Permalänk

Ny stationär dator runt 25 000

Hej Sweclockers,
Nytt datorinköp på G och skulle behöva lite hjälp av er här!

Jag har kollat på Inets Taurus med 1080TI grafikkort (https://www.inet.se/produkt/1512000/taurus-overkill-gtx-1080-...).
Dock så vill jag ha 500GB SSD istället för 250GB som känns lite snålt.
Har även läst att eftermarknadskorten är mycket bättre än Founders Edition, så om någon har något tips på ett bra sådant.
Vill helst köpa allt på inet + deras monteringstjänst.

Tänker mig att det får kosta runt 25 000:-
Tack på förhand!

/Bananen

Permalänk
Medlem

@Banan2000:

Det är nästan alltid bättre med ett custombygge, så du gör rätt val.
Eftermarknadskorten är mkt bättre, både ljud och prestandamässigt.

Vad vill du ha för typ av chassi? (Så vi har något att utgå från)
Storlek?
Flashigt eller stilrent?
Ett med fönster? Vill du isåfall ha något färgtema på komponenterna? Belysning? (RGB/LED?)

Vad ska du göra med datorn?
Endast spela? (i7-7700K)
Eller även tung redigering? (Ryzen 7 1800x)

Behövs OS (Win 10)?
Behöver du även skärm?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

@D-ryd: Hej! Chassi har jag inte tänkt så mycket på, ett bra funktionellt chassi, färger osv spelar ingen större roll för min del.
Jag kommer använda datorn till att spela spel, troligen ingen redigering alls. Skärm osv har jag redan. Glömde skriva att köp är tänkt till slutet av April, men om det kommer något nytt så kan jag tänka mig att vänta ett par veckor!

Permalänk
Medlem

Svårt att välja fel bland 1080ti korten.
Vill du överklocka mycket ta ett med 2x8 pins strömkontakter och inte en med 1x6 + 1x8.
Asus gigabytes och MSI topkorten lär alla vara riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banan2000:

@D-ryd: Hej! Chassi har jag inte tänkt så mycket på, ett bra funktionellt chassi, färger osv spelar ingen större roll för min del.
Jag kommer använda datorn till att spela spel, troligen ingen redigering alls. Skärm osv har jag redan. Glömde skriva att köp är tänkt till slutet av April, men om det kommer något nytt så kan jag tänka mig att vänta ett par veckor!

AMDs Vega kort kommer ju antagligen i maj eller juni. Men det kommer alltid något nytt inom de närmsta månaderna :S

Permalänk

@Timergu: haha sant Men jag är nog mest inne på ett GTX1080ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timergu:

AMDs Vega kort kommer ju antagligen i maj eller juni. Men det kommer alltid något nytt inom de närmsta månaderna :S

Jag vet att många kommer att reagera på detta svar..men skitsamma..

Jag tror inte Vega kommer prestera bättre än ett 1080Ti, så TS kan lugnt köpa ett fett 1080Ti, typ från MSI eller Asus.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk

@Klena: Har haft AMD tidigare, väldigt länge sedan nu, alltid varit mer för nvidia's kort. Så jag kommer med 99% säkerhet köra på nvidia igen.

Permalänk
Medlem

hade jag varit du så hade jag gått med webhallens D17. Billigare och samma prestanda.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/265166-webhallen_config_d17-0207-i7-7700k-16gb-500gb_ssd__1tb_hdd-gtx_1080_ti_11gb-win_10

+ ingår ett 500gb ssd

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mindre låda

Kan någon rekommendera en mindre låda med ett mindre moderkort. Samma innehåll i övrigt!
Behöver dessutom plats för ett Wifi kort.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Nice, undrar dock om Inet monterar kylarfläkten då den övergår 750g ?
Sedan tänkte jag lägga till en lagringshårddisk, t ex https://www.inet.se/produkt/4300226/seagate-barracuda-2tb-720...
Vad tror ni om den ?

Tack för alla svar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banan2000:

Nice, undrar dock om Inet monterar kylarfläkten då den övergår 750g ?
Sedan tänkte jag lägga till en lagringshårddisk, t ex https://www.inet.se/produkt/4300226/seagate-barracuda-2tb-720...
Vad tror ni om den ?

Tack för alla svar !

Varför inte montera själv? Det är ju det roligaste 😆

Permalänk

@Robiban: Funderar på det, men livrädd att något ska bli fel, aldrig monterat själv

Permalänk
Medlem

@Banan2000: Det är nog inget som kan bli fel. Kolla lite på Youtube så du har ett hum om vilken ordning du ska installera hårdvaran, manualen till ditt moderkort hjälper dig att se vart alla kontakter är osv. Låt det ta lite tid så ska du se att det blir hur bra som helst, dessutom lär du dig och kan göra det själv framöver

Permalänk

@Robiban: Har beställt nu, blev väldigt likt kundvagnen som du länkade, tack för tipsen! Nu är det bara väntan kvar !