Permalänk
Medlem

Ny PC till PLC styrd Automationslina

Hej.

Jag behöver hjälp och rådgivning vad det gäller en ny PC för en Automationslina.

Linan är PLC-styrd och det PC gör är att kontrollera diverse mätvärden och det är även där ändringen av artiklar och funktioner görs.

Vad jag fått höra är det ren idioti att implementera en PC i en lina styrd av en PLC eftersom kommunikationen Inte är riktigt så pålitlig som en PLCs.
PLC-system har väl möjlighet att göra det PC:n gör idag antar jag.
Problemet vi har är att kommunikationen bryts någon gång i veckan, och då krävs en omstart av systemet får att rätta till bekymret.

Lite dålig koll på hårdvaran idag men ska undersöka detta vid ett senare tillfälle.
Mjukvaran är diverse program som ex National Instruments LabView och egen utvecklad mjukvara för detaljerna vi gör och styrning av linan.
OS:et är Windows XP SP2.

Jag skulle vilja bygga en burk med Windows 7 för att den skulle vara lite mer stabil, eftersom den sköter mycket av underhållet automatiskt.

Linan är ungefär 4 år gammal, finns det någon speciell anledning till varför man väljer Win XP?

Är det någon som har erfarenhet av detta sedan tidigare eller har jobbat med ett liknande bekymmer?

Kan tilläggas att Automationslinan är inköpt och utvecklad i Kina av ett företag som heter DUNDUN Inc.

Permalänk
Medlem

Ska man kanske sikta på server delar för att få den att funka felfritt.
Datorn står på 24/7 med en omstart i veckan.

Permalänk
Medlem

Hur bryts kommuikationen?

Vad för protokoll använder de för att kommunicera? Vad är det för PLC?

Hänger sig PC:n ofta?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

PC:n hänger sig oftare och oftare. Jag har defragmenterat den och rensat lite i diskarna.

Så fort inte programmet får kontakt med linan (den kan vara avstängd) så hänger sig programmet men hoppar igång så fort linan startat upp.

Hela linan använder Siemens utrustning kommunikation via Profibus om jag inte missminner mig. Ska ta en titt bakom PC för att kolla vilka moduler som sitter där för vidare konvertering av profibus till com för datorn. Den är väl kopplad via Ethernet porten tror jag.

Permalänk
Inaktiv

Går inte all logic läggas i plc där man från pcn kan uppdatera pcln med nya parametrar?

Varför man valde winXp på en 4 år gammal lina är en bra fråga. Min gissning extremt gammal version av Labview som ej nyare os stöder. Att det skulle bli mer driftsäkert för att det körs i Windows 7 tror jag ej på, speciellt inte när man pratar om kommunikation som failar.

Det känns som att rätt väg är att analysera varför trafiken krånglar, sedan mer i detalj hur kommunikationen fungerar. Kanske kan du installera analysprogram som wireshark och analysera trafiken?

Jag hade förövrigt kört med Modbus protokollet, för varför krångla till det i onödan? Jag menar ej att ni ska byta protiokoll, men den som gjorde jobbet från första början kunde ju ha kört modbus RTU som är lätt att analysera.

Permalänk
Medlem

Risken är väl stor att mjukvarorna är 32bit och endast testade på winXP.

Ny PC skulle nog hjälpa en del, det låter som att minnet tar slut. svårt att rekommendera något exakt, företag brukar ju ha avtal för att köpa/hyra PC:s av t.ex. ATEA och då är utbudet lite begränsat.

Men någon form av workstation kanske, med ECC-minnen.

Kan ni enkelt flytta mjukvaror mellan 2 PC på det sättet? leverantörerna brukar vara lite sådär med att dela med sig, om man inte har begärt det specifikt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Oftast är det inte bara att sätta dit en ny dator och installera programvaran och förvänta sig att allt ska fungera felfritt när det gäller såna här anpassade special lösningar och gäller särskilt om man byter OS.
Är du helt säker att all mjukvara ni kör funkar i Windows 7, många gånger kör man ett äldre OS pga mjukvaran inte fungerar med ett nyare OS och det kostar mycket pengar och tid för att uppgradera mjukvaran utan att det ger några direkta vinster.

Först och främst borde en grundlig felsökning göras för att försöka hitta varför datorn tappar kommunikationen, om det har fungerat innan så måste något ha hänt och om datorn ska bytas så är det bäst att den nya är så likvärdig som möjlig som den gamle för att minska eventuella problem.

