Permalänk
Medlem

IT certifieringar?

Tja!

Pluggade IT Programmet - Nätverk på gymnasiet men sedan blev det av till byggbranschen (suck) , nu är jag sugen på att göra en comeback till IT och därför undrar jag om ni kan hjälpa mig med ett par frågor.

Jag har nyligen gjort två basic certifieringar för att ha dem på papper,

Det är
Microsoft Technology Associate - Network Fundamentals
Comptia IT Fundamentals

Och jag vill fortsätta att utbilda mig att ta mer

Jag har kikat lite på IT certification Roadmap och jag undrar över ett par saker

Hur viktig är Comptias A+? Network+?

Är MCSA Windows 10 värd att lägga sin tid på, eller skall man ta Server 2012?

Om jag gjort MTA Network Fundamentals som är en entry level cert, skall jag då göra en CCENT hos cisco eller köra på CCNA direkt?

Tacksam för svar!

Permalänk

Hej jag pluggar själv för att ta CCNA och efter lite sökande på nätet så verkar det som att CCNET är en del av CCNA.
Men jag kan ha fel så om någon som kanske har tagit certifikatet vet mer om frågan skulle det vara bra om ni skrev här.

Permalänk
Medlem

CCNA routing and switching består av delmomenten ICND1 och ICND2. När du klarat ICND1 får du certet CCENT. Det går att skriva ett prov som omfattar ICND1 och 2 men det brukar rekommenderas att man delar upp det på två prov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CCNA och sedan Server 2012 (eller 2016) MCSA så kan jag garantera att du kommer ha jobb.
Alternativt RHCSA istället för MCSA om du vill köra Linux istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karemzo:

Tja!

Pluggade IT Programmet - Nätverk på gymnasiet men sedan blev det av till byggbranschen (suck) , nu är jag sugen på att göra en comeback till IT och därför undrar jag om ni kan hjälpa mig med ett par frågor.

Jag har nyligen gjort två basic certifieringar för att ha dem på papper,

Det är
Microsoft Technology Associate - Network Fundamentals
Comptia IT Fundamentals

Och jag vill fortsätta att utbilda mig att ta mer

Jag har kikat lite på IT certification Roadmap och jag undrar över ett par saker

Hur viktig är Comptias A+? Network+?

Är MCSA Windows 10 värd att lägga sin tid på, eller skall man ta Server 2012?

Om jag gjort MTA Network Fundamentals som är en entry level cert, skall jag då göra en CCENT hos cisco eller köra på CCNA direkt?

Tacksam för svar!

Tjena

Det beror på vilken inriktning du vill jobba med. Det kan ju vara meriterande att ha cert speciellt om du söker jobb men det är ju inget som krävs, har själv Windows 10 MCSA samt lite Server och Config Manager cert. Men sattsa på att ta de senaste certen och inte gammalt. För om du tar Windows Server 2016 så kommer du ju lära dig samma funktioner som finns i 2012 samt de nya i 2016.

Cert är ju nice om man har anställning brukar alltid få bonus av något slag när man tar dessa på alla arbetsplattser. På min får man 3000 per cert.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

CCNA och sedan Server 2012 (eller 2016) MCSA så kan jag garantera att du kommer ha jobb.
Alternativt RHCSA istället för MCSA om du vill köra Linux istället.

Jag hann bara ta CCNA innan jag fick jobb Kan rekommendera att börja med det. Många har hyfsad koll på Windows Server, men det är lite färre som även har bra koll på nätverk (och Linux, för övrigt). CCNA är inte jättedjupt eller komplicerat, men det är väldigt många olika saker man skrapar på ytan på, så det är mycket att hålla reda på. Kan nog vara en bra idé att göra delproven istället för allt på en gång.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD