När blir det priskrig på hårddiskmarknaden?

Permalänk
Medlem

Många saknas ändå som Rodime, BASF, Lapine, Kyocera, Micropolis

80 och 90-talet var lite klondike-feeling hos de som höll på med hårddiskar och från att man tjänade väldigt mycket pengar på varje enhet i början så blev det övermättat och kriser i hela branchen till och ifrån vilket resulterade i ihopslagningar som inläggets bild innan visar på och andra försvann helt i glömskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Nu är jag snäll.

Betänkande av Kemikalieskatteutredningen:

Citat:

Tack! En snabb-läsning ger att de verkade börja som ett förslag att beskatta flamskyddsmedel? Framförallt de med vissa kemiska sammansättningar, så som Brom och Klor. Alltså inte direkt för att "sätta dit handeln" eller konsumenten.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kan det verkligen stämma

Det är vad skatteverket själva säger, och de om någon borde ju ha koll på det. Här kan du se vad som står på riksdagen.se angående lagen. Enligt denna sida så har t.ex. hårddiskar KN-nummer 8471 70 och processorer 8542 31, och inget av dem finns med i lagen. Skatten kommer däremot gälla för t.ex. hela datorer och spelkonsoller, så där kan det blir ett relativt stort påslag om de inte uppfyller kraven för avdrag.

Permalänk
Medlem

Intressanta diskussioner, när jag var liten så tyckte man att en dator var cool för att den hade hårddisk! Att det bara finns 3 stycken tillverkare av hårddiskar idag är inte så bra ur konkurenssynpunkt. Vi får väl se vad tillgång och efterfrågan gör med priserna. Men efter att jag köpt en högupplöst systemkamera och jag fotar gärna i råformat samt har en höghastighetskamera för astronomi så blir det sånna fruktansvärda datormängder. Det fylls på enormt med data och snabbt går det. Jag har en pytteliten 128 gb SSD som är helt tom utan os eller någonting som sitter som sekundär disk. Den blir full efter 10-15 minuters filmande lite beroende på inställningar. Jag hoppas på snabbare mekaniska diskar som kan skriva riktigt snabbt, det vore något! Söktider är egentligen bara aktuellt när man ska hantera flera filer åt gången eller arbeta i flera olika ändar av samma fil.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Om typ en månad så får du högre skatt på elektronik ändå så du lär inte märka av något fall alls.
Tacka Löfven som ska ha mera pengar till sina miljonprojekt, även om det pratas om att det är för att minska farliga ämnen.

Aaa fast nä.

Kemikalieskatten är ett resultat från en utredning som regeringen Reinfeldt startade december 2013. Utredningen var klar och presenterade förslaget 2015. Löfvén har helt enkelt valt att inte säga emot utredningens rekommendation.

Alltid enklare att skylla allt på den politiska andra sidan. Stora Stygga Sossarna, eller hur ?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är vad skatteverket själva säger, och de om någon borde ju ha koll på det. Här kan du se vad som står på riksdagen.se angående lagen. Enligt denna sida så har t.ex. hårddiskar KN-nummer 8471 70 och processorer 8542 31, och inget av dem finns med i lagen. Skatten kommer däremot gälla för t.ex. hela datorer och spelkonsoller, så där kan det blir ett relativt stort påslag om de inte uppfyller kraven för avdrag.

Max påslag för skatten är 320 kr, något swec. rapporterade för två år sedan (och som f.övr. står med i din egen länk till riksdagen):
http://www.sweclockers.com/nyhet/22688-ny-kemikalieskatt-ger-...

320 kr påslag på en hel dator eller spelkonsol känns inte som ett relativt stort påslag.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Trodde faktiskt det bara var två, WD och Seagate, men Toshiba är faktiskt kvar som du säger:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/Diagram_of_Hard_Disk_Drive_Manufacturer_Consolidation.svg

Toshiba har väl dessutom köpt upp OCZ?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Max påslag för skatten är 320 kr, något swec. rapporterade för två år sedan (och som f.övr. står med i din egen länk till riksdagen):
http://www.sweclockers.com/nyhet/22688-ny-kemikalieskatt-ger-...

320 kr påslag på en hel dator eller spelkonsol känns inte som ett relativt stort påslag.

320kr på en konsoll som tidigare kostat 2000kr, är väl en enorm ökning, tycker du inte? För oss i branschen, är det ett helvete, då man lär redovisa alla inköp, DAGLIGEN, samt deras nettovikt... Ett enormt arbete.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

320kr på en konsoll som tidigare kostat 2000kr, är väl en enorm ökning, tycker du inte? För oss i branschen, är det ett helvete, då man lär redovisa alla inköp, DAGLIGEN, samt deras nettovikt... Ett enormt arbete.

XBOX One ligger väl på ca 2500 kr,
Nintendo Switch på 3500 kr,
PS4 Pro på ca 3900 kr,

tar inte med 3DXL etc. eftersom vikten påverkar påslaget och jag har ingen koll på vikterna där

Men nej, personligen känner jag inte att 320 kr på konsoler, vars priser varierar mellan 2500 - 5000 kr, är en enorm ökning. Detta antar också att konsolerna faktiskt får max påslag.

Att det innebär ett enormt extra-arbete är väl en annan femma. Däremot känns det spontant inte som att det skulle bli ett något enormt extra-arbete att redovisa detta, man slår ju knappast in vikten manuellt för varje vara för varje redovisning. Varans vikt kommer vara en variabel bland alla andra redan existerande variabler.

Det viktiga är i mina ögon att skatten faktiskt går till något vettigt. Vill helst inte se någon ökning på RUT-avdraget eller ytterligare sänkning av restaurang-moms.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

320kr på en konsoll som tidigare kostat 2000kr, är väl en enorm ökning, tycker du inte? För oss i branschen, är det ett helvete, då man lär redovisa alla inköp, DAGLIGEN, samt deras nettovikt... Ett enormt arbete.

Jo det är en enorm ökning och det kommer innebära mer import från EU-länder där skatten inte existerar.

När det gäller hårddiskar så har jag alltid upplevt att man fått fler GB/kr i stadig takt sedan jag började bygga datorer sedan 90-talet. GB/kr på internminnet har däremot gått upp och ner beroende på olika faktorer. Nu på senaste åren har även hårddiskarna stagnerat. Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

XBOX One ligger väl på ca 2500 kr,
Nintendo Switch på 3500 kr,
PS4 Pro på ca 3900 kr,

tar inte med 3DXL etc. eftersom vikten påverkar påslaget och jag har ingen koll på vikterna där

Men nej, personligen känner jag inte att 320 kr på konsoler, vars priser varierar mellan 2500 - 5000 kr, är en enorm ökning. Detta antar också att konsolerna faktiskt får max påslag.

Att det innebär ett enormt extra-arbete är väl en annan femma. Däremot känns det spontant inte som att det skulle bli ett något enormt extra-arbete att redovisa detta, man slår ju knappast in vikten manuellt för varje vara för varje redovisning. Varans vikt kommer vara en variabel bland alla andra redan existerande variabler.

Det viktiga är i mina ögon att skatten faktiskt går till något vettigt. Vill helst inte se någon ökning på RUT-avdraget eller ytterligare sänkning av restaurang-moms.

Jag köpte ett PS4 Slim 500GB i fredags för 1995kr, Xbox One S brukar ligga där omkring. Då blir det en extra skatt på omkring 15%, utöver momsen. Jo, man måste redovisa varje artikels vikt. Säg att man beställer in fem routrar per dag, åtta laptops och fyra stationära datorer, så måste man redovisa vikten för varje vara. Varje dag, annars får man en straffavgift på omkring 700kr, för varje dag man inte redovisat.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag köpte ett PS4 Slim 500GB i fredags för 1995kr, Xbox One S brukar ligga där omkring. Då blir det en extra skatt på omkring 15%, utöver momsen. Jo, man måste redovisa varje artikels vikt. Säg att man beställer in fem routrar per dag, åtta laptops och fyra stationära datorer, så måste man redovisa vikten för varje vara. Varje dag, annars får man en straffavgift på omkring 700kr, för varje dag man inte redovisat.

Jag sa inte att man inte måste redovisa varje artikels vikt. Jag skrev att man inte måste göra det manuellt. Artikelns vikt kommer redan finnas automatiskt redovisad, precis som andra variaber för artikeln. Om inget annat så kommer varje affär själv att skapa ett eget register med förinfyllda vikter. (Om ditt företag inte gör det så kan ni alltid höra av er, så kan vi kanske komma överens om att skapa ett sådant registersystem )

Och återigen; vi båda antar nu att spelkonsolerna får fullt anslag. Jag vet inte ens att det stämmer fortfarande, har samtliga konsoler de kemikalier som skatten rör?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Jo det är en enorm ökning och det kommer innebära mer import från EU-länder där skatten inte existerar.

När det gäller hårddiskar så har jag alltid upplevt att man fått fler GB/kr i stadig takt sedan jag började bygga datorer sedan 90-talet. GB/kr på internminnet har däremot gått upp och ner beroende på olika faktorer. Nu på senaste åren har även hårddiskarna stagnerat. Tråkigt.

Behovet av lagring ökar inte idag på samma vis som tidigare. De som behöver flera TB lagring som privatpersoner är få. Och problemet med att det idag bara finns tre tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jo det är en enorm ökning och det kommer innebära mer import från EU-länder där skatten inte existerar.

När det gäller hårddiskar så har jag alltid upplevt att man fått fler GB/kr i stadig takt sedan jag började bygga datorer sedan 90-talet. GB/kr på internminnet har däremot gått upp och ner beroende på olika faktorer. Nu på senaste åren har även hårddiskarna stagnerat. Tråkigt.

Självklart kommer det leda till att man köper mer från andra EU-länder. Visst är 320 kr inte någon enorm summa, men folk är ekonomiska/snåla.

Kan tänka mig att lastbilsbränslet, gummislitaget o.s.v. resulterar i mer kemikalier än nån liten elektronikpryl...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag håller med er att priset på hårddiskar stannat. Jag hoppas på att ssd diskar kommer som stora lagringsdiskar inom en stor framtid. Annars är det ju bara en snabb boot disk och som man tillfälligt kan lagra filmer på för redigering i mitt fall. Äntligen har processorkriget startat. Där har det varit bra trögt i flera år känns det som rent prestandamässigt även om processorerna blivit lite strömsnålare vilket förstås uppsattas! Ramminnen är för tillfälligt dyra. Förra sommaren gick det att köpa 32 gb ddr3 för 1200 kr. Men nu är de dubbelt så dyra tyvärr. Hur som helst så prioriterar jag alltid lagring före hastighet. Såg att netonnet hade rea på 500 gb Samsung 750 ssd diskar för 1400 kr. Men ändå så tycker jag att för 1400 kr så borde man få minst 1 tb ssd idag om priserna fallit som de gjort tidigare år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Aaa fast nä.

Kemikalieskatten är ett resultat från en utredning som regeringen Reinfeldt startade december 2013. Utredningen var klar och presenterade förslaget 2015. Löfvén har helt enkelt valt att inte säga emot utredningens rekommendation.

Alltid enklare att skylla allt på den politiska andra sidan. Stora Stygga Sossarna, eller hur ?

Fast spela roll om det var Reinfeldt (aka öppna din plånbok) eller Löfven, Tomte som tomte.
Låter man passivt något vara så är man minst lika delaktig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

XBOX One ligger väl på ca 2500 kr,
Nintendo Switch på 3500 kr,
PS4 Pro på ca 3900 kr,

tar inte med 3DXL etc. eftersom vikten påverkar påslaget och jag har ingen koll på vikterna där

Men nej, personligen känner jag inte att 320 kr på konsoler, vars priser varierar mellan 2500 - 5000 kr, är en enorm ökning. Detta antar också att konsolerna faktiskt får max påslag.

Att det innebär ett enormt extra-arbete är väl en annan femma. Däremot känns det spontant inte som att det skulle bli ett något enormt extra-arbete att redovisa detta, man slår ju knappast in vikten manuellt för varje vara för varje redovisning. Varans vikt kommer vara en variabel bland alla andra redan existerande variabler.

Det viktiga är i mina ögon att skatten faktiskt går till något vettigt. Vill helst inte se någon ökning på RUT-avdraget eller ytterligare sänkning av restaurang-moms.

Det är väl en enorm ökning. Moms är redan 25%, sedan denna ökning. Staten tjänar ju redan mera på momsen än vad någon annan aktör gör på att producera/sälja hårdvara (vi får räkna bort Apple...). Ska det läggas ytterligare avgifter på detta blir det ju smått löjligt. Kommer att bli mycket gråimport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nej, inte SSD i den formen vi har idag. Det kommer nog relativt vara dyrare. Men om några år har vi andra motsvarande lagringslösningar skulle jag tro. SSD börjar bli lite old-news överlag och Nvme-grejerna har börjat få fäste. Det är en föränderlig värld.

Vad skulle komma efter SSD menar du?

Skrivet av anon5930:

Hehe, Western Digitals Raptor-serie var riktigt grym på den tiden. Var vad de flesta entusiaster ville ha, trots ljudnivån.
...

Trots ljudnivån? Det var ju halva grejen Har fortfarande kvar min 74GB.

Skrivet av superegg:

Jag kanske har fel man var det inte en fabrik som brand ner som i sin tur gjorde att flash minne gick upp i pris och att dom inte lyckas tillverka så många då dom förlora en fabrik?

Skrivet av anon5930:

Du tänker inte Samsungs Galaxy Note? Den hade en förmåga att brinna vilket gjorde att modellen lades ner strax efter lansering och alla mobiler skrotades. Det ska ha gjort att det vid en period blev ont om minnen.

Jag har för mig det var en brand i en av SK Hynix fabriker häromåret som gjorde att produktionen upphörde i 6-12 månader. Jo, det stämde
http://www.sweclockers.com/nyhet/17530-brand-vid-sk-hynix-min...

Skrivet av backfeed:

Trodde faktiskt det bara var två, WD och Seagate, men Toshiba är faktiskt kvar som du säger:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/Diagram_of_Hard_Disk_Drive_Manufacturer_Consolidation.svg

Skrivet av xxargs:

Många saknas ändå som Rodime, BASF, Lapine, Kyocera, Micropolis

80 och 90-talet var lite klondike-feeling hos de som höll på med hårddiskar och från att man tjänade väldigt mycket pengar på varje enhet i början så blev det övermättat och kriser i hela branchen till och ifrån vilket resulterade i ihopslagningar som inläggets bild innan visar på och andra försvann helt i glömskan.

Skrivet av BrottOchStraff:

Toshiba har väl dessutom köpt upp OCZ?

Tack för infon hörni

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nej, inte SSD i den formen vi har idag. Det kommer nog relativt vara dyrare. Men om några år har vi andra motsvarande lagringslösningar skulle jag tro. SSD börjar bli lite old-news överlag och Nvme-grejerna har börjat få fäste. Det är en föränderlig värld.

Det tror jag inte alls - det är samma typ av minnes-chip i grunden i både SATA-version av SSD och NVMe - men det är olika sätt att accessa och i NVMe har man flera parallella 'lines' än motsvarande SATA då det där inte är meningsfullt att gå mycket över 600 MB/s. SAS-diskar kan gå upp till dubbla farten men är inte intressant inom konsumentleden.

Och som sagt, flash-tillverkarna har det motigt nu med små geometrier (<= 10 nm) och det hjälper inte att hälla i mer pengar då svårigheterna är av fysikalisk karaktär - även 3D-minne är kostsamt att tillverka eftersom varje flisa skall upprepa sin processning 32-48 lager (med kanske omgångar 4-8 masker med belysning, tvättning, etsning/joninplatering/pålägg amorf kisel per lager) med risk för ackumulerande fel, stress på de redan tillverkade lagren etc. och varje misslyckad flisa kommer vara dyr inkomstbortfall för tillverkarna med tanke på hur mycket arbete som är nedlagt på varje flisa - bra yeld kommer vara livsviktig för dem och 'skräpet' hamnar i USB-stickor och SD-minnen (och får i alla fall några ören för de misslyckade...) vilket gör att om man försöker spara sina bilder från kameror och annat på dessa över lite längre tid så kommer man smärtsamt lära sig vad som menas med dålig retension-tid.

---

Köpte begagnad lenovo T430s från företag som som renovera och säljer sådan och i denna så satte det 180 GB intel-SSD av MLC-typ. Det första jag gjorde innan windows i denna vecklar ut sig var att ta en disk-image på hela disken - det gick knöligt med ideliga låsningar på de diskareor som inte hade skrivits/lästs på mycket länge (delar av filsystemt i början etc.) men efter ett antal mjölkningar (dvs hårda power OFF-ON omstarter) så lyckas det läsas igenom med ddresque. - sedan provlästes det några varv till och det gick hela tiden fortare och fortare från < 20MB/s/ till över 400 MB/s och nära diskens spec.

Den upptäckte själv vid läsning att den var dålig och körde om sina celler - men det var fasen på vippen till permanent dataförlust/sektor error.

En sådan dator kanske legat max 1 år oanvänt på dessa företag men belyser hur känsliga SSD är när de inte hålls strömsatta och dess minnen läses igenom då och då... SSD har väldigt dålig retension-tid i praktiken (även om tillverkarna hävdar typ 10 år...) och är man rädd om sitt data på en laptop (med SSD) som man inte använder så ofta (vänligt vanligt med specifika laptop för viss utrustning på företag) så är det lämpligt att ha en image-kopia på en snurrdisk för långtidslagring, annars är risken stor att något inte fungerar på den laptopen när den behövs som bäst pga. att den används sällan och det är ett väldigt jobb att försöka få igång dessa igen med alla specialinställningar, licensnycklar etc.

Det här med Retention-tid är något som hela tiden tar stryk vid allt nyare generationer SSD med allt kortare överlevnad när de förvara strömlöst och snart får man se SSD-minne som en slags spänningbackuppad RAM-minne med begränsad hållbarhet inom månader till max 1 år typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det tror jag inte alls - det är samma typ av minnes-chip i grunden i både SATA-version av SSD och NVMe - men det är olika sätt att accessa och i NVMe har man flera parallella 'lines' än motsvarande SATA då det där inte är meningsfullt att gå mycket över 600 MB/s. SAS-diskar kan gå upp till dubbla farten men är inte intressant inom konsumentleden.

Och som sagt, flash-tillverkarna har det motigt nu med små geometrier (<= 10 nm) och det hjälper inte att hälla i mer pengar då svårigheterna är av fysikalisk karaktär - även 3D-minne är kostsamt att tillverka eftersom varje flisa skall upprepa sin processning 32-48 lager (med kanske omgångar 4-8 masker med belysning, tvättning, etsning/joninplatering/pålägg amorf kisel per lager) med risk för ackumulerande fel, stress på de redan tillverkade lagren etc. och varje misslyckad flisa kommer vara dyr inkomstbortfall för tillverkarna med tanke på hur mycket arbete som är nedlagt på varje flisa - bra yeld kommer vara livsviktig för dem och 'skräpet' hamnar i USB-stickor och SD-minnen (och får i alla fall några ören för de misslyckade...) vilket gör att om man försöker spara sina bilder från kameror och annat på dessa över lite längre tid så kommer man smärtsamt lära sig vad som menas med dålig retension-tid.

---

Köpte begagnad lenovo T430s från företag som som renovera och säljer sådan och i denna så satte det 180 GB intel-SSD av MLC-typ. Det första jag gjorde innan windows i denna vecklar ut sig var att ta en disk-image på hela disken - det gick knöligt med ideliga låsningar på de diskareor som inte hade skrivits/lästs på mycket länge (delar av filsystemt i början etc.) men efter ett antal mjölkningar (dvs hårda power OFF-ON omstarter) så lyckas det läsas igenom med ddresque. - sedan provlästes det några varv till och det gick hela tiden fortare och fortare från < 20MB/s/ till över 400 MB/s och nära diskens spec.

Den upptäckte själv vid läsning att den var dålig och körde om sina celler - men det var fasen på vippen till permanent dataförlust/sektor error.

En sådan dator kanske legat max 1 år oanvänt på dessa företag men belyser hur känsliga SSD är när de inte hålls strömsatta och dess minnen läses igenom då och då... SSD har väldigt dålig retension-tid i praktiken (även om tillverkarna hävdar typ 10 år...) och är man rädd om sitt data på en laptop (med SSD) som man inte använder så ofta (vänligt vanligt med specifika laptop för viss utrustning på företag) så är det lämpligt att ha en image-kopia på en snurrdisk för långtidslagring, annars är risken stor att något inte fungerar på den laptopen när den behövs som bäst pga. att den används sällan och det är ett väldigt jobb att försöka få igång dessa igen med alla specialinställningar, licensnycklar etc.

Det här med Retention-tid är något som hela tiden tar stryk vid allt nyare generationer SSD med allt kortare överlevnad när de förvara strömlöst och snart får man se SSD-minne som en slags spänningbackuppad RAM-minne med begränsad hållbarhet inom månader till max 1 år typ.

Jag vet inget om framtiden, jag är övertygad vi har tillgång till andra typer av lagringslösningar om 5-10 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag vet inget om framtiden, jag är övertygad vi har tillgång till andra typer av lagringslösningar om 5-10 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Nano RAM (NRAM) verkar vara det som utvecklas, har vart under utveckling lång tid men det verkar hända saker !
http://www.computerworld.com/article/3156944/data-storage/nra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Nano RAM (NRAM) verkar vara det som utvecklas, har vart under utveckling lång tid men det verkar hända saker !
http://www.computerworld.com/article/3156944/data-storage/nra...

Till exempel. En variant av detta låter som en lågoddsare.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Max påslag för skatten är 320 kr, något swec. rapporterade för två år sedan (och som f.övr. står med i din egen länk till riksdagen):
http://www.sweclockers.com/nyhet/22688-ny-kemikalieskatt-ger-...

320 kr påslag på en hel dator eller spelkonsol känns inte som ett relativt stort påslag.

320 + moms = 400

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dockland:

@hakd: Ähum. Detta initierades under Reinfelds tid. Redan 2013 faktiskt.

Du verkar ha fel där
https://www.nyteknik.se/miljo/regeringen-foreslar-kemikaliesk...
Hoppas detta jävla "Miljö"parti åker u ur riksdagen nästa år.

Denna skatt kommer att göra noll förändring, på annat sätt än att vi svenskar blir fattigare.
Bra är det! flamskyddsmedel är till för att förhindra brand, de räddar liv!
Många människoliv skiter MP i, tex de som är ute på trafikfarliga vägar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du verkar ha fel där
https://www.nyteknik.se/miljo/regeringen-foreslar-kemikaliesk...
Hoppas detta jävla "Miljö"parti åker u ur riksdagen nästa år.

Denna skatt kommer att göra noll förändring annat än att vi svenskar blir fattigare.
Tur är det! flamskyddsmedel är till för att förhindra brand, de räddar liv!
Många människoliv skiter MP i, tex de som är ute på trafikfarliga vägar.

Nä han har rätt, utredning drog igång 2013.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Valonen:

Nä han har rätt, utredning drog igång 2013.

Har du en länk?
Då är Fredrik Reinfeldt medskyldig.
Ursäktar inget, det var regeringen som lade förslaget, jag skulle dock vilja veta vilka som röstade för det
.

Det här en skatt för att dra in pengar, de borde vara ärliga med det, i stället för att vräka ur sig en massa trams.
AB uppger att e-handeln skall slippa skatten, så en effekt kommer den ha, den kommer att påskynda takten av hur fort fysiska butiker slås ut.

http://miljo-utveckling.se/kemikalieskatt-pa-elektronik-missa...

§1.6/meme /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har du en länk?

Visst har jag det, här är remissen: http://www.regeringen.se/49ca49/contentassets/aebbddfc141c469...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Valonen:

Verkar vara förslaget, vad jag var ute efter en länk till att även Alliansen stöder detta.

'Här är en moderat som är emot den.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ke...
Tolkar jag som att moderaterna är emot denna skatt.

Verkar gälla även SD.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ke...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar vara förslaget, vad jag var ute efter en länk till att även Alliansen stöder detta.

'Här är en moderat som är emot den.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ke...

Du påpekade och skrev att det var fel att det initierades 2013, jag rättade och länkade. Hur läget är idag och vem som röstat vad vet jag inte, är för övrigt inte heller för denna skatt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Vad skulle komma efter SSD menar du?

Optane SSD, kanske fortfarande ''SSD'' men ändå olikt

https://arstechnica.com/information-technology/2017/03/intels...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.