Hårdvarunovis söker råd!
Hej Sweclockers och tack för att ni tar er tid!
Bakgrund
Jag sitter med en ärvd Taurus-dator som har några år på nacken, med följande specifikationer:
MSI P67A-GD65 B3
GeForce GTX 670
Intel i7-2600K 3.4 GHz
Någon gammal Corsair SSD på 120 gb och en D: på 1 TB
16 gb XMS3 RAM-minnen från Corsair
Corsair CX600 nätaggregat
Den här hårdvaran börjar få lite svårt att hänga med som jag ser det och ett framemotsett spelsläpp i form av Ghost Recon Wildlands gör att jag går i köpatankar.
Köpa eller uppgradera?
Efter att jag gav vika för Microsoft och uppgraderade från Windows 7 till Windows 10 (drygt ett halvår sedan) har jag fått stora problem med mitt OS. Det tar sig uttryck främst i form av att datorn fryser tidigt i bootsekvensen cirka varannan gång jag startar den. Detta eskalerar sedan under en tid för att slutligen rendera i "inaccessible boot device". Inga av mina testade fixar får bort problemet permanent, inte ens att göra rena ominstallationer av windows.
Av denna anledning är jag inte särskilt sugen på att uppgradera t.ex. grafikkort, eftersom jag tycks ha problem med annan hårdvara/mjukvara. Dessutom har jag så dålig koll på vad jag skulle behöva byta ut o.s.v. att det känns enklare att bara köpa nytt och sedan skicka den här riggen till återvinningen.
Budget och andra förutsättningar
10 000 till 15 000 kronor, landar därför helst runt 13 000
I budgeten måste ett nytt OS ingå (om det inte går att lägga över mitt nuvarande, som kanske ändå är korrupt). Jag har dock inga problem att köpa från t.ex. Kinguin eftersom jag anser att Microsoft bär ansvaret för mina mjukvaruproblem
Jag är en total novis när det gäller hårdvara, det enda jag greppat är att GTX 1080 just nu är det vassaste inom GPU. Överklockning och dylikt är algebra och något jag förknippar med att hårdvaran brinner upp
Jag använder datorn till spel. Ingen streaming eller annat utan hederligt spelande
Varianter jag tittat på:
Taurus Experienced GTX 1070 - Inet Taurus Experienced
Komplett Gamer Premium - Komplett Gamer
Anledningen till att jag tittat på dessa är för att de varit lätttillgängliga för mig som vill göra det enkelt, även om jag förstår att det sannolikt ger mer pang för pengarna att plocka delar och även betala för montering - men den kompetensen har jag inte, för att det ska bli ett bra paket rakt av. Dessutom ingår i Kompletts paket en 144Hz skärm (jag har bara 60hz skärmar), alternativt så plockar man bort den och då kostar den riggen 10 000 istället. Men, om jag ska lägga över 10 000 på en bra dator kanske jag även borde investera i en skärm som kan förmedla hårdvarans kraft? Jag har under alla mina år bara spelat på 60Hz skärmar så jag har inget att jämföra med...
Era tips och förslag på paket eller andra lösningar mottages varmt!
Synpunkter, kritik, råd och tips av alla slag är mycket välkomna! Jag är öppen för allt!