Permalänk
Medlem

Jag har inte vart och jobbat mer än 3-4 månader med denna linan.
Det jag har fått höra om den är att den var BILLIG! Mycket piratkopierade program av tillverkaren.

Bla WinCC (för HMI antar jag? Detta program är dessutom på kinesiska!) och LabView (För mätningar av produkten).

Det är bla i mätningen som det först uppdagas att datorn har låst sig då den inte provdrar. och HMI visar status "väntar på mätresultat från PC".

Jag kollade även commen mellan PLC och dator och det är inte Profibus utan Ethernet direkt ifrån PLC och in i en MOXA modul (kunde inte se vilken modell pga av placering).

Jag ska testa Wireshark som Johan86c tipsade om för att kartlägga trafiken.

Nu är det snart helg så jag får testa mer felsökning nästa vecka.

Permalänk
Medlem

MOXA modulen är väl igentligen bara en Nätverks Switch? Eller har någon annan en bättre förklaring?

Permalänk
Medlem

Känns ju rätt stabilt att köpa en lina där man inte ens använder licensierade mjukvaror..

Sen ska ju en PC som står på ett sånt ställe ha alla typer av automatiska uppdateringar etc avstängda. Duger inte säkerheten så är det bättre o lösa detta med isolering från omvärlden.
Jätteroligt om det kommer en ny update som får systemet att sluta fungera. .
Det är ju inte så ovanligt med att såna burkar får snurra 20år eller mer, så pajar man mjukvaran när den är så gammal får man än mer huvudbry. Se till att ha en backup så man kan återställa om disken pajar.

Går linen ner om datorn startas om ?
En fullösning är ju att boota om datorn varje dygn, tills man löst felet.
Bättre att veta när man går ner än att få det som en överraskning.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Kan vara ute och cyklar men visualisering av XP på Win 7, men välja en pc som kan köra XP direkt

Kan vara ute och cyklar men visualisering av XP på Win 7, men välja en pc som kan köra XP direkt.
Men försök att hitta felet innan, men om det inte går hitta felet så ha full bakåt komparabilitet till XP men möjlighet att kunna visualisera.
Det kan bli udda problem i PLC utrustning när man får nyare kretsar katsarna har samma spec. men var snabbare än de äldre, ska fungera men kräva fördröjning så är lösbart.

När man är tillverkare med garanterad leverans av reservdelar på 10 år efter leverans och ett par års produktion så är man ofta tvungen att säkra att de finns komponenter för att kunna bestycka sina kretskort. Då köper man in när produktionen upphör problemet löst. Nej då har vi ekonomer som ser att vi har en hyllvärmare så då skrotar vi! Vi säljer inte för att de komponenterna som då är en brist vara för ett värde ett antal gånger det inköptes för,
vi måste naturligt åstadkomma lose lose senaro och då ge kunden helt ny utrustning för miljoner men ekonomer är så ekonomiska!
Men ingen regel utan undantag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lwiseby:

MOXA modulen är väl igentligen bara en Nätverks Switch? Eller har någon annan en bättre förklaring?

Lite osäker på vad du menar med MOXA, men Siemens har ju haft profinet ett tag nu. Så isåfall ja, det borde bara vara en switch.

Är PC:n isolerad från omvärlden, eller har den kontakt med internet?

Är det profinet som används så blir det ju enklare på ett sätt att göra något. Du skulle ju som sagts kunna klona datorn till en virtuell maskin och köra VMWare eller något liknande på en server.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Om det är wincc så hade jag tittat på en industri dator från siemens.
De går att köpa med Wincc förinstallerat.
Annars har Beckhoff och Lauer datorer för industri miljö.

Enligt mitt tycke ska man aldrig ha logic i scada systemet utan all logic ska ligga i plcn.

Vad är det för plc?

Permalänk
Medlem

Dator har varit uppkopplad mot internet tidigare för att kineserna skulle kunna fixa buggar genom VPN. Men det slutade med att vi sa upp kontakten helt med dom eftersom dom bara förstörde det mesta och allt krånglade hela tiden.

Som sagt så är inte datorn uppkopplad mot internet längre, det har även aldrig gjorts några uppdateringar på den.

Precis som karaff nämnde är det bättre att låta den va när allt fungerar och avskärma den från omvärlden.

Just vilken modell av PLC:n ska jag låta vara osagt men det är en Siemens.