Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Val av förstärkare!

Hallå!
Sitter och försöker välja en förstärkare, ska användas till lite film/tv men även för min vinylspelare.
Har redan en RIAA förstärkare så det behövs ej, samt sub och ett par Dali Concept 1 högtalare.
Väljer mellan två st NAD D3020 och Denon PMA-50
Tänkte kolla om någon har erfarenhet av någon av dessa och vad ni tycker.
Gillar själv mer utseendet på Denon förstärkaren men har hört väldigt bra om NAD förstärkaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Inaktiv

Det beror väl på vilka funktioner du efterfrågar. Är det bara vanlig förstärkning och inget annat du är ute efter skulle jag rekommendera NAD:en eftersom att den är billigare för samma effekt, dock skulle jag inte köpt någon utav dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Hallå!
Sitter och försöker välja en förstärkare, ska användas till lite film/tv men även för min vinylspelare.
Har redan en RIAA förstärkare så det behövs ej, samt sub och ett par Dali Concept 1 högtalare.
Väljer mellan två st NAD D3020 och Denon PMA-50
Tänkte kolla om någon har erfarenhet av någon av dessa och vad ni tycker.
Gillar själv mer utseendet på Denon förstärkaren men har hört väldigt bra om NAD förstärkaren.

Du får nog åka till hifi-klubben och provlyssna båda.
Spontant så skulle jag säga NAD förstärkaren, då NAD är känd för att bygga strömstyrka förstärkare. Dock inte säkert att den låter bättre än Denonen. Du måste helt enkelt provlyssna båda, gärna låna hem och testa mot dina Dali Concept högtalare.

Permalänk
Medlem

Tänk på att NADen har IR-lärning för TV-fjärren
Annars så låter de imo väldigt lika.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det beror väl på vilka funktioner du efterfrågar. Är det bara vanlig förstärkning och inget annat du är ute efter skulle jag rekommendera NAD:en eftersom att den är billigare för samma effekt, dock skulle jag inte köpt någon utav dem.

Det är klart, båda två upp fyller kraven för mig.
Vad skulle du rekommendera för förstärkare annars t.ex?

Skrivet av raxxor:

Du får nog åka till hifi-klubben och provlyssna båda.
Spontant så skulle jag säga NAD förstärkaren, då NAD är känd för att bygga strömstyrka förstärkare. Dock inte säkert att den låter bättre än Denonen. Du måste helt enkelt provlyssna båda, gärna låna hem och testa mot dina Dali Concept högtalare.

Ska dit idag, så får bli en provlyssning utav båda. Ska se om man kan låna hem och testa och se som du säger för att se om det passar min smak i ljudet.

Skrivet av Rydisen:

Tänk på att NADen har IR-lärning för TV-fjärren
Annars så låter de imo väldigt lika.

Det är ju en liten go funktion att slippa flera kontroller, man har ju några st

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreasa64:

Det är klart, båda två upp fyller kraven för mig.
Vad skulle du rekommendera för förstärkare annars t.ex?

Ska dit idag, så får bli en provlyssning utav båda. Ska se om man kan låna hem och testa och se som du säger för att se om det passar min smak i ljudet.

Det är ju en liten go funktion att slippa flera kontroller, man har ju några st

Skulle köpt en TPA3116D2 om du inte behöver mer effekt än någon av dessa samt parat den men valfri 20-24V PSU, typ en gammal laptopladdare. Finare ljud kommer du inte få.

Permalänk
Medlem

Åk ner o lyssa i butik o låna sen hem o lyssna i din egen miljö.

Nad brukar lira bra med dali men bättre att du lyssnar själv.

Själv har jag en 7,1 denon förstärkare som förförstärkare , den driver mina mindre högtalare dali lektor 1 o center sen har jag nad slusteg till mina frontar lektor 8. Funkar väldigt bra.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Om du prompt måste provlyssna så gör det i butiken. Sätter en virtuell tjuga på att du inte kommer höra någon skillnad alls beroende på vilken förstärkare som används. Det blir onödigt merjobb för dig om du ska låna hem och mecka.

Edit: Onödigt nonchalant formulerat av mig. "Prompt måste" är bara töntigt. Det skadar givetvis inte att provlyssna om man har realistiska förväntningar, snarare tvärtom. Själva upplevelsen att inte höra skillnad är såklart en nyttig upplevelse att ha i bagaget. Ingen vinner på att vara för kategorisk även om man måste ha någon slags strategi för att inte sila mygg men svälja elefanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Skulle köpt en TPA3116D2 om du inte behöver mer effekt än någon av dessa samt parat den men valfri 20-24V PSU, typ en gammal laptopladdare. Finare ljud kommer du inte få.

Det var ju ett kul tips. Lite begränsad funktionalitet, men för somliga spelar det ingen roll.
Jag har "länge" sneglat på Hypex, eller L C Audio Technology, men man blir aldrig riktigt klok på hur de står sig ljudmässigt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Om du prompt måste provlyssna så gör det i butiken. Sätter en virtuell tjuga på att du inte kommer höra någon skillnad alls beroende på vilken förstärkare som används. Det blir onödigt merjobb för dig om du ska låna hem och mecka.

Det där beror helt på vilka högtalare dom demar förstärkarna med.
Är högtalarna lättdriven, så kanske det inte hörs så stor skillnad.
Men är de tungdriven, så gäller det att förstärkaren orkar driva högtalarna.
Annars så kan de börja låta ansträngt och illa.

Inte helt säker, men har för mig att Dali Concept har hög känslighet, och därmed lättdriven.
Som sagt. Det bästa är att testa med de högtalare man tänker driva förstärkaren med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det var ju ett kul tips. Lite begränsad funktionalitet, men för somliga spelar det ingen roll.
Jag har "länge" sneglat på Hypex, eller L C Audio Technology, men man blir aldrig riktigt klok på hur de står sig ljudmässigt...
B!

Hypex är världsklass och absolut referens inom class D, då är även dessa Denon och NAD inkluderade. TPA3116:an står sig även den riktigt bra, en "nykomling" som också ska vara riktigt bra är Sure-Electronics AA-AB32313, har själv beställt dessa för en 12-kanalig förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Intressant, ska kolla lite djupare i det där!
Får bli ett musik rum när sambon och jag flyttar till en större lägenhet

Skrivet av Mogwaii:

Åk ner o lyssa i butik o låna sen hem o lyssna i din egen miljö.

Nad brukar lira bra med dali men bättre att du lyssnar själv.

Själv har jag en 7,1 denon förstärkare som förförstärkare , den driver mina mindre högtalare dali lektor 1 o center sen har jag nad slusteg till mina frontar lektor 8. Funkar väldigt bra.

Mvh

Var nere igår och lyssnade på dom, Denon förstärkaren föll mig i smaken mest så slog till på den!

Skrivet av Olegh:

Edit: Onödigt nonchalant formulerat av mig. "Prompt måste" är bara töntigt. Det skadar givetvis inte att provlyssna om man har realistiska förväntningar, snarare tvärtom. Själva upplevelsen att inte höra skillnad är såklart en nyttig upplevelse att ha i bagaget. Ingen vinner på att vara för kategorisk även om man måste ha någon slags strategi för att inte sila mygg men svälja elefanter.

Var la på Hifiklubben över en timme, lyssnade på lite olika låtar osv. men det slutade med att det blev Denon förstärkaren och jag är supernöjd måste jag säga!

Skrivet av raxxor:

Det där beror helt på vilka högtalare dom demar förstärkarna med.
Är högtalarna lättdriven, så kanske det inte hörs så stor skillnad.
Men är de tungdriven, så gäller det att förstärkaren orkar driva högtalarna.
Annars så kan de börja låta ansträngt och illa.

Inte helt säker, men har för mig att Dali Concept har hög känslighet, och därmed lättdriven.
Som sagt. Det bästa är att testa med de högtalare man tänker driva förstärkaren med.

Bad dom dema liknande högtalare ifrån Dali som jag kör med.
Slog till på Denon, supernöjd!
Dali högtalarna är inte speciellt tungdrivna så dom spelar väldigt bra med den förstärkaren.

Visa signatur

Permalänk

Jag har NAD förstärkaren och använder den 8 timmar om dagen. Jag kan inte vara mer nöjd med den. Jag har faktiskt provspelat den med just concept 1 som du har. Den driver dem hur lätt som helst. Så Bra att jag faktiskt har kopplat den till mina Dali evidence 470 golvare. Inga problem där heller. Dock är ju concept 1 väldigt budget så förstärkaren får inte sjunga ut ordentligt. Men det kanske är skönt att veta att förstärkaren inte sätter några käppar i hjulet om du vill uppgradera dina högtalare i framtiden. Dock så finns det begränsningar hur högt du kan spela, men då har grannarna tröttnat redan innan om du bor i en lägenhet. En skön sak med den är att den automatiskt ställer sig i viloläge om du inte spelar något ljud genom den på 15 minuter. Så inget, stängde jag av förstärkaren. Även bra till hörlurar.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.