Felleverans, företag kräver att jag ska stå för returfrakt

Permalänk
Föredetting

Felleverans, företag kräver att jag ska stå för returfrakt

Nu ska ni få något att bita i, hobbyjurister som har koll på internationell försäljning:

Händelseförlopp:
1: Jag beställer skor till Taiwan från Storbritannien
2: Jag får fel sko
3: Företaget i fråga erbjuder sig ödmjukast att inte göra någonting alls och förklarar att jag får skicka tillbaka produkten för att bli krediterad ordervärdet + mina kostnader för frakten mot att jag skickar kvittokopia

Min inre stridspitt säger att de lyder under EU:s konsumentlagar då de faktiskt är baserade i EU och skickar därifrån, och således bör vara tvungna att avhjälpa felleveranser utan kostnad för konsument.

Huvudproblemet är att jag redan ligger ute med $151 USD, och frakten tillbaka går på ytterligare ~$50 och tar i runda slängar 16-20 arbetsdagar. Jag kan tycka att det inte är helt rimligt att behöva ligga ute med $200 i en månad för att ett företag har gjort fel, och dessutom skaffa nytt emballage (de kör med papperstunna engångskartonger med "riv här"-remsa) och arbeta för att bli av med något jag inte beställt.

Det sekundära problemet är att företaget i fråga alltid lyckas göra något fel när de skickar grejer till mig i Taiwan och att det är min tur att jävlas.

Hjälp mig, goda EU-konsumentjurister.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Vad har de för regler i Taiwan då? För EU regler gäller väl bara om du handlar inom EU, dvs från Storbritanninen till Sverige. Handlar du från EU till Taiwan så gäller troligen Internationella regler, vilket brukar vara typ ingenting i sådana här fall. Har du betalat med Paypal så har du rätt bra skydd genom dom.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Föredetting

Jag söker väl främst någon som kan bringa klarhet i om EU-lagar gäller alla företag som opererar inom EU, även när de levererar utanför EU (vilket jag kan tycka borde vara fallet), eller inte.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Jag söker väl främst någon som kan bringa klarhet i om EU-lagar gäller alla företag som opererar inom EU, även när de levererar utanför EU (vilket jag kan tycka borde vara fallet), eller inte.

Köper man från USA gäller ju deras konsumentköplag så då borde ju rent logiskt Storbritanniens gälla i det här fallet. Det generella inom EU är ett beslutat minimikrav på vilken lagstiftning länderna ska ha.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hjälpsam

Ser inga problem med deras hantering, de återbetalar fullt och en månads hantering över världsdelar är inget ovanligt. Surt att ligga ute med pengarna bara.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Fluf:

Ser inga problem med deras hantering, de återbetalar fullt och en månads hantering över världsdelar är inget ovanligt. Surt att ligga ute med pengarna bara.

Om det hade varit någon pyttefirma hade jag nog hållt med och inte bråkat så värst, men när det är en firma som hade en omsättning på £155 miljoner under 2013 som skickar massvis med paket kan jag nog tycka att det vore en smal sak att fixa returfrakten utan kostnad när de gjort fel. Som det är nu är jag tvungen att ligga ute med än mer pengar för att få dem tillbaka (även om det inte är pengarna så mycket som principen) - vilket inte riktigt är förenligt med EU-konsumentlagar.

Hittade en mailadress till någon Fair Trade Office i Storbritannien och frågade snabbt om EU-lagar gäller även vid försäljning utom EU, men den mailadressen hade redan Brexitat och bouncade.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Föredetting
Citat:

***bort/mod*** (meningslöst inlägg)

Har nog bättre skydd av lagen om jag anställer barn som syr skor åt mig i Bangladesh än vad taiwanesisk konsumenträtt kan frambringa.

EDIT: Löste sig. Verkar som om EU-lagstiftning gäller. Fick behålla skorna efter att ha föreslagit att de antingen plockar upp skorna själva eller att jag fakturerar dem för min tid. Pengarna krediterade, har dem åter inom 10 bankdagar. Slutet gott, allting gott. Lider lite med stackarn som fick utstå mitt mail, bara. Kommer däremot inte handla från dem igen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Vill du nämna firman så andra kanske tänker en extra gång innan man eventuellt handlar därifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Föredetting
Skrivet av RVX:

Vill du nämna firman så andra kanske tänker en extra gång innan man eventuellt handlar därifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Chain Reaction Cycles. Det händer faktiskt att de sköter sig, även om det är ganska sällsynt numera.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Du ska inte behöva betala en krona, dom har gjort fel skitsamma vilket land det är.

Permalänk
Medlem

Firman erbjuder sig att betala för skorna och frakten när de väl fått tillbaka dem. Tycker det är helt ok in imo även om det innebär att man får ligga ute med pengar några veckor.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Det är du som håller i pinnen. Om du inte vill ha fel skor får du helt enkelt se till att skicka tillbaka dom, för att sedan bli ersatt för kostnaderna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Föredetting
Skrivet av stimpen:

Firman erbjuder sig att betala för skorna och frakten när de väl fått tillbaka dem. Tycker det är helt ok in imo även om det innebär att man får ligga ute med pengar några veckor.

Att du går med på att investera tid och pengar för att korrigera andras misstag för att sedan eventuellt få se pengarna igen i framtiden (om paketet kommer fram) är förstås trevligt. Hade det handlat om ett företag inom Sverige hade jag inte haft några större problem med det heller egentligen, i och med att frakten går på ett par dagar och kostar en tredjedel, max. I mitt fall hade frakten kostat $50 USD och tagit över tre veckor.

Skrivet av Ang3r:

Det är du som håller i pinnen. Om du inte vill ha fel skor får du helt enkelt se till att skicka tillbaka dom, för att sedan bli ersatt för kostnaderna.

Jo, men vad säger du nu när jag blivit ersatt för inköpspris + frakt och fått behålla skorna? Känns som att de någonstans har insett att deras förslag att jag betalar allt och får tillbaka pengarna, eventuellt, någon gång i framtiden, var en smula lagvidrigt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ang3r:

Det är du som håller i pinnen. Om du inte vill ha fel skor får du helt enkelt se till att skicka tillbaka dom, för att sedan bli ersatt för kostnaderna.

Jag hade tyckt att det var ok om man ville ångra köpet, men i detta fallet så har de ju inte levererat den vara man beställt och betalat för utan en annan. Det är helt leverantörens fel.

Bra att det löste sig för TS. Bra att säljaren rättade in sig i ledet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Företag i ett land opererar under lokala lagar och EU regler om dom befinner sig inom EU.

Företag som marknadsför sig i utlandet skall även följa det landets lagar man marknadsför sig i. Men det kan givetvis vara svårt att få sin juridiska rätt verkställd om företaget inte har någon fysiskt relation i det landet.

Permalänk
Medlem

lawline.se kanske fungerar? vet inte hur de ställer sig till ärenden utanför vårt lands gränser, men kanske går att få något vettigt svar där.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

lawline.se kanske fungerar? vet inte hur de ställer sig till ärenden utanför vårt lands gränser, men kanske går att få något vettigt svar där.

lawline.se hjälper nog inte jättemycket för affärer mellan Storbritannien och Taiwan...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)