Permalänk

Hårdvarunovis söker råd!

Hej Sweclockers och tack för att ni tar er tid!

Bakgrund
Jag sitter med en ärvd Taurus-dator som har några år på nacken, med följande specifikationer:

• MSI P67A-GD65 B3

• GeForce GTX 670

• Intel i7-2600K 3.4 GHz

• Någon gammal Corsair SSD på 120 gb och en D: på 1 TB

• 16 gb XMS3 RAM-minnen från Corsair

• Corsair CX600 nätaggregat

Den här hårdvaran börjar få lite svårt att hänga med som jag ser det och ett framemotsett spelsläpp i form av Ghost Recon Wildlands gör att jag går i köpatankar.

Köpa eller uppgradera?

Efter att jag gav vika för Microsoft och uppgraderade från Windows 7 till Windows 10 (drygt ett halvår sedan) har jag fått stora problem med mitt OS. Det tar sig uttryck främst i form av att datorn fryser tidigt i bootsekvensen cirka varannan gång jag startar den. Detta eskalerar sedan under en tid för att slutligen rendera i "inaccessible boot device". Inga av mina testade fixar får bort problemet permanent, inte ens att göra rena ominstallationer av windows.

Av denna anledning är jag inte särskilt sugen på att uppgradera t.ex. grafikkort, eftersom jag tycks ha problem med annan hårdvara/mjukvara. Dessutom har jag så dålig koll på vad jag skulle behöva byta ut o.s.v. att det känns enklare att bara köpa nytt och sedan skicka den här riggen till återvinningen.

Budget och andra förutsättningar

• 10 000 till 15 000 kronor, landar därför helst runt 13 000

• I budgeten måste ett nytt OS ingå (om det inte går att lägga över mitt nuvarande, som kanske ändå är korrupt). Jag har dock inga problem att köpa från t.ex. Kinguin eftersom jag anser att Microsoft bär ansvaret för mina mjukvaruproblem

• Jag är en total novis när det gäller hårdvara, det enda jag greppat är att GTX 1080 just nu är det vassaste inom GPU. Överklockning och dylikt är algebra och något jag förknippar med att hårdvaran brinner upp

• Jag använder datorn till spel. Ingen streaming eller annat utan hederligt spelande

Varianter jag tittat på:

Taurus Experienced GTX 1070 - Inet Taurus Experienced

Komplett Gamer Premium - Komplett Gamer

Anledningen till att jag tittat på dessa är för att de varit lätttillgängliga för mig som vill göra det enkelt, även om jag förstår att det sannolikt ger mer pang för pengarna att plocka delar och även betala för montering - men den kompetensen har jag inte, för att det ska bli ett bra paket rakt av. Dessutom ingår i Kompletts paket en 144Hz skärm (jag har bara 60hz skärmar), alternativt så plockar man bort den och då kostar den riggen 10 000 istället. Men, om jag ska lägga över 10 000 på en bra dator kanske jag även borde investera i en skärm som kan förmedla hårdvarans kraft? Jag har under alla mina år bara spelat på 60Hz skärmar så jag har inget att jämföra med...

Era tips och förslag på paket eller andra lösningar mottages varmt!
Synpunkter, kritik, råd och tips av alla slag är mycket välkomna! Jag är öppen för allt!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av flygarkammen:

Hej Sweclockers och tack för att ni tar er tid!

Bakgrund
Jag sitter med en ärvd Taurus-dator som har några år på nacken, med följande specifikationer:

• MSI P67A-GD65 B3

• GeForce GTX 670

• Intel i7-2600K 3.4 GHz

• Någon gammal Corsair SSD på 120 gb och en D: på 1 TB

• 16 gb XMS3 RAM-minnen från Corsair

• Corsair CX600 nätaggregat

Den här hårdvaran börjar få lite svårt att hänga med som jag ser det och ett framemotsett spelsläpp i form av Ghost Recon Wildlands gör att jag går i köpatankar.

Köpa eller uppgradera?

Efter att jag gav vika för Microsoft och uppgraderade från Windows 7 till Windows 10 (drygt ett halvår sedan) har jag fått stora problem med mitt OS. Det tar sig uttryck främst i form av att datorn fryser tidigt i bootsekvensen cirka varannan gång jag startar den. Detta eskalerar sedan under en tid för att slutligen rendera i "inaccessible boot device". Inga av mina testade fixar får bort problemet permanent, inte ens att göra rena ominstallationer av windows.

Av denna anledning är jag inte särskilt sugen på att uppgradera t.ex. grafikkort, eftersom jag tycks ha problem med annan hårdvara/mjukvara. Dessutom har jag så dålig koll på vad jag skulle behöva byta ut o.s.v. att det känns enklare att bara köpa nytt och sedan skicka den här riggen till återvinningen.

Budget och andra förutsättningar

• 10 000 till 15 000 kronor, landar därför helst runt 13 000

• I budgeten måste ett nytt OS ingå (om det inte går att lägga över mitt nuvarande, som kanske ändå är korrupt). Jag har dock inga problem att köpa från t.ex. Kinguin eftersom jag anser att Microsoft bär ansvaret för mina mjukvaruproblem

• Jag är en total novis när det gäller hårdvara, det enda jag greppat är att GTX 1080 just nu är det vassaste inom GPU. Överklockning och dylikt är algebra och något jag förknippar med att hårdvaran brinner upp

• Jag använder datorn till spel. Ingen streaming eller annat utan hederligt spelande

Varianter jag tittat på:

Taurus Experienced GTX 1070 - Inet Taurus Experienced

Komplett Gamer Premium - Komplett Gamer

Anledningen till att jag tittat på dessa är för att de varit lätttillgängliga för mig som vill göra det enkelt, även om jag förstår att det sannolikt ger mer pang för pengarna att plocka delar och även betala för montering - men den kompetensen har jag inte, för att det ska bli ett bra paket rakt av. Dessutom ingår i Kompletts paket en 144Hz skärm (jag har bara 60hz skärmar), alternativt så plockar man bort den och då kostar den riggen 10 000 istället. Men, om jag ska lägga över 10 000 på en bra dator kanske jag även borde investera i en skärm som kan förmedla hårdvarans kraft? Jag har under alla mina år bara spelat på 60Hz skärmar så jag har inget att jämföra med...

Era tips och förslag på paket eller andra lösningar mottages varmt!
Synpunkter, kritik, råd och tips av alla slag är mycket välkomna! Jag är öppen för allt!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10241784/ satsa allt på en bra dator nu istället för att köpa en skärm , en skärm 144HZ kan man hitta lite då och då för 1000kr runt blocket , det är i princip samma modeller som fortfarande säljs. Det du kan göra för att komma undan billigare är att bara installera ett nytt grafikkort. Glöm inte att du ev kan sälja av datorn du har nuvarande för att öka kassan extra.

Köp ej en färdig dator då du endå har samma garantier med en ihopbyggd och du har kvar uppgraderingsmöjligheter. Denna jag länkar är framtidssäker och kommer hålla minst lika länge som din nuvarande burk har gjort.

Om du bodde i närheten av Örebro så tror jag som många andra att de kan erbjuda sig bygga mot att ärva din gamla ev uppgradera din gamla och fixa den för en billig slant.,

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av andra94:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10241784/ satsa allt på en bra dator nu istället för att köpa en skärm , en skärm 144HZ kan man hitta lite då och då för 1000kr runt blocket , det är i princip samma modeller som fortfarande säljs. Det du kan göra för att komma undan billigare är att bara installera ett nytt grafikkort. Glöm inte att du ev kan sälja av datorn du har nuvarande för att öka kassan extra.

Köp ej en färdig dator då du endå har samma garantier med en ihopbyggd och du har kvar uppgraderingsmöjligheter. Denna jag länkar är framtidssäker och kommer hålla minst lika länge som din nuvarande burk har gjort.

Om du bodde i närheten av Örebro så tror jag som många andra att de kan erbjuda sig bygga mot att ärva din gamla ev uppgradera din gamla och fixa den för en billig slant.,

Tack! Du tycker alltså att man lika gärna kan vara utan 144Hz-skärm och satsa på datorkomponenterna istället, alternativt köpa en begagnad 144-skärm senare?

Du tror att jag skulle komma långt med min nuvarande dator enbart genom att byta grafikkortet?

Vad tror du att min nuvarande dator är värd? Med tanke på de problem som den har så vet jag inte om det går att sälja...

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av flygarkammen:

Tack! Du tycker alltså att man lika gärna kan vara utan 144Hz-skärm och satsa på datorkomponenterna istället, alternativt köpa en begagnad 144-skärm senare?

Du tror att jag skulle komma långt med min nuvarande dator enbart genom att byta grafikkortet?

Vad tror du att min nuvarande dator är värd? Med tanke på de problem som den har så vet jag inte om det går att sälja...

1000-1500kr , vart bor du?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av andra94:

1000-1500kr , vart bor du?

Lång norrut, Umeå...

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av flygarkammen:

Lång norrut, Umeå...

Gör en annons då du säkert får den lättsåld däruppe !

Visa signatur

Permalänk

Utvärdera min kundvagn

Hej!
Har för första gången plockat ihop egna komponenter och tar gärna emot synpunkter.
Ska bara ha den till spel. Budgeten är flexibel men jag är ganska snål och vill inte lägga mer än nödvändigt. Skiljer det någon hundring eller två på rejäla förbättringar är det inga konstigheter. Överklockning är inget jag kan och håller mig helst borta ifrån tekniska ingrepp så länge som möjligt, innebär det att jag lika gärna kan köpa en i5-processor som inte är Kaby Lake och därmed spara några hundringar?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10244257/

Permalänk

Kan man köra på en 500gb SSD och ha såväl OS som spel och applikationer på samma disk utan nackdelar? Jag hushåller duktigt med min lagring så 500gb skulle räcka

Permalänk
Medlem

Jag har BF1, Titanfall 2, NFS och lite annat smått och gott på min 500GB SSD med Windows 10, runt 100GB kvar. Funkar prima, men hade personligen inte klarat mig utan en stor hårddisk också.

Hade för övrigt valt ett annat nätaggregat, kvaliten på FDs "Effekt" serie är oklar.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Ser fint ut.

Jag hade klivit upp några nivåer på nätagget och skaffat ett Corsair RMx eller EVGA SuperNova G2. Köper man premiumkomponenter så tycker jag att man ska skaffa ett premiumnätagg också.
https://www.inet.se/produkt/6911978/corsair-rm550x-550w#specs
https://www.inet.se/produkt/6910119/evga-supernova-g2-550w#sp...

Funkar fint att köra samma SSD till allt. Du ökar slitaget lite på SSD'n, men jag skulle vara mycket förvånad om du kommer att märka av det under datorns livslängd. Du får använda datorn extremt mycket i så fall.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Jag har BF1, Titanfall 2, NFS och lite annat smått och gott på min 500GB SSD med Windows 10, runt 100GB kvar. Funkar prima, men hade personligen inte klarat mig utan en stor hårddisk också.

Hade för övrigt valt ett annat nätaggregat, kvaliten på FDs "Effekt" serie är oklar.

Toppen, tack! Var lite osäker just på aggregatet.

Permalänk
Medlem

@flygarkammen
Som ovan skriver, ta ett bättre nätagg.
Extra kylpasta behöver du inte då det ingår i CPU-kylaren

Vilka spel är det du lirar? en del mår ju bättre av en i7:a

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ser fint ut.

Jag hade klivit upp några nivåer på nätagget och skaffat ett Corsair RMx eller EVGA SuperNova G2. Köper man premiumkomponenter så tycker jag att man ska skaffa ett premiumnätagg också.
https://www.inet.se/produkt/6911978/corsair-rm550x-550w#specs
https://www.inet.se/produkt/6910119/evga-supernova-g2-550w#sp...

Funkar fint att köra samma SSD till allt. Du ökar slitaget lite på SSD'n, men jag skulle vara mycket förvånad om du kommer att märka av det under datorns livslängd. Du får använda datorn extremt mycket i så fall.

Suveränt! Tack så mycket!

Permalänk
Skrivet av riger:

@flygarkammen
Som ovan skriver, ta ett bättre nätagg.
Extra kylpasta behöver du inte då det ingår i CPU-kylaren

Vilka spel är det du lirar? en del mår ju bättre av en i7:a

Skall kika på det!
Okej, bra tips!

Främsta anledningen till köpet är kommande Ghost Recon Wildlands, i övrigt är det liknande titlar som gäller såsom Witcher, BF 1 m.m.

Permalänk
Medlem

Likt ovanstående tvekar jag på kvaliten på nätagget, Att tillägga bör vara att 600w är väldigt mycket. Köp ett nätagg på 500-550w.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Skrivet av Lunilu:

Likt ovanstående tvekar jag på kvaliten på nätagget, Att tillägga bör vara att 600w är väldigt mycket. Köp ett nätagg på 500-550w.

Will do!
Behövs någon extra kylning utöver de två fläktarna som ingår i chassit + CPU-kylaren?

Permalänk

Håller med alla här om att du borde skaffa ett bättre nätaggregat, jag kan verkligen rekommendera Evga superNOVA G2. Och angående om du behöver en i7 så kan jag tala av egen erfarenhet att jag märkte stor skillnad i Battlefield 1 och Ghost recon wildlands beta när jag uppgraderade från en i5 till en i7 7700k, blev inte så mycket högre FPS men FPS blev mycket mer stabilare och droppade aldrig i FPS vad jag märkte så spelupplevelsen blev mycket bättre. Så har du pengarna så rekommenderar jag verkligen att ta en i7 istället tex 7700k. Jag skulle även rekommendera ett par 3000MHz ram minnen, inte helt nödvändigt men.

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Skrivet av hunkaboy86:

Håller med alla här om att du borde skaffa ett bättre nätaggregat, jag kan verkligen rekommendera Evga superNOVA G2. Och angående om du behöver en i7 så kan jag tala av egen erfarenhet att jag märkte stor skillnad i Battlefield 1 och Ghost recon wildlands beta när jag uppgraderade från en i5 till en i7 7700k, blev inte så mycket högre FPS men FPS blev mycket mer stabilare och droppade aldrig i FPS så spelupplevelsen blev mycket bättre. Så har du pengarna så rekommenderar jag verkligen att ta en i7 istället tex 7700k. Jag skulle även rekommendera ett par 3000MHz ram minnen, inte helt nödvändigt men.

Har nu bytt till ett agg av den modellen!
Ok, kanske är värt att lägga lite extra på den vassaste CPU'n även för att vara mer framtidssäker. Vilken av i7-modellerna är mest prisvärd så att säga?

Jag är helt nollad vad gäller Mhz på ram-minnen. Vilken skillnad gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygarkammen:

Will do!
Behövs någon extra kylning utöver de två fläktarna som ingår i chassit + CPU-kylaren?

Både chassit och CPU-Kylaren ser bra ut, Så luftflödet bör inte vara något att oroa sig över.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Skrivet av flygarkammen:

Har nu bytt till ett agg av den modellen!
Ok, kanske är värt att lägga lite extra på den vassaste CPU'n även för att vara mer framtidssäker. Vilken av i7-modellerna är mest prisvärd så att säga?

