Noctua NH-U9B SE2 går inte upp i max (1600 rpm) under full load.

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U9B SE2 går inte upp i max (1600 rpm) under full load.

Så jag tänkte ge mig på att överklocka min 4770k. När jag kör stress-test i intel burn och aida64 fpu test innan överklockning kommer jag upp i 90 grader, vilket jag tror är ganska varmt? Ser sedan att min cpu-fläkt Noctua NH-U9B SE2 aldrig går över 1340-ish rpm, trots att max speed enligt specifikationerna är 1600 rpm. Har varit inne och försökt lösa det via bios men lyckas inte. Någon som har någon tanke om vad det kan vara för fel?

Permalänk

Om du sätter den på max manuellt kommer den upp i 1600 rpm då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Om du sätter den på max manuellt kommer den upp i 1600 rpm då?

Nej, den står på samma hastighet oavsett. Testade att ändra till turbo i bios och det hände ingenting. Installerade speedfan och testade att både sänka och höja hastigheten men inget av det fungerade, den är fast på runt 1350 rpm.

Permalänk
Skrivet av Melubas:

Nej, den står på samma hastighet oavsett. Testade att ändra till turbo i bios och det hände ingenting. Installerade speedfan och testade att både sänka och höja hastigheten men inget av det fungerade, den är fast på runt 1350 rpm.

Du har inte satt på någon low noice adapter eller splitter?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

3pins-fläkt på PWM-kontakt?

Vilket moderkort?

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Du har inte satt på någon low noice adapter eller splitter?

Köpte den monterad från INET så vet faktiskt inte hur den är monterad. De borde väl dock montera den med prestanda i åtanke?

Skrivet av hoffa78:

3pins-fläkt på PWM-kontakt?

Vilket moderkort?

Jag har ett ASUS MAXIMUS VI HERO ATX moderkort. Hur den är kopplad är jag osäker på då jag inte monterat den själv.

Permalänk
Medlem

Kolla i bios så cpu-fläktarna köres styrda med spänning (volt-reglerade) och inte i "PWM"-läge då de fläktarna du har nu verkar vara "vanliga" fläktar (alltså inte pwm-fläktar, enligt Noctuas hemsida).
Mer info om detta borde du också hitta i manualen till moderkortet. Jag kan ta en titt på manualen imorgon efter jobbet om du inte hittar/vill ha hjälp med detta.

Detta med antagandet såklart att det går att ändra mellan spänning och pwm reglering på detta moderkort.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa78:

Kolla i bios så cpu-fläktarna köres styrda med spänning (volt-reglerade) och inte i "PWM"-läge då de fläktarna du har nu verkar vara "vanliga" fläktar (alltså inte pwm-fläktar, enligt Noctuas hemsida).
Mer info om detta borde du också hitta i manualen till moderkortet. Jag kan ta en titt på manualen imorgon efter jobbet om du inte hittar/vill ha hjälp med detta.

Detta med antagandet såklart att det går att ändra mellan spänning och pwm reglering på detta moderkort.

Jag hittade inget sådant alternativ i BIOS, kollade igenom allting. Har öppnat mitt case och försökt luska ut huruvida det sitter någon low noise adapter kopplad till kylaren, dock svårt att se, ska ge det en ny go imorgon. Om det skulle vara så antar jag att det går bra att helt enkelt ta bort dem och koppla strömsladdarna direkt i CPU-fan uttagen på moderkortet? Kan nog i alla fall slå fast att fläkten på någon vänster är låst till cirka 1300 rpm då den varken går under eller över det.

Permalänk
Medlem

Läs sidan 3-40 i manualen (Fan Speed Control), där står att du skall sätta "CPU Q-Fan Control" till {Advance Mode} när du använder 3-pins fläkt.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Du har inte satt på någon low noice adapter eller splitter?

Skrivet av hoffa78:

Läs sidan 3-40 i manualen (Fan Speed Control), där står att du skall sätta "CPU Q-Fan Control" till {Advance Mode} när du använder 3-pins fläkt.

Jag löste det idag. Garderoben var helt rätt ute, det satt low noise adapters på. Pillade bort dem (och svor mycket då det inte var mycket utrymme mellan uttagen på moderkortet och cpu-fläkten) och nu går fläkten i 1750 rpm. Jag har lärt mig något nytt. Tack för all hjälp Ska även gå in och kolla på q-fan control då jag tror att den står på standard nu.

Permalänk
Medlem

"CPU Q-Fan Control" måste vara i "Advance Mode" annars kommer inte moderkortet reglera varvtalet på fläkten efter temperatur.
"Auto"-läget är för 4-pins fläkt och "Disabled" är ju inte ett alternativ i detta fall.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)