Hjälp mig med en ny Gaming dator! Budget ca 25k!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med en ny Gaming dator! Budget ca 25k!

Tjena!
Har spånat och klurat och bestämt mig att det är dags för mig att skaffa en ny Gaming dator, dock så redigerar jag mycket videos i Sony vegas och Adobe premiere så behöver en dator som klarar av att redigera videos och ge mig grym prestanda!

Budgeten just nu ligger på ca 25.000kr men kan tänkas gå över lite. Skärm tänkte jag köpa lite innan. Jag spelar allt från The Sims till fallout, skyrim, gta v. Dom flesta spel helt enkelt, men vill kunna köra på bästa möjliga alternativ. Jag har lite koll på vad jag skulle behöva, men är inte 100 på så tänkte kolla om någon kan tänkas hjälpa mig.

Jag gillar även att flasha lite, så ett chassi som gör intryck är ett måste haha. So, help me please?

Permalänk
Medlem

Ryzen släpps ju om bara någon vecka och verkar riktigt bra pris/prestanda, kanske värt att vänta om man ändå ska lägga så mycket. Om inte annat så tvingas Intel sänka sina priser.

Ska skärmen ingå i budgeten och vilka krav har du på den?

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Vänta på AMD Ryzen, kan mycket väl bli perfekt för dina behov.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Alright! Väntar på AMD ryzen då! Skärmen ska inte ingå i budgeten utan den köper jag separat, om det inte skulle bli så att allting hamnar under 25 nånting då kan jag ju kolla in en skärm oxå, men annars köper jag dem separat.
Hur mycket kmr amd ryzen ligga på ungefär?

Angående skärmen så vill jag ha en grym sådan, kollat in på asus olika skärmar, jävligt dyra dock' haha. Men skulle vara Nice med en curved, minsta storleken får väl ligga på 27 iaf.

Permalänk
Medlem

Ihoppbyggt

Hej,

Jag satte ihop en riktigt grym dator till dig.

Den kommer att klara allt du kommer att spela/använda datorn till och är framtidssäker ett par år framåt.

Jag personligen hade inte väntat till Ryzen då det är bättre att hålla sig till ett märke. Intels processorer jobbar bra tillsammans med Nvidia grafikkorten.

Visst, du kan vänta på Ryzen men då hade jag köpt ett AMD grafikkort, det presterar inte lika bra men fungerar bättre tillsammans med AMD processorn.

Här är datorn:
https://www.komplett.se/wishlists/49062fb5-7d19-4e00-814e-b45...

Alternativt om du skulle vilja byta ut kylningen:
https://www.komplett.se/product/877789/datorutrustning/kylnin...

Permalänk
Medlem

@Crayvey

@ssandiss: Varför valde du "Intel 600p 512GB M.2 PCIe SSD"? Den lider ju av prestanda problem.

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Avstängd

@Crayvey:

Samsung håller på att komma ut med en ny, ska komma under våren vad jag nu läst.

https://news.samsung.com/global/samsung-to-introduce-new-quan...

Väntar på att denna ska komma och läsa reviews men ser lovande ut tycker jag!

Permalänk
Medlem

@riger: Sitter själv på 256GB varianten och den funkar felfritt.

Kom på nu i efterhand att man kan byta ut den mot Samsung 960, lite bättre. Lite dyrare.

Permalänk
Medlem

Vänta på ryzen, det kommer att hagla resultat av benchmarking från månadsskiftet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Utan tvekan en bra dator men till TS vill jag bara flika in att går att spara en hel del tusenlappar beroende på dina önskemål (pengar som kan gå till t.ex. en bättre skärm eller nätagg).

Om du inte har väldigt specifika krav kan du få ett åtminstone 500kr billigare moderkort.
Chassi för 2.400kr? Visst är det snyggt, men är det värt 1.500kr mer än t.ex. ett Fractal Design C? Jag ser att man visserligen får med vattenkylning till CPU:n men personligen hade jag hellre valt ett billigare chassi (Design C) och sedan en luftkylare som gång efter gång bevisats vara tyst och bra (t.ex. Noctua NH-D15). Då får du även minst 500 kr över. Sen finns det även chassin och fläktar för ännu billigare men som fortfarande håller hög kvalite.
Behöver du verkligen 1,5Tb SSD? Det beror förstås på hur tunga filer du arbetar med, men kanske räcker det med 1Tb SSD? Då kan du köpa en mekanisk disk på 2-3 Tb för lagring och ändå få en tusenlapp över till annat.

Personligen hade jag valt att spara in på det jag skrivit ovan och istället köpt en något bättre nätagg, en lite bättre skärm och om det fortfarande blir över så några goda öl att dricka medan jag bygger ihop datorn.

Och som andra säger... vänta till Ryzen, nu när det bara är ett par veckor kvar till lansering så finns det ingen anledning att inte vänta. Även om du väljer att inte köpa ryzen så finns det en god möjlighet att intel sänker sina priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ssandiss:

Hej,

Jag satte ihop en riktigt grym dator till dig.

Den kommer att klara allt du kommer att spela/använda datorn till och är framtidssäker ett par år framåt.

Jag personligen hade inte väntat till Ryzen då det är bättre att hålla sig till ett märke. Intels processorer jobbar bra tillsammans med Nvidia grafikkorten.

Visst, du kan vänta på Ryzen men då hade jag köpt ett AMD grafikkort, det presterar inte lika bra men fungerar bättre tillsammans med AMD processorn.

Här är datorn:
https://www.komplett.se/wishlists/49062fb5-7d19-4e00-814e-b45...

Alternativt om du skulle vilja byta ut kylningen:
https://www.komplett.se/product/877789/datorutrustning/kylnin...

AMD Ryzen kommer om två veckor, riktigt dumt att inte vänta om det inte är akut tvärtbråttom. "bättre att hålla sig till ett märke" är faktaresistent skygglappsresonemang och FUD. Alla grafikkort presterar på samma sätt för varje given processor, finns inget sådant som att vissa grafikkort fungerar bättre ihop med vissa processorer och andra grafikkort bättre på andra.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian