Valve berättar mer om sina nya handkontroller för SteamVR

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Valve berättar mer om sina nya handkontroller för SteamVR

Nya handkontroller för SteamVR har nu börjat skickas ut till spelutvecklare. Dessa kallas för Knuckles och möjliggör mer naturliga rörelser i spel tack vare tryckkänsliga ytor.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Har Valve slutat helt med att göra nya spel?

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Cooling23:

Har Valve slutat helt med att göra nya spel?

Nejdå, Half-Life 3 kommer 2029

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

De fortsätter visa vägen medans misslyckade Occulus får dras med stämningar. Den här sommaren har börjat riktigt bra

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Ozzed:

De fortsätter visa vägen medans misslyckade Occulus får dras med stämningar. Den här sommaren har börjat riktigt bra

Det var ju dock Oculus som visade vägen både med headsetet och med Touch-kontrollerna som känner av dina gester. Allt Valve gör är att ta idéer och förbättrar dem. De har aldrig släppt något revolutionerande, bara hakat på trender som någon annan redan har satt.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Sålänge det funkar med Fallout 4 VR så är jag nöjd!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Gender Bender:

Det var ju dock Oculus som visade vägen både med headsetet och med Touch-kontrollerna som känner av dina gester. Allt Valve gör är att ta idéer och förbättrar dem. De har aldrig släppt något revolutionerande, bara hakat på trender som någon annan redan har satt.

Nja både HL1 och HL2 var rätt revolutionerande när det släpptes.

| Asus ROG Crosshair VII Hero | AMD Ryzen 2700X | Noctua NH-D15 SE-AM4 | G.Skill TridentZ 16GB DDR4 @ 3200Mhz | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | Samsung 860 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | Corsair AX850 | Fractal Define R6 TG Blackout | Acer XG270HU |

Monitor Audio Silver 200 + Yamaha WXC-50 + Rotel RB-1552 MkII
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av GarfieldPower:

Nja både HL1 och HL2 var rätt revolutionerande när det släpptes.

HL och HL2 var en mix av saker som redan fanns. Valve kombinerade bra AI, bra grafik och bra story i ett enda spel. Allt detta fanns redan, men inte allt i ett. Valve höjde ribban, men det var knappast någon revolution. Inte direkt som Wolfenstein 3D som lade grunden för en helt ny genre, eller Crysis som var så många år före sin tid rent grafiskt att inte en jävel kunde köra det

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Gender Bender:

Det var ju dock Oculus som visade vägen både med headsetet och med Touch-kontrollerna som känner av dina gester. Allt Valve gör är att ta idéer och förbättrar dem. De har aldrig släppt något revolutionerande, bara hakat på trender som någon annan redan har satt.

Fast.... Oculus HMD är baserad i stor del på Valves Steam Sight-prototyp... och HTC släppte sina kontroller innan Oculus utannonserade Touch... (som inte känner av mer än några få gester medan dessa nya kontroller känner av alla fingerpositioner steglöst.

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Gender Bender:

Det var ju dock Oculus som visade vägen både med headsetet och med Touch-kontrollerna som känner av dina gester. Allt Valve gör är att ta idéer och förbättrar dem. De har aldrig släppt något revolutionerande, bara hakat på trender som någon annan redan har satt.

Alan Yates aka vk2zay från Valve säger raka motsatsen. Att Oculus lånade ideer från Valve.

Skrivet av RoadtoVR:

Alan Yates, a Valve employee who has worked extensively on the company’s Lighthouse tracking system, has commented publicly and candidly stating that the foundation of the Oculus Rift is based on ideas lifted directly from an early research prototype that Valve had shared with Oculus. Commenting on the HTC Vive section or Reddit, Yates asserted:

While that is generally true in this case every core feature of both the Rift and Vive HMDs are directly derived from Valve’s research program. Oculus has their own CV-based tracking implementation and frensel lens design but the CV1 is otherwise a direct copy of the architecture of the 1080p Steam Sight prototype Valve lent Oculus when we installed a copy of the “Valve Room” at their headquarters. I would call Oculus the first SteamVR licensee, but history will likely record a somewhat different term for it…
http://www.roadtovr.com/alan-yates-rift-is-direct-copy-of-valves-vr-research/

Skrivet av Alan Yates, Valve:

The requirement for baseline and field of view is the same for all optical tracking. I really like the Half-Moon industrial design, I think it looks great. I wasn't at all surprised by the shape, I've seen it before; we have Lighthouse tracked prototypes that have similar designs, we call them Cutlass. This is just convergent engineering, the sensor/emitter constellations have almost the same requirements.

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/39i71o/room_scale_rifting_new_details_on_oculus_tracking/cs4jurv/ via https://www.reddit.com/r/Vive/comments/3wwpi0/want_more_information_these_quotes_by_alan_yates/

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport
Vega 56 - Xeon E3-1231v3 3,8GHz - Single channel 1x8GB 1600MHz DDR3 - H81M-P33

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Gender Bender:

HL och HL2 var en mix av saker som redan fanns. Valve kombinerade bra AI, bra grafik och bra story i ett enda spel. Allt detta fanns redan, men inte allt i ett. Valve höjde ribban, men det var knappast någon revolution. Inte direkt som Wolfenstein 3D som lade grunden för en helt ny genre, eller Crysis som var så många år före sin tid rent grafiskt att inte en jävel kunde köra det

Åjo, Visst var både HL1 och HL2 revolutioner. Det var helt fantastiskt vad chockad man var över ett spel som faktiskt hade fokuserat på berättarkonst. Och fysiken i HL2! Helt fantastiskt, helt olikt något annat jag spelat vid det laget.

Ska man vara petig så var inte W3D först med något som inte fanns tidigare heller, även om de utförde det mycket mycket bättre än någon annan vid den tiden (men det räckte ju inte för att vara revolutionerande enligt dig...).

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

@Gender Bender: Så enligt din logik så är all teknik som är ett derivat inte revolutionerande? Internet är ju inte revolutionerande då det är en vidareutveckling av de landsomfattande telegraflinor som fanns, och datorkommunikation är ett derivat av telefonkommunikation osv osv... ? det som gör nåt revolutionerande är inte nåt som är totalt nytt i form av teknik, utan när något förfinats så mycket (från tidigare teknologier) att det uppmärksammar och slår igenom hos en större användargrupp på ett sådant sätt att användargruppen inkl dess utvecklare anammar tekniken och börjar tänka i nya banor och i sin tur gör derivat på just den tekniken.

Wolfenstein som du nämner gjorde just det, men Wolfenstein var inte först med 3D-grafik eller att vara en first person shooter.. Men det kickstartade utvecklare och marknaden och fick dem att inse att 3D-renderad grafik är framtiden. Half-Life 1 och 2 hade precis samma effekt: Half-Life 1 tog berättarkonsten (precis som KplSteiner nämner) till en ny nivå och gjorde den så integrerad i spelet att spelaren kunde identifiera sig med karaktären och knyta an till storyn. Half-Life 2 tog detta till en ny nivå genom kraftigt förbättrad grafik med kombinerad fysikmotor som var korrekt och inte bara baserade sig på förutbestämda animeringar.

På samma sätt skulle jag säga att HTC Vive var mer revolutionerande än Oculus. Ja, Oculus fick bollen i rullning och skapade ett intresse för VR, men HTC med hjälp av Valve lyckades med att skapa en komplett helhetslösning som var bättre än vad Oculus erbjöd då. När Oculus väl släpptes så hade Vive redan både roomscale och egna kontroller, något som Oculus inte var färdiga med än och som var krångligare med att genomföra.

Det som gör något revolutionerande är inte den som är först, utan den som gör det bäst. Internet var inte först med världsomspännande kommunikation, men den gjorde det bäst. Wolfenstein 3D var inte först med 3D-genren eller FPS-genren, men gjorde det bäst. Half-Life var inte först med en djup story, men kombinationen 3D och story gjorde den bäst. Och Half-Life 2 gjorde inte spelfysik först, men kombinationen story, grafik och fysik gjorde den bäst. Precis som så mycket annan teknik... Nintendo t.ex var ju bra långt före både HTC och Oculus med VR... och ta t.ex iPhone. Apple uppfann inte smartphonen, de uppfann inte touchscreen eller ett vettigt mobilt operativsystem. Men vad de gjorde var att kombinera allt detta bäst. Efter iPhonen släpptes så skulle helt plötsligt allt vara smartphones och touchscreens.. och vi vet ju vad som hände med dem som inte hängde med på det tåget... (Nokia, Psion och Blackberry t.ex).

Man behöver inte gilla produkterna jag nämnt, men man ska inte ignorera dess betydelser för utvecklingen och världen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Gender Bender:

Det var ju dock Oculus som visade vägen både med headsetet och med Touch-kontrollerna som känner av dina gester. Allt Valve gör är att ta idéer och förbättrar dem. De har aldrig släppt något revolutionerande, bara hakat på trender som någon annan redan har satt.

One word: Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Tobii och Leapmotion skulle vara integrerade delar av alla VR head sets :)... Eller iaf likvärdig teknologi

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009

Man kan läsa av tio fingrar analogt enligt detta klipp: Knuckles Introduction Demo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2015

Alltså hypen jag känner över dessa är inte bra för mitt hjärta.

MSI 980 TI, i7 6700 3,4 GHz, 16 GB RAM
1440p 60Hz, HTC Vive 90Hz