Permalänk
Avstängd

7700k vs 6900k vs 1800x

Tänkte uppgradera burken nu när 1080 TI kommer. Frågan är vilken CPU jag ska ta. 7700k hade ju varit enkla valet om jag bara spelade. Men nu gör jag även multi core grejer som tex bakar ljus i Unity.

6900k är ju snart ett år gammal, känns trist att hoppa på ett så pass gammalt tåg. Samtidigt har jag ingen bra erfarenhet av AMD, sist jag hade en AMD var förta singel core x64 som kom, Athlon 64 something hette den, bara massor problem. Kört Intel sedan dess, så lite skeptisk till AMD.

Eller ska jag vänta lite till? Sitter på en 3770k@4.5 just nu. Kan ju köpa bara 1080 TI. Men kör vatten och lite meckigt att koppla om skiten för att sedan göra det igen.

Hur hade ni tänkt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken GPU kör du med i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Jag hade inte kunnat säga 100% förrän jag ser recensionerna för Ryzen. För mig står det mellan 1700X och 7700K/7600K, mycket hänger ju på överklockningspotentialen hos Ryzen. Det släpptes redan en recension på Ryzen men på konstigt språk och är inte 100% såld men skulle det visa sig att den är 100% legit så kanske inte det finns så mycket mer att hämta ur Ryzen med 8 kärnor än kanske 4.2~4.3GHz klock max på luft/vatten. Typ 20% i skillnad i klock hastighet jämfört med Kaby Lake överklockat som också bör tas i beakt om du är sån som alltid klockar CPU:n till det maximala.

Sen tycks ju 1700X eller 1800X + motsvarande X370 moderkort vara ett märkbart dyrare val än Intel med motsvarande Z270 bräda. För icke klockare räcker säkert dock B350/1700 (utan X) och då är Ryzen troligtvis mera intressant från "bang-for-buck" synvinkel dock.

6900K hade jag valt bort direkt själv dock om nu inte Intel skulle göra massiva prissänkningar då kanske vilket troligtvis inte sker direkt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ryzen är helt ny, du kan lugnt räkna med diverse buggar och att du kommer att få mecka med en och annan showstopper innan den är löst. Men du får 6900K prestanda för halva priset vad det verkar. Det är egentligen omöjligt att ge ett konkret råd innan vi vet mer.

Spelar du mest så fungerar förstås en 1080Ti hur bra som helst med en klockad 3770K, så avvakta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Köper den på företaget så inte super priskänslig då det är skattefritt. Kör som sagt en hel del multi core som tex Unity 3D så lite sugen på att få ner tiden för att baka ljuset i våra banor. Sitter på en 980 TI idag Sasser

edit: Jag är ingen supernörd när det gäller klocka, 3770k var ju tacksam som gick upp till 4.5 utan bråk

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ryzen är helt ny, du kan lugnt räkna med diverse buggar och att du kommer att få mecka med en och annan showstopper innan den är löst. Men du får 6900K prestanda för halva priset vad det verkar. Det är egentligen omöjligt att ge ett konkret råd innan vi vet mer.

Spelar du mest så fungerar förstår en 1080Ti hur bra som helst med en klockad 3770K, så avvakta.

Ja, det handlar ju inte om ett litet hopp från t.ex. Skylake till Kabylake, utan allting är helt nytt. Det blir nog en hel del pill till början. Man måste ta och avvakta i det här fallet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Hade absolut väntat någon månad då Intel snart lär komma med ganska dramatiska prissänkningar om de vill få sålt processorer för aktuell kategori datorer

Permalänk
Avstängd

Det är inga rykten om en ny E serie på horisonten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter du med rendering eller annat som kräver "Multi Threading" på en daglig basis så skulle jag säga ja till att uppgradera. Men jag tycker att du ska ha lite is i magen och ge det någon vecka tills det kommer lite mer omdömen / test resultat av Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hade absolut väntat någon månad då Intel snart lär komma med ganska dramatiska prissänkningar om de vill få sålt processorer för aktuell kategori datorer

Argumentet mot det är ju dock att x99 är vid vägs ände medans AM4 kommer vara med oss minst fram tills 2020. Behöver man inte AVX eller PCIe-lanes ser jag väldigt liten anledning till att välja x99 i dagens läge även om Intel dumpar priset (tvivlar på att dom lägger sig lägre än AMD). Skulle möjligen vara att om ett antal år kommer förmodligen ebay översvämmas av broadwell/haswell Xeons och där finns det ju några riktigt trevliga SKUs om man är ute efter 10+ cores.

Alternativet är att vänta tills skylake-e lanseras, när nu det är.

Permalänk
Medlem

Eftersom multi core apps är en del av det du sysslar med så är Ryzen ett självklart val. Där har 7700k inget att komma med (säger jag som har en )

Spelar ingen större roll om du får 2-5 fps mer med 7700k när skillnaden i beräkningskraft är kanske 30%? Gissar lite där eftersom vi inte har definitiva siffror.
Jag skulle nog säga att Ryzen är mer framtidssäker pga alla sina cores

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@CyberVillain
Vad hade du för problem?

Nu pratar jag generellt här, och du får ursäkta, men jag tycker det är väldigt lustigt med folk som har en negativ erfarenhet, vilket oftast beror på måndagsexemplar av inte sällan moderkort, sedan bojkottar ett helt företag som tillverkar en annan del som inte riktigt har med saken att göra i all evighet därefter. Ska man bojkotta en RAM-tillverkare för att nätagget brände moderkortet? Eller kanske en närmare analogi, att bojkotta en RAM-makare för att moderkortet man har inte har stöd för en viss modell av RAM-makaren?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Moderkortets chipset är ju dock en stor del av CPUns domän så tycker din jämförelse med PSU och grejer blir lite små irrelevant. Det var ju runt 2000 jag körde AMD sist, det var ingen stabil upplevelse helt enkelt. Minns tyvärr inte vilket chipset det var dock, var som sagt över 10 år sedan.

Får väl vänta någon vecka och kolla tester, swec lär ju göra en snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Man får inte glömma heller att Vulkan/dx12 blir mer och mer vanligt och där kan man skala Draw callsen över fler kärnor. Vårt egna spel ska snart flyttas från DX11 till Vulkan, blir spännande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har också haft funderingar på att byta upp mig från min i7 3770k men fick se att skillnaden inte är speciellt stor mot en 6900k och 7700k som jag trodde.

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Du kan använda lite mer RAM om du kör X99 istället för Ryzen.

Permalänk
Medlem

Tror din rädsla för AMD är ganska obefogad. Men invänta benchmarks och räkna på det sedan. Men som andra sagt, AM4 verkar bli ganska långlivad, och kommer uppleva flera nya iterationer av Zen. Så plattformen kan hänga med länge.

Skrivet av GilbertG:

@CyberVillain
Vad hade du för problem?

Nu pratar jag generellt här, och du får ursäkta, men jag tycker det är väldigt lustigt med folk som har en negativ erfarenhet, vilket oftast beror på måndagsexemplar av inte sällan moderkort, sedan bojkottar ett helt företag som tillverkar en annan del som inte riktigt har med saken att göra i all evighet därefter. Ska man bojkotta en RAM-tillverkare för att nätagget brände moderkortet? Eller kanske en närmare analogi, att bojkotta en RAM-makare för att moderkortet man har inte har stöd för en viss modell av RAM-makaren?

Precis, verkar som att det inte sällan är dolda ESD-skador som gett problem. Oerfarna eller okunniga vet inte hur de undviker ESD-skador. Jag har en i min bekantskap som låter moderkort, RAM och grafikkort ligga i soffan vind för våg. Han har inte bara otur med DOA-komponenter. Jag har fått hjälpa honom ett flertal gånger med att felsöka efter komponenter som är instabila eller dör efter månader eller högst något år. Tog ett tag innan man insåg hur han behandlar grejerna. Tyvärr är det väldigt svårt att nå fram till honom när man vill förklara att han gjort fel på något sätt. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nrldsgld:

Jag har också haft funderingar på att byta upp mig från min i7 3770k men fick se att skillnaden inte är speciellt stor mot en 6900k och 7700k som jag trodde. http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12461?key=75c02f7fa93eb09cd3ce3ac8e9f03d71

Du länkar till ett test där alla utom de långsammaste processorerna begränsas av grafikkortet. Det syns rätt tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Det är inga rykten om en ny E serie på horisonten?

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, det ska komma både Skylake-X och Kaby Lake-X till nya sockeln 2066 efter sommaren om ryktena stämmer. Sen om du vill vänta tills dess är en annan femma. Beroende på användningsområde så är det så klart varierande om en 3770K i 4,5GHz räcker en bit till eller om fler modernare kärnor är en bra uppgradering... Jag hade i alla fall inväntat recensioner av Ryzen innan jag tagit något beslut över huvud taget

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberVillain:

Det är inga rykten om en ny E serie på horisonten?

Skickades från m.sweclockers.com

X299 (efterföljare till x99) skulle hitta ut till sensommaren/hösten om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Tror din rädsla för AMD är ganska obefogad. Men invänta benchmarks och räkna på det sedan. Men som andra sagt, AM4 verkar bli ganska långlivad, och kommer uppleva flera nya iterationer av Zen. Så plattformen kan hänga med länge.
Precis, verkar som att det inte sällan är dolda ESD-skador som gett problem. Oerfarna eller okunniga vet inte hur de undviker ESD-skador. Jag har en i min bekantskap som låter moderkort, RAM och grafikkort ligga i soffan vind för våg. Han har inte bara otur med DOA-komponenter. Jag har fått hjälpa honom ett flertal gånger med att felsöka efter komponenter som är instabila eller dör efter månader eller högst något år. Tog ett tag innan man insåg hur han behandlar grejerna. Tyvärr är det väldigt svårt att nå fram till honom när man vill förklara att han gjort fel på något sätt. :/

Har byggt vet inte hur många stabila Intel datorer utan problem dock men som sagt en AMD dator under 30 år kanske inte gör mig kvalificerad att uttala mig om deras stabilitet, men jag har blivit bränd en gång, svårt återvända då. Har heller inte testa MSI mobo sedan dess, kört Asus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Har byggt vet inte hur många stabila Intel datorer utan problem dock men som sagt en AMD dator under 30 år kanske inte gör mig kvalificerad att uttala mig om deras stabilitet, men jag har blivit bränd en gång, svårt återvända då. Har heller inte testa MSI mobo sedan dess, kört Asus

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, där har vi det, MSI.
Jag har byggt ett flertal datorer med MSI-moderkort, aldrig har någon fungerat som den ska eller hållit mer än ett år. Sista gången byggde jag ytterst motvilligt 2st likadana datorer med rabatterade MSI-moderkort kring 2011 när Inet intygade att MSI fungerade jättebra "nuförtiden" efter att de schabblat till det så att jag inte kunde få de moderkort jag ville ha först.
Den ena datorn gick fläktarna alltid på fullfart på och den andra datorn dog moderkortet inom ett år. Aldrig haft ett moderkort som dött från ett annat märke, bortsett från ett ABIT när jag körde peltkylning, minusgrader och CPU-spänning på typ 2,2V på en T-bred, så det räknas inte då det var massiv misshandel av komponenterna.
MSI sägs ha blivit bättre på senare år, men det har sagts i typ 15 år nu. Kan stämma, men med den bottenkvalitet de höll kring Athlon - Athlon 64-tiden så kan de fördubblat sin kvalitet varje år och fortfarande inte duga.

Jag kan utan problem säga att jag byggt minst 15 datorer med MSI-moderkort genom livet. Alltid strul på ett eller annat sätt, ett flertal har dött i förtid. Måste dock medge att majoriteten av byggena var kring tidigt 2000-tal när det var problem med taiwanesiska kondingar. Kört ASUS, Gigabyte, ABIT och AsRock i övrigt, aldrig varit några problem.

Kan tänka mig att AMD fått en del skit då de ofta parats med billiga moderkort och nätaggregat med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Moderkortets chipset är ju dock en stor del av CPUns domän så tycker din jämförelse med PSU och grejer blir lite små irrelevant. Det var ju runt 2000 jag körde AMD sist, det var ingen stabil upplevelse helt enkelt. Minns tyvärr inte vilket chipset det var dock, var som sagt över 10 år sedan.

Får väl vänta någon vecka och kolla tester, swec lär ju göra en snart

Skickades från m.sweclockers.com

För all del. Men om inte chipsetet implementeras ordentligt av moderkortsmakaren blir det ju skit oavsett. Du drar en slutsats av en 15 år gammal anekdotisk upplevelse. Jag är ledsen, men det håller inte riktigt. Vid den tiden härjade dessutom kondensatorpesten.

Skrivet av CyberVillain:

Har byggt vet inte hur många stabila Intel datorer utan problem dock men som sagt en AMD dator under 30 år kanske inte gör mig kvalificerad att uttala mig om deras stabilitet, men jag har blivit bränd en gång, svårt återvända då. Har heller inte testa MSI mobo sedan dess, kört Asus

Skickades från m.sweclockers.com

MSI är en troligare felkälla. Deras äldre moderkort är fanken mög alltså, smått obegripligt att de är kvar idag, medan legender som Abit och DFI fick bita i gräset. Men eftersom MSI är en av blott 5 moderkortstillverkare idag får man väl anta att de håller någon slags kvalitet numer.

Jag tycker du ska ge AMD en ny chans nu. Jag tror att kvalitén på allting är högre nu än för 15 år sedan, annars får man inte vara med. Ribban har höjts helt enkelt. Intel har ju också börjat strula en del på sistone, med en bugg där klockan slutar gå och renderar hela systemet obrukbart.

Spontant känns Ryzen 1800X som det rätta valet för dig. Recensioner kommer klockan 15 eller 16. Och så ber vi alla till kretsgudarna att du inte får en till negativ anekdotisk upplevelse

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Spännande, hoppas Swec har en fet review!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv

Din 3770K klarar sig bra fortfarande. (Eller är den till salu? )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Din 3770K klarar sig bra fortfarande. (Eller är den till salu? )

I spelprestanda hyffsat jämnt med 1700x

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hur kan Ryzen bencha likvärdigt med 6900k i Cinebench singelcore men inte i BF1. Märkligt tycker jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Hur kan Ryzen bencha likvärdigt med 6900k i Cinebench singelcore men inte i BF1. Märkligt tycker jag

Här har du ett annat test beror på om man kör DX11 eller DX12 vilken prestanda man får.

I BF1 DX11 kolla här: https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-1700-test/4/#diagramm-battlefield-1-dx11-multiplayer-fps

i BF1 DX12: https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-1700-test/4/#diagramm-battlefield-1-dx12-multiplayer-fps

Som du kan se så presterar 1800X bättre änn 7700k i DX11 men sämmre i DX12.
Detta kan bero på en hel del olika saker, men tror det mest är just drivrutins optimeringar till OS och Bios, som håller processorn tillbaka just nu!

Hela testet kan läsas här: https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-1700-test/
Är på tyska men du kan kolla diagramen eller använda google översättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du länkar till ett test där alla utom de långsammaste processorerna begränsas av grafikkortet. Det syns rätt tydligt.

Så skillnaden hade varit större med ett Titan X?

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit