moped! lite allmän hjälp vid eventuellt köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Jag tycker att det synd att det bara har nämnt en gång här i tråden om att köpa en äldre moppe, begagnat. Någon tidigare tipsade om Honda MT5 och Yamaha DT50, eller varför inte den lite ovanliga Suzuki TS. Går att hitta riktigt fina moppar under 10 000:- och jag har svårt att se att de skulle tappa i värde överhuvudtaget under de åren du äger den. Om du inte gör någon ordentlig vurpa och skrotar den då vill säga.

Jag är en bit över 30 år idag och ångrar gravt att jag sålde min Mustang Mamba när jag var femton, hade varit en fin investering då den skulle ha varit värd det tredubbla idag, men just då var jag bara glad att jag fick samma summa som jag hade köpt den för.
Det hela spårade ur för ett par år sedan när jag fick för mig att skaffa moppe igen, Zundapp igen såklart. Letade i över två år innan jag hittade en Mustang 610 från -63. Dessa Veteranmopeder kan kosta en hel del beroende på skick men tappar heller aldrig i värde om inget galet inträffar.

En annan viktig sak förutom skydd som nämns så kostar dessa EU-Moppar hiskeligt mycket att äga, försäkringar och allt vad det är. Jag ska inte snacka om något jag inte vet någon om, men kostar det inte mer och ta ett sådan körkort än ett kort för 30-moppar? Jag personligen skulle hellre lagd en större summa på en lite finare förstabil i så fall, eller för den delen det "riktiga" körkortet. Jag har inte en aning om din familjs ekonomiska situation men att låna pengar för att det är låg ränta som nämns i tråden känns som ett rätt kasst tips. Spar de pengarna tills du är 18 och står inför att köpa din första bil istället, köp en riktigt fin MT5a för de 10-15k+ och du har med all säkerhet igen pengarna och kanske lite till om du sköter den väl.

Jag tror att dessa gamla 80-90tals mopeder (MT,DT och TS) kommer att ha samma prisutveckling på andrahandsmarknaden som min Mamba har haft. Det är många 30+ "gubbar" som börja snegla åt mopeder de hade som kids...

Försäkringen på en XT600E (halv) kostade mig ungefär lika mycket som en Baotian Vintage (50cc) gjorde några år senare...

Kan säga att jag upplevde det farligare att köra moppe än hoj, särskilt när man inte längre får köra moppe på cykelbanorna (klass 1) som man gjorde "på min tid". Både det att man alltid är ivägen med moppe (den går alltid lite för långsamt, även i stan) och att vissa tvångsmässigt bara måste köra om - oavsett möte eller om man kommer ifatt dem 10 sekunder senare vid trafikljus eller övergångsställe. Med hoj kunde man gasa sig ifrån en del märkliga situationer. Vidare har hojen både bättre komfort, bromsar och väghållning. Provade att koppla bort hastighetsregleringen på moppen och vid 70km/h släppte jag av - det var inge kul med halvkass fjädring, halvkassa bromsar och obalanserade hjul

Nackdelen med hoj är ju att vissa inte ser en (körde därför alltid med helljus dagtid, inte kvällstid naturligtvis) och att andra verkar misst en för mopedist och tror därför att man kör typ hälften så fort som man faktiskt gör...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd

Tycker det var bra svarat tidigare att moped ofta är något man lär sig mycket av för även om det handlar om att modda,trimma,laga så lär man sig mycket och fick min första moped som 12 åring en zundapp cobra mustang 79a för 2000kr och när jag var 15år köpte jag och lagade mopeder mot förtjänst och köpte mig en suzuki k50 som jag trimmade även en 125cc cross och en volvo 142 rallybil "volvo orginal" saker jag inte kunnat köpa om jag inte tjänat in pengarna själv för min mor var ensamstående med låg inkomst och bodde i hus med 2st söner och vi klarade oss men var absolut inget överflöd med pengar

Poängen är jag lärde jag mig laga bilar, cross, moped, båtmotorer, gräsklippare och det mesta motor relaterat och samma med elektroniska saker och började med datorer och kan idag laga det mesta i ett hem som dator, tv, tv-spel, mobiler även klocka, modda,chippa,roota och laga hushålls saker som tvättmaskiner och liknande men mopeder och datorer var det som fick mig att få upp ögonen för att lära mig hur saker funderar och jag har aldrig lämnat in något på lagning om det inte varit garanti ärenden

Men ärligt är jag dålig på modellerna i dag men tycker du det är roligt med moped och ser den som något mer än ett åka från punkt A till B verktyg så köp en av cross modell för dom håller mycket bättre och är roligare att köra och jag ledsnade rätt tidigt på moped själv efter rätat ut hjulen flera gånger då det inte fanns cross modeller och vid 15 år åkte jag 125cc cross när jag skulle till kompisar som vart en 250cc enduro som höll mycket bättre och var lättare att köra i från polisen med och man kunde lätt hänga dom nya coola svindyra och trimmade honda mt 5 som lanserades då

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

allt det här om kostnad hit och dit, det handlar om vad man tycker det är värt; för få saker slår kollektivtrafik... Visst en trike är kul, på sommaren, men att sitta oskyddat i 120 blås i snö/slask är fan inte kul.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

@ksw:

Nu bor killen antagligen en bit ut på landet i Blekinge av att döma vad han skriver, då är troligen utbudet av kollektivtrafik ganska begränsat så kanske det mer handlar om att komma någonstans överhuvud taget än om vad det är värt att slippa åka buss.

På många håll en bit utanför städerna går bara bussar om de alls går, till/från skola eller jobb på dagtid och ofta inte alls kvällar o helger.Det finns också många ställen som helt saknar fungerande kollektivtrafik.

Då måste man ha egen transport/bli skjutsad om man inte vill sitta fastlåst hemma utan socialt liv.

Så kan fullt ut förstå om han är trött på att cykla/be om skjuts även om jag tipsade om el-cykel som alternativ till moppe(som mer kan jämställas med moped då man slipper anstränga sig samtidigt som den inte kräver dyr trafikförsäkring eller moppekörkort).

Nu var det ju moped till en 15-åring det var frågan om och inte en trike som går i 120km/h som han har ett antal år kvar innan han kan skaffa körkort för.

När den dagen kommer att körkorts åldern är inne och en trike i 120blås kan vara aktuell för honom så gissar jag att han mer troligt sitter och gosar i en betydligt mer användbar varm bil på vintern och låter sin eventuella trike stå i garaget till våren.

Att däremot åka oskyddat på en relativt långsam moped vintertid under tiden tills man kan ha bil går bra även om det inte precis är jätteskönt.

Går väl iofs åka fort i skoteroverall vintertid, en snabb snöskoter kan göra mer än 120km/h så det skulle nog gå att åka trike fort också om man absolut vill vintertid.