SweClockers prestandatestar Ryzen – AMD öppnar upp för förbeställningar

Permalänk
Medlem

Börjar bli mer och mer rödflagga när PR-karusellen inte vågar snacka överklockningspotential. Spåkulan min säger ca 4.2GHz max. (Har jag fel så köper jag en )

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Börjar bli mer och mer rödflagga när PR-karusellen inte vågar snacka överklockningspotential. Spåkulan min säger ca 4.2GHz max. (Har jag fel så köper jag en )

Du menar som Intel sällan pratar överklockning när de lanserar sina CPU:er? Måste säga att det går åt helvete för dem..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ett av många frågetecken tänker jag är MIN framerate. Tycker jag är nog så viktig och olika processorer verkar ha olika stor variation neråt. Jag skulle vänta och se så att det inte är nåt lurt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du menar som Intel sällan pratar överklockning när de lanserar sina CPU:er? Måste säga att det går åt helvete för dem..

Intel post 2009-era snackar ändå mycket överklockning. När det var Devil's Canyon-dags så var det full fokus på detta. Nu kör de helt enkelt galet höga frekvenser direkt ur box, vilket också fungerar. AMD brukade också gilla att snacka om det men nu visar sig X-serien bara våga dra sig till 3.9GHz på eget bevåg. Sicken funktion!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Marsupilami:

Alla är så optimistiska att jag befarar att hype tåget går snabbare än vad Zen faktiskt gör! i7-6900K (som är Broadwell) har avsevärt lägre frekvenser, ändå presterar den som 1800X. @Yoshmans prognos om Ivy Bridge IPC verkar bara troligare. Och jag tycker inte en Ivy Bridge lansering är något att jubla över 2017, inte ens Ivy Bridge-E. Det enda som kan få det intressant som jag ser det är att det är just "AMD Ivy Bridge-E", vilket kan sätta fart på konkurrensen, och att det ser ut att kunna bli nya 'bang-for-the-buck'-kungen. Men rent tekniskt tycker jag det ser rätt trist ut :/

Det jag refererar till med det är IPC för skalära heltal, det är vad spel främst beror av och det är vad nästa alla serverprogram beror av undantaget HPC och vetenskapliga beräkningar (som är främsta orsaken till varför Intel lägger så mycket transistorer på AVX, för AVX vet vi att Intel kommer behålla ett IPC övertag på ca 100 %).

Alla "läckta" resultat visa att Ryzen har en IPC helt matchar Broadwell. Skriver "läckta" för känns inte längre som en slump att det enda som läcks är resultat från fall som testar skalära flyttal med SSE. Tycker inte det finns någon anledning att tveka på att Ryzen verkligen kommer matcha Broadwell när det handlar om skalära flyttal.

Så frågan är hur man står sig när det gäller heltal. Mörkar man för det är lika bra som flyttal och i så fall är det riktigt dåliga nyheter för Intel, något sådant skulle vara helt fantastisk för AMD att utannonsera på releasedagen.

Eller mörkar man för att det inte ser lika bra där, vilket då är ett klart minus då flyttal oavsett om det är skalära/vektoriserade, SSE/AVX är kritiskt för en väldigt liten andel av alla program. Finns relativt moderna server CPUer där man helt medvetet hade en FPU-del per åtta kärnor, man tyckte inte det var värt att offra transistorer på en FPU.

Designmissen i Bulldozer var aldrig dess FPU utan det var dess låga enkeltrådprestanda (som var låg oavsett vad man gjorde).

>50 % IPC känns ändå logiskt, med 40 % hade man inte ens nått till Sandy Bridge, strax under 50 % är man vid Ivy Bridge.

IPC (Instructions Per Clock) är oberoende av frekvens, IPC * frekvens är sedan prestanda per kärna.

