Behöver sweclockernas hjälp, en speldator för 5-7k Gamla delar funkar! :D

Permalänk

Behöver sweclockernas hjälp, en speldator för 5-7k Gamla delar funkar! :D

Tänkte skaffa en speldator "stationär" och börja spela nu igen, har inte lirat på något ordentligt i flera år men jag vill inte börja med något monster, tänker mig något som klarar av de flesta spel från 2014-15 på bra grafik

Gamla 770-780 nvidia serien kanske om de fortfarande säljer eller om ni vet något grymt pris på en gammal speldator som fortfarande finns att köpa. Såg ut som speldatorerna med den nya 1050 serien som såldes på komplett såg ut att prestera sämre än gamla 780-880 elitserien och ändå fick man betala en del för de. Verkar som en stor förlust för något som funkar halvt.

Så tänkte om ni visste något som är på prisjakt eller liknande, en gammal Taurus eller Alienware kom gärna med förslag. Budgeten är inte skriven i sten och kan tänka mig att gå över den ifall jag får ett riktigt bra erbjudande.

Tack så hemskt mycket på förhand, är väldigt tacksam för lite rådgivning Ni e bäst!

Permalänk
Skrivet av Douglas920:

Tänkte skaffa en speldator "stationär" och börja spela nu igen, har inte lirat på något ordentligt i flera år men jag vill inte börja med något monster, tänker mig något som klarar av de flesta spel från 2014-15 på bra grafik

Gamla 770-780 nvidia serien kanske om de fortfarande säljer eller om ni vet något grymt pris på en gammal speldator som fortfarande finns att köpa. Såg ut som speldatorerna med den nya 1050 serien som såldes på komplett såg ut att prestera sämre än gamla 780-880 elitserien och ändå fick man betala en del för de. Verkar som en stor förlust för något som funkar halvt.

Så tänkte om ni visste något som är på prisjakt eller liknande, en gammal Taurus eller Alienware kom gärna med förslag. Budgeten är inte skriven i sten och kan tänka mig att gå över den ifall jag får ett riktigt bra erbjudande.

Tack så hemskt mycket på förhand, är väldigt tacksam för lite rådgivning Ni e bäst!

vilka "gamla delar" ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Douglas920: Blocket? Marknaden här? Kolla runt

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk

@Grönahunden: Med gamla delar tänkte jag mer äldre serier, typ som 800 serien och 900 serien som inet knappt säljer längre, dom är ju fortfarande starka. Något i den här stilen https://www.siba.se/dator/stationara-datorer/speldator/hp-env...
alternativt http://www.billigteknik.se/gamingdator-speldatorer/11520-bt-g...
Men finns säkert mycket bättre för 8k, dessutom är det en HP som i stora drag har ett ryckte av att ha många fel på sina speldatorer.

Permalänk

@solhasse: Tittade runt lite, men tyckte bara jag hittade 1000 serien på komplett, inet och liknande hemsidor. Blocket känns sådär, tänkte mig något som fortfarande var oanvänt.

Permalänk
Skrivet av Douglas920:

@Grönahunden: Med gamla delar tänkte jag mer äldre serier, typ som 800 serien och 900 serien som inet knappt säljer längre, dom är ju fortfarande starka. Något i den här stilen https://www.siba.se/dator/stationara-datorer/speldator/hp-env...
alternativt http://www.billigteknik.se/gamingdator-speldatorer/11520-bt-g...
Men finns säkert mycket bättre för 8k, dessutom är det en HP som i stora drag har ett ryckte av att ha många fel på sina speldatorer.

tror vi har missförstått varandra?

vilka gamla delar har du hemma som kan användas i en ny dator.. ja grafikkort men resten då ? nätagg, chassi,
det går att köpa delar till en ny dator och använda dom för att få det bra mycket billigare än märkesdatorer..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Douglas920:

@solhasse: Tittade runt lite, men tyckte bara jag hittade 1000 serien på komplett, inet och liknande hemsidor. Blocket känns sådär, tänkte mig något som fortfarande var oanvänt.

Varför vill du inte ha något nytt om du kan få det för nästan samma pris som den datorn för 8k? För den är ju definitivt inte prisvärd, om du kollar på denna klår den datorn du länkade med längder då ett 1060 har samma prestanda som ett 980 https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/259056-..., den är lite dyrare men definitivt mycket bättre.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

@Grönahunden: jaha du menar så, har gett bort min gamla burk, har bara ett grafikkort kvar så det är nog bättre att skaffa en helt ny dator

Permalänk

@Paontuus: den du länkade verkade skitbra ju 4 kärnor på CPU, tror du man kan uppgradera den i framtiden med ett så litet chassi?
kan man få 16 ram på den? eller sätta in själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Douglas920:

@Paontuus: den du länkade verkade skitbra ju 4 kärnor på CPU, tror du man kan uppgradera den i framtiden med ett så litet chassi?
kan man få 16 ram på den? eller sätta in själv?

Tror det kommer vara svårt med uppgraderingar, finns en större model från lenovo med nästan samma specs för samma pris om det passar dig bättre https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252005-.... Den kommer du kunna byta GPU på utan problem i framtiden.

Edit: Du kan troligtvis lägga till mer ram på båda modellerna, definitivt på lenovo datorn.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

@Paontuus: Najs, det här verkar bättre! tack för hjälpen ska du ha kollade på CPU vissa säger at 6400 är bättre än 7300, vilken av dessa datorer är starkast undrar jag? ser inte heller något mera minne än SSD

Permalänk
Skrivet av Douglas920:

@Paontuus: den du länkade verkade skitbra ju 4 kärnor på CPU, tror du man kan uppgradera den i framtiden med ett så litet chassi?
kan man få 16 ram på den? eller sätta in själv?

om du vill ha en dator som du kan lätt uppgradera då köper du inte en märkesdator..

Webbhallen & inet har montering som tillval bara välja delar som passar ihop..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644