Den mest prisvärda i7 är 7700K, angående ram minnen så enligt tester på Youtube kan man få någon extra FPS mer med högre frekvens på ram minnerna. Men dom körs i 2133MHz när du sätter i dom så man måste in i BIOS och ändra så dom körs i 3000MHz, det kan man göra genom att tex aktivera XMP i bios

https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10244570/

skulle dock vänta med grafikkort eftersom gtx 1080 kommer gå ner i pris pga av 1080 ti och det kan göra att gtx 1070 går ner i pris så vänta lite och se skulle jag säga, Du kan ju ändå beställa och köpa grafikort i efterhand eftersom cpu har egen grafik

Permalänk

@kebabhazzan: Ja jag har förstått att det sannolikt kommer påverka priserna. Mitt dilemma angående det är att det just nu pågår en kampanj där jag får Ghost Recon vid köp av 1070 och sparar 500:-. I samband med att 1080ti kommer lär den kampanjen försvinna, och frågan är om prissänkningen av 1070 blir så stor som 500:-, för då går det ju jämt ut så att säga.

Permalänk

Hej...Jag personligen hade satsat på en ny amd Ryzen 7 1700 cpu för att den har åtta kärnor, spel lär övergå till det mer i framtiden, och sen sparat in på ett billigare am4 moderkort för 1000 lappen finns nog, eventuellt en lite billligare chassi och sen kollat över minnena. Borde nästan bli samma pris kanske ett par hundringar dyrare. Men så hade jag gjort iallafall lycka till.

Permalänk
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej...Jag personligen hade satsat på en ny amd Ryzen 7 1700 cpu för att den har åtta kärnor, spel lär övergå till det mer i framtiden, och sen sparat in på ett billigare am4 moderkort för 1000 lappen finns nog, eventuellt en lite billligare chassi och sen kollat över minnena. Borde nästan bli samma pris kanske ett par hundringar dyrare. Men så hade jag gjort iallafall lycka till.

Intressant! Jag kanske skulle nöja mig med en lite billigare processor typ i5 och sen uppgradera till Ryzen eller motsvarande i framtiden när tekniken är mer implementerad?

Har du något tips på chassi?
Utveckla gärna vad du menar med minnena - är det ram du tänker på och i så fall vilka förändringar?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av flygarkammen:

Kan man köra på en 500gb SSD och ha såväl OS som spel och applikationer på samma disk utan nackdelar? Jag hushåller duktigt med min lagring så 500gb skulle räcka

Skrivet av Rixxz:

Jag har BF1, Titanfall 2, NFS och lite annat smått och gott på min 500GB SSD med Windows 10, runt 100GB kvar. Funkar prima

Har Windows, Autodesk Inventor, Autodesk AutoCAD och fem större spe och diverse små programl på min 500GB SSD.
Utrymmet går åt fort så om du tänkt ha ett stort Steam bibliotek endast på SSD:n är 1TB ett bra val. Medan om du hushåller och inte har så många spel borde 500GB räcka.

Skrivet av flygarkammen:

Uppdateringsfrekvensen på RAM minnen påverkar inte avg. fps nämnvärt.
Vad det dock gör är viss skillnad i frametimes.

Be Quiet! Pure Rock>Cooler Master Hyper 212 EVO/LED

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Man kan alltid gissa att spel kommer att kräva fler och fler kärnor. Tittar vi tillbaka ett tag så har vi haft den diskussionen ganska länge och tekniker som Vulkan och DX12 har öppnat för effektivare utnyttjande av flera kärnor. Till dags dator så har det dock hänt väldigt lite. Det finns inget som tyder på att detta skulle explodera över en natt så till den grad att spel kräver 16 trådar för att funka bra. Idag räcker en i5'a med fyra kärnor fint och vill man vara framtidssäker bör i så fall en i7'a med åtta trådar funka under sin livslängd.

Skrivet av flygarkammen:

Intressant! Jag kanske skulle nöja mig med en lite billigare processor typ i5 och sen uppgradera till Ryzen eller motsvarande i framtiden när tekniken är mer implementerad?

Det blir ju en ganska jobbig uppgradering det där i och med att du även måste byta moderkortet. Tycker du att Ryzen R7 är för dyr och inte orkar vänta tycker jag du ska räkna med att ha kvar din Intel i5/i7 till nästa stora uppgradering. Om du ser mitt resonemang ovan så tror jag inte heller att det är en nackdel. Däremot tror jag att Ryzen R5 kan vara en värdig utmanare till Intel's CPU'er för spel eftersom jag gissar att den kommer med ett konkurrenskraftigt pris. Men i så fall ska man nog vänta med sitt inköp tills den släpps.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av flygarkammen:

Har du något tips på chassi?
Utveckla gärna vad du menar med minnena - är det ram du tänker på?

Ja kolla så minnena funkar ihop med nya am4 moderkortet om du väljer den vägen, men jag själv ska nog satsa på en sådan snart när radeon vega kommer. chassi vet jag ej exakt nu tyvärr, i Ryzen 1700 tror jag fläkt medföljer i pris till och med.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Man kan alltid gissa att spel kommer att kräva fler och fler kärnor. Tittar vi tillbaka ett tag så har vi haft den diskussionen ganska länge och tekniker som Vulkan och DX12 har öppnat för effektivare utnyttjande av flera kärnor. Till dags dator så har det dock hänt väldigt lite. Det finns inget som tyder på att detta skulle explodera över en natt så till den grad att spel kräver 16 trådar för att funka bra. Idag räcker en i5'a med fyra kärnor fint och vill man vara framtidssäker bör i så fall en i7'a med åtta trådar funka under sin livslängd.

Det blir ju en ganska jobbig uppgradering det där i och med att du även måste byta moderkortet. Tycker du att Ryzen R7 är för dyr och inte orkar vänta tycker jag du ska räkna med att ha kvar din Intel i5/i7 till nästa stora uppgradering. Om du ser mitt resonemang ovan så tror jag inte heller att det är en nackdel. Däremot tror jag att Ryzen R5 kan vara en värdig utmanare till Intel's CPU'er för spel eftersom jag gissar att den kommer med ett konkurrenskraftigt pris. Men i så fall ska man nog vänta med sitt inköp tills den släpps.

Tack! Jag förstod inte att Ryzen krävde annat moderkort/socket än Intel.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag tror till och med billiga konsoller använder sig av 8 kärnor och nästa generation kanske får fler, så då är det lika bra att rusta sig för det inom pc med, och nej över en natt sker inget inte så jag menade, man bygger ju för framtiden så jag menade, ha det gott, måste iväg nu

Permalänk

Tack för all input allihopa! Nu har jag lagt ihop en ny kundvagn utifrån era rekommendationer:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10244841/

Men!
Jag upptäckte just att jag som studerande får 2 000 kr rabatt på HP-datorer, och därmed får jag följande burk för 15 000:
HP Omen

Eftersom jag ändå hade tänkt låta Inet montera min rigg landar slutpriset hos inet på 14 500.

Skillnaderna är att i HP-datorn ingår OS samt det är ett GTX 1080-kort, förvisso bara 256gb SSD men å andra sidan 2 TB mekanisk lagring (som jag egentligen inte behöver) mot 500gb SSD i kundvagnen. Processorn i kundvagnen är väl snäppet vassare än i HP-burken. I HP-burken är det vattenkylning.

Känns som att vinningen i ett GTX 1080 kompenserar för en lite sämre processor. I båda paketen ingår ett gratis spel för 500, i kundvagnen får man även ett headset värt 500:-
Jag blev riktigt kluven av det här! Hjälp mig att värdera mina alternativ!