Windows 7 eller Windows 10 på gammal laptop?

Permalänk

Windows 7 eller Windows 10 på gammal laptop?

Tjenare! Min mammas gamla laptop (emachines E528) Har detta skumma fel att den inte vill skanna efter uppdateringar längre och har blivit riktigt seg, windows har inte blivit uppdaterat sedan januari 2016 tydligen. Har försökt nu i två dagar att få den till att uppdatera utan framgång. Tänkte då att jag skulle göra en ren installation av Windows då datorn är extremt seg och cpun ligger på 100% konstant. (har sökt igenom datorn med mbam gratis utgåvan och det tog 7 timmar att skanna 220k objekt och det var inga virus enligt det.

Om det inte hade vart så att jag har dåligt med pengar nu så hade jag köpt en ny dator åt hon men ska testa att installera om windows först innan det blir nyköp.

Till frågan, vilket windows är bättre om det ska ta så lite resurser som möjligt av denna dators dåliga cpu? Just nu är det installerat windows 7 home 64bit, Jag tänkte att man skulle installera windows 10 64bit kanske? Vad tycker ni?

Jag vet att datorn är dålig/ gammal men min mamma är tjurig att den ska klara sig ett tag till.

Är tacksam för era svar, just nu så håller jag på att rensa alla bilder till vår externa hårddisk så att hon inte tappar dem.

// Daniel

Visa signatur

Mobo: Gigabyte Z790 Gaming X AX
CPU: Intel Core i5 14600K Stock
RAM: PNY XLR8 Mako 32GB (2x16GB) 6000Mhz
GPU: 2080Ti ROG STRIX GAMING OC (ska bytas på 5 serien)
If There Is No Games, Then It Is No Life

Permalänk

Min polares laptop (rätt gammal den också) blev värre när han körde in W10 från W7. Kanske inte är samma scenario, men TROR att det kan bli lite lättare för datorn att driva 7 än 10.

Visa signatur

5800x - 16 GB - B550-F - 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@DreinLifeOfYou:
Då du tänkt ominstallera allt, så kan du lika gärna börja med Windows 10 och se hur bra det funkar. 3GB RAM kan dock vara i lägsta laget om du tänkt köra 64-bitars-versionen, så 32-bitars kan vara att föredra (beroende på drivrutiner).

32-bitars versionen är även snällare mot hårddisken, då en installation i vissa fall kan hamna på under 7GB (om man kör CompactOS i 10:an). Perfekt om man har långsam hårddisk, men snabbare processor.

För övrigt är inte en maskin ifrån 2011 gammal i mina ögon. Har en IBM Thinkpad (Pentium M Dothan Core) ifrån 2005 som fungerar fint med Windows 10. Kör dock Windows 7 på den av andra själ.

Permalänk
Skrivet av phoenix96:

Min polares laptop (rätt gammal den också) blev värre när han körde in W10 från W7. Kanske inte är samma scenario, men TROR att det kan bli lite lättare för datorn att driva 7 än 10.

okej

Skrivet av walkir:

@DreinLifeOfYou:
Då du tänkt ominstallera allt, så kan du lika gärna börja med Windows 10 och se hur bra det funkar. 3GB RAM kan dock vara i lägsta laget om du tänkt köra 64-bitars-versionen, så 32-bitars kan vara att föredra (beroende på drivrutiner).

32-bitars versionen är även snällare mot hårddisken, då en installation i vissa fall kan hamna på under 7GB (om man kör CompactOS i 10:an). Perfekt om man har långsam hårddisk, men snabbare processor.

För övrigt är inte en maskin ifrån 2011 gammal i mina ögon. Har en IBM Thinkpad (Pentium M Dothan Core) ifrån 2005 som fungerar fint med Windows 10. Kör dock Windows 7 på den av andra själ.

dock så den modellen vi har så är det 2gb ram, men ska testa installera windows 10 och då får vi se hur det går. Visst funkar windows 7 nyckeln i tian?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Visst funkar windows 7 nyckeln i tian?

Det ska den göra utan problem!

Permalänk

Vet inte vad det är för processor i den bärbara datorn men kör på Windows 7 och minst 4 GB RAM, helst mer. Installera OS på en SSD om möjligt. Kommer göra det hela oändligt mycket behagligare jämfört med en mekanisk hårddisk.

Om det är denna modellen: emachines E528 så har den en Intel Celeron 900. Den går i 2.20 GHz.

Kör du på 2GB RAM blir det långsamt, men fungerar. Använd då endast 32 bits version, inte 64 bits.

Specifikationer;
Antal minnesplatser:
2 st
Lediga minnesplatser:
1 st
Maximal minnesmängd:
4 GB
Verkar vara SO-DIMM DDR3 du ska använda.

Om det är denna modellen
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@DreinLifeOfYou: Testa 32bit av Windows.

Många med 2GB minne har klagat att Win 7 64bit var seg när den släpptes. När vi i forumet övertalade dom att testa 32bit funkade det jätte bra. Kollar man på minnes kraven på Win 7 så ser man att 64bit tar mer plats i minnet. Win 10 vet jag förut hade samma skilnad i kraven.

Det är först när datorn har över 4GB minne som man ska ha 64bit Windows.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Det ska den göra utan problem!

Skrivet av septembro:

Vet inte vad det är för processor i den bärbara datorn men kör på Windows 7 och minst 4 GB RAM, helst mer. Installera OS på en SSD om möjligt. Kommer göra det hela oändligt mycket behagligare jämfört med en mekanisk hårddisk.

intel celeron 900 2.2ghz 1core

Skrivet av panpo98:

@DreinLifeOfYou: Testa 32bit av Windows.

Många med 2GB minne har klagat att Win 7 64bit var seg. När vi i forumet övertalade dom att testa 32bit funkade det jätte bra. Kollar man på minnes kraven på Win 7 så ser man att 64bit tar mer plats i minnet. Win 10 vet jag förut hade samma skilnad i kraven.

Det är först när datorn har över 4GB minne som man ska ha 64bit Windows.

hmm, ja jag testade installera windows 10 men den säger att nyckeln inte funkar :/ blir till att installera windows 7 igen då, vart kan man få tag på windows 7 iso filerna då?

Visa signatur

Permalänk

Japp. Processorn är ju inte supersnabb med sin enda kärna om man uttrycker sig så.
Uppdaterade mitt inlägg med lite mer information. Kika.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

hmm, ja jag testade installera windows 10 men den säger att nyckeln inte funkar :/ blir till att installera windows 7 igen då, vart kan man få tag på windows 7 iso filerna då?

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Visa signatur

Permalänk

hittade detta tidigare men dem säger att det bara blir fel hela tiden under validering....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skippa steget där den frågar efter nyckel. Använd nyckeln senare när du installerat klart. Flera behövde göra så när de gick över till Win 10.

Inte alltid sidan godkänner nycklar från märkesdatorer när man vill ha ISO filen. Förut blev man hänvisad till dator tillverkaren istället.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Skippa steget där den frågar efter nyckel. Använd nyckeln senare när du installerat klart. Flera behövde göra så när de gick över till Win 10.

Inte alltid sidan godkänner nycklar från märkesdatorer när man vill ha ISO filen. Förut blev man hänvisad till dator tillverkaren istället.

så hur gör jag då? om man måste gå via tillverkaren?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den "jobbiga", men ärligt... är det inte vettigare att titta efter en ny eller begagnad laptop?

Celeron 900 är verkligen klen och 2GB RAM det också.

Du kan titta på tradera eller liknande och hitta C2D/i3/i5or med 4GB minne och tom SSDer för relativt vettiga priser, så länge de inte måste vara "tunna". Eller enklare modeller med allt för under 1000kr.

Enkel Lenovo med C2D, 8GB RAM, 250GB SSD, Win 7/Office 2007... 800kr (saknar HDD locket på undersidan bara).

Lite dyrare sak med i7a 6GB RAM, Geforece dGPU, 250GB SSD.. .just nu är budet 830kr, och även om den kommer bli dyrare så är det värt att kolla efter.

Bara SSDn i dessa två kostar MER att köpa nya... än hela laptopen bjuds för!

Finns en hel del mer, och det är helt klart värt att titta efter.

Om du annars vill "fixa Windows update" testa WSUS offline. Den är otrolig på att snabba upp WU problem, genom att ta ner paketen oberoende och sen genom att man starta client installen så lägger man in dem direkt, utan att behöva vänta på att den ska söka i all evighet.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Inte för att vara den "jobbiga", men ärligt... är det inte vettigare att titta efter en ny eller begagnad laptop?

Celeron 900 är verkligen klen och 2GB RAM det också.

Du kan titta på tradera eller liknande och hitta C2D/i3/i5or med 4GB minne och tom SSDer för relativt vettiga priser, så länge de inte måste vara "tunna". Eller enklare modeller med allt för under 1000kr.

Enkel Lenovo med C2D, 8GB RAM, 250GB SSD, Win 7/Office 2007... 800kr (saknar HDD locket på undersidan bara).

Lite dyrare sak med i7a 6GB RAM, Geforece dGPU, 250GB SSD.. .just nu är budet 830kr, och även om den kommer bli dyrare så är det värt att kolla efter.

Bara SSDn i dessa två kostar MER att köpa nya... än hela laptopen bjuds för!

Finns en hel del mer, och det är helt klart värt att titta efter.

Om du annars vill "fixa Windows update" testa WSUS offline. Den är otrolig på att snabba upp WU problem, genom att ta ner paketen oberoende och sen genom att man starta client installen så lägger man in dem direkt, utan att behöva vänta på att den ska söka i all evighet.

eftersom ominstallationen inte funkar så har jag rensat datorn med ccleaner, får se hur den blir nu. men kommer troligast få bli en ny dator då cpun ligger på 100% hela tiden och ram är vid 1-1.6gb hela tiden.

Visa signatur

Permalänk

vad tror folket om denna dator istället för hennes gamla emachines e528?

Acer Aspire ES1-523-47MK

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I och med att datorn bara har en kärna och 2gb ram kanske Lubuntu hade varit något ?

Permalänk
Skrivet av izzeww:

I och med att datorn bara har en kärna och 2gb ram kanske Lubuntu hade varit något ?

nja, blir nog datorbyte då jag tror den har kastat in handduken....

Blir nog denna beroende vad folk tycker. Acer Aspire ES1-523-47MK för 3k så tyckte jag det lät bra med en amd quad core och ssd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad tror folket om denna dator istället för hennes gamla emachines e528?

Acer Aspire ES1-523-47MK

Rätt klen CPU på den med.
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Pentium-N3700-vs-A...

Tom mot en begagnad i3a av IVY bridge (typ 4 gen gammal) så förlorar den rätt illa:
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i3-3217U-vs-A...

Förstår att du inte behöver ett monster, men som sagt, för 1500-2000kr kan du få en riktigt bra maskin beg. Att köpa nya i den prisklassen är sällan vettigt, om du inte råkar hitta en bra maskin på rea.

Mao en beg maskin av bra klass lär tom hålla bättre än en ny av denna extrem budgetklass där tom SSDn ofta är så dålig att den håller 1-2 år innan den slitit ut sig själv. (OEM bryr sig inte då de inte har mycket mer garanti än då ändå)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Rätt klen CPU på den med.
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Pentium-N3700-vs-A...

Tom mot en begagnad i3a av IVY bridge (typ 4 gen gammal) så förlorar den rätt illa:
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i3-3217U-vs-A...

Förstår att du inte behöver ett monster, men som sagt, för 1500-2000kr kan du få en riktigt bra maskin beg. Att köpa nya i den prisklassen är sällan vettigt, om du inte råkar hitta en bra maskin på rea.

Mao en beg maskin av bra klass lär tom hålla bättre än en ny av denna extrem budgetklass där tom SSDn ofta är så dålig att den håller 1-2 år innan den slitit ut sig själv. (OEM bryr sig inte då de inte har mycket mer garanti än då ändå)

nu valde du dock en A4-6210, skillnaden är olika hastigheter annars är dem lik. men om man jämför mot en emachines e528 så är den mycket bättre, dock verkar inte A4-7210 finnas på dem flesta sidorna men här (min favorit sida att kolla upp cpu/gpu) så är a4-6210 163 % snabbare och har 3 fler kärnor, det säger mig att A4-7210 är lite snabbare. vad kan man förlora? datorn ska användas till att surfa och betala räkningar, eventuellt streama nån film och kolla på youtube. Den kan ju aldrig vara sämre än den hon har, som för övrigt tar ca 5 minuter att starta chrome.
Det är så att jag kommer aldrig få hon övertygad att köpa en begagnad dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu valde du dock en A4-6210, skillnaden är olika hastigheter annars är dem lik. men om man jämför mot en emachines e528 så är den mycket bättre, dock verkar inte A4-7210 finnas på dem flesta sidorna men här (min favorit sida att kolla upp cpu/gpu) så är a4-6210 163 % snabbare och har 3 fler kärnor, det säger mig att A4-7210 är lite snabbare. vad kan man förlora? datorn ska användas till att surfa och betala räkningar, eventuellt streama nån film och kolla på youtube. Den kan ju aldrig vara sämre än den hon har, som för övrigt tar ca 5 minuter att starta chrome.

Att den kommer fungera, ingen tvekan. Den är som sagt betydligt bättre. Min poäng var att du lägger 3000kr, på något som du kan få bättre maskin för 1500kr... inget annat.
Den kommer upplevas som 10x snabbare pga SSDn och mer RAM, så det är nog ingen fara på så sätt.

Jag vet dock att AMD APUer har rätt svag CPUdel... då jag har haft en del av dem, både stationära och bärbara. Vi har tex A8or på 2 av jobbets gamla, och de fungerar för enkla saker, men man märker att de inte har mycket mer att ge dock, och A8or är helt klart vassare än A4an.

Men jämfört med Celeron 900 1 kärnig... borde det vara enorm skillnad. Min tanke var mer att om du nu ändå ska köpa nytt, varför inte köpa något du vet kommer räcka och hålla (för de billigare nya maskinernas batterier och SSDer håller 1-2 år, sen är de slutkörda på vissa OEM.)

Det är så att jag kommer aldrig få hon övertygad att köpa en begagnad dator.

Detta är ju något jag inte visste förrän nu, och då är det ju lite svårare. Jag hade iaf tittat runt på samtliga butiker och affärer efter alternativ i samma prisklass, så du inte missar något bättre. Att ge 3500kr gör något som är bättre kanske faktiskt är värt det. Men om du måste köpa nytt, du måste ha det denna veckan och inte hittar något bättre, så kör på den du länkade.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Att den kommer fungera, ingen tvekan. Den är som sagt betydligt bättre. Min poäng var att du lägger 3000kr, på något som du kan få bättre maskin för 1500kr... inget annat.
Den kommer upplevas som 10x snabbare pga SSDn och mer RAM, så det är nog ingen fara på så sätt.

Jag vet dock att AMD APUer har rätt svag CPUdel... då jag har haft en del av dem, både stationära och bärbara. Vi har tex A8or på 2 av jobbets gamla, och de fungerar för enkla saker, men man märker att de inte har mycket mer att ge dock, och A8or är helt klart vassare än A4an.

