Uppgradering av dator; Ryzen eller Intel för gaming?

Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator; Ryzen eller Intel för gaming?

Hej allihopa!
Det är så att jag går i tankarna att uppgradera min gamla stationära dator, som för tillfället har en intel i5 från 2009 i sig.

Jag köpte för några månader sen ny SSD samt ett grafikkort GTX 1060, men märker att jag verkligen inte får ut mycket av det, och misstänker att det är processorn som sätter käppar i hjulen..

Nåväl; vad för processor borde jag satsa på? Antar att jag borde byta ut moderkortet också, eftersom nya generationens processorer inte passar i min gamla.

Går för tillfället i tankarna att köpa följade:
Moderkort: Asus Prime B350 https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...
Processor: Ryzen 5 1600X https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/amdsoc...
RAM-minne: Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...

Tror ni jag kommer få en rejäl boost ifall jag köper dessa delar, eller finns det bättre "bang for the buck"?
Är det något annat jag bör tänka på?

Tacksam för svar.

Permalänk

@Turbojan: Tjena! Det är garanterat CPU:n som sätter käppar i hjulen. Själv skulle jag kört på en ny i5:a istället, t.o.m lite billigare samt finns det bättre moderkort till intel just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker precis tvärtom. Skulle aldrig i livet köpa i5:a nu när Ryzen 5 har kommit. Runt samma pris och IPC men fler kärnor och upp till 3 gånger fler trådar. Den enda gången jag tycker det är rättfärdigat att köpa Intel är om du sitter på 1080p >144Hz och ska krama ur varenda FPS du kan ur spelen, och då är det 7700K som gäller, inte i5. I högre upplösningar jämnar skillnaden ut sig och då ger Ryzen extremt mycket mer för pengarna. Jag förstår inte kommentaren om att Intel skulle ha "bättre moderkort"? På vilket sätt då exakt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ryzen! @Andreaz1 förklarade varför utmärkt!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Vad är det för i5:a du har? Många nyare spel trådar ju riktigt fint så i princip alla i7:or får dom att prestera bra. En i7-2600 får man ju t.ex. tag i för 700-800kr

Permalänk
Medlem

Min ryzen matar fortfarande ut minst 200+ fps i cs. Fattar inte vitsen med varför man skulle vilja ha 250hz skärm.. Mer e-penis kan man inte ha. Du nöjer dig med ryzen oavsett upplösning och du får fler kärnor. 7700k har jag också, och det är i stort sätt omöjligt o OC tack vare värmen. Toppar nästan 85 vid 30min Playerunkown, medans min 1700x håller 49-60 vid load.

EDIT: Jag pratar om 1080 skärm. Inte testat cs på högre upplösning. Sitter på ultra wide och att ens installera cs idag, iaf för mig är waste of time..

Permalänk
Medlem

Att köpa en i5 2017 när Ryzen har släppts och X299 med Kaby-X är runt hörnet är väldigt onödigt och snudd på korkat.

De produkter du själv hade valt är utmärkta, det kommer bli en bra dator. Jag hade kanske kollat på antingen 1600 eller 1700, 1600X är endast värd det om du inte kan överklocka själv, även då är det knappt.

Ryzen är bra på stock också, jag kör en R7 1700 dagligen utan OC och den maxar på 49c med kylaren som medföljer, endast överklockade minnen (3466MHz) och allt flyter på fantastiskt bra, märker ingen skillnad mot den i7 6950X jag hade tidigare.

Kan för övrigt rekommendera detta moderkort; https://www.inet.se/produkt/1900224/msi-b350-tomahawk#specs

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Ryzen 1600 är billigare och du får med kylare.
Du kan lätt klocka upp den så den matchar 1600x

Som svar på din fråga Ryzen alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem

Som många skrivit så känns väl i5 som en dead end nu när allt blir bättre trådat. Presterar fint än men skulle absolut gått på i7 eller en Ryzen 1600/1700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabhazzan:

Ryzen 1600 är billigare och du får med kylare.
Du kan lätt klocka upp den så den matchar 1600x

Som svar på din fråga Ryzen alla dagar i veckan

Är det endast hastigheten som är skillnaden mellan 1600 och 1600X? Tänkte att det kanske var något mer än så.. annars fattar jag din poäng.

Förövrigt; tack för responsen. Tror jag (som fler utav er säger) satsar på Ryzen, då den känns mer framtidssäkrad. Orkar inte byta moderkort vartannat år om jag vill uppgradera processorn.

Permalänk
Medlem

Dök upp ännu en fråga.. denna gång angående nätaggregat.
Jag har ju som sagt en dator med några år på nacken, och nu sitter ett aggregat på 550w från Corsair. Ett VX 550W. Länk: https://www.inet.se/produkt/6909572/corsair-vx-550w-80-kampan...

Kommer den hålla för de nya delarna? Den ska ju driva GTX 1060 och Ryzen 1600 b.la..

Permalänk
Medlem

@Turbojan: känns säkrare att lägga en slant på ett nytt med tanken på hur gamalt det är och att garantin har också gått ut. skulle inte riskera att den dö och i värsta fall tar med sig några av de nya delar.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Är det endast hastigheten som är skillnaden mellan 1600 och 1600X? Tänkte att det kanske var något mer än så.. annars fattar jag din poäng.

Förövrigt; tack för responsen. Tror jag (som fler utav er säger) satsar på Ryzen, då den känns mer framtidssäkrad. Orkar inte byta moderkort vartannat år om jag vill uppgradera processorn.

Det är inte bara hastigheten utan "X" varianten har en teknik som typ överklockar processorn när den känner av bra kylförmåga.
Den är lite snabbare out of the box och sägs ha lite enklare o nå högre klocks pga att den startar vid högre klocks. Men annars är X just för det att den autoklockar. Du kan såklart överklocka som vanligt här också men det behövs inte out of the box iaf

Extended Frequency Range (XFR):
XFR är en teknik som utför automatisk överklockning av processorn. Tekniken känner av när processorn kyls med överdimensionerad kylning, så som generös luftkylning och vattenkylning från tredjepartstillverkare, och överklockar då processorn så mycket som kylningen tillåter. Denna teknik bör passa alla som vill få ut så mycket som möjligt av sin processor och sin kylare utan att själv behöva mixtra i bios.

Permalänk
Medlem

Ryzen

Ryzen. Jag kör själv en i5a Och den blir nästan maxad i pubg.
I5 känns som den inte kommer klara allt länge till.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

Skulle ni säga att det är mer värt att skippa Ryzen 5 1600X versionen och gå på ordinarie Ryzen 5 1600, och satsa på bättre Ram-minnen? Exempelvis dessa 16GB 3200MHz?
https://www.inet.se/produkt/5300318/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Skulle ni säga att det är mer värt att skippa Ryzen 5 1600X versionen och gå på ordinarie Ryzen 5 1600, och satsa på bättre Ram-minnen? Exempelvis dessa 16GB 3200MHz?
https://www.inet.se/produkt/5300318/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Detta beror helt på hur du kommer att använda din maskin, ifall du kommer överklocka din dator skulle jag säga kör på Ryzen 5 1600 och snabbare minnen, då snabbare minnen hjälper Ryzen i ett flertal fall och den går att klocka till 1600X prestanda ganska lätt, snabbare minnen hjälper inte i alla spel men i ett flertal spel och andra program, ifall du inte tänkt att överklocka CPU skulle jag köra på Ryzen 5 1600X med minnen 2666MHz och upp beroende på vad budget tillåter, hoppas att detta hjälper dig i ditt val.

Permalänk
Medlem

Kylaren ingår på 1600. 1600x kanske kan överklockas 100mHz högre. Jag skulle säga att 1600 är mer bang for buck.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

@Turbojan: Samma minnen ligger 300 billigare hos Dustin om de inte är slutsålda

Permalänk
Medlem

Köp ingen varm bajs intel CPU iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Dök upp ännu en fråga.. denna gång angående nätaggregat.
Jag har ju som sagt en dator med några år på nacken, och nu sitter ett aggregat på 550w från Corsair. Ett VX 550W. Länk: https://www.inet.se/produkt/6909572/corsair-vx-550w-80-kampan...

Kommer den hålla för de nya delarna? Den ska ju driva GTX 1060 och Ryzen 1600 b.la..

Det där är verkligen ett stensäkert aggregat dock. Bland de sista man fann i 500kr klassen för ett 550W kvalitéts agg.
Borde utan problem klara sig 5 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Detta beror helt på hur du kommer att använda din maskin, ifall du kommer överklocka din dator skulle jag säga kör på Ryzen 5 1600 och snabbare minnen, då snabbare minnen hjälper Ryzen i ett flertal fall och den går att klocka till 1600X prestanda ganska lätt, snabbare minnen hjälper inte i alla spel men i ett flertal spel och andra program, ifall du inte tänkt att överklocka CPU skulle jag köra på Ryzen 5 1600X med minnen 2666MHz och upp beroende på vad budget tillåter, hoppas att detta hjälper dig i ditt val.

Skrivet av Nardds:

Det där är verkligen ett stensäkert aggregat dock. Bland de sista man fann i 500kr klassen för ett 550W kvalitéts agg.
Borde utan problem klara sig 5 år till.

Okej. Kanske skippar nytt nätaggregat då. Tack för infon.

Tror det blir att satsa på 1600X och lite snabbare minnen, känns värt att satsa lite granna nu när man ändå ska köpa delar..

Permalänk
Medlem

Vet inte om det spelar någon roll, men kollar man specsen på 1600 o 1600X så har 1600 65W TDP och 1600X 95W TDP, någon som vet mer om vad det gör för skillnad rent prestandamässigt?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P