Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PCGAmesN:

Still, I must admit to being a little jealous of Microsoft’s DirectX 12 adjustment on the Scorpio Engine. I doubt there’ll be a way to have the DirectX 12 API working directly on the GPU in our gaming rigs, though it might make prospective APUs more interesting if the same thing can be leveraged on them. Which is a big IF.

https://www.pcgamesn.com/microsoft/project-scorpio-specs

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Jag tog hem senaste AIDA64 och testade på min maskin @ 4080MHz mot en Kaby Lake som går i 4500MHz. Här kan vi också se att AMD bygger fruktansvärt bra SRAM och matchar Intel i latens på alla cachenivåer samtidigt som man krossar motståndet när vi tittar på bandbredden. Detta med en dubbelt så stor L2 cache:

http://i.imgur.com/SWDrpaa.jpg

@yoshman här är senaste AIDA64 full version. Latensskillnaden är 10% och det är ganska exakt 10% frekvensskillnad på bägge CPU. L3 latensen förhållande till frekvensen är tom lägre än Intel.

Vad får du för värden om du kör dem med samma minnen och på samma frekvens, t.ex. 4.0 GHz?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vad får du för värden om du kör dem med samma minnen och på samma frekvens, t.ex. 4.0 GHz?

Någon annan får testa med sin Kaby Lake

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam

Lite tankar om många kärnor, en del skitsnack men lugn jag kommer till saken.

Förra året slängde jag in alla mina musik CD på hårddisken via exakt audio copy.
Formatet jag valde att spara på är FLAC, det är lossless, vilket gör att man kan konvertera till andra format med bra kvalité.
Nu när jag är klar, sitter jag med en filstruktur innehållande över 2000 FLAC-filer, dessa ville jag konvertera till ett parallellt MP3 bibliotek.
Hittade en liten pärla,FlacSquisher som gör precis det jag önskar.
Man väljer det bibliotek som man vill skall läsas från och det bibliotek man vill att ens MP3 filer skall skapas i och startar.

Nu kommer jag äntligen till saken, detta gjordes med min gamla åttakärniga Piledriver (ca1,8 per modul), jag ville givetvis använda alla dessa, inget problem, Flacsquisher har det valet, den slänger ut konvertering av första filen på första kärnan, den andra på den andra osv, när en konvertering är klar konverteras nästa fil i kön, smidigt och effektivt.

Denna användning skalar nästan helt linjärt med antalet kärnor, problemet är pinsamt parallellt, vilket gör att Amdahls jävla lag inte gäller.
Jo den gäller faktiskt, men i detta fall är den del som kan köras parallellt, oerhört mycket större än den seriella.

Varför blev det nu så bra i detta fall?
Orsaken var att utvecklaren valde det via design, han hade mycket väl kunnat försöka använda någon form av multitrådskonverter av FLAC till MP3 i stället, den hade storknat betydlig tidigare.

Men detta gäller väl inte i vanliga fall? undrar säkert någon nu oroligt.
Jo! det kan ni ger fan på att det gör! titta på hur bra Winzip komprimerar kontra 7zip i länken nedan.
https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Ryzen_7_1800X/7.html
7zip har bra design för multitrådning, Winrar dålig.

Så för att ett program skall skala bra med många kärnor, måste det vara designat för detta! "No Shit Sherlock"!

Vi slås ofta i huvudet med Amdahls lag, men det är inte fullt så enkelt, att den gör många kärnor värdelösa, titta på grafen här nedan, där finns olika värden för hur bra man har parallelliserat jobbet, hur mycket som kan köras parallellt, titta på den översta kurvan där har man lyckats väl, den skalar väldigt bra med många kärnor.

Det är också så att ju större och komplicerat problemet är, desto lättare tenderar det vara att parallellisera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Inaktiv

@Ratatosk:
Alltså, det där är inget konstigt. Självklart är det ett fall av embarrassingly parallel workload. Förövrigt behöver du ingen särskild mjukvara för det, eftersom exempelvis Foobar2000 klarar exakt samma sak. Det ser hur många trådar systemet har, och om du konverterar flera filer samtidigt så kör den så många instanser av encodern som det finns trådar att tillgå.

Edit:
Slänger upp några benchmarks jag gjorde med foobar2000 på min 1700X:

Encoding 2ch 44.1khz 16bit
FhG AAC VBR5 1 tråd: Ungefär 77x realtid
FhG AAC VBR5 8 trådar: Ungefär 540x realtid
FhG AAC VBR5 16 trådar: Ungefär 750x realtid

Decoding 2ch 44.1khz 16bit AAC (FhG VBR5)
1 tråd: 1181.713x realtid
8 trådar: 9332.593x realtid
16 trådar: 13411.537x realtid

Notera att SMT ger ungefär 40% bättre prestanda här, precis som det har visats vid videoencoding med exempelvis x264. Att komprimera ljud är på många sätt och vis samma sak som att komprimera video, så en CPU som presterar bra på video kommer också prestera bra på ljud, och Ryzen lär inte göra någon besviken vid den här typen av användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

7zip har bra design för multitrådning, Winrar dålig.

Och här har jag kört med winrar större delen av mitt liv Dags för byte!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam

@anon78208: Nej, alls inget konstigt, jag valde just det exemplet för att det är så enkelt att förstå.
Tack för dina siffror, fina värden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam

@Bewise: Rekomenderas, 7zip är ett trevligt program.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite tankar om många kärnor, en del skitsnack men lugn jag kommer till saken.

Förra året slängde jag in alla mina musik CD på hårddisken via exakt audio copy.
Formatet jag valde att spara på är FLAC, det är lossless, vilket gör att man kan konvertera till andra format med bra kvalité.
Nu när jag är klar, sitter jag med en filstruktur innehållande över 2000 FLAC-filer, dessa ville jag konvertera till ett parallellt MP3 bibliotek.
Hittade en liten pärla,FlacSquisher som gör precis det jag önskar.
Man väljer det bibliotek som man vill skall läsas från och de bibliotek man vill att ens MP3 filer skall skapas i och startar.

Nu kommer jag äntligen till saken, detta gjordes med min gamla åttakärniga Piledriver (ca1,8 per modul), jag ville givetvis använda alla dessa, inget problem, Flacsquisher har det valet, den slänger ut konvertering av första filen på första kärnan, den andra på den andra osv, när en konvertering är klar konverteras nästa fil i kön, smidigt och effektivt.

Denna användning skalar nästan helt linjärt med antalet kärnor, problemet är pinsamt parallellt, vilket gör att Amdahls jävla lag inte gäller.
Jo den gäller faktiskt, men i detta fall är den del som kan köras parallellt, oerhört mycket större än den seriella.

Varför blev det nu så bra i detta fall?
Orsaken var att utvecklaren valde det via design, han hade mycket väl kunnat försöka använda någon form av multitrådskonverter av FLAC till MP3 i stället, den hade storknat betydlig tidigare.

Men detta gäller väl inte i vanliga fall? undrar säkert någon nu oroligt.
Jo! det kan ni ger fan på att det gör! titta på hur bra Winzip komprimmerar kontra 7zip i länken nedan.
https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Ryzen_7_1800X/7.html
7zip har bra design för multitrådning, Winrar dålig.

Så för att ett program skall skala bra med många kärnor, måste det vara designat för detta! "No Shit Sherlock"!

Vi slås ofta i huvudet med Amdahls lag, men det är inte fullt så enkelt, att den gör många kärnor värdelösa, titta på grafen här nedan, där finns olika värden för hur bra man har parallelliserat jobbet, hur mycket som kan köras parallellt, titta på den översta kurvan där har man lyckats väl, den skalar väldigt bra med många kärnor.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ea/AmdahlsLaw.svg/400px-AmdahlsLaw.svg.png
Det är också så att ju större och komplicerat problemet är, desto lättare tenderar det vara att parallellisera.

Jag nämde någonstans tidigare i tråden om någonging som inte alls följer amdahls lag i moderna spel till exempel: Fysik.
Där är oftast overhead väldigt lite med tanke på att man kan partitionera ut många object över lediga kärnor och låta trådarna puttra på i sitt eget tempo (ungefär som ditt exempel med FlacSquisher).
Så de flesta program nu för tiden kan man inte ens lägga amdahls lag.

Det största problemet jag har med amdahls lag är att den bara fungerar om man har tankesättet att ett program aldrig är designat för flera kärnor, vilket inte stämmer allt för bra överens med verkligheten som vi lever i

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hjälpsam

@wowsers: Bra exempel!

Ett annat exempel; när skulle vår lön komma, om man inte kunde parallellisera?
Också ett bra exempel på vad ett realtidssystem är, saker behöver inte hända på en gång, de behöver hända inom acceptabel tid.

Våra superdatorer är också bra på att tugga i sig problem som är extremt parallelliserade.
Och våra hjärnor!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk
Ja, visst är det trevligt när saker skalar. Jag gör själv många sådana saker.
Två saker bara:
1) Gemene man överskattar helt uppenbart hur mycket som kan parallelliseras. Men visst blir det mer intressant att jaga det som går när kärnor blir billigare.
2) X-axeln i grafen, glöm inte att den är långt ifrån linjär.

@wowsers
Amdahls lag gäller alltid.

Permalänk
Hjälpsam

@lorgix: Min erfarenhet av parallellisering handlar mest om realtidssystem, där går systemet, till stora delar, oftast, synkront, vilket underlättar oerhört, enligt min mening.
Tycker att FPS-spel borde kunna klassificeras som mjuk realtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

@lorgix:
Problemet blir ju oftast (för t.ex. fysikmotorer i spel) att n många "jobb" ska bli klart innom x mycket tid.

Vi antar att programmet har tillgång till 4 kärnor, och att 2 kärnor läggs upp för fysikmotorn. Vi vill vara säkra på att alla objekt ska bli uppdaterade och trådarna redo för synkronisering till main tråden, så vi lägger gränsen för antal objekt/partiklar/osv. på 85% av minimum (60 fps) framerate. Om vi konservativt säger att man kan uppdatera ungefär 25 objekt under den tid blir det ungefär också 50 objekt över två trådar.

Om vi kastar fler kärnor på detta problem kan programet effektivt skala med antal cpu kärnor minus 2 (tills synkronisering mot main blir för mycket), men problemet följer inte amdahls lag, eftersom att den inte tar till hänsyn sånna situationer (från min erfarenet är det liknande problem som programmeras på detta sätt i verkligheten).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Han här har en rejäl boost i Cinebench efter Windows 10 update 1703, men det kan vara en bug

https://www.youtube.com/watch?v=Bc3qjnnX1PA

Förstår dock inte varför han kör med 1,55V när han bara har klockat till 3,8GHz

Mycket intressant och bra catch, men även om jag vet att det fortfarande finns rum för förbättring hos Ryzen så är jag mycket skeptisk med tanke på hur extremt mycket högre resultaten blir i ett rent beräkninstest som cpu-z. Över 3600 poäng i enkeltrådat, det är det man brukar få med en Ryzen klockad till 4.5GHz...

Över 2000poäng i CBR15 flertrådat är också extremt högt för 3.8GHz. Ska undersöka detta vidare och har inte testat med förhandsversionen av Win 1703 själv utan väntar på final som ska släppas nu om några dagar.

Ang cpu-z så är det en klassisk bugg att den visar 1.55v helt spontant lite då och då.

Skrivet av tellus82:

Verkar inte som en timerbug heller om man kollar klockan i hörnet, den stämmer på sekunden minut efter minut, tidigare timerbug syntes på klockan direkt.

Edit: Övervoltningen skulle kunna bero på en rejäl vdroop eller att den måste upp där för stabillitet (taskigt ex)

Verkar inte som en timerbug, men det är väldigt märkligt att rena beräkningstester ökar i prestanda motsvarande ~600MHz. Får hålla utkik på detta fenomen helt klart.

Ang cpu-z se citeringen ovan.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

@lorgix:
Problemet blir ju oftast (för t.ex. fysikmotorer i spel) att n många "jobb" ska bli klart innom x mycket tid.

Vi antar att programmet har tillgång till 4 kärnor, och att 2 kärnor läggs upp för fysikmotorn. Vi vill vara säkra på att alla objekt ska bli uppdaterade och trådarna redo för synkronisering till main tråden, så vi lägger gränsen för antal objekt/partiklar/osv. på 85% av minimum (60 fps) framerate. Om vi konservativt säger att man kan uppdatera ungefär 25 objekt under den tid blir det ungefär också 50 objekt över två trådar.

Om vi kastar fler kärnor på detta problem kan programet effektivt skala med antal cpu kärnor minus 2 (tills synkronisering mot main blir för mycket), men problemet följer inte amdahls lag, eftersom att den inte tar till hänsyn sånna situationer (från min erfarenet är det liknande problem som programmeras på detta sätt i verkligheten).

Mja, Amdahls lag uttalar sig bara om problem av fix storlek. Så vitt jag förstår.
(och återigen är de flesta belastningar inte av den typ du använder som exempel)
Men jag förstår såklart vad du menar.

Permalänk
Inaktiv

Installerade Creators Update på min 1700X tidigare idag. Yet Another Arma Benchmark gick upp 9%

Permalänk
Medlem

@lorgix: Jo självklart fungerar amdahls lag bra för majoriteten av program, men spel skapade de senaste 5-10 åren använder ibland trick som det jag förklarade (eller annat konstigt) för att komma runt problemen, och då skalar grejerna inte likadant

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Uppriktigt så får du tycka precis vad du vill, jag står för vad jag skriver även om du tycker att det är patetetiskt .

Fick för mig att tråden var om Ryzen och vad som fungerade för normala och avancerade användare, inte extrem överklockning. Något man tyvärr redan sett resultat av, då en del haft svårt att få ordning på inställningar för sina minnen, som ex.

Realism är vad som gäller, visst får man vara entusiastisk men vidhåller att DDR4@3600MHz 12-11-11-28 inte är något man realistiskt kan kör 24/7, inte ens som entusiast, såvida man inte kör med väldigt (mycket) extrema spänningar och kyl-lösningar. Men...
Tror nog att dom flesta vill att deras system håller mer än några månader

Kunskap Den och erfarenhet håller jag för mig själv hädanefter, då experterna har talat med skrämseltaktik

Att regga mig i fler forum är inte av intresse, det finns redan tillräckligt många som föder rykteskarusellen, vilket jag inte är intresserad av

Av samma orsak så håller jag mig hädanefter borta från "::: AMD Zen Samlingstråd :::".

Bye...

Skönt, slipper man läsa ditt dravel

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Nytt test av mindblank kring spelprestanda

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Mycket intressant och bra catch, men även om jag vet att det fortfarande finns rum för förbättring hos Ryzen så är jag mycket skeptisk med tanke på hur extremt mycket högre resultaten blir i ett rent beräkninstest som cpu-z. Över 3600 poäng i enkeltrådat, det är det man brukar få med en Ryzen klockad till 4.5GHz...

Över 2000poäng i CBR15 flertrådat är också extremt högt för 3.8GHz. Ska undersöka detta vidare och har inte testat med förhandsversionen av Win 1703 själv utan väntar på final som ska släppas nu om några dagar.

Ang cpu-z så är det en klassisk bugg att den visar 1.55v helt spontant lite då och då.

Verkar inte som en timerbug, men det är väldigt märkligt att rena beräkningstester ökar i prestanda motsvarande ~600MHz. Får hålla utkik på detta fenomen helt klart.

Ang cpu-z se citeringen ovan.

1703 updaten har funnits i färdig form att manuellt ta ned ett par dar nu om du själv är sugen. Kör man fast ring uppdateringarna har man haft den i lite över 1,5 vecka redan. Jag ser dock ingen 200-300 poängs ökning i Cinebench i mitt system at 3,8 GHz.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Nu kan man säga att jag typ har "sovit under en sten" i lite mer än ett halvår, så jag har därför inte riktigt kunnat hänga med. Men... jäklar va imponerad jag är över AMD och denna plattform!

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Hjälpsam

Amdahls lag är egentligen ett konstaterande av något trivialt .
Den säger ingenting om hur svårt eller lätt något är att parallellisera, det finns ingenting som hindrar 100% skalning enligt lagen.

Några enkla exempel;

Exempel 1. Ett jobb tar 60 minuter på en kärna och hälften av jobbet kan köras parallellt.
På två kärnor tar då jobbet 45 min = 30min (den del som inte kunde delas upp) + 15 min (de 30 min som kan delas upp, delat i två), vinst 15 min.
För tre kärnor blir det 40 min = 30 min+30/3min, vinst 20 min, nu vann vi bara 5 minuter mer än för två kärnor, det är det som kallas diminishing returns.
Med oändligt antal kärnor når vi 30 minuter.

Exempel 2. Om tre fjärdedelar kan köras parallellt får vi i stället.
15+45/2=37,5 min och 15+45/3 = 30 min, här lönar sig fler kärnor mer, oändligt antal ger 15 minuter.

Exempel 3. Om allt kan köras parallellt får vi.
60/2=30 min, 60/3=20 min, oändligt antal ger 0 min.

I Wikipedias beskrivning står det lite krångligt, SLatency(s) = 1/((1-p)+p/s).
Borde egentligen anges som SLatency(s,p) eftersom funktionen är beroende av två variabler.

Man har inventerat allt för ange hur många gånger snabbare det går i stället för hur lång tid det tar.
SLatency anger hastighetsökningen för jobbet.
p anger där den del som kan köras parallellt 0,5 för Exempel 1, 0,75 för Exempel 2 och 1 för Exempel 3.
s anger helt enkelt hur många kärnor man kör med.

Men det är precis samma sak jag pratat om tidigare.
Om tre fjärdedelar kan köras parallellt, fick vi för tre kärnor, 15+45/3 = 30 min, alltså dubbelt så snabbt.
p är då 0,75 och s är 3.
SLatency(s=3, p=0,75) = 1/((1-0,75)+0,75/3)=1(0,25 +0,25)=1/0,5=2 ggr.

Så nej, Ahmdals lag, säger absolut ingenting om hur krångligt det är designa för att använda många kärnor, bara hur mycket man kan vinna med bra eller dålig design.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amdahl%27s_law

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ganska otroliga resultat som Ryzen presterar med tanke på att Kaby Lake kör 5GHz i testet. IPC hos Zen i spel är som väntat jäkligt bra

Förutom just Tomb Raider som verkar ha rent allmänt allvarliga problem så uppvisar Ryzen jäkligt bra resultat. Hög BLCK tvingar Ryzen-systemet att köra PCI-E 2.0 också till grafikkortet vilket kan ha några procents inverkan. Med senare bios/AGESA 1.0.0.5 som kommer i Maj så blir det enklare för dom flesta att nå 3500MHz eller högre på RAM/Data Fabric om man har minne som klarar det.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@Enigma:
I hans video om minnesöverklockning framgår att han använder en lägre divider och högre bclk och jag funderar på om det kan ha med saken att göra? Får man skillnad i prestanda med 18*100 jämfört med 15*125?

I hans testet vinner ju Ryzen i medelfps crysis och i 1440p i overwatch och, jag tror, hitman samt att det var signifikanta skillnader i 0.1 och 1% testerna i flera andra spel.

Permalänk
Medlem

HU gjort ett trevligt minnesrelaterat test

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

*klipp*
Så nej, Ahmdals lag, säger absolut ingenting om hur krångligt det är designa för att använda många kärnor, bara hur mycket man kan vinna med bra eller dålig design.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amdahl%27s_law

Har någon påstått det?
Det besvärliga är ju att p inte kan fås hur högt som helst för alla problem.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lorgix:

Har någon påstått det?
Det besvärliga är ju att p inte kan fås hur högt som helst för alla problem.

Vet inte, men jag har fått känslan av att man ibland försöker ange Amdahls konstaterande, som något som sätter en över gräns för hur många kärnor kan nyttjas.

Vad Amdahl säger är ju egentligen självklart, problem som inte trådar bra är sämre på att nyttja flera kärnor än problem som trådar bra.
Varför inte skriva det i klartext, i stället för ett litet luddigt hänvisande till Amdahls lag?

Nej p kan inte fås hur högt som helst, detta beror till stora delar på vilket problem som skall lösas, i vissa fall är det enkelt i andra svårt, men detta beror inte på Amdahls lag, varför dra in denna lag i diskussionen när man talar om svårighet att tråda?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vet inte, men jag har fått känslan av att man ibland försöker ange Amdahls konstaterande, som något som sätter en över gräns för hur många kärnor kan nyttjas.

Vad Amdahl säger är ju egentligen självklart, problem som inte trådar bra är sämre på att nyttja flera kärnor än problem som trådar bra.
Varför inte skriva det i klartext, i stället för ett litet luddigt hänvisande till Amdahls lag?

Nej p kan inte fås hur högt som helst, detta beror till stora delar på vilket problem som skall lösas, i vissa fall är det enkelt i andra svårt, men detta beror inte på Amdahls lag, varför dra in denna lag i diskussionen när man talar om svårighet att tråda?

Det fina är ju att vi kan slänga in ett p och få en gräns för hur bra skalningen kan bli.
Att lagen kommer på tal så pass ofta är nog för att många inte inser att skalningen måste vara låg för många problem. Inte för att det är svårt att tråda (även om det kan vara det också), utan för att problemets natur innebär att mycket måste köras sekventiellt.

Permalänk
Hjälpsam

@lorgix: Är hur som helst, väldigt enkelt när man kikar lite närmare på det, ett enkelt konstaterande och mattematik från grundskolan räcker bra.

Han skrev det 1967, misstänker att det var riktat mot parallellisering av jobb, på dåtidens datorsystem, dessa användes ju för fullt ändå, via en massa köade batchjobb, där var det bara onödigt besvär att försöka sprida ut ett jobb på många CPU:r.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |