Permalänk
Medlem

4k vill inte upp till 60hz

Har försökt få det att funka i flera dagar nu, har slut på idéer varför det inte vill sig.

jag har ett r9 390 med display port till en samsung ku6405 som ska kunna ge 60hz

http://ca.rtings.com/tv/reviews/samsung/ku7000#comparison_200

Jag använder denna adapter för DP till hdmi med denna sladden. Allt ska kunna 4k@60hz men ändå funkar det inte.

Jag har testat skapa en custom resolution it amd settings men funkar inte att få 60hz, får aldrig alternativet att välja 60hz i windows 7, max fjuttiga 30hz bara.

Klarar amd drivrutiner inte 4k@60hz, med dp till hdmi adapter eller överhuvudtaget?
Är 5 meters hdmi kabel för lång för 4k@60hz?
Är min adapter eller hdmi kass även fast det står att de ska göra 4k@60hz på försäljarens hemsida?
Varför hatar gud mig?
Har mitt grafikkort fel verison(1.2) på displayport för att få 4k@60hz?

har egentligen sökt fram svaren på nästan alla frågor och det ska funka, men ändå funkar det inte

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men har du kopplat in den i hdmi port 1 på tvn? "HDMI 2.0 full bandwidth is only available on HDMI1." Om den är kopplad till fel port gissar jag på att du är tvungen att gå ned till 4:2:0 för att bandbredden ska räcka till? Varför krånglar du för övrigt med en adapter, kortet har väl hdmi ut?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Vilken HDMI-port har du kopplat in sladden i i tvn? Det står på hemsidan om tvn att den bara stödjer HDMI 2.0 i HDMI 1 porten. Det är min enda gissning. :/

edit: 2a på den.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

Precis som @malacai säger så är det där en passiv adapter du köpt. En passiv adapter utnyttjar faktumet att det är en dual-mode displayport (DP++) port och tar emot en single-link HDMI eller DVI signal över Displayport porten, och det räcker inte för 3840x2160@60Hz. En aktiv adapter tar emot en riktig DP signal och sedan konverterar den till exempelvis HDMI.

EDIT: Vänta lite, kan det där vara en aktiv adapter du har köpt? Står ingenting så antog att det var en passiv. "Stöd för 4K-upplösning (vid 60 Hz)" antyder däremot att det borde vara en aktiv adapter.

EDIT 2: Tror jag vet vad det rör sig om. Den adaptern stödjer mycket väl 3840x2160@60Hz men enbart om det är en DP 1.3/1.4 port men inte 1.2 som jag är nästan helt säker 390(x) har. DP 1.3 kräver att DP++ läget stödjer HDMI 2.0 och därav räcker bandbredden för 3840x2160@60Hz.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Den är inkopplad i port 1 jag är medveten om att det bara är den som har 2.0. Mitt grafikkort har ett hdmi utag men inte som är hdmi 2.0 så ända chansen jag har är en adapter.

@philipborg tack för bra info tror du har hittat felet, vet inte vad för version det är på adaptern men eftersom det inte funkar så kan det inte vara 1.2, så länge det inte är något annat som spökar men finns inte mycket mer det kan vara fel på.

Jag ska lämna tillbaka den adapter jag har och köpa mig en av dom som @malacai läknade, den från kjell borde funka

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

"Lämplig för användning tillsammans med grafikkort som saknar stöd för DP++." antar att det är för folk som har DP 1.2

Edit: jag hittade den här lilla symbolen på boxen adaptern kom i
https://www.kjell.com/resources/sv-se/fraga_kjell/hur-funkar-...
Den betyder tydligen att det är DP++
Mitt grafikkort har displayport 1.2a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Link2000:

@philipborg tack för bra info tror du har hittat felet, vet inte vad för version det är på adaptern men eftersom det inte funkar så kan det inte vara 1.2, så länge det inte är något annat som spökar men finns inte mycket mer det kan vara fel på.

Adaptern i sig är helt passiv så den har egentligen inte ens någon DP version, det är ditt grafikkort som har DP 1.2 vilket inte stödjer DP++ -> HDMI 2.0 utan bara DP++ -> HDMI 1.4. (DP++ är däremot inget krav i någon DP version, men ditt grafikkort har DP++) Så en adapter som inte förlitar sig på DP++ utan bara DP, med andra ord aktiv adapter, lär fungera utmärkt. Att byta ut den du köpt till en aktiv adapter är fortfarande det du ska göra, ville bara förtydliga vad problemet var.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.