Men jämfört med Celeron 900 1 kärnig... borde det vara enorm skillnad. Min tanke var mer att om du nu ändå ska köpa nytt, varför inte köpa något du vet kommer räcka och hålla (för de billigare nya maskinernas batterier och SSDer håller 1-2 år, sen är de slutkörda på vissa OEM.)

Detta är ju något jag inte visste förrän nu, och då är det ju lite svårare. Jag hade iaf tittat runt på samtliga butiker och affärer efter alternativ i samma prisklass, så du inte missar något bättre. Att ge 3500kr gör något som är bättre kanske faktiskt är värt det. Men om du måste köpa nytt, du måste ha det denna veckan och inte hittar något bättre, så kör på den du länkade.

Nja bråttom är det inte, och självklart att köpa något för 3500kr eller 4000kr som är bättre i prestanda så blir det ju bättre. Ska kolla vidare, då singel core prestandan är sämre än intel celeron 900, blir väl då att titta på intel quads kanske?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Personligen skulle jag installera cloud ready detta är en variant på chrome os och detta är i min erfarenhet en räddning för gamla laptops som inte riktigt vill pensionera

Permalänk
Snusfri

Arrowdirect har ett riktigt bra erbjudande på Lenovo Thinkpad x131e med bla Core i3, 4GB RAM och 320GB HDD samt Windows 10.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
99:e percentilen

Nja bråttom är det inte, och självklart att köpa något för 3500kr eller 4000kr som är bättre i prestanda så blir det ju bättre. Ska kolla vidare, då singel core prestandan är sämre än intel celeron 900, blir väl då att titta på intel quads kanske?

Det behövs absolut ingen fyrkärnig CPU. Två kärnor med HT räcker och blir över till morsan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Mitt tips är att köpa en begagnad Lenovo Thinkpad (ex. T420) eller HP EliteBook (ex. 840 G1). Bra kvalitet och många gånger bättre för pengarna jämfört med vad du får om du köper nytt.

Permalänk
Medlem

Angående att CPU'n konstant är 100%, har du provat att stänga av Windows Update via tjänstehanteraren? Har stött på 3 st olika datorer där Windows Update har fastnat på något sätt. Kan ju vara värt att testa innan du köper ny dator...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

Ja, precis som Defcon skriver så pajade många Win update för Win 7 ihop i samband med win10 förberedelserna. Jag har själv sett åtminstone 5 st där win update process kör 100% en kärna , men inget händer med uppdateringarna. Om det var avsiktligt eller inte från MS sida får vi väl aldrig veta, men för 2kärniga laptotops är det ett jätteproblem.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

@Eazy , @Bakwetu:
Det är inte detta ni tänker på?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1449984-guide-windows-u...

Har en single core Pentium M där Windows 7 fortfarande rullar på fint med updates.

Permalänk
Medlem

Nja, ett fall har jag haft med nyinstallation av win7+sp1 på en gammal laptop där uppdateringarna sen inte fungerade, trots att jag hade lagt in nån winupdate uppdatering manuellt för det skulle fungera. Den bara stod i ett par dagar och sökte utan att hämta hem några uppdateringar, så till slut var vi tvugna att ta hem den där "convenience rollup" (som innehåller MS telemetriuppdateringarna som vi velat undvika) och installera den och sen har den fungerat med autouppdateringar.

I de andra fallen jag träffat på, inklusive 2 av mina egna datorer, så fungerade windows update fint hela tiden, för att plötsligt bli trasigt under den tiden win10 introducerades. Detta rörde sig om maskiner som hade servicepack och var väluppdaterade redan men där winupdate slutade fungera som det skulle och tog massa processorkraft. På mina maskiner hade jag inte automatiska uppdateringar på utan valde själv från listan de skickade ut varje månad vad jag tog hem, men i 3 andra fall kördes med automatiska uppdateringar.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?