand i mitten på skärmen. Efter ca 15-20 omstartar så fungerar datorn nu igen. Jag prova dra igång en benchmark som fungerade flytande och jag prova även att spela lite och det var inga problem. Jag vet att något fortfarande är fel, det är bara en tidsfråga innan det blir svart på skärmen igen. Jag har slut på idéer nu, och undrar om någon vet vad felet kan vara? Själv är jag inne på nätagget, men jag trodde det fungerade som så att antingen ger det störm eller så ger det ingen ström. Den nya GPUn jag har, den har en vit led som ska indikera att strömmen är okej, sen finns det en som ska slå till rött om det är galet, som jag har fattat det iallafall. Den är vit hela tiden, och resten av kortet lyser på.
Jag har dom senaste drivrutinerna, till både moderkort och grafikkort. Jag har provat att formatera om och installera Windows på nytt. Jag har provat att byta skärmkabel och jag har provat att byta skärm helt, så ni vet.
Hoppas någon vet vad som händer med burken, jag börjar bli smått irriterad på detta.