Slutligen: och eftersom det inte är bevisat fel än så står jag kvar vid "heltals IPC kommer vara närmast Ivy" än någon annan Intel. Är mindre än en vecka kvar innan det kortet blir synat

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det ser rätt lovande ut.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Det jag refererar till med det är IPC för skalära heltal, det är vad spel främst beror av och det är vad nästa alla serverprogram beror av undantaget HPC och vetenskapliga beräkningar (som är främsta orsaken till varför Intel lägger så mycket transistorer på AVX, för AVX vet vi att Intel kommer behålla ett IPC övertag på ca 100 %).

Alla "läckta" resultat visa att Ryzen har en IPC helt matchar Broadwell. Skriver "läckta" för känns inte längre som en slump att det enda som läcks är resultat från fall som testar skalära flyttal med SSE. Tycker inte det finns någon anledning att tveka på att Ryzen verkligen kommer matcha Broadwell när det handlar om skalära flyttal.

Så frågan är hur man står sig när det gäller heltal. Mörkar man för det är lika bra som flyttal och i så fall är det riktigt dåliga nyheter för Intel, något sådant skulle vara helt fantastisk för AMD att utannonsera på releasedagen.

Eller mörkar man för att det inte ser lika bra där, vilket då är ett klart minus då flyttal oavsett om det är skalära/vektoriserade, SSE/AVX är kritiskt för en väldigt liten andel av alla program. Finns relativt moderna server CPUer där man helt medvetet hade en FPU-del per åtta kärnor, man tyckte inte det var värt att offra transistorer på en FPU.

Designmissen i Bulldozer var aldrig dess FPU utan det var dess långa enkeltrådprestanda (som var låg oavsett vad man gjorde).

>50 % IPC känns ändå logiskt, med 40 % hade man inte ens nått till Sandy Bridge, runt 50 % är man vid Ivy Bridge.

IPC (Instructions Per Clock) är oberoende av frekvens, IPC * frekvens är sedan prestanda per kärna.

Slutligen: och eftersom det inte är bevisat fel än så står jag kvar vid "heltals IPC kommer vara närmast Ivy" än någon annan Intel. Är mindre än en vecka kvar innan det kortet blir synat

54%* Vilket gör att den lägger sig på Haswell nivå eftersom Haswell har ungefär 7% skillnad per clock gentemot IVB.

http://www.sweclockers.com/test/17016-intel-core-i7-4770k-och...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Börjar bli mer och mer rödflagga när PR-karusellen inte vågar snacka överklockningspotential. Spåkulan min säger ca 4.2GHz max. (Har jag fel så köper jag en )

Har för mig att jag sett nånstans att man ska förvänta sig runt 4,3ghz på luft och 5ghz med lite mer exotisk kylning

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Verkar inte vara postat än men här är ett litet exempel på överklockning av en Ryzen
5.14 GHz på LN2 så räkna inte med några 5GHz på luft/vatten

https://www.youtube.com/watch?v=hNF4OyoxwlE&feature=youtu.be&...

Med alla 8 cores, inte singlecore

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Viochee:

Överdriver ingenting. Säger bara som det är, stämmar siffrorna vi läst som står. Amds cpu för 500$ är mätbar emot intels som kostar 1000$.

Finns anledningar varför börsen pekar rakt upp sedan en vecka tillbaka, de är en extremt stor grej de här...

Jag tar ingen sida då jag inte bryr mig egentligen vem som är bäst, bara kollar på siffror och analyserar information vi nu har. Och då är svaret, stämmer allt de här så är intel borträknade för 2017. Får se hur de blir.

Nja, svårt att räkna bort 7700k 30% övertag I enkel-trådig prestanda mot 1700.
I vissa applikationer kommer en 7700k fortfarande att vara ett bättre alternativ och kanske tom mer prisvärd för de applikationerna.
De som behöver en 6900k är en icke existerande kundgrupp rent statistiskt, som är närmare 0% än 1% av marknaden. Växer nu kanske lite pga priset på Ryzen.

Så svaret är nej, 7700k kommer fortfarande med all sannolikhet att vara kung utan större konkurrens i sitt segment, möjligt att Intel sänker priset med en hundralapp eller två.
AMD kanske får en hygglig procent andel i 6900k segmentet, som i princip inte existerar.
Men i slutändan kommer alla att fortsätta att köpa Intel prollar och AMD som bäst får några brödsmulor så de kan överleva ett par år till.

AMD är tillbaka, men folk kommer ändå att bara köpa Intel prollar som de alltid har gjort.
Väntar nog in de 6-kärniga om det bli ett köp och hoppas att de är vettigt prissatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

@Viochee: Titanfall 2, battlefield 1, for honor

Skrivet av Tumnus:

BF One. Även Arma 3 gillar fler trådar och kärnor.

Försökte hitta tester 4 vs 6 vs 8 cores i de spelen, hittade inte så mkt för nått av spelen, Arma 3 har jag hört gillar cores, men vad skiljer det 4 cores HT mot 6 eller 8 cores?

Visst att de har support för 8 cores, det har nog de flesta spelen, men vinner man något på den supporten?

Kommer nog benas ut lite mer nu när Ryzen kommer vad man egentligen vinner på det... Hade det gett stor prestanda hade nog AMD visat de siffrorna vid det här laget... istället för benchmark program

Permalänk
Inaktiv

Gång på gång i varje läcka och nu detta test ser man att AMD har löst IPC problemen. Det som det är oroväckande tyst om är överklockningen. Jag tror Ryzen når 4.5GHz i bästa fall. Kaby Lake förblir kungen för 4C 8T prestanda.
Det är synd att detta test inte omfattade AMDs enligt mig intressantaste CPU i lineupen, 1600X. Vågar man hoppas på marginellt bättre IPC tack vare samma cache som 8C och högre klock tack vare färre kärnor?

Permalänk
Medlem

Någon svensk åf som fått ut produkterna på webben än?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

För att försöka knyta ihop hela "Du behöver inte mer än 4 kärnor för spel"-påsen så säger jag såhär.
Alla nya grafikgränssnitt(Dx12 och Vulkan tänker jag på framförallt) är optimerade för flera kärnor och för att automatiskt utnyttja så många kärnor som möjligt på ett system.
Visst ligger det fortfarande mycket hos folket bakom grafikmotorerna, men om du sen kollar på alla dom stora grafikmotorerna (Frostbite, Unity, Unreal Engine, CryEngine, Source 2) så har dom eller håller på att lägga in stöd för det.

Ang befintliga titlar?
BF1? Crysis 3, Overwatch, Forza Horizon 3, AOTS, Doom.
Basically alla nya spel, och definitivt alla spel som utnyttjar dom nya grafikgränssnitten.

Detta stämmer givetvis bara tills grafikkortet blir en flaskhals, varpå man brukar testa detta med 1080 eller Titan X(P) i SLI. Googla runt själv och se.

I mina öron låter dock mest som om det är Intel fanboys som försöker komma med en vetting anledning för folk att inte köpa AMD om dom "bara ska spela" ungefär.

Även om läget idag skulle varit ett extremt få spel utnyttjar mer än 4 kärnor, så skulle det givetvis ändrats ganska snabbt när fler köper 6+ kärniga processorer pga lägre prissättning och bra prestanda från AMD sida.

Permalänk
Medlem

@Hymer:
Snackade med komplett support precis dom sa bara håll koll på sidan inom kort.

Permalänk
Medlem

Ännu inte ett ljud angående ECC? Känns som om det skulle nämnts vid det här laget om det skulle stötts.

Permalänk
Medlem

@Viochee: kolla bara vilken den snabbaste CPU är idag för spel. I5 eller I7?
Klart att du tjänar på fler trådar annars skulle en I5:a vara precis lika bra i spel som en I7:a

För mig är valet redan givet, spammar F5 som en galning så jag kan beställa snart..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

För att försöka knyta ihop hela "Du behöver inte mer än 4 kärnor för spel"-påsen så säger jag såhär.
Alla nya grafikgränssnitt(Dx12 och Vulkan tänker jag på framförallt) är optimerade för flera kärnor och för att automatiskt utnyttja så många kärnor som möjligt på ett system.
Visst ligger det fortfarande mycket hos folket bakom grafikmotorerna, men om du sen kollar på alla dom stora grafikmotorerna (Frostbite, Unity, Unreal Engine, CryEngine, Source 2) så har dom eller håller på att lägga in stöd för det.

Ang befintliga titlar?
BF1? Crysis 3, Overwatch, Forza Horizon 3, AOTS, Doom.
Basically alla nya spel, och definitivt alla spel som utnyttjar dom nya grafikgränssnitten.

Skrivet av p_stman:

@Viochee: kolla bara vilken den snabbaste CPU är idag för spel. I5 eller I7?
Klart att du tjänar på fler trådar annars skulle en I5:a vara precis lika bra i spel som en I7:a

För mig är valet redan givet, spammar F5 som en galning så jag kan beställa snart..

Ser inte ut som att 6 cores gör större skillnad i BF1
inte heller 10 cores... men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12522?key=5a68e3b13ca6e8697ee5119b99ea2062
Ser inte ut som att 6 cores gör större skillnad i BF1
inte heller 10 cores... men men

Ryzen hamnar någonstans mellan 2600k och 3770k i det testet tror jag.

Permalänk
Medlem

@ZyntaX: gigabyte har sina brädor uppe och verka stödja ECC: http://www.gigabyte.us/Motherboard/AMD-Socket-AM4

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12522?key=5a68e3b13ca6e8697ee5119b99ea2062
Ser inte ut som att 6 cores gör större skillnad i BF1
inte heller 10 cores... men men

7700k har högre klock än 6900k, även lägre än 6700k men ligger ändå före.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Silcan: @Viochee: snälla, titta på upplösningen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Silcan: @Viochee: snälla, titta på upplösningen.

Vi tittar på 1080p då där grafikkortet är flaskhalsen istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

7700k har högre klock än 6900k, även lägre än 6700k men ligger ändå före.

Ahh du tänker så, men borde inte 6950x med 10 cores och HT vara bättre än en lite högre klockad 4 core 6700K med HT?

om nu battlefield 1 har stöd för många cores? hmm

Permalänk
Medlem

@Viochee: vad ser du högst upp på listan?? den processorn med MEST kärnor och LÄGST clock, hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

du får nog ge dig nu lilla fanboy.. AMD kommer att vara med i matchen.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

@Viochee: vad ser du högst upp på listan?? den processorn med flest kärnor och LÄGST clock, hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

du får nog ge dig nu lilla fanboy.. AMD kommer att vara med i matchen.

wow den skalningen 2-3% med dubbelt så många cores, tror inte så många hade köpt SLI om vi pratade GPU

och absolut kommer de vara med i matchen, nu vara det bara prat om hur mycket man får ut av fler cores vs singlecore prestanda när man passerar 4 core HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@ZyntaX: gigabyte har sina brädor uppe och verka stödja ECC: http://www.gigabyte.us/Motherboard/AMD-Socket-AM4

Var ser du detta ?

I specen för X370 brädan ser jag detta:

Support for ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)
Support for non-ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8/1Rx16 memory modules

Permalänk
Medlem

@Viochee: Diskussionen handlar inte hur mycket bättre det är utan om det är SÄMRE. är det inte sämre finns det ingen anledning att inte ha så många kärnor som bara möjligt.

Det handlar även om prestanda mot pris.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Nackdelen med många tester i BF1, inklusive Sweclockers, är att de har gjorts i single player, som är betydligt mer lättdrivet för processorn än multiplayer

I Digitalfoundrys test av i7 7700k så prestarar oklockad i7 7700k bättre än i5 7600k 4,8 ghz i samtliga spel.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-intel-k...

i5 7600k 4,8 ghz får även pisk av den fem år äldre i7 3770k 4,5 ghz i The Witcher 3 och Crysis.