Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Om någon mot förmodan är ovetande är DX9 att föredra. Tempen på cpu och gpu sjunker med 15-20 grader direkt. Mindre belastning möjligen? Inställningen görs via steam. Kanske finns andra vägar att gå, vad vet jag.
Skillnaden mellan DX9 framför DX11 är för mig oklart idag. Förutom den uppenbara temperaturskillnaden på komponenterna. Ha det i åtanke under årets varmaste månader.

Om någon mer kunnig vet fördelar resp. nackdelar mellan DX9 kontra DX11 i Skylines får dom gärna delge det här i tråden.

Tack

Skrivet av Ink7:

Höger klicka på spelet i ditt bibliotek i steam> properties>set launch options. Där skriver man in -force-d3d9

Testat det innan utan att märka någon skillnad. men måste fan se om temp och om nåt mer ändras:))

Skickades från m.sweclockers.com

Så, 6 månader senare, har ni några nya lärdomar att dela med er av? Ska krutet ligga på CPU eller GPU eller är det bara att tömma spargrisen och maxa allt?

Permalänk
Medlem

@Båtelsson: @Ink7:

Kul att någon väcker liv i tråden igen. Är lika förvirrad som tidigare. Därför har jag inte gått för någon ny GPU (sitter kvar med GTX 770 2GB)
Övervakar mina komponenter med afterburner under speltiden och GPU´n når 100% alltför ofta. Speciellt under nattetid. Kan mer VRAM göra susen nu när 4K-themes och fläskigare texturer intar workshopen? Kanske lika bra och invänta VEGA. Som sagt, förvirrande.

Spelet är i störst behov av en fet CPU är majoriteten överens om. Ju fler kärnor desto bättre tydligen. Spelet slukar väldigt mycket RAM om man älskar moddar och assets, vilket jag gör.
City Skylines har blivit mycket mer en fröjd att spela senaste tiden pga alla superba moddar som kommit. Tidsparande och möjligheter i massor att forma staden efter egen vision.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från 4690k till 4790k och kör med ett 1070 på det och 16gb ram. Jag bygger i stort sätt upp hela infrastrukturen på 81 rutor innan jag sätter igång allt så lagg pga befolkning vet jag inte än. Är dock väldigtvackert att skala upp i 150-200% med resolution modden.

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

@Båtelsson: @Ink7:

Kul att någon väcker liv i tråden igen. Är lika förvirrad som tidigare. Därför har jag inte gått för någon ny GPU (sitter kvar med GTX 770 2GB)
Övervakar mina komponenter med afterburner under speltiden och GPU´n når 100% alltför ofta. Speciellt under nattetid. Kan mer VRAM göra susen nu när 4K-themes och fläskigare texturer intar workshopen? Kanske lika bra och invänta VEGA. Som sagt, förvirrande.

Spelet är i störst behov av en fet CPU är majoriteten överens om. Ju fler kärnor desto bättre tydligen. Spelet slukar väldigt mycket RAM om man älskar moddar och assets, vilket jag gör.
City Skylines har blivit mycket mer en fröjd att spela senaste tiden pga alla superba moddar som kommit. Tidsparande och möjligheter i massor att forma staden efter egen vision.

Jag kan räkna och återkomma hur många assets samt mods jag kör med! Tycker iaf det blev bättre flyt efter uppgraderingen till i7!

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Jag kan räkna och återkomma hur många assets samt mods jag kör med! Tycker iaf det blev bättre flyt efter uppgraderingen till i7!

Ligger själv på 1166 assets och 57 aktiverade moddar idag. Byn innehar 74k innevånare och CPU´n (klockad 4770k @ 4,3GHz ) går strax över 50% load vid dom extremaste vägkorsningarna, annars ligger hon mellan 30-45 % load. Hoppas det är begripligt då jag inte är någon datasnubbe. Spelet sväljer över 10 GB RAM i dagsläget kan tilläggas.

Vore kul om fler byggherrar kunde delge lite data att jämföra med.

Permalänk
Medlem

@REWplayFF:

Ok! Man trevar runt rätt bra i jungeln vad som är.mest optimalt för cities Skylines.. Jag kör ju på 4790k med 16gb ram och ett 1070 gaming x. Klart det funkar bra. Jag kan inte uttala mig om prestanda vid hög population då jag bygger Mest infrastruktur extremt detaljerat på 81tiles innan jag sätter fart på bygget. Den mapen jag kör på nu har jag nått 90k invånare. Jag är inte hemma nu men får posta bilderna sen från afterburner vad datorn slukar mest kraft av. Det jag märker av mest är pagefile usage och ram. Cpun håller sig rätt lugn likaså gpun som är lugn på 50grader vid 200% uppskalning.
Men hur som helst, om man använder sig av looking screen modden så innan jag kommer in.i spelet så blir ram siffran orange vid 7gb använt och sen när den når 8 så blir den röd. 8.36gb säger den precis innan jag kommer in

Får återkomma som sagt med printscreens över detta men nu måste det uppgraderas lite hårdvara. Då inte mini itx brädor med ddr3 stödjer mer än 16gb ram så blir det nu att gå över till 1151. Har redan köpt på mig 2x16 gb ddr4 så snart ska vi se om det blir någon skillnad. Av vad jag har läst mig till så är det till stor hjälp med.mer ram om man nu använder sig av många assets och moddar och jag hatar att va begränsad där. Speciellt network extension project äter rejält med minne. Likaså rush hour om jag inte har fel för mig. 4k themesen bör gå på gpuns vram, men förvånar mig inte om det äter ram också.

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem

https://www.dropbox.com/s/peobjecgwmbtjcx/2017-04-07.png?dl=0

132k STAD med lite olika diagram att följa om man av någon anledning tycker det ger något
Ser att Vram verkar ligga nära 4gig men frågan om det inte bara är att spelet tankar upp så mycket det kan utan att det nödvändigsvis blir någon fördel.

Hårdvara
4790k@4,8
970 GPU
16gig ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

https://www.dropbox.com/s/peobjecgwmbtjcx/2017-04-07.png?dl=0

132k STAD med lite olika diagram att följa om man av någon anledning tycker det ger något
Ser att Vram verkar ligga nära 4gig men frågan om det inte bara är att spelet tankar upp så mycket det kan utan att det nödvändigsvis blir någon fördel.

Hårdvara
4790k@4,8
970 GPU
16gig ram

Antal mods/assets? Då toppar ju vramet då 970 bara har 3.5 (4)gb? Ser lite dåligt i mobilen, vad ligger du på ram?

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Antal mods/assets? Då toppar ju vramet då 970 bara har 3.5 (4)gb? Ser lite dåligt i mobilen, vad ligger du på ram?

O vet inte hur många.. kanske bara 20 asets mest korsningar och ja ett gäng mods mest trafik och bygg orienterade.
Som sagt vram fyller den nog bara upp så mycket den kan utan att faktiskt använda allt.
Så det är nog inte något större problem.
Kanförstå att just en mobil inte är så optimal.
skärmbild över 2 skärmar

Permalänk
Medlem

Har byggt relativt lite och har inte tänkt så mycket på att det finns moddar. Vilka är intressantast?

Kör med 4670K 4,2GHz och GTX 970 och det går som en dröm, men min stad är ju mycket blygsam.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Har byggt relativt lite och har inte tänkt så mycket på att det finns moddar. Vilka är intressantast?

Kör med 4670K 4,2GHz och GTX 970 och det går som en dröm, men min stad är ju mycket blygsam.

I den här tråden kan du få lite tips om vilka moddar som är värda att ladda ner:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1316193-cities-skylines...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Kan säga att trots att jag ligger på för det mesta runt 50fps (utan g-sync som inte fungerar för mig med detta spelet) så allt eftersom staden växer och man framförallt kommer in på områden med mycket folk som tex mina buss,tåg,tunnelbanne knutkors går fpsen ner ganska REJÄLT!

Permalänk
Medlem

Tydligen ska Unity få stöd för Vulkan. Betyder det en boost för AMD-gpu:er framöver i Cities Skylines? Inte så haj på det här med komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

16GB borde räcka enligt vad jag vet.
edit Såg föresten att det är rea på Steam av CS.

Beror på hur många assets du har. Uppgraderade precis till 32gb ram och 7700k. Ligger 13gb ram och 22k pagefile use. Flyter på mycket bättre nu och det finns utrymme att plocka mer från workshopen. Ska kika på hur fps etc har ändrats.
1080till känns ganska overkill för cities. Jag använder 4k map themes och kör med 175% upplösning med resolution modden. Mitt 1070 ligger på 54c och använder ca 5gb vram. Men det är klart att det ärkul med det bästa, även om det inte ger någon större boost i detta spelet.

Dessa fps som i videon med ett 1080ti kommer man upp i med ett 1070 också. Zoomar man in i staden så går det ner runt 20-30fps..
https://youtu.be/SwKlfpDv7MQ

Visa signatur

Keep on creating