Avgasvärden på bil bra förutom CO 2500? Vad kan felet vara?

Permalänk

Avgasvärden på bil bra förutom CO 2500? Vad kan felet vara?

OBS
Jag vet att detta är ett teknik forum men tänkte att någon borde vara smartare än mig när det gäller bilar.
OBS

Vill inte skapa en massa konton på bilforum för att fråga denna fråga då jag har detta underbara forum.

Är det någon i detta forum som kan hjälpa mig lite att förstå vad felet kan vara?
Besiktade bilen i slutet på februari och fick underkänt på höger spindelled, signalvisare (glapp kontakt) och för hög CO halt 2500rpm 0.8 (0.3 är max) av olika skäl (vänster fjäderbenstallrik kollapsade) så besiktade jag inte bilen igen innan fjärde april.

Fixade spindelleden, bytte olja, oljefilter och tankade i ca 30-40% etanol och for in igen.
Bilen gick då fortfarande inte igenom besiktningen och fick avslag på samma som innan.
För hög CO halt vid 2500rpm 0.5 (0.3 är max)

Bilen i fråga är en Audi 100 C4 2.0E 1994 som har gått 32000mil

Så den gick ner men inte tillräckligt, så vad kan det vara? känns som att det inte borde vara katalysatorn då jag har bra värden annars.

Värden med etanol:
CO: 0.1 (0.5) Godkänd innan etanol också med 0.4
HC: 43 (100) Godkänd innan etanol också med 93
CO2500: 0.5 (0.3)

Kan det vara lambdasonden som spökar? eller är det katalysatorn som håller på att ge upp?

Uppskattar om jag kan få hjälp med detta då jag gärna vill få bilen besiktad och att googla säger bara att det är katalysatorn men då är alla andra värden dåliga med.

/Daniel

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd

@DreinLifeOfYou:

Var motor varm när du besikta bilen?

Jag har för mig att den värden ökar när motor är kall men kan ha fel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

@DreinLifeOfYou:

Var motor varm när du besikta bilen?

Jag har för mig att den värden ökar när motor är kall men kan ha fel.

joda varm var den, hade kört minst 15 varv fram och tillbaks på e4an (5km sträcka) vid minst 4000rpm. var runt 90-95 grader varm vid besiktning

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Är bilen servad som den ska gällande tändstift och luftfilter? Det påverkar. Beroende på motor så kan äldre bilar ha fördelarlock och rotor trots elektronisk insprutning. Min 1991 BMW 535 har det och där sjönk CO2500 avsevärt efter byte av de delarna (men låg under gränsen redan innan). Kolla om din bil har det och kolla isf skicket/byt vid behov.

Edit: HC på 93 tycker jag är för mycket med bensin i vilket fall. Det tyder på dåligt servad eller sliten motor. BMWn ovan med rak 6a ligger på 10-15 med 33000 mil på mätaren, men givetvis då fullservad och välskött.

Egentligen ligger du ju nära gränserna över hela linjen, så jag hade inte uteslutit dålig kat heller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Är bilen servad som den ska gällande tändstift och luftfilter? Det påverkar. Beroende på motor så kan äldre bilar ha fördelarlock och rotor trots elektronisk insprutning. Min 1991 BMW 535 har det och där sjönk CO2500 avsevärt efter byte av de delarna (men låg under gränsen redan innan). Kolla om din bil har det och kolla isf skicket/byt vid behov.

Edit: HC på 93 tycker jag är för mycket med bensin i vilket fall. Det tyder på dåligt servad eller sliten motor. BMWn ovan med rak 6a ligger på 10-15 med 33000 mil på mätaren, men givetvis då fullservad och välskött.

Egentligen ligger du ju nära gränserna över hela linjen, så jag hade inte uteslutit dålig kat heller.

Ne bilen är inte skött då den drar olja någonstans (förbränns/läcker?) och är grymt rostig. När jag köpte den så var den inte så skött heller men jag har gjort allt jag kan för att få bilen fräschare.
glömde skriva att tändkablarna är bara 1 månad gammla. rotor, fördelarlock, tändstift och luftfilter är ca 11 månader gammal (motorn går fint på tomgång, gick hackigt innan jag bytte tändkablarna.

Lambda värdet var på 1.03 innan etanol (gräns 0.97-1.03)
Dock fick jag inte ett nytt värde denna gången.

Jag har en kat liggandes från en saab 9-5 2.0T från 2001 som jag tänkte kanske använda (vill inte köpa en ny då den kostar typ en fjärdedel av bilens värde.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Ne bilen är inte skött då den drar olja någonstans (förbränns/läcker?) och är grymt rostig. När jag köpte den så var den inte så skött heller men jag har gjort allt jag kan för att få bilen fräschare.
glömde skriva att tändkablarna är bara 1 månad gammla. rotor, fördelarlock, tändstift och luftfilter är ca 11 månader gammal (motorn går fint på tomgång, gick hackigt innan jag bytte tändkablarna.

Lambda värdet var på 1.03 innan etanol (gräns 0.97-1.03)
Dock fick jag inte ett nytt värde denna gången.

Jag har en kat liggandes från en saab 9-5 2.0T från 2001 som jag tänkte kanske använda (vill inte köpa en ny då den kostar typ en fjärdedel av bilens värde.

Om den drar olja och CO 2500 är högt så är chansen stor att det är högt spel mellan ventilskaft och ventilstyrningar. Man kan alltid byta ventiltätningarna, men det hjälper bara tillfälligt (till besiktningen) om ventilstyrningarna är slitna.
Den rätta men även dyrare ätgärden är att renovera toppen, den billigare är "STP" som sägs hjälpa vid stora lagerspel men har aldrig själv testat med "STP".

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Om den drar olja och CO 2500 är högt så är chansen stor att det är högt spel mellan ventilskaft och ventilstyrningar. Man kan alltid byta ventiltätningarna, men det hjälper bara tillfälligt (till besiktningen) om ventilstyrningarna är slitna.
Den rätta men även dyrare ätgärden är att renovera toppen, den billigare är "STP" som sägs hjälpa vid stora lagerspel men har aldrig själv testat med "STP".

Nja det lät ju inte så kul :/ vill ju helst inte riva toppen alls då jag är arbetslös och har inte råd med det och bilen är inte värd så mycket.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@DreinLifeOfYou:

Var motor varm när du besikta bilen?

Jag har för mig att den värden ökar när motor är kall men kan ha fel.

Stämmer väl, alla lagerspel och även spel mellan cylindrar och kolvar är större = där är aningen större läckage av olja till förbränningsrummet vilket höjer värdena.
En kall motor ger även något lägre förbränningstemperatur, som även det ger sämre (högre) värden, förutom då NOx.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

En flaska k sprit så sjunker värdet rejält men har du för lågt så kommer de förstå varför

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

En flaska k sprit så sjunker värdet rejält men har du för lågt så kommer de förstå varför

Du hann före

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

En flaska k sprit så sjunker värdet rejält men har du för lågt så kommer de förstå varför

Skrivet av Pimmp:

Du hann före

varför ta K sprit när etanol är nästan samma?`

Värderna har redan gått ner mycket men CO2500 var inte tillräckligt

Ska testa byta kat och tanka mer etanol nästa gång, om det inte funkar då så vette tusan

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Är oljan i motorn ny och fräsch - gammal olja brukar ge högre värden än dito ny då det gasar upp en massa förbränningsgaser och nedlöst bensin från många kallstarter och korta körningar via vevhusventilationen och det inte förbränns ordentligt.

Förutom att motorn kanske är allmänt sliten, är det sådana saker som dåligt fungerande lamdasensorer mm. som gör att motorn inte går idealt utan lite för fett, om det dra tjuvluft på insugsidan eller läcker i avgassystemet före lamda-sensorn så kan det peka snett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

En flaska k sprit så sjunker värdet rejält men har du för lågt så kommer de förstå varför

Samma sak som att tanka några dl etanol på macken.
Och nuförtiden är det ju redan runt 10% etanol inblandat i bf95 så man blir bara lurad på att köpa k-sprit.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karburatorsprit

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Är oljan i motorn ny och fräsch - gammal olja brukar ge högre värden än dito ny då det gasar upp en massa förbränningsgaser och nedlöst bensin från många kallstarter och korta körningar via vevhusventilationen och det inte förbränns ordentligt.

Förutom att motorn kanske är allmänt sliten, är det sådana saker som dåligt fungerande lamdasensorer mm. som gör att motorn inte går idealt utan lite för fett, om det dra tjuvluft på insugsidan eller läcker i avgassystemet före lamda-sensorn så kan det peka snett.

skrev i första inlägget att jag har bytt olja + filter innan besiktning och bilen har inte gått några kortkörningar innan besiktning

tjuvluft drar den inte, läcker inte i avgassystemet före lambda.

kan vevhusventilationen göra så det blir dåligt? när jag köpte bilen så var det typ nån tät slang mellan vevhus ventilationen på topplocket till insuget. om man öppnade oljelocket under motorns gång så stängdes den inte medans nu när jag bytte till en ny slang så stängs den om man öppnar oljelocket.

EDIT* det där lät extremt dumt vevhusventilation är inte på toppen

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

kan vara att den suger in extra luft tex vid insug mot topplocket, testa att spruta start gas vid insuget mot toppen , ökar varvet på motorn så är packningen otät

Permalänk
Skrivet av j.funny:

kan vara att den suger in extra luft tex vid insug mot topplocket, testa att spruta start gas vid insuget mot toppen , ökar varvet på motorn så är packningen otät

fast då borde väl bilen vara svårstartad i kallt väder om han tjuvdrar lite?

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

nä, hade en kompis som hade en golf med liknade fel, kosta på 15 000 verkstaden , ny kat, ny lamda, mm men sen visa det säg att det var insugs packningen för 35 kr som var boven

Permalänk

Kanske har läst för snabbt, men vad låg ditt lambdavärde på? är du 100% säker på att du inte har ngn läcka på avgasröret Efter katten? ditt HC värde innan du tankade i mer etanol ger en tankar om att katten inte vill vara med och leka längre, gick ditt lambda värde upp när du tankade i mer etanol(fetare blandning)?

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Skrivet av V8Dragster:

Kanske har läst för snabbt, men vad låg ditt lambdavärde på? är du 100% säker på att du inte har ngn läcka på avgasröret Efter katten? ditt HC värde innan du tankade i mer etanol ger en tankar om att katten inte vill vara med och leka längre, gick ditt lambda värde upp när du tankade i mer etanol(fetare blandning)?

lambda låg på 1.03 med 95. det står inget på nya pappret om lambda värde med 95+ mer etanol och jag tittade inte efter lambda då co2500 var mer intressant vid tillfället.
Efter katten har jag en läcka som jag vet om, HC var högt redan när jag köpte bilen men har gått ner nu efter ett års användande. (var på gränsen när jag besiktade efter inköp)

Tänkte ta och byta kat när jag har tillgång till en billyft eller brygga och fixa läckaget samtidigt

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd

Svårt att säga exakt men hade gissat på lambda eller katten börjar bli kass eller inte är varm nog vilket kan vara problem på en del bmw så gasar man ur den rejält innan bes så den är varm så har man bättre värden men med tanke på det är en gammal skorv så kan det ju vara ventilerna som inte är riktigt täta till LMM men man brukar märka om det är luftmasse relaterat

jag skulle med gissa på lamda eller katt i.a.f och går ju att lösa genom tipsen ovan om man inte känner för att ta tag i det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Svårt att säga exakt men hade gissat på lambda eller katten börjar bli kass eller inte är varm nog vilket kan vara problem på en del bmw så gasar man ur den rejält innan bes så den är varm så har man bättre värden men med tanke på det är en gammal skorv så kan det ju vara ventilerna som inte är riktigt täta till LMM men man brukar märka om det är luftmasse relaterat

jag skulle med gissa på lamda eller katt i.a.f och går ju att lösa genom tipsen ovan om man inte känner för att ta tag i det

Varm nog borde den ha varit. 4000+rpm i minst en kvart

om LMM är dålig så brukar motorn gå som skit men min motor purrar som en kisse som man säger

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk

då går bilen väldigt magert isåfall om lambdavärdet är på 1.03 och det är aldrig bra, visserligen inom gränserna men inte särskilt bra ändå, är det större el mindre hål efter katten? om det är "mindre" så pröva täta med lagningspasta och ljuddämparbandage(finns på mackar och biltema osv) använde själv det ett år då jag inte orkade byta avgasröret pga ett hål före sista dämparen och det löste problemet, har inte papperna framför mig men vill minnas att HC var åt skogen och likaså co värdena och lambdavärdet, så bytte även lambdan, men det första jag hade prövat är täta läckan på röret sedan åkt till besiktningen och frågat om det hade gått bra att bara kolla avgasvärdet, säg att du har åtgärdat det du tror varit fel men är inte helt 100 och undrar därför om det går bra testa utan att få det gå som en ombesiktning

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Skrivet av V8Dragster:

då går bilen väldigt magert isåfall om lambdavärdet är på 1.03 och det är aldrig bra, visserligen inom gränserna men inte särskilt bra ändå, är det större el mindre hål efter katten? om det är "mindre" så pröva täta med lagningspasta och ljuddämparbandage(finns på mackar och biltema osv) använde själv det ett år då jag inte orkade byta avgasröret pga ett hål före sista dämparen och det löste problemet, har inte papperna framför mig men vill minnas att HC var åt skogen och likaså co värdena och lambdavärdet, så bytte även lambdan, men det första jag hade prövat är täta läckan på röret sedan åkt till besiktningen och frågat om det hade gått bra att bara kolla avgasvärdet, säg att du har åtgärdat det du tror varit fel men är inte helt 100 och undrar därför om det går bra testa utan att få det gå som en ombesiktning

vet inte exakt hur hålet är men det är 2st halvrör över vanliga avgasröret med klammer över dem, tror det är delningen från kat till främre ljuddämparen.

Som sagt så ska jag åtgärda det när jag byter kat. lambdasond vet jag inte när den är bytt senast men kostar ju bara 230kr från tyskland. eller så kan jag kanske ta den från min saab 9-5 motor jag har om det är lika många kablar?

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk

det med lambdasond beror på om det är samma kontakt/kontakter likaså antalet kablar, men har för mig 9-5 har 4 sladdar och audin har 3st och att kontakterna är helt olika varandra men om jag har fel får jag skylla på klockan

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

Du har ingen felsökningsport? Inte ODB2 iom 1994, men möjligtvis något äldre?

Läcker olja, dåliga kolvringar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Varm nog borde den ha varit. 4000+rpm i minst en kvart

om LMM är dålig så brukar motorn gå som skit men min motor purrar som en kisse som man säger

Ja dom brukar ju det eller rusa alternativt gå som en påse skit och samma med ventilerna som släpper igenom olja så känner man oftast att bilen luktar olje raket så oddset för katt eller lamda är problemet är god

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det kan vara en spridare som läcker, högt Lambda tyder på mager blandning, vilket backas upp av det förhöjda HC-värdet. Med lambda 1.00 och frisk katt ligger HC oftast på 0 även på en såpass gammal bil. Förhöjt CO kan även det komma från syrebrist i förbränningen, vilket hänger samman med bränsleöverskott.

Spridarna ser förövrigt ut att vara av samma typ som på Volvos rödblockare och borde därmed vara nästan gratis att byta mot andra från skroten.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Har haft liknande problem med min SAAB 900, till en början tätade jag alla läckor jag hade i avgassystemet (ja det pös här och var).
Gick igenom några år, sen spökade värdena igen, slutade med att jag bytte katten och sen dess har det gått några år.
En katalysator behöver varken vara svår eller dyr att byta. Köpte den billigaste i rätt storlek, blev en sportkat för ~900:- på AD bildelar och bytte själv.
Lämna in den gamla katalysatorn på återvinningsskrot, sist jag var där betalade de 500kr per kat för innehållet.

Inga spår av olja i kylarvattnet? Börjar liknan chokladdryck då, eller samma sak på oljestickan?
Är den svart eller bara oljig utan bruna/vita inslag kan man utesluta toppackningen i alla fall, om eventuellt läckage skulle kunna orsaka dessa avgasvärden kan jag inte svara på dock.
Men då kan man utesluta det i alla fall.

Hur ser tändstiften ut? Ska vara åt det gyllenbruna hållet.

Permalänk
Skrivet av V8Dragster:

det med lambdasond beror på om det är samma kontakt/kontakter likaså antalet kablar, men har för mig 9-5 har 4 sladdar och audin har 3st och att kontakterna är helt olika varandra men om jag har fel får jag skylla på klockan

ah, om det är så så måste jag köpa en ny, tur dem inte är så dyr från tyskland kan kolla när jag är i garaget iaf.

Skrivet av muppens:

Du har ingen felsökningsport? Inte ODB2 iom 1994, men möjligtvis något äldre?

Läcker olja, dåliga kolvringar?

finns ingen obd i audi 100 vad jag vet. om den hade haft dåliga kolvringar så hade väll kompen varit dålig?

Skrivet av lord_vasagos:

Ja dom brukar ju det eller rusa alternativt gå som en påse skit och samma med ventilerna som släpper igenom olja så känner man oftast att bilen luktar olje raket så oddset för katt eller lamda är problemet är god

Tänkte väll

Skrivet av JamesBanana:

Det kan vara en spridare som läcker, högt Lambda tyder på mager blandning, vilket backas upp av det förhöjda HC-värdet. Med lambda 1.00 och frisk katt ligger HC oftast på 0 även på en såpass gammal bil. Förhöjt CO kan även det komma från syrebrist i förbränningen, vilket hänger samman med bränsleöverskott.

Spridarna ser förövrigt ut att vara av samma typ som på Volvos rödblockare och borde därmed vara nästan gratis att byta mot andra från skroten.

Vill inte kosta på bilen i onödan då den ska säljas efteråt och den är inte värd många kronor. kan man kolla om dem läcker då? typ spruta startgas runt dem?

Skrivet av 900-Mange:

Har haft liknande problem med min SAAB 900, till en början tätade jag alla läckor jag hade i avgassystemet (ja det pös här och var).
Gick igenom några år, sen spökade värdena igen, slutade med att jag bytte katten och sen dess har det gått några år.
En katalysator behöver varken vara svår eller dyr att byta. Köpte den billigaste i rätt storlek, blev en sportkat för ~900:- på AD bildelar och bytte själv.
Lämna in den gamla katalysatorn på återvinningsskrot, sist jag var där betalade de 500kr per kat för innehållet.

Inga spår av olja i kylarvattnet? Börjar liknan chokladdryck då, eller samma sak på oljestickan?
Är den svart eller bara oljig utan bruna/vita inslag kan man utesluta toppackningen i alla fall, om eventuellt läckage skulle kunna orsaka dessa avgasvärden kan jag inte svara på dock.
Men då kan man utesluta det i alla fall.

Hur ser tändstiften ut? Ska vara åt det gyllenbruna hållet.

har en kat liggandes så kommer byta till den.
Kylarvattnet är samma färg som det ska vara, oljan ser fin ut.
Tändstift har jag inte varit upp med på ett tag.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av j.funny:
Skrivet av V8Dragster:
Skrivet av lord_vasagos:
Skrivet av V8Dragster:
Skrivet av muppens:

har försökt felsöka audin idag.

Sprejade startgas runt insug och spridare, bilen varvade inte upp då jag gjorde det.

Skruvade upp alla tändstift på motorn, så här såg det ut.

Cyl 1
Cyl 2
Cyl 3
Och dum som man är så tog jag ingen bild på Cyl 4.......
Men kan säga att tändstiftet på Cyl 4 var inte samma som 1-3. utan det var svart och det hade typ blivit något svart kristall liknande. den var inte blöt utan det var hårt och torrt. dålig förbränning eller förbränning av olja kanske?

Har två videor också en innan tändstiften var rengjorda och en efter.

innan

efter

Innan ni säger att bilen tickar fint så tänk att det är hydraul lyftare på bilen.

Men det vart inte mycket bättre av att rengöra tändstiften. Motoroljan ser fortfarande fin ut om man kollar stickan.
Man hör ju i videon när jag gör ett kraftigt gaspådrag så vill han inte varva upp på en gång.

Är tacksam för eran hjälp och hoppas ni har en grym helg!

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro