Beställningar som aldrig kommer fram, från USA - Vad gör man? USPS

Permalänk
Medlem

Beställningar som aldrig kommer fram, från USA - Vad gör man? USPS

Beställt delar från USA -> Betalde den 19 mars och fått info via track nummer på USPS att den togs emot 23 mars i Chicago.
Men sedan dess har det varit tyst.

Pratade ett flertal gånger med de som skickat produkten som menar på att jag bara ska vänta och hoppas på att information kanske dyker upp.
Redan betalt för det hela och de har ''bevis'' i form av kvitto hos USPS att de skickat produkten.

Den fråga jag har i nutid är vad jag kan/bör göra i en situation som denna?
Tycker inte det är logiskt att det skall vara helt tyst i över två månader utan att jag får någon information.

Jag bad företaget jag beställt från att kontakta USPS då de vägrar föra dalog med den som beställt -> Men företaget säger bara samma sak ''We will get the shipment sent back to us if somthing went wrong, othervise you'll just have to wait''.

Så vad gör man?
Vad kan man göra?

Bara att vänta?
Har inte mycket erfarenhet om sådana här saker från historik och har medvetet undvikit beställa över internet då jag var rädd att sådant här skulle hända...

Permalänk
Medlem

Har du fått ett sändningsnummer? Ger det något resultat på posten.se? Har du varit i ontakt med svenska Posten? Saker kan ibland bli liggande i tullen.

Permalänk

Stod det något om vad leveranstiden skulle vara?

Permalänk
Avstängd

Usps kan vara sega men över två månader är ju långt. Sannolikt har det fastnat i tullen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inget av mina senaste USPS paket har kunnat spåras i Sverige. Kollar jag på USPS så står senaste kontoret i USA innan flygresan hit. Vilket är frustrerande. Stora trösten är att det är PostNord som plötsligt lämnar paketet och inte DHL medflera som annars bara bluffar sina leveransförsök.

Permalänk
Medlem

@Naki: Jo, jag har pratat med svenska posten > De ser inget på nummret.

@lassefrasse: Så pass

@Rickykling: Nej, men de trodde 1-14 arbetsdagar från 19 mars.

Permalänk
Medlem

Allt jag nånsin beställt utomlands ifrån går enkelt att spåra via fraktföretagets hemsida (inte postnord).
står även såfort svenska fraktföretaget har tagit emot paketet.

Du har ett nummer, du vet vilket företag som skäppar paketet. Vad säger frakföretagets hemsida om sändningsnummret?

Permalänk
Medlem

@geson: Nej, kan inte.
De vägrar prata med mig -> Bara sändaren som kan föra dialog.
Och företaget vägrar sammarbeta.

Kan man begära pengarna tillbaka här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassefrasse:

Inget av mina senaste USPS paket har kunnat spåras i Sverige. Kollar jag på USPS så står senaste kontoret i USA innan flygresan hit. Vilket är frustrerande. Stora trösten är att det är PostNord som plötsligt lämnar paketet och inte DHL medflera som annars bara bluffar sina leveransförsök.

haha, du fick mig att skratta till där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawy:

Kan man begära pengarna tillbaka här?

https://www.usps.com/help/refunds.htm
https://www.usps.com/help/claims.htm

Skrivet av Priority Mail International:

When is the filing window?
7 days to 6 months after shipment

Det beror lite på hur paketet har skickats men det verkar i alla fall gå att anmäla paketet som borttappat även om du kan behöva vänta upp till sex månader. Det verkar dock märkligt att det inte finns några uppdateringar alls, även om paketet har fastnat i tullen eller liknande borde det åtminstone gå att spåra fram till dess att paketet lämnar USA.

Edit: Jag såg nu att du skrev att säljaren vägrar samarbeta och i så fall finns nog inte mycket att göra. Det är alltid avsändaren som måste hantera den här typen av ärenden eftersom det är den part som är kund och har ingått avtal med USPS, samma sak gäller om paket försvinner inom Sverige där säljaren/avsändaren måste förlustanmäla försändelsen.

Om företaget vägrar att samarbeta och sändnings-ID inte ger några träffar låter det snarare som att du har blivit blåst, alt. råkat ut för en riktigt oseriös säljare.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz