AMD:s styrkrets B350 för Ryzen saknar stöd för Nvidia SLI

Permalänk
Melding Plague

AMD:s styrkrets B350 för Ryzen saknar stöd för Nvidia SLI

Den 2 mars anländer AMD Ryzen tillsammans med sockel AM4 och styrkretsarna X370 och B350, där stödet för flera samtida grafikkort i Crossfire och Nvidia SLI skiljer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske inte värdens grej?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Antar att de som kör sli ändå antas vara ute efter prestanda-chipsets? Om det kan dra ner priserna på lösningar för oss vanliga mugglare som bara kör ett grafikkort så tror jag att det är ett bra beslut. Lär ju vara 5-10% som kör Nvidia sli, högst, och de vill nog ändå åt finare grejer.

Permalänk
Medlem

Tveksamt om någon kommer vilja köra SLI/Crossfire på B350 ändå, då det är ont om lanes på den. Den är ju tänkt för Mainstream, och i det segmentet så har folk sällan dubbla grafikkort.

Sen så har väl det här varit tydligt på slides osv angående de olika styrkretsarna ganska länge.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Kör man B350 så känns inte crossfire som någon prioritet precis.

X370 är den man vill ha på grund av mycket bättre anslutningar även om man inte är intresserad av dubbla grafikkort.

Permalänk
Inaktiv

De kunde ha gått ut med detta tidigare. Annars som sagt ska man köra med extrema lösningar bör man skaffa hårdvara därefter.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det tidigare så är det bara på X370 som SLI och Crossfire stödjs. Nyheten borde snarare vara att det även verkar gå att använda Crossfire på en B350 bräda, även om det finns vissa begränsgningar. Nyheten känns som att de försöker vinkla att AMD försöker missunna nVidia eller att det är något problem eller varit något otydligt med vad en B350 bräda kan göra...

Känns konstigt.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Förlåt, men varför är detta nyhetsvärdigt? Att ett billigare budgetchipset saknar vissa funktioner är knappast någon skräll. SLI är något som exklusivt entusiaster kör ändå. Entusiaster köper inte B350.

Permalänk
Medlem

@Ninjaflipp: troligen för att vi är strax innan lanseringen. dessutom har det ju ryktats om att Intel har satt press på vissa återförsäljare och reviewers men det är ju upp till debatt om det verkligen stämmer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Förlåt, men varför är detta nyhetsvärdigt? Att ett billigare budgetchipset saknar vissa funktioner är knappast någon skräll. SLI är något som exklusivt entusiaster kör ändå. Entusiaster köper inte B350.

Tänkte precis samma tanke, den som står i begrepp att trycka fler grafikkort i burken kommer inte ha ett moderkort med budgetchipset likförbannat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

på asrocks killer B350 står det:
- 1 x PCI Express 3.0 x16 Slot (PCIE2: x16 mode)*
- 1 x PCI Express 3.0 x16 Slot (PCIE4: x4 mode)**
- 4 x PCI Express 2.0 x1 Slots

det tolkar jag som inte annat än gen3.
varför man nu vill köra xfire på X4 lane är en annan diskussion dock.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Det känns som att Crossfire/SLI är en väldigt nischad marknad som endast tilltalar de absolut största entusiasterna, och dom köper nog inte ett budget/mainstream moderkort. Jag kommer varjefall inte göra det om jag väljer dubbla grafikkort i framtiden.

Permalänk
Medlem

Spelar ju ingen som helst roll på t.ex en mini-ITX-bräda (när det nu kommer...). Då betalar jag hellre mindre peng.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

I eran tidigare genomgång av styrkretsarna: http://www.sweclockers.com/nyhet/23212-amd-ryzen-blir-alla-up... framkommer det tydligt att

"AMD har tidigare avslöjar detaljerna kring styrkretsarna A320 och B350, men nu talas det även öppet om entusiastmodellen X370. Förutom stöd för överklockning är den stora skillnaden att denna variant är den enda som ger stöd för Nvidia SLI och AMD Crossfire."

Ni har angett detta solklart förut, likaså de flesta andra publikationerna. Nyheten är vinklad baklänges! Nyheten borde snarare vara att under vissa begränsningar går det faktiskt att köra Crossfire på ett B350!

Tillägg!
Hur törs ni skylla på AMD i den här meningen??

"Detta då Nvidia endast ger stöd för SLI om båda grafikkort kan anslutas via åtminstone varsin PCI Express 3.0 x8, en förmåga som AMD valt att begränsa till X370."

nVidia ger inte stöd för det, det säger ni själva! Att AMD då går in och begränsar det är direkt fel! Skärpning. Gör om artikeln, detta luktar inte bra!

Tillägg
Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Som jag förstått det tidigare så är det bara på X370 som SLI och Crossfire stödjs. Nyheten borde snarare vara att det även verkar gå att använda Crossfire på en B350 bräda, även om det finns vissa begränsgningar. Nyheten känns som att de försöker vinkla att AMD försöker missunna nVidia eller att det är något problem eller varit något otydligt med vad en B350 bräda kan göra...

Känns konstigt.

Förstår inte heller nyheten.

Så de säger att Nvidia som valt att inte stöda något annat än PCI-E 3.0, inte fungerar på ett mainstream chipset som inte är tänkt för multi-kort lösning... Men AMD korten kan tekniskt sett gå runt detta då de saknar det kravet (som ju är Nvidias krav), men lösningen är ändå inte bra på något sätt.

Men som den är vinklad så skyller de på AMD att Nvidia spärrat sin SLI lösning... vilket är koko.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att nvidia själva slopat SLIstödet för deras billigare kort så känns det väl ganska rimligt att billigare chipsets för moderkort inte heller har stöd för SLI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har man råd att slänga pengar på SLi så har man nog råd med några extra hundralappar för X370
Eller så får man nöja sig med CrossFire. Och det dröjer ju inte länge tills vi får se vad Vega går för så det kanske inte behöver vara så dumt med CrossFire ändå.

Interesting times ahead!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Inaktiv

Den som har råd att köra SLI i en vettig konfiguration har också råd med ett moderkort som har X370.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Det är i 99% av fallen ett non-issue.

Kör man crossfire eller SLI är uppenbart entusiast.
Kallar man sig entusiast så har jag svårt att se att man beställer något annat än X370 faktiskt.
De som köper B350 och lägre är casual och kommer aldrig bege sig in multiGPU-landet.

Jag kan givetvis ha fel. Men jag tvivlar

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

@Ninjaflipp: Det var precis min tanke.
Kanske skribenten tycker om Intel lite extra mycket?

Aftonbladet-kommentaren var harsch. Ingen på SweC. kan jmfr med den blaskan. Tog bort det.
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Med 4x 2.0 PCI-E är det knappast lönt att köra Crossfire i alla fall, om man inte råkar sitta med ett extra grafikkort "gratis" av någon anledning. De som planerar för Crossfire/SLI kommer sannolikt satsa på dyrare moderkort i alla fall, om de inte vill använda väldigt billiga grafikkort och då har 2x PCI-E mindre betydelse.

Dessutom har Nvidia slopat SLI-stöd för mellanklasskort (1060 och ner) vilket lägger till ännu en anledning att inte ha SLI-stöd på en mellanklassplattform. Än så länge stöder AMD Crossfire för samtliga kort (även om man kan ifrågasätta nyttan i budgetklassen).

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det känns lite fattigt på anslutningsfronten för Ryzen...? Eller okej, mest PCIe och SATA då.

Bara X370 kommer att ha totalt 6st SATA, varav två kommer från CPUn - kommer dessa att kunna kombineras i olika RAID-lägen?

Och PCIe? Om CPUn har totalt 20, varav två offras till de inbyggda SATA och fyra går till styrkretsen, så har den 14 kvar till grafikkort. Detta är ju färre än Intels "mainstream"-sockel, för att inte tala om Intels HEDT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Bara jag som tycker att det känns lite fattigt på anslutningsfronten för Ryzen...? Eller okej, mest PCIe och SATA då.

Bara X370 kommer att ha totalt 6st SATA, varav två kommer från CPUn - kommer dessa att kunna kombineras i olika RAID-lägen?

Och PCIe? Om CPUn har totalt 20, varav två offras till de inbyggda SATA och fyra går till styrkretsen, så har den 14 kvar till grafikkort. Detta är ju färre än Intels "mainstream"-sockel, för att inte tala om Intels HEDT.

Ryzen har 24 lanes, vara 16 till grafik, 4 till PCIe-SSD med NVMe och 4 till chipsetet.

EDIT: skrev fel på NVMe.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av HenKenny:

I eran tidigare genomgång av styrkretsarna: http://www.sweclockers.com/nyhet/23212-amd-ryzen-blir-alla-up... framkommer det tydligt att

"AMD har tidigare avslöjar detaljerna kring styrkretsarna A320 och B350, men nu talas det även öppet om entusiastmodellen X370. Förutom stöd för överklockning är den stora skillnaden att denna variant är den enda som ger stöd för Nvidia SLI och AMD Crossfire."

Ni har angett detta solklart förut, likaså de flesta andra publikationerna. Nyheten är vinklad baklänges! Nyheten borde snarare vara att under vissa begränsningar går det faktiskt att köra Crossfire på ett B350!

Tillägg!
Hur törs ni skylla på AMD i den här meningen??

"Detta då Nvidia endast ger stöd för SLI om båda grafikkort kan anslutas via åtminstone varsin PCI Express 3.0 x8, en förmåga som AMD valt att begränsa till X370."

nVidia ger inte stöd för det, det säger ni själva! Att AMD då går in och begränsar det är direkt fel! Skärpning. Gör om artikeln, detta luktar inte bra!

Oj, här blev vi upprörda.

Vi presenterar endast de nya uppgifterna som framkommit om stöd för SLI och Crossfire på AMD:s nya plattform. Vi skyller inte på någon utan konstaterar hur det ligger till. Med det sagt har Nvidia i åratal haft tydliga krav för SLI och AMD väljer trots detta att sätta denna begränsning för B350 – med andra ord ett högst medvetet val från AMD:s sida. SLI-stöd är dessutom inte gratis, utöver certifiering tillkommer även en licenskostnad från Nvidias sida. Jag är därför diplomatisk och hävdar att båda är lika delaktiga.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@ajp_anton:
Nja.. är du säker på det?

PCIe lanes

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att B350 saknar Nvidias specifika SLI bridge chip? Medan Crossfire kör direkt över PCI-Express så det fungerar utan några extra konstigheter (vänta ser jag en trend här, Freesync?).

T.ex på X370-PRO står det att den har just ett "1 x SLI HB BRIDGE(2-WAY-M)": https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-X370-PRO/specifica...

För övrigt är det PCI-Express 3.0 som gäller och inte 2.0. Ovanligt mycket fel i den här artikeln...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Oj, här blev vi upprörda.

Vi presenterar endast de nya uppgifterna som framkommit om stöd för SLI och Crossfire på AMD:s nya plattform. Vi skyller inte på någon utan konstaterar hur det ligger till. Med det sagt har Nvidia i åratal haft tydliga krav för SLI och AMD väljer trots detta att sätta denna begränsning för B350 – med andra ord ett högst medvetet val från AMD:s sida. SLI-stöd är dessutom inte gratis, utöver certifiering tillkommer även en licenskostnad från Nvidias sida. Jag är därför diplomatisk och hävdar att båda är lika delaktiga.

Vilka är då de nya uppgifter ni presenterar? Att B350 saknar stöd för SLI har varit känt sedan CES?

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ernstp:

Är det inte så att B350 saknar Nvidias specifika SLI bridge chip? Medan Crossfire kör direkt över PCI-Express så det fungerar utan några extra konstigheter (vänta ser jag en trend här, Freesync?).

T.ex på X370-PRO står det att den har just ett "1 x SLI HB BRIDGE(2-WAY-M)": https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-X370-PRO/specifica...

För övrigt är det PCI-Express 3.0 som gäller och inte 2.0. Ovanligt mycket fel i den här artikeln...

Finns inga SLI chip.
Den SLI HB är SLI bryggan dom nya high bandiwth.

CF funkar 4x det gör inte SLI.
Därav tex det asus kortet klarar 3x CF men SLI 2x bara.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Oj, här blev vi upprörda.

Vi presenterar endast de nya uppgifterna som framkommit om stöd för SLI och Crossfire på AMD:s nya plattform. Vi skyller inte på någon utan konstaterar hur det ligger till. Med det sagt har Nvidia i åratal haft tydliga krav för SLI och AMD väljer trots detta att sätta denna begränsning för B350 – med andra ord ett högst medvetet val från AMD:s sida. SLI-stöd är dessutom inte gratis, utöver certifiering tillkommer även en licenskostnad från Nvidias sida. Jag är därför diplomatisk och hävdar att båda är lika delaktiga.

Tycker snarare nyhetsvärdet är att AMDs B350 chipset har stöd för Crossfire, något som Sweclockers rapporterade det inte hade vid CES.

AMD valde ju att ta bort vissa funktioner i B350 chipsetet för att dra ned kostnaderna, och en av dessa var ju ingen stöd för Crossfire/SLI.

Nyheten är snarare att B350 ser ut att ha stöd för Crossfire om än med begränsningar. Att titeln är "AMD:s styrkrets B350 för Ryzen saknar stöd för Nvidia SLI" känns ju lite absurd när nyheten är att det stödjer Crossfire, något som inte var känt sedan tidigare.

Tycker att nyhetstiteln borde vara mer som "AMD:s styrkrets B350 för Ryzen har stöd för Crossfire".

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ryzen har 24 lanes, vara 16 till grafik, 4 till PCIe-SSD med NMVe och 4 till chipsetet.

Skrivet av Skrutto:

@ajp_anton:
Nja.. är du säker på det?

PCIe lanes

OK, då är det inte riktigt så illa. Använde bara den här artikeln som källa, och den verkar inte vara så välskriven. Dock så är AMD fortfarande långt efter sockel 2011. Så fort man installerar något bandbreddshungrigt i en PCIe-anslutning som inte redan är upptaget av grafik, så blir resten av styrkretsen oanvändbar.