Råd kring köp av nya chassifläktar (Fractal Design Define Mini C)

Permalänk
Avstängd

Råd kring köp av nya chassifläktar (Fractal Design Define Mini C)

Jag byggde nyligen en ny dator och söker råd kring köp av nya chassifläktar. Chassit ifråga är ett Fractal Design Define Mini C. Från början följer det med två stycken 120mm-fläktar, men jag upplever att de låter för mycket.

De fläktar jag har kollat på är:
- Fractal Design Venturi HF-14 140mm
- Fractal Design Venturi HP-14 140mm

Tänker att de fläktar som köps ska monteras i fronten av chassit (möjligtvis även en tredje för utbyte av bakre fläkt), och det är här jag är osäker på vilken av ovan som passar bäst. I och med att det sitter dammfilter och annat framför fläktarna samt att luften tas in från sidan i fronten kan jag tänka mig att HP-14 är bäst lämpade, utöver det styrs de även via PWM. Frågan är dock om det som sitter före frontfläktarna egentligen utgör ett så stort hinder?

Vad säger ni?

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk

Alla Define chassin är ju konstruerade så och det har inte varit något större hinder skulle jag säga.

Själv så kör jag 2st https://www.inet.se/produkt/6308829/noctua-nf-a14-140mm-pwm i fronten och 1st https://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-120mm-pwm där bak i mitt Mini C.
Fungerar perfekt, tyst som bara den. Det ända jag hör är hårddiskarna mina. =P
Vill du inte köra Noctua utan vill spara 20kr styck så tycker jag du ska satsa på Venturi HP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du någon form av styrning av fläktarna eller är det kopplade direkt mod nätaggregatet?
I så fall kan du ju börja i den ändan, för jämför du datan som finns på fläktarna så skall ju båda fläktarna du länkar till låta mer.

Sen vad har du övrigt i datorn, så det inte är nätaggregatet/processorkylare/grafikkortskylaren/hårddiskar som låter mer än chassifläktarna?
Har som erfarenhet att man bör reglera ner 120 och 140 mm fläckar till under 1000 (ännu hellre under 800) RPM för att det verkligen skall bli tyst, oavsett hur dyr fläkten är.

Permalänk
Avstängd

@StuntmanMike Med Noctua-fläktar skulle det iofs matcha min cpu-kylare, får tänka på saken! Bra att det är tyst I och med att fläkten i bak inte har något särskilt i vägen bör egentligen en AF-("airflow")fläkt duga?

@loefet (3-pin-)Fläktarna är kopplade direkt till moderkortet, ingen styrning. Datorns komponenter är de i min signatur! Grafikkortet och nätaggregatets fläktar är avstängda vid låg belastning och cpu-kylaren använder en "low noise adapter". Dessa delar låter knappt något då, men har testat att stoppa chassifläktarna och då blev ljudnivån mycket bättre.

Med större fläktar bör de kunna köras på lägre varv och flytta liknande eller större mängd luft tänker jag (?). Tack för tips om rpm!

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

@Användare: OK då är jag med.
Du kan styra de fläktarna, men det krävs att du går in i UEFI och ställer om dem till DC mode i Q-fan menyn.
Det kostar inget att börja i den ändan, om du sen får problem med höga temperaturer då du har lägre luftflöde så kan du ju byta ut/lägga till fler fläktar i framtiden.

Sen angående varvtal så kan man säga att varvtalet som krävs för "ljudlös" fläkt är omvänt proportionell mot storleken på fläkten. Det vill säga, ju större fläkt ju långsammare bör den gå, och omvänt en mindre fläkt kan ha högre varvtal och ändå ses som "ljudlös".
Och i och med att luftmängden är linjärt kopplat till varvtalet (förenklat), så kan det ju faktiskt vara så att du får ungefär samma luftflöde även om du byter ut de mot större fläktar som istället kan behöva gå långsammare för att få samma ljudnivå.

Permalänk
Skrivet av Användare:

@StuntmanMike Med Noctua-fläktar skulle det iofs matcha min cpu-kylare, får tänka på saken! Bra att det är tyst I och med att fläkten i bak inte har något särskilt i vägen bör egentligen en AF-("airflow")fläkt duga?

@loefet (3-pin-)Fläktarna är kopplade direkt till moderkortet, ingen styrning. Datorns komponenter är de i min signatur! Grafikkortet och nätaggregatets fläktar är avstängda vid låg belastning och cpu-kylaren använder en "low noise adapter". Dessa delar låter knappt något då, men har testat att stoppa chassifläktarna och då blev ljudnivån mycket bättre.

Med större fläktar bör de kunna köras på lägre varv och flytta liknande eller större mängd luft tänker jag (?). Tack för tips om rpm!

Grejen är att man vill ha PWM på alla fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com