Permalänk

1500$ Ryzen system tips

Så jag försöker att plocka ihop ett så mäktigt och fint system som möjligt på 1500$ (amazon) med amds ryzen processor som kärna.
Jag behöver er hjälp att få den så bra som möjligt dock, priset får inte gå en krona över 1500.
Datorn är väll mest fokuserad på videoredigering, rendering osv men den ska också klara spel väldigt bra säg inte det.
https://kit.com/Liaam/1500-budget-dream-setup
Detta är just nu vad jag har fått fram, fin fixa och länka bra saker.

Permalänk
Medlem

@AwesomeLiam:
Minnet är Hynix och 1700 med 1080 är antagligen bättre än 1700x med 1070 om inte man satsar stenhårt på redigering.

Permalänk

@iPro: Vad menar du med att det nuvarande ram minnerna är hynix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AwesomeLiam:

@iPro: Vad menar du med att det nuvarande ram minnerna är hynix?

Högst oklart. SK Hynix är ett av världens största minnestillverkare. Minnesmodulerna kommer antagligen i från deras fabrik med andra ord, vad det skulle spela för roll har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k @AwesomeLiam :
Ryzen tycker väldigt mycket om snabbt minne och för att garantera att minnet ska kunna klockas vid 3000 MHz rekommenderas samsung b-die minne och inte hynix minne. Enligt https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_... är corsair minnet du har med ett Hynix minne vilket gör att det antagligen inte skulle komma upp i 3000 MHz. Notera att det här endast gäller för ryzens infinity fabric och inte Intel.

Permalänk

@iPro: Ett bra prisat hög frekvens minne som är 16gb du kan rekommendera isåfall?

Permalänk
Hedersmedlem

@AwesomeLiam *Bump raderat*

Tänk på att vi inte tillåter bumpning/meninglösa inlägg. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av AwesomeLiam:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iPro:

@trickeh2k @AwesomeLiam :
Ryzen tycker väldigt mycket om snabbt minne och för att garantera att minnet ska kunna klockas vid 3000 MHz rekommenderas samsung b-die minne och inte hynix minne. Enligt https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_... är corsair minnet du har med ett Hynix minne vilket gör att det antagligen inte skulle komma upp i 3000 MHz. Notera att det här endast gäller för ryzens infinity fabric och inte Intel.

Okey, varför skrev du inte bara det på en gång då?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2