Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Nja det är väl kanske inte bara därför som dom är dyra direkt, Intels monopolstatus har till 101% säkerhet trissat priset för hela HEDT plattformen

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Märkt att det är rätt många som klagar på att det är snålt med PCI-E banor på Ryzen och jag undrar lite hur tänket går här då Kaby lake har fyra färre banor totalt på CPUn och lika många banor till chipset i sig (4). Att det sen har färre lanes än 6900k är väl kanske inte så konstigt, någonstans måste man spara in pengar också...

Kan tänka mig att det kommer moderkort i stil med Asus Deluxe och WS (workstation) versioner med PLX chip som då kan köra upp till 3-4 kort i pcie3 16x.
Notera, "tror"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@marcusOCZ: Nja det är väl kanske inte bara därför som dom är dyra direkt, Intels monopolstatus har till 101% säkerhet trissat priset för hela HEDT plattformen

Helt på din sida. Många letar efter anledningar som inte är där för att försvara.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Kan tänka mig att det kommer moderkort i stil med Asus Deluxe och WS (workstation) versioner med PLX chip som då kan köra upp till 3-4 kort i pcie3 16x.
Notera, "tror"

Det finns redan kort med PLX chip om jag inte missminner mig helt och hållet, Aorus/GB K7, Asrock x370 Professional G och Biostar X370GT7 men det har mest varit ett fåtal lanes för peripherals, AM4/Ryzen har i vart fall stöd för det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Märkt att det är rätt många som klagar på att det är snålt med PCI-E banor på Ryzen och jag undrar lite hur tänket går här då Kaby lake har fyra färre banor totalt på CPUn och lika många banor till chipset i sig (4). Att det sen har färre lanes än 6900k är väl kanske inte så konstigt, någonstans måste man spara in pengar också...

Värt att tänka på är att vi vet inte hur Ryzen reagerar på latens kontra ren frekvens, det är inte säkert att du tjänar på låg latens med låg frekvens kontra hög latens hög frekvens. Innan vi sett lite tester kommer det vara rätt svårt att svara på vad som är bäst men det finns 3200MHz 2x16GB CL14 vilket är en rätt bra avvägning mellan latens och frekvens i mitt tycke.

Riktig latens är i ns och där är kortare bättre. CPUn vill ha data, lägre latens kommer knappast att störa den då DDR är fortfarande så extremt mycket segare än själva CPU (därför kör vi med cache). 3200 CL14 har latens på 4,375 ns vs. 4,17 ns för 2400 CL10 så den är helt klart inte snabbare. Sedan är höga frekvenser betydligt mer känsliga för störningar och problem så det är betydligt säkrare att satsa på 2400 Cl10.

Skrivet av Broken-arrow:

Dock är ju just 2666 djävulens uppfinning (tja nästan ).

Skylake gick inte så bra på den Hz:en, vet inte om det är löst och skulle inte chansa till en otestad plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Min tanke var mest att det var 50€ billigare än liknande 2400 MHz minne från corsair och att man kunde starta med 2400 och dra upp den i 2666 MHz när saker har lugnat ner sig lite.

Permalänk
Medlem

@anon127948: Fast det är inte så enkelt tyvärr, ingen plattform reagerar exakt som andra, en del processorer har reagerat bättre på hög frekvens än låg latens och vice versa, att i förhand påstå varken eller blir lite fel...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Märkt att det är rätt många som klagar på att det är snålt med PCI-E banor på Ryzen och jag undrar lite hur tänket går här då Kaby lake har fyra färre banor totalt på CPUn och lika många banor till chipset i sig (4). Att det sen har färre lanes än 6900k är väl kanske inte så konstigt, någonstans måste man spara in pengar också...

Japp. Speciellt när Intels 6800K gjort samma sak, då den har färre PCIe lanes (28 i 6800K vs 40 i 6900K).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

...skjutit rejält i strömförbrukning vid överklockning...

Tsss, swec som inte vågade dra på vcore! Min ivy bridge krävde mer än 100W extra ur väggen för att boota med alla kärnor över 5 GHz
Nu blir det att rulla tummarna till torsdag kväll...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

@AxMi-24: Fast det är inte så enkelt tyvärr, ingen plattform reagerar exakt som andra, en del processorer har reagerat bättre på hög frekvens än låg latens och vice versa, att i förhand påstå varken eller blir lite fel...

Sant, men det är generellt större sannolikhet att högre frekvenser är problematiskt på grund av signal krav än att låg latens är det (låg latens på minnen är fortfarande segt som bara den för CPU). Om man måste gissa (bara till andra Mars förhoppningsvis) så är sannolikheter bra sätt att göra det på.

Nu när jag vet att Vega kommer först om 3 månader är det betydligt lugnare med att ta reda på vilka minnen fungerar. Skulle vara kriminellt att köra 1800X med min nuvarande 6950

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pudeln:

Ja och?

Så länge som R7:an inte kördes på 4,6 Ghz eller mer så betyder detta att Ryzen har bättre IPC än Intel. Om du vet vilken frekvens som R7:an kördes i, i det testet så får du gärna dela med dig av den infon.

Därav min kommentar att om man får en Ryzen som klockar bra som kommer man ha bland det snabbaste som går att få i de flesta sammanhang.

Men så kommer det ju säkerligen inte bli, avvaktar tester.

Och sen kan du klocka 7700k till över 5Ghz .

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Men så kommer det ju säkerligen inte bli, avvaktar tester.

Och sen kan du klocka 7700k till över 5Ghz .

Kan och kan. Alla 7700K är inte 5Ghz klockvänliga precis som alla andra processorer så ska man ha tur att få ett bra exemplar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Men så kommer det ju säkerligen inte bli, avvaktar tester.

Och sen kan du klocka 7700k till över 5Ghz .

Skrivet av AMD-FX:

Kan och kan. Alla 7700K är inte 5Ghz klockvänliga precis som alla andra processorer så ska man ha tur att få ett bra exemplar

Sen spelar även moderkortet roll också.

Permalänk
Avstängd

1440p min spel upplösning
gött

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

1440p min spel upplösning
gött

http://i.imgur.com/PmxNMVU.jpg

1700

Ok!

Och hur är då 1800?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

1440p min spel upplösning
gött

http://i.imgur.com/PmxNMVU.jpg

Jag tror att det där är den bästa fingervisningen hittills, vi kan ju se att de flesta spel ligger på ungefär samma nivå då det gäller fps (lite plus eller minus här och där). Ryzen fixar inte lika hög fps (och inte lika stabilt) i de spel som kräver att processorn hänger med (GTA5, inte like GPU krävande?) medans några andra spel ligger hyfsat lika (Ryzen någon fps lägre).
Dessutom i en ganska vanlig upplösning för gamers, dock förmodar jag att resultaten skulle vara lite sämre för Ryzen om man skulle köra testen i 1080p

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Den där visar egentligen ingenting. Frekvens, har turbo kickat in, minnefrekvens, skärmkort etc.

Sätt bägge system på samma frekvens utan någon turbo aktiverad så att hastigheten är den samma hela tiden på bägge system med alla kärnor. Spelar ingen roll om det är 2ghz eller 5ghz, bara det är lika.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av marcusOCZ:

Den där visar egentligen ingenting. Frekvens, har turbo kickat in, minnefrekvens, skärmkort etc.

Sätt bägge system på samma frekvens utan någon turbo aktiverad så att hastigheten är den samma hela tiden på bägge system med alla kärnor. Spelar ingen roll om det är 2ghz eller 5ghz, bara det är lika.

Det får vi med 99.9999% chans se imorgon i Sweclockers test.
De brukar köra ett par spel-benchmarks med samtliga processorer i testsviten vid en given klockfrekvens.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Det får vi med 99.9999% chans se imorgon i Sweclockers test.
De brukar köra ett par spel-benchmarks med samtliga processorer i testsviten vid en given klockfrekvens.

Japp ska bli intressant, hoppas Rysen tuffar förbi 6600 non K i spel prestanda iallafall.
Då blir jag glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kan och kan. Alla 7700K är inte 5Ghz klockvänliga precis som alla andra processorer så ska man ha tur att få ett bra exemplar

59% av 7700k verkar klara av det utan större problem iaf. Deliddar man vågar jag nog säga att 80-90% av 7700k's klarar 5 Ghz.

https://siliconlottery.com/collections/all/products/7700k50g

Permalänk
Medlem

ryzen 1700x vs i7 6800k

Permalänk
Medlem

Kolla längre upp på sidan. Redan postad

Edit; Var visst olika cpuer.

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+
-=- Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av WadE:

Kolla längre upp på sidan. Redan postad

Det tänkte jag också, men sen tittade jag en gång till. Olika CPUer. 1700 vs 7700K på den tidigare, 1700X vs 6800K på denna.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv

Är det slides som AMD skickat med sina review guidelines ni postar nu? Antar att det är AMD's interna tester iallafall? Är det inte mest spel som skalar bra med fler trådar vi ser där?

Edit: Såg artikeln om dessa slides på wccftech nu. Det är visst slides som AMD visade upp under eventet igår bakom stängda dörrar.

Permalänk
Medlem

Här är något som kan vara bra att vara medveten om inför släppet, tydligen kan det finnas lite problem med vissa kylares infästning.

http://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-am4-motherboard-he...

Permalänk
Medlem

@Perb: tar det med en stor nypa salt. det är Toms som skriva det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Den där visar egentligen ingenting. Frekvens, har turbo kickat in, minnefrekvens, skärmkort etc.

Sätt bägge system på samma frekvens utan någon turbo aktiverad så att hastigheten är den samma hela tiden på bägge system med alla kärnor. Spelar ingen roll om det är 2ghz eller 5ghz, bara det är lika.

Bra poäng, men om man sedan ser den andra bilden med Ryzen mot 6800K (istället för 7700K) så ser man att Ryzen faller undan på de flesta tester (så testerna har i sådana fall varit väldigt väl fejkad), och ja man måste skyffla lite salt för alla teorier tills imorgon också Men Om Ryzen resultaten inte strategiskt har blivit buffade (vilket jag skulle betvivla med tanke på att resultaten ofta ligger under) visar dom väldigt fin prestanda för pengarna i spel marknaden.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hjälpsam

Man skall komma ihåg att när Ryzen går upp mot Intel 7700k, går den upp mot en CPU som har ruggigt fin prestande i många applikationer, både på grund av fin singeltrådprestanda och skaplig multitråd via 4 kärnor och HT.

Att begära att Ryzen alltid skall vinna öven denna CPU, både singel och multitrådat är att begära väldigt mycket.
Nu tror jag att Ryzen kommer skapligt nära i singel och vinner stort i multi, det är absolut bra nog åt mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Inte ett enda riktigt x370 matx moderkort i sikte. Nån som hört något rykte om det ens?

Fundera på att överge bygget jag håller på med och köpa ett större chassi
Det börjar ju brinna i knutarna nu när 1080ti kommer redan nästa vecka.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Om nånting tycker jag det bevisar att 1700 utan XFR är mer lik 7700k i prestanda än jag trodde den skulle vara. Att IPC är mer likt än jag trodde. Att 7700k skulle vinna i program som änvänder 8 trådar eller mindre visste vi ju, men detta var väldigt nära.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowsers:

Bra poäng, men om man sedan ser den andra bilden med Ryzen mot 6800K (istället för 7700K) så ser man att Ryzen faller undan på de flesta tester (så testerna har i sådana fall varit väldigt väl fejkad), och ja man måste skyffla lite salt för alla teorier tills imorgon också Men Om Ryzen resultaten inte strategiskt har blivit buffade (vilket jag skulle betvivla med tanke på att resultaten ofta ligger under) visar dom väldigt fin prestanda för pengarna i spel marknaden.

Det framgår inte i skärmdumparna men läser man artikeln på wccftech där de kommer ifrån så ser man att de kör olika grafikkort. Därav skillnaderna i framerate. I ena testet var det GTX1080, i det andra var det GTX1070.

Och nej, de är nog inte fejkade. Däremot lär spelen vara handplockade för att framställa AMD positivt.