Fri roaming inom EU införs 15 juni i år

Permalänk

De skriver Europa som om det vore samma sak som EU.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
Jag hoppas snarare att den vedervärdiga unionen brakar samman som det korthus det i verkligheten är.

NED med globalismen och det misslyckade försöket att bygga "festung Europa".

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

När kommer lägre priser på samtal och sms till andra EU-länder från Sverige då?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

De skriver Europa som om det vore samma sak som EU.

Det är för att detta gäller även för länder som Norge och Schweiz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av danedi:

@Ozzed:
Jag hoppas snarare att den vedervärdiga unionen brakar samman som det korthus det i verkligheten är.

NED med globalismen och det misslyckade försöket att bygga "festung Europa".

Varför?
Föredrar du protektionism, handelskrig och lokala krig på grund av geopolitiska skäl?
Njae, jag föredrar en globalistisk värld där vi till slut enas som en planet.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

7,7€ per GB? Bara jag som inte får ihop ekvationen?
Ett svenskt abonnemang med 2-3GB och fria samtal/SMS/MMS går ju att lösa för 150kr, vilket skulle innebära att operatören gick back om man utnyttjade det i EU.

Permalänk
Medlem

Grymt! Det kan inte komma snabbt nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är för att detta gäller även för länder som Norge och Schweiz.

Skickades från m.sweclockers.com

Källa på detta? Hur är ret då med Storbritannien?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av Casper:

Källa på detta? Hur är ret då med Storbritannien?

De är med i EU´s inre marknad, alltså gäller det även dem. Detta kommer med största sannolikhet även gälla Storbritannien, för de har inte råd att inte tillhöra den inre marknaden. (efter Brexit får de nu betala för att tillhöra den, men kommer vara med helt utan inflytande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Källa på detta? Hur är ret då med Storbritannien?

Källan är att Norge och Island tillhör EEA och berörs därmed av roaming avgifter.
Samma sak med Storbritannien fram till att de går ur EU, dvs under 2019, efter det, beror det helt på vad för avtal som verkställs

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Undrar vad som kommer hända med mitt obegränsade abbonnemang nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Brexit-arna lär knappast sörja. Detta känns mer som att EU lockar in småfolket i skåpbilen med lite godis.

Permalänk
Medlem

För oss som reser mycket, är det i alla fall trevligt. Precis som det hade varit om vi hade euro och man slapp växelkurser. Kan verka petigt, men man måste faktiskt ha lite euro på fickan om man tex vill äta ute i Tyskland. Försök att betala med kort och de tittar på dej som om du vore dum! (OT jag vet, fast inte så mycket)
Eftersom vi ändå är på väg mot ett mer och mer gemensamt EU, är det trevligt att det närmar sig en nivå, där en resa till Tyskland, eller Italien, inte är så mycket annorlunda mot att resa till norrland.
Att man inte behöver tänka på okontrollerade extra kostnader på telefonin är en bra början.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Det finns väll länder i EU som inte har GB tak i sina abonnemang samtidigt som hastigheten inte är begränsad heller. Har för mig att jag läst här att det är så i Finland.

Kommer man då kunna ta ett abonnemang i Finland och sen bara använda det i Sverige utan extra kostnad eller tak?

Bra för dom som inte har möjlighet att ha nått annat internet hemma och slippa bry sig om att inte slösa bort all surf i så fall.

Undrar samma sak.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

För oss som reser mycket, är det i alla fall trevligt. Precis som det hade varit om vi hade euro och man slapp växelkurser. Kan verka petigt, men man måste faktiskt ha lite euro på fickan om man tex vill äta ute i Tyskland. Försök att betala med kort och de tittar på dej som om du vore dum! (OT jag vet, fast inte så mycket)
Eftersom vi ändå är på väg mot ett mer och mer gemensamt EU, är det trevligt att det närmar sig en nivå, där en resa till Tyskland, eller Italien, inte är så mycket annorlunda mot att resa till norrland.
Att man inte behöver tänka på okontrollerade extra kostnader på telefonin är en bra början.

Skrivet av serverfel:

Undrar samma sak.

Nej, det finns lite reglering om var du använder datan.
Du kan komma undan om du jobbar i Finland och bor i Sverige kanske, men annars ska abonnemanget användas mest där du bor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Varför?
Föredrar du protektionism, handelskrig och lokala krig på grund av geopolitiska skäl?
Njae, jag föredrar en globalistisk värld där vi till slut enas som en planet.

Att enas som en värld betyder att samma elit kommer styra överallt och du kan inte fly nånstans vilket i sin tur leder till långt värre konflikter och förtryck. Nä demokrati och folkstyre på så nåra nivå till individen som möjligt och ned med förtryckarideologier så som kommunism, fascism, islamism, teokrati och oligarkier.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Att enas som en värld betyder att samma elit kommer styra överallt och du kan inte fly nånstans vilket i sin tur leder till långt värre konflikter och förtryck. Nä demokrati och folkstyre på så nåra nivå till individen som möjligt och ned med förtryckarideologier så som kommunism, fascism, islamism, teokrati och oligarkier.

Hellre en utbildad elit än en folkpöbel som bara följer "starka ledare".

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Min bror försöker få mig till att ta över hans gamla Pott med Surf 4G (299kr).
Om jag skulle ta över det, kommer jag kunna nyttja den surfen utomlands obegränsat samt få gratis sms då? Eller kommer det troligtvis finnas restriktioner?

Just nu har jag Hallon Stor (22gb) för 299kr där jag kan nyttja samtal, sms och surf som i Sverige i Danmark vilket behövs då jag jobbar på båt.

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewmify:

Min bror försöker få mig till att ta över hans gamla Pott med Surf 4G (299kr).
Om jag skulle ta över det, kommer jag kunna nyttja den surfen utomlands obegränsat samt få gratis sms då? Eller kommer det troligtvis finnas restriktioner?

Just nu har jag Hallon Stor (22gb) för 299kr där jag kan nyttja samtal, sms och surf som i Sverige i Danmark vilket behövs då jag jobbar på båt.

Jag har också det abonnemanget men inte hört något från Telenor än.
Det diskuteras på swedroid med, men sist jag kollade hade ingen fått svar där heller.

Sannolikt blir det inte obegränsad surf utomlands.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Jag ringde kundtjänsten idag med och fick inget direkt svar.

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |