Köpråd: Speldator för runt 8K, är HP Envy Core i5 8GB 128GB ett bra val?

Permalänk
Medlem

@albalb: beror på om du håller dig under 100 tabbar i chrome, kollar film, kör antivirus scan etc samtidgt lär du nog inte märka nån skillnad. tror du blir begränsad av ram innan du lär märka av processorn i windows med vanlig användning

Permalänk
Medlem

@agitax: Okej! Skulle detta vara en bra uppsättning, om jag går över min budget något?:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10314395/

Permalänk
Medlem

Du behöver en processorfläkt till det paketet. Då det ej medföljer fläkt i K-modellen av i5.

Permalänk
Medlem

1050 ti är ganska mycket sämre än 1060 och ditt moderkort passar inte i chassit, sen tycker jag att ssd är ett måste, skippa vanlig hdd och ta en sämre ssd istället tycker jag.

sen har du inte montering med i ditt paket heller kostar 700kr, och som nämndes innan ingen prossecor fläkt

Permalänk

Här finns en sida som visar hur processorn står sig jämfört med andra, i olika grafikkortskonfigurationer: http://www.techspot.com/review/1325-intel-pentium-g4560/page4...

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

@albalb:

moderkortet (ATX) är för stort för chassit (mini ITX).

Sen är grafikkortet inte prisvärd någonstans..
RX 470 4GB/480 4GB eller 1060 3GB är betydligt bättre och ligger bara ett par hundra över.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

hade jag varit dig hade jag sparat lite pengar till och höjt budgeten till 10,000kr! Enligt mig så får man extremt lite speldator för 8000kr!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Ja med den processorn i senaste kundvagnen vore det synd med bara ett 1050, blir nog en bättre matchning med 1060 eller bättre. Och om du vill spela Witcher (3) och dylika spel så måste du upp i 2500-kronorsklassen för grafikkort skulle jag vilja påstå, om du inte drar ner många inställningar eller nöjer dig med lite lägre fps.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

största boven i budgeten är inets priser och deras monterings kostnad. 8k är fullt tillräckligt annars

Permalänk
Medlem

Kompakt dator, om du kunde öka budgeten lite. (Låst CPU dessvärre, med tanke på budgeten blir det vissa kompromisser)
Det är mer prisvärt om du kan köpa från olika affärer, då priserna skiftar från inet..

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10314442/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Kompakt dator, om du kunde öka budgeten lite. (Låst CPU dessvärre, med tanke på budgeten blir det vissa kompromisser)
Det är mer prisvärt om du kan köpa från olika affärer, då priserna skiftar från inet..

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10314442/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10314442/

han ska ha montering också + 700

Permalänk
Medlem

Är detta en prisvärd inköpslista till ny dator?

Hej!

Ska bygga ny dator, som ska fungera som min primära dator, som kommer att användas till surf, streaming, gaming (gillar storydrivna spel, såsom the witcher, dishonored, därav också krävande spel). Är detta en prisvärd konfiguration?:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10314528/

Permalänk
Medlem

@albalb:
RX 460 är så klart inte ett så kraftfullt grafikkort men verkar ändå kunna driva Witcher 3 med en medelfps på ca 40 i 1080p high.

http://techreport.com/review/30488/amd-radeon-rx-460-graphics...

Är du nöjd med den prestandan så är nog priset helt ok, skulle eventuellt kikat på en 4 GB variant också samt jämföra mot GTX 1050/TI.
Ett RX 470 kanske skulle kunna vara värt att klämma in?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Ta bort 960 evo , köp 850 evo istället , lägg mellanskillnaden på starkare grafikkort eller spara pengarna.

Vanlig ssd räcker länge i den datorn du har plockat ihop.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Om du går upp till mATX moderkort istället för mITX får du 4 RAM platser och billigare kort även om chassin är lite större och dyrare (170kr dyrare nästan likadan chassi för 390kr billigare moderkort). Om du måste ha i5 i din budget kan du glömma överclockning och om du måste köpa allt hos inet och om du måste betala för montering och om du är förtjust i fractal design tror jag att du inte kan hitta bättre än det här för dem pengarna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10314598/

Obligatorisk disclaimer: bla bla rekomenderar begnanat, minst grafikkort bla bla...

Permalänk
Medlem

jag gillar att ingen av kundkorgarna inehåller ett OS. det är också en tusenlapp

Edit: har hört många vänner o bekanata med om en "bra" dator för ca 8K, själv håller jag med många här om att de är bättre att gå över 10K. Dels för att man kan få bättre Cpu/Gpu Combo, också för att man kan få t.Ex 2 SSD eller 1 SSD 1 HDD som kan vara väldigt trevligt genom att låta SSD'n vara en Endast Windows/samt Vanliga program SSD och ha annat på andra SSD'en eller HDD.

kom på mer att skriva
Permalänk
Medlem

brukar inte rekommendera färdigbyggda datorer men, med denna får du iaf ett 1060 och en I5:a och ett OS.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252005-...

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

@albalb

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10314761/

Permalänk
Medlem

@Misak Koim: Din korg, saknar inte den en CPU-Kylarfläkt?

Edit. My bad, den hade fläkt i sig, Nice.

Hade Fel
Permalänk
Medlem

Bygg själv för guds skull! Jag vet att du inte vill och att jag går lite OT, men jag måste verkligen slå ett slag för att bygga själv. Jag sitter just nu på en burk med en i7:a som snurrar stadigt på 2.6ghz (nån riktigt gammal historia, men ändå en i7a), 12 gig ram, SSD-disk samt ett 970. Allt sitter i ett Coolermasterchassi och drivs att ett semimodulärt nätagg ifrån Corsair på 650w, vilket för övrigt är den ända delen jag köpt ny, mellandagsrean vettu...

Totalt, inklusive en 24" 60hz gamingskärm med 1ms svarstid har det här paketet kostat mig 3700kr. Det är den första datorn jag byggde och det var inte så svårt med lite hjälp ifrån vänner. Du har massa smarta personer här på Sweclockers att ta hjälp av samt massa bra youtube-videos. Bygg själv och köp begagnat för bövelen!

Permalänk
Skrivet av albalb:

@HolyFather: Jag börjar från grunden, har innan haft laptop så har inga komponenter alls. Menar du att någon färdigbyggd dator är bättre valuta än att låta Inet bygga en skräddarsydd? I sådana fall, har du något tips?

Nej, jag menade att Inets paket konkurrerar bra med hopplock och bygga själv. Man tjänar inte så många hundralappar. Däremot kan det ju finnas en gamingdator med garanti kvar här på Marknaden eller på Blocket eller så som är mer valuta för pengarna. Se till att välja Blocketpaketet så du inte blir lurad bara.

Skrivet av albalb:

Är chassit jag länkat till för litet för att få plats med eventuella uppgraderingar i framtiden?

Det vet jag inte. Och ibland vet man inte själv vad man vill köpa om 2-3 år De flesta (alla?) ATX-chassin är problemfria, jag köper alltid dem. Det enda platsproblemet jag haft över åren var ett 0.5 cm för långt (väldigt biffigt) grafikkort så att jag fick plocka bort en hårddiskram.

Men om du inte är så kunnig inuti chassit så kör på färdigmonterat, uppgraderingar kan vänta.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Ta inte gtx 1050 ti ta istället RX 480 4gb.

Permalänk
Medlem

För 8000kr är det för dyrt att låta tex. Inet eller Webhallen bygga åt dig. Dom säljer färdiga custom datorer för ungefär samma priser som är betydligt mer prisvärda och ibland bättre. Inkl Windows 10.
Om du däremot bygger själv och får tag i Windows på annat håll.. så får du bäst dator.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem

@albalb *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorköp). Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av albalb:

@agitax: Vad är det för processor du lagt till? Trodde att man behövde en i5 om man ville spela mer krävande spel. Eller kompenserar ssd och grafikkort för det? Kommer datorn upplevas som snabb trots den billiga processorn?

Har redan svarat tidigare på skillnaden mellan G4560 och i5... -_-

I5 har fyra kärnor och fyra trådar medan G4560 har två kärnor men fyra trådar och lite lägre klockfrekvens.

Det jag skrev tidigare om att det är mer prisvärt att bygga själv var om du faktiskt skulle bygga helt själv.
Färdigbyggen från HP m.m är ofta mer prisvärda än att låta Inet bygga i denna ​prisklassen. Men bygg själv, det är super enkelt! Köp från flera butiker också, Inet har inte alltid bästa priserna.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|