moped! lite allmän hjälp vid eventuellt köp?

Permalänk
Medlem

Risken att den blir stulen borde väl vara mindre ju äldre den är gissar jag.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Rekordmedlem

Skit i den vanliga mopeden och välj en mopedelcykel, man får sedan 1 år använda elcyklar som inte måste trampas utan även kan köras på elmotor som klass 2 moped, ett sånt fordon är väldigt praktiskt om man inte orkar cykla och samtidigt vill ha nått mer seriöst än en moped.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...
Finns hos välsorterade cykelhandlare och i diverse olika typer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan även nämna att om du vill ute på skogsvägar eller liknande och leka. Så är det värt att ha skydd på sig. Mer än bara hjälm. Och det är alltid bra att komma ihåg när man köper något.
Snåla inte på skydden.

Själv bröt jag nyckelbenet i hela.... 25km/h! Och det var med skydd så tyvärr var inte ens det nog denna gång. Man kan undra hur det hade varit utan skydd alls. Och 25km/h tar sig nog en moped upp ute i skogen också ska du se.

Jag åker ingenvart idag utan hjälm, överkroppsskydd/ryggplatta samt knäskydd. Nu kör jag ifs en 400cc och inte moped längre men man ska inte underskatta hur snabbt det gör ont även i låga hastigheter. Som sagt, nyckelbenet i 25km/h...
Kanske inget jag skulle ha om jag åker runt i stan eller pendlar till skola/jobb på en moppe. Men om jag vet att jag ska leka runt, skog eller liknande. Så åker skydden på snabbt som attan.

Det är lätt att vara efterklok.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Kan även nämna att om du vill ute på skogsvägar eller liknande och leka. Så är det värt att ha skydd på sig. Mer än bara hjälm. Och det är alltid bra att komma ihåg när man köper något.
Snåla inte på skydden.

Själv bröt jag nyckelbenet i hela.... 25km/h! Och det var med skydd så tyvärr var inte ens det nog denna gång. Man kan undra hur det hade varit utan skydd alls. Och 25km/h tar sig nog en moped upp ute i skogen också ska du se.

Jag åker ingenvart idag utan hjälm, överkroppsskydd/ryggplatta samt knäskydd. Nu kör jag ifs en 400cc och inte moped längre men man ska inte underskatta hur snabbt det gör ont även i låga hastigheter. Som sagt, nyckelbenet i 25km/h...
Kanske inget jag skulle ha om jag åker runt i stan eller pendlar till skola/jobb på en moppe. Men om jag vet att jag ska leka runt, skog eller liknande. Så åker skydden på snabbt som attan.

Det är lätt att vara efterklok.

Stort +1 på den!

Förstår att man inte tänker så i den åldern, det gjorde inte jag heller.
Idag kör jag motorcykel och känner flera som har skadat sig riktigt allvarligt i "mopedfart".
Så TS ägna det en tanke innan du kör din crossmoppe på skogsvägar med hala rötter mm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy00:

Vad menar du? Mina föräldrar betalar bara 900kr i månaden för helförsäkring på min Rieju MRT 16, bara ca 10000 per år?

Hade nog sett över den dealen....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy00:

Vad menar du? Mina föräldrar betalar bara 900kr i månaden för helförsäkring på min Rieju MRT 16, bara ca 10000 per år?

Precis, dubbelt så mycket som en helförsäkrad v70 -11

Skrivet av Tommy00:

Jag förstod inte riktigt det där sista?

Om trimningen eller att jag rekommenderar att inte köpa en moped utan att helt säkert veta att den aldrig varit trimmad?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Puch Dakota från 1980 när jag fyllde 15 år 1999, jag köpte även en ny PC. En PII 450Mhz, Voodoo 3, 192mb ram och 10.8GB HDD..

Jag har för övrigt kvar Puch Dakotan, säljer den aldrig

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Precis, dubbelt så mycket som en helförsäkrad v70 -11

Om trimningen eller att jag rekommenderar att inte köpa en moped utan att helt säkert veta att den aldrig varit trimmad?

Trodde du menade att det är dåligt att köra trimmad moppe (tagit bort strypningarna i avgasröret framförallt) trotts att man bytt munstycke

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Hade nog sett över den dealen....

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på hur man som 15 årning kör kör en moped och hur man behandlar moppen så känns det ändå lite föestårligt varför så höga priser.
Jag te.x ramlade i 50kmh på en raksträka, polaren framför tvärbromsade så jag blev tvungen att nypa frambromsen.
Framgaffel blev knäckt, så det var bara att skrota den moppen. Men fick ut en ny på försäkrningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

A1 motorcykel kostar väl typ 50k?

Jag köpte en "tung begränsad" (heter väl A2 nu?) motorcykel för 16K, när jag fyllde 18. Det beror helt på vilken modell du ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy00:

Trodde du menade att det är dåligt att köra trimmad moppe (tagit bort strypningarna i avgasröret framförallt) trotts att man bytt munstycke

Nej är det rätt gjort så är det inga problem med tanke på att den är byggd med den effekten och sen bara strypt för att vara godkänd i EU, men många tänker inte på att man måste fixa annat än bara det enklaste.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

Min bror köpte en rieju drac rr 06 för 3000, vilken är genomrostig men fungerar bra. Han fyller 15 snart, o tar just nu körkort. Skaffa en billig moppe för typ max 5k som är körduglig och skaffa sen körkort. De är ju ändå dyrt som 14-15 åring att slänga iväg 5000kr på ett körkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Betalar körkortet själv, mwn min mamma och pappa kommer hjälpa till med att betala mopeden då jag hållit ett löfte som vi haft sen jag var liten Men ska se om jag hittar någon billigare moped, har kanske någon vän här nere som är beredd att sänka priset

Skrivet av Tommy00:

Är själv 15 och mopedägare.

Dom populäraste Crossmopederna eller "Supermotard" är
Rieju
Derbi
Aprillia (Ägs av Derbi, bara andra kåpor)
Gilera (Ägs av Derbi, bara andra kåpor)
Yamaha

På min skola så har ungefär 70% av alla ink mig en Rieju mrt årsmodell 14+. Riktigt bra mopeder och fungerar i vårt och tort. Men Derbi och Yamaha är minst lika bra. Yamaha och Rieju använder samma slags motor (AM6), fördelen med AM6 är att det finns oändligt med reservdelar då motorn funnits i över 10 år.

Men skall du köra trimmat, köp Rieju eller Yamaha då dessa mopeder går riktigt slöt orginal. Derbi, Aprilia och Gilera går riktigt gött orginal med plugg i, men inte fullt lika bra trimmad.

Min ena polar kör Rieju Drac 05, rätt ful men fungerar även den riktigt bra (AM6) och är relativt billiga idag.

Självkör man en Rieju MRT 2016, visst den var dyr ny (30k) men min polare som har sin Rieju drac köpte den för 8000, och har lagt 7000 på saker som gått sönder med mera. Så det är en skön prisklass att lägga sig på 15-20k.
Rieju MRT årsmodell 15-16 brukar gå för en 20k, så det är värt att tänka på.

//

Tack, får försöka leta efter en sådan då, låter som ett bra tips! får leta efter en sån
Kommer nog inte trimma allt för mycket, vill ändå hålla ner kostnaderna lite. Sen är jag sämst på at mecka och sånt

Skrivet av CayLe:

Köp något äldre, skicket är mer intressant på det specifika objektet än årsmodellen.
Skulle du inse att du vill ha något bättre/nyare kan du alltid sälja mopeden och köpa annat.

Budgetera även för skyddsutrustning, en bra hjälm och ett par handskar kommer du långt med.
Hjälmen är personlig och ska sitta relativt tight och formas på sikt efter ditt huvud.
Olika märken har olika passform beroende på din huvudform, så man ska prova olika hjälmar.

okej!

Skyddsutrustning har jag redan så det behöver jag inte

Skrivet av Mac83:

Jag tycker EU-klassad moppe är helt meningslöst nu, lika dyr som en bil att äga med försäkring, dyrt att ta körkort och mopederna tappar värdet extremt fort.
Jag hade satsat på en äldre Yamaha DT/DTR eller Honda MT50 om det är crossliknade du vill ha.
Dom nya som Drac och Derbi liknar bara cross men är hopplösa att köra på grusväg för dom är stenhårda i fjädringen för dom är bara byggda med det utseendet men gjorda för att gå på asfalt.
Vad det gäller Drac och Derbin så tack vare att dom är så lätta att trimma så gör många det fel och byter inte munstycke i förgasaren för att ge bättre smörjning vilket sliter väldigt hårt på motorn så jag hade undvikit dom som inte garanterat aldrig varit trimmade just därför.

Tack för din input!

Skrivet av bacardi_avt:

Den RRXen hade jag inte köpt. med tanke på att en splitt ny (MRT motard )kostar 29900 nu och den är mer än 10 år gammal.

Men om du ska ha en cross moppe ska du (enligt mitt tycke) satsa på någon med AM6 motor (så så långt är du rätt ute).

MRX skulle nog vara ett bättre alternativ då power-up versionerna svarar bättre på gas även om man inte trimmat dem.

Billigast med original kåpor och sånt är nog Yamaha, så en nyare DT50r med AM6 motor skulle kunna funka. Annars är det nog Rieju i någon variant man får satsa på dock är dessa relativt dyra med kåpor och en del andra chassi delar. Köp inga omlackade eller ombyggda för dessa brukar alltid vara slutkörda i motorn och vara lite kassa i styrlager, svinglager och hjullager.

Derbi skyr jag som pesten då de är svåra att få delar till och kostar en förmögenhet när man väl får tag i delarna.

Personligen (om jag var 15 igen) skulle jag satsat på en Yamaha DT 50 R Supermotard eftersom den hade de snyggaste fälgarna av alla motard modellerna enligt mitt tycke.
liknande denna DT50R Supermotard

Om jag lyckas pruta ner den till typ 16k eller något sånt då?
Gillar inte den gula färgen på den moppen du länkade, men det kan man ju lacka/spraya om.

Så de ska vara så original som möjligt helt enkelt eller? cx

Skrivet av SimpanDirr:

Köp en vråltrimmad moped, kör med i två år.

Köpte en ny moped själv och la ner massa pengar på, hade hellre haft 30k extra till första bilen nu i efterhand.

Vill inte ha en vråltrimmad moppe då det skulle kännas jobbigt om något gick fel då jag inte kan eller har tid att fixa det isåfall

Skrivet av Micke O:

Risken att den blir stulen borde väl vara mindre ju äldre den är gissar jag.

Ha, ingen vågar sno någon sak här nere från någon annan eftersom alla känner alla

Skrivet av mrqaffe:

Skit i den vanliga mopeden och välj en mopedelcykel, man får sedan 1 år använda elcyklar som inte måste trampas utan även kan köras på elmotor som klass 2 moped, ett sånt fordon är väldigt praktiskt om man inte orkar cykla och samtidigt vill ha nått mer seriöst än en moped.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...
Finns hos välsorterade cykelhandlare och i diverse olika typer.

Låter intressant måste jag säga, men vill nog ha en moped istället ändå! Antar att du är lite äldre?

Skrivet av Elghinnarisa:

Kan även nämna att om du vill ute på skogsvägar eller liknande och leka. Så är det värt att ha skydd på sig. Mer än bara hjälm. Och det är alltid bra att komma ihåg när man köper något.
Snåla inte på skydden.

Själv bröt jag nyckelbenet i hela.... 25km/h! Och det var med skydd så tyvärr var inte ens det nog denna gång. Man kan undra hur det hade varit utan skydd alls. Och 25km/h tar sig nog en moped upp ute i skogen också ska du se.

Jag åker ingenvart idag utan hjälm, överkroppsskydd/ryggplatta samt knäskydd. Nu kör jag ifs en 400cc och inte moped längre men man ska inte underskatta hur snabbt det gör ont även i låga hastigheter. Som sagt, nyckelbenet i 25km/h...
Kanske inget jag skulle ha om jag åker runt i stan eller pendlar till skola/jobb på en moppe. Men om jag vet att jag ska leka runt, skog eller liknande. Så åker skydden på snabbt som attan.

Det är lätt att vara efterklok.

Har redan en massa skydd + hockeyutrustning om det skulle behövas!

Dold text
Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

Lämnade moppetiden i höstas då jag skaffade A2. Jag började med en Aerox men det blev tråkigt att bara gasa så kände att jag ville ha en växlad och det blev en Derbi senda -10, köpte den för 18tkr och sålde den två år senare för samma pris. Jag lurade ingen utan den var riktigt fräsch i både motorn och utseendet. Dom pengarna gick till att finansiera mc-kortet.

Det jag försöker säga är att kända märken och modeller så som Derbi och Yamaha står sig väldigt bra i pris om man tar bra hand om grejerna, medans en kina moppe är det sämsta man kan köpa då de av erfarenhet går sönder relativt lätt.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Skrivet av mrpaintballer:

Lämnade moppetiden i höstas då jag skaffade A2. Jag började med en Aerox men det blev tråkigt att bara gasa så kände att jag ville ha en växlad och det blev en Derbi senda -10, köpte den för 18tkr och sålde den två år senare för samma pris. Jag lurade ingen utan den var riktigt fräsch i både motorn och utseendet. Dom pengarna gick till att finansiera mc-kortet.

Det jag försöker säga är att kända märken och modeller så som Derbi och Yamaha står sig väldigt bra i pris om man tar bra hand om grejerna, medans en kina moppe är det sämsta man kan köpa då de av erfarenhet går sönder relativt lätt.

Jäklar, trodde moppar tappade värde snabbt!

vilka märken ska man undvika? vilka är det som är "kina moppar"?

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

Vad tycker ni om denna moppen ? Något att ha?

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

@gustavwester: Tar man hand om grejerna så är de värda mer när man ska sälja. Med Kina moppar tängar jag på scootrar med gy6 motorn och växlade moppar vet jag inte men skulle hålla mig till något av de stora märkena (derbi, reiju, Peugeot, yamaha, och kanske beta.

Av egen erfarenhet så vet jag att en aerox tex håller för allt. Undertiden jag hade min så värmenöp den två gånger och kördes utan olja en gång, men det var bara låta den svala och fylla på med olja så gick det perfekt igen och det är dagens sanning.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Köp ny moped! Idag är det förmånligt att köpa nytt med låga räntor om man måste låna. Dessutom har mopeder HÖGT andrahandsvärde! Iallafall de riktiga märkesmopederna.
Köpa begagnat är bara skippa idag!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Köp ny moped! Idag är det förmånligt att köpa nytt med låga räntor om man måste låna. Dessutom har mopeder HÖGT andrahandsvärde! Iallafall de riktiga märkesmopederna.
Köpa begagnat är bara skippa idag!

Håller med dig här. De är inte lika förmånligt att köpa beggat idag om man inte hittar något fynd såklart. Jag själv är 15 och köpte min moppe för några månader sedan. Fick en Derbi senda 2013 ca 300 mil för 18k. Övervägde ny ganska mycket också. Sen tycker jag de är riktigt bra TS du har sparat ihop såpass med cash så du kan köpa en själv, nästan iaf, man blir mycket mer försiktig med saker man köpt och kämpat till att få ihop till.

EDIT: @gustavwester Den mopeden du skickat tycker verkar lite dyr men den ser fin ut, men tänk också att den kan ha gått långt ( står ej i annonsen samt års.Mod) Så det är inte "jättemycket" skillnad i pris på en ny och denna då som har kanske inte överdrivet slitage men normalt iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tyckte att denna såg fin ut
https://www.blocket.se/lund/Myket_fin_derbi_senda_05_71930199...

Såg ut som någon lagt lite TLC på expansionskammaren om inte annat.
Lite lamt att vajern till hastighetsmätaren var av. Men om det är enda problemet så är det lätt fixat.

Skrivet av gustavwester:

A1 motorcykel kostar väl typ 50k?

Beror väl på vad man ska ha för något.
Kikade på KTM Duke förra året och då var Duke 390 (A2) strax över 50k och Duke 125 (A1) strax under 50k om jag minns rätt.
Men sen finns typ Honda MSX125 som kostar strax över 30k.
Nu är inga av dessa Motard/Enduro modeller. Menar mest att det finns 125:or i olika prisklasser.
Sen blir det även där billigare om man köper begagnat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tyckte att denna såg fin ut
https://www.blocket.se/lund/Myket_fin_derbi_senda_05_71930199...

Såg ut som någon lagt lite TLC på expansionskammaren om inte annat.
Lite lamt att vajern till hastighetsmätaren var av. Men om det är enda problemet så är det lätt fixat.

Beror väl på vad man ska ha för något.
Kikade på KTM Duke förra året och då var Duke 390 (A2) strax över 50k och Duke 125 (A1) strax under 50k om jag minns rätt.
Men sen finns typ Honda MSX125 som kostar strax över 30k.
Nu är inga av dessa Motard/Enduro modeller. Menar mest att det finns 125:or i olika prisklasser.
Sen blir det även där billigare om man köper begagnat istället.

Jag tycker det är sjukt dyrt! 12år gammal och över halva nypriset!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av johanfrisk02:

Håller med dig här. De är inte lika förmånligt att köpa beggat idag om man inte hittar något fynd såklart. Jag själv är 15 och köpte min moppe för några månader sedan. Fick en Derbi senda 2013 ca 300 mil för 18k. Övervägde ny ganska mycket också. Sen tycker jag de är riktigt bra TS du har sparat ihop såpass med cash så du kan köpa en själv, nästan iaf, man blir mycket mer försiktig med saker man köpt och kämpat till att få ihop till.

EDIT: @gustavwester Den mopeden du skickat tycker verkar lite dyr men den ser fin ut, men tänk också att den kan ha gått långt ( står ej i annonsen samt års.Mod) Så det är inte "jättemycket" skillnad i pris på en ny och denna då som har kanske inte överdrivet slitage men normalt iaf.

får ju såklart fråga om det

Ska kolla med pappa o mamma vad dom tycker om att köpa en ny...

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Föredetting
Skrivet av mrpaintballer:

Av egen erfarenhet så vet jag att en aerox tex håller för allt. Undertiden jag hade min så värmenöp den två gånger och kördes utan olja en gång, men det var bara låta den svala och fylla på med olja så gick det perfekt igen och det är dagens sanning.

Det här är hur de flesta mopedister behandlar sina moppar. Bara det är anledning att köpa nytt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Kan vara värd att ringa på och kolla.
Är ganska mycket billigare än att köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy00:

Är själv 15 och mopedägare.

Dom populäraste Crossmopederna eller "Supermotard" är
Rieju
Derbi
Aprillia (Ägs av Derbi, bara andra kåpor)
Gilera (Ägs av Derbi, bara andra kåpor)
Yamaha

På min skola så har ungefär 70% av alla ink mig en Rieju mrt årsmodell 14+. Riktigt bra mopeder och fungerar i vårt och tort. Men Derbi och Yamaha är minst lika bra. Yamaha och Rieju använder samma slags motor (AM6), fördelen med AM6 är att det finns oändligt med reservdelar då motorn funnits i över 10 år.

Men skall du köra trimmat, köp Rieju eller Yamaha då dessa mopeder går riktigt slöt orginal. Derbi, Aprilia och Gilera går riktigt gött orginal med plugg i, men inte fullt lika bra trimmad.

Min ena polar kör Rieju Drac 05, rätt ful men fungerar även den riktigt bra (AM6) och är relativt billiga idag.

Självkör man en Rieju MRT 2016, visst den var dyr ny (30k) men min polare som har sin Rieju drac köpte den för 8000, och har lagt 7000 på saker som gått sönder med mera. Så det är en skön prisklass att lägga sig på 15-20k.
Rieju MRT årsmodell 15-16 brukar gå för en 20k, så det är värt att tänka på.

//

Piaggio äger dessutom både Aprilia, Gilera och Derbi.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Det här är hur de flesta mopedister behandlar sina moppar. Bara det är anledning att köpa nytt.

Stämmer verkligen, men man var ju ung och dum på den tiden. När jag sålde den så sa jag som det var och sålde den väldigt billigt, dock för att den hade gått över 3000 mil och det är ovanligt mycket för en moppe.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Om du har 22k att lägga på en moped så borde du fundera över att köpa en helt ny så du får garanti etc. själv är jag helt frälst för veteranmopeder och dess charm; så jag vurmar rätt mycket för Quinji's europamärke, Romet. skall vara enkla att reparera om de går sönder enl amerikanska och polska forum, så, kika på dem! http://www.eumoppenomc.se/epages/moped.sf/sv_SE/?ObjectPath=/...

(som med allt annat du köper på distans, ta fram verktyg och efterdra alla muttrar etc så inget lossnat under transport samt dubbelkolla att oljan finns där utifall den skeppats torr)

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Om du har 22k att lägga på en moped så borde du fundera över att köpa en helt ny så du får garanti etc. själv är jag helt frälst för veteranmopeder och dess charm; så jag vurmar rätt mycket för Quinji's europamärke, Romet. skall vara enkla att reparera om de går sönder enl amerikanska och polska forum, så, kika på dem! http://www.eumoppenomc.se/epages/moped.sf/sv_SE/?ObjectPath=/...

(som med allt annat du köper på distans, ta fram verktyg och efterdra alla muttrar etc så inget lossnat under transport samt dubbelkolla att oljan finns där utifall den skeppats torr)

Den där är faktiskt riktigt trevlig. Funderade på att köpa en sån moppe att pendla till jobbet med istället för att ta bilen. Slipper köerna då och det är bara nån kilometer i stadstrafik.

Dock så blir det en trehjulig mc jag kan köra på b kort istället. Den pallar upp till 120 lagligt. Räknar man in försäkringskostnaden så är det en förlust att köra moppe, även om man är en gammal gubbe på 24 karga vintrar.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det synd att det bara har nämnt en gång här i tråden om att köpa en äldre moppe, begagnat. Någon tidigare tipsade om Honda MT5 och Yamaha DT50, eller varför inte den lite ovanliga Suzuki TS. Går att hitta riktigt fina moppar under 10 000:- och jag har svårt att se att de skulle tappa i värde överhuvudtaget under de åren du äger den. Om du inte gör någon ordentlig vurpa och skrotar den då vill säga.

Jag är en bit över 30 år idag och ångrar gravt att jag sålde min Mustang Mamba när jag var femton, hade varit en fin investering då den skulle ha varit värd det tredubbla idag, men just då var jag bara glad att jag fick samma summa som jag hade köpt den för.
Det hela spårade ur för ett par år sedan när jag fick för mig att skaffa moppe igen, Zundapp igen såklart. Letade i över två år innan jag hittade en Mustang 610 från -63. Dessa Veteranmopeder kan kosta en hel del beroende på skick men tappar heller aldrig i värde om inget galet inträffar.

En annan viktig sak förutom skydd som nämns så kostar dessa EU-Moppar hiskeligt mycket att äga, försäkringar och allt vad det är. Jag ska inte snacka om något jag inte vet någon om, men kostar det inte mer och ta ett sådan körkort än ett kort för 30-moppar? Jag personligen skulle hellre lagd en större summa på en lite finare förstabil i så fall, eller för den delen det "riktiga" körkortet. Jag har inte en aning om din familjs ekonomiska situation men att låna pengar för att det är låg ränta som nämns i tråden känns som ett rätt kasst tips. Spar de pengarna tills du är 18 och står inför att köpa din första bil istället, köp en riktigt fin MT5a för de 10-15k+ och du har med all säkerhet igen pengarna och kanske lite till om du sköter den väl.

Jag tror att dessa gamla 80-90tals mopeder (MT,DT och TS) kommer att ha samma prisutveckling på andrahandsmarknaden som min Mamba har haft. Det är många 30+ "gubbar" som börja snegla åt mopeder de hade som kids...

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga så här, strunta i EU-moppe då nackdelarna överväger vinsten.

Köp istället en vanlig klass 2 eller ännu hellre en äldre men bra begagnad "30-moppe" då de i regel alltid gick fortare än 30 redan i originalskick.

EU moppen kräver dyrt körkort som är klart dyrare än det enklare som krävs för klass 2.

EU-moppen får inte köras på cykelbana en klar nackdel.

EU-moppen har registreringsskylt = går inte bara att ställa ifrån sig utan måste parkeras som mc + att man måste betala p-avgift och kan få p-böter.

EU-moppen har svindyr försäkring som många gånger kostar som en bilförsäkring samtidigt är självrisken o avskrivning jättehög och är det inte en dyr märkesmoped för 30k får man inte mycket om ens något tillbaka om något händer. Räkna med kanske 3-4 gånger dyrare försäkring än en enkel klass 2 eller 30-moppe.

Ok EU-moppen har en fördel i att den får gå 45km/h istället för 25-30km/h men på normala mopedavstånd gör det sällan mer än några minuter som kan bli minus i slutändan trots farten om cykelbanan är kortare än att åka runt bilvägen med EU-mopeden.

Pga av alla dessa nackdelar är även EU-moppen mer svårsåld då färre vill ha dem.

Om det är ett par mil skulle jag överväga El-cykel (jag sålde min EU-moppe och köpte en El-cykel som jag är helnöjd med som komplement till bilen)

El-cykeln går i 25km/h med minimal ansträngning där man i princip bara behöver trampa "tomgång" samtidigt som det också går att göra mer av jobbet själv och få mer motion samt spara på strömmen då man kan välja graden av assistans från motorn.

En vanlig elcykel som räknas som cykel behöver vare sig körkort eller trafikförsäkring så blir mycket billigare att ha än moppe som också kostar mer i underhåll o drift. Batteripaketet är det som kostar mest att byta men man slipper köpa bensin istället så totalt sett blir det ändå billigt åkande.

Elcykel har lite av det bästa från både moped o cykel, Cykelns enkelhet samtidigt som den i högsta assistansläget i princip är som att åka moped bortsett från att man måste låta tramporna gå runt för att inte motorn ska stängas av.

Mycket pengar att spara till körkort o bil, lägg det där istället och spara till vettig bil och skaffa en elcykel som också är rolig att ha även när man har bil.

Akta dig för frestelsen att köpa en el-cykel som mopedklassas som det blir på de modeller som inte behöver trampas.
De går som moped vilket innebär körkort o trafikförsäkring + hjälmkrav och finns till och med sådana som går som klass 1 EU-moped med alla uppräknade nackdelar ovan.

Tramporna hos vanliga el-cykeln har dessutom den stora fördelen att har man någon gång lyckats få batteritorsk så trampar man bara vidare som på en vanlig cykel så hem kommer man alltid.