Köpt WIN 10pro 64-bit OEM DVD(SE)

Permalänk
Inaktiv

Köpt WIN 10pro 64-bit OEM DVD(SE)

Byggt ny dator, upptäckte nu att det inte finns licensnyckel någonstans på min kopia. Vad är det jag har köpt? Ser ut som ett pappersfodral med DVD invändigt och klistermärke, men ingen licensnyckel.

Går det att aktivera, eller bara att returnera? Har 2 veckors öppet köp kvar. Köpt på NetonNet, DVD då jag ej ville ha USB.

Permalänk
Medlem

Kontakta netonnet och hör med dom vart cd keyn sitter?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Hedersmedlem

Licensnyckeln är på det färgglada klistermärket. Den är täckt med sliverfärg som man ska skrapa bort som en skraplott.

https://www.microsoft.com/sv-se/howtotell/Hardware.aspx

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donan Fear:

Licensnyckeln är på det färgglada klistermärket. Den är täckt med sliverfärg som man ska skrapa bort som en skraplott.

https://www.microsoft.com/sv-se/howtotell/Hardware.aspx

Haha, där var den, tack så mycket.. Hur i.. inte ens microsoft support visste vad jag köpt.

En fråga, är det en riktigt OEM nyckel man har då? Installera på flera nya burkar dvs?

Permalänk
Medlem

OEM innebär att att den licens du köpt är låst till det moderkortet.

Om det sedan fungerar att installera på annan dator är en annan femma men licensen tillåter inte det.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Microsoft har lagt till en ny funktion för Windows 10 som gör att man även kan flytta OEM licensen till en annan dator (nytt moderkort) om man kopplar licens aktiveringen till ett Microsoft konto https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Microsoft har lagt till en ny funktion för Windows 10 som gör att man även kan flytta OEM licensen till en annan dator (nytt moderkort) om man kopplar licens aktiveringen till ett Microsoft konto https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

jupp, det stämmer bra, kan byta moderbräda och aktivera på nytt igen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Microsoft har lagt till en ny funktion för Windows 10 som gör att man även kan flytta OEM licensen till en annan dator (nytt moderkort) om man kopplar licens aktiveringen till ett Microsoft konto https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Tack för uppmärksammandes.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@janee: Nej, inte OEM-licenser, de är låsta till specifik hårdvara. FPP-licenser däremot, sk retail, går att flytta.

typo
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@janee: Nej, inte OEM-licenser, de är låsta till specifik hårdvara. FPP-licenser däremot, sk retail, går att flytta.

Har du själv testat att koppla Windows 10 OEM licens aktiveringen till ett Microsoft konto och sedan bytt moderkort som denna sida beskriver https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Edit: Jag har endast Windows 10 Insider och när jag kollar i Inställningar > Uppdateringar och säkerhet > Aktivering så är min licens aktivering kopplad till ett Microsoft konto

Visa signatur

janee

Permalänk

Det skiljer väldigt mycket hos MS vad man kan göra och vad som är korrekt enligt deras avtal att göra.
T.ex. så måste du ha en Cal (client access license) för varje användare som gör något som går mot databasen, så även om man bygger en intern webbsida som använder samma användare som accessar databasen så är det antal användare som använder webbsidan som styr hur många CAL man ska ha, men det är ju ingenting som sätter stopp för något om man inte har rätt antal.
Många missar det där med att läsa avtal för vad som ingår och inte. Men, inte mer licens-bök än andra företag i branschen i slutändan. Men det är bökigt när det blir revision för oss med volym-licenser.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, inte OEM-licenser, de är låsta till specifik hårdvara. FPP-licenser däremot, sk retail, går att flytta.

Nämns inget om licens typ här.

Citat:

Activating Windows 10 after a hardware configuration change
If you made a significant hardware change to your device (such as replacing the motherboard), Windows 10 might no longer be activated and you might see the activation error codes 0x803f7001 or 0xC004C008. If you're running Windows 10, version 1607 or later, and added your Microsoft account and linked it to the digital license on your device, you can use the Activation troubleshooter to reactivate Windows. For more info, see Using the Activation troubleshooter.

Källa:
Activation in Windows 10

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Det skiljer väldigt mycket hos MS vad man kan göra och vad som är korrekt enligt deras avtal att göra.
T.ex. så måste du ha en Cal (client access license) för varje användare som gör något som går mot databasen, så även om man bygger en intern webbsida som använder samma användare som accessar databasen så är det antal användare som använder webbsidan som styr hur många CAL man ska ha, men det är ju ingenting som sätter stopp för något om man inte har rätt antal.
Många missar det där med att läsa avtal för vad som ingår och inte. Men, inte mer licens-bök än andra företag i branschen i slutändan. Men det är bökigt när det blir revision för oss med volym-licenser.

Just SQL går även att licensiera per core istället för server + User cal (länk). Men jag håller med om att licensmodellen är bökig som fasen.

Det är rätt skönt att ha en partner att vända sig till när det är dags för revision.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Just SQL går även att licensiera per core istället för server + User cal (länk). Men jag håller med om att licensmodellen är bökig som fasen.

Det är rätt skönt att ha en partner att vända sig till när det är dags för revision.

Jovisst är det så, men menar som exempel.
Har jobbat som partner med licensiering för vissa produkter, man får inte klara besked från ms vad som gäller alltid för dom lite bökigare program-varorna som t.ex. Dynamics-produkterna.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Har du själv testat att koppla Windows 10 OEM licens aktiveringen till ett Microsoft konto och sedan bytt moderkort[...]

Det är skillnad på vad man får och kan göra vilket alltid lyfts fram i dessa trådar.

Skrivet av Belzader:

Nämns inget om licens typ här.

Det har inget med mitt inlägg att göra. Jag kommenterade vad som gäller för OEM-licenser enligt användaravtalet (EULA), inte hur man kan aktivera densamme.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är skillnad på vad man får och kan göra vilket alltid lyfts fram i dessa trådar.

Det har inget med mitt inlägg att göra. Jag kommenterade vad som gäller för OEM-licenser enligt användaravtalet (EULA), inte hur man kan aktivera densamme.

I Tyskland gäller nu inte EULA reglerna som begränsar flytten av Windows OEM licens (oem system builder licences) och jag tror att även Microsoft numera inte själv tillämpar denna begränsning för Windows 10 eftersom dom tillåter aktivering med hjälp av Microsoft konto.

"This guy is talking complete crap. Only in Germany have they ruled that oem system builder licences can be transferred to new devices. Even in Germany, preinstalled slp oem licences are not transferable which is the bulk of them.

For the rest of the EU, we are bound by the same restrictions as the rest of the world until national Governments in EU ratify any changes (any EU directive has to be ratified by member states). This guy has no idea of how the EU works!"

Källa https://www.tenforums.com/tutorials/55383-use-activation-trou...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@janee: Nej, inte OEM-licenser, de är låsta till specifik hårdvara. FPP-licenser däremot, sk retail, går att flytta.

Skrivet av janee:

Har du själv testat att koppla Windows 10 OEM licens aktiveringen till ett Microsoft konto och sedan bytt moderkort som denna sida beskriver https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Edit: Jag har endast Windows 10 Insider och när jag kollar i Inställningar > Uppdateringar och säkerhet > Aktivering så är min licens aktivering kopplad till ett Microsoft konto
http://i.imgur.com/S9bWIEJ.png

Jag har gjort detta, bytte moderkort efter att jag aktiverat mitt Win10, aktiverade på nytt på nya moderkortet.
Prata dessutom med microsoft för jag fatta inte först hur jag skulle göra så han guida mig genom processen via telefon.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag har gjort detta, bytte moderkort efter att jag aktiverat mitt Win10, aktiverade på nytt på nya moderkortet.
Prata dessutom med microsoft för jag fatta inte först hur jag skulle göra så han guida mig genom processen via telefon.

Jag har tidigare läst att det fungerade för andra men det är bra att bekräftade detta.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Bytte från z77 till x370 för ett litet tag sen och det gick hur bra som helst, om man nu reggat sin licens.

MVH / Petter

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

@janee: Förstår inte vad tyska licensregler har att göra i denna diskussion?
Digital aktivering har inget med rätten att flytta sin licens att göra. Oavsett om du har en digital. eller fysisk nyckel så har du samma möjligheter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Tyskland är det viktigaste landet inom EU och när EULA regeln inte är laglig i detta land så kommer inte Microsoft att bråka med några andra länder inom EU.

Digital licens används tillsammans med Microsoft konto för att aktivera Windows 10 efter byte av moderkort, detta har inte tidigare varit möjligt med en OEM licens nyckel (oem system builder licences).

"I Windows 10 (version 1607 eller senare) kan du koppla ditt Microsoft-konto till den digitala Windows 10-licensen på enheten. Det kan hjälpa dig återaktivera Windows med aktiveringsfelsökaren om du gör en större förändring av din maskinvara senare, till exempel om du byter moderkort."

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Har gått fint att flytta OEM-licenser hur länge som helst, telefon-aktivering fungerar oftast. Det är däremot max en hundring dyrare att köpa W10H-retail på USB-sticka, så lika bra att köpa en licens du faktiskt får installera på ett hemmabygge. OEM-licenser får bara installeras av datorbyggaren, och du får inte vara din egen datorbyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har gått fint att flytta OEM-licenser hur länge som helst, telefon-aktivering fungerar oftast. Det är däremot max en hundring dyrare att köpa W10H-retail på USB-sticka, så lika bra att köpa en licens du faktiskt får installera på ett hemmabygge. OEM-licenser får bara installeras av datorbyggaren, och du får inte vara din egen datorbyggare.

Så du menar att uppgiften om OEM licensen är låst till moderkortet är en bluff.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Så du menar att uppgiften om OEM licensen är låst till moderkortet är en bluff.

Nej, Microsoft har varit mer frikostiga med retail-licenserna om du behövt tala med någon över telefon (oftast behöver man inte prata med någon) men i grunden har det alltid varit avtalet som låser det till en dator. Sen vet inte de flesta på Microsoft något om licensvillkoren, så de i kundtjänst kommer inte jaga dig. Är du orolig kan du alltid spara ner aktiveringen med något verktyg också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, Microsoft har varit mer frikostiga med retail-licenserna om du behövt tala med någon över telefon (oftast behöver man inte prata med någon) men i grunden har det alltid varit avtalet som låser det till en dator. Sen vet inte de flesta på Microsoft något om licensvillkoren, så de i kundtjänst kommer inte jaga dig. Är du orolig kan du alltid spara ner aktiveringen med något verktyg också.

Även jag har läst att Microsoft har varit frikostiga och hjälpsamma men enligt denna artikel så skall man nu använda den nya funktionen med Microsoft konto och troubleshooter

"In the past, Microsoft told people to contact its support staff. Gabriel Aul, Vice President of Engineering for the Windows & Devices group at Microsoft, tweeted that you could contact support from within Windows 10, explain the situation, and they’ll activate Windows 10 for you. This is no longer the officially encouraged way to reactivate Windows 10 after a hardware change now that the automatic troubleshooter is here"

Källa: https://www.howtogeek.com/226510/how-to-use-your-free-windows...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Defender: Diskussionen gäller huruvida man får flytta OEM-licens till en ny dator. MS har alltid godkänt byte av trasigt moderkort (vilket man såklart kan hävda).

@janee: Det är ju rena spekulationer hur hårt MS håller på EULA i andra länder och en helt annan diskussion. Jag kommenterade ditt påstående att man får flytta en OEM-licens till en annan dator, inte byta moderkort - enligt EULA.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Även jag har läst att Microsoft har varit frikostiga och hjälpsamma men enligt denna artikel så skall man nu använda den nya funktionen med Microsoft konto och troubleshooter

"In the past, Microsoft told people to contact its support staff. Gabriel Aul, Vice President of Engineering for the Windows & Devices group at Microsoft, tweeted that you could contact support from within Windows 10, explain the situation, and they’ll activate Windows 10 for you. This is no longer the officially encouraged way to reactivate Windows 10 after a hardware change now that the automatic troubleshooter is here"

Källa: https://www.howtogeek.com/226510/how-to-use-your-free-windows...

Går fortfarande att aktivera Windows 10 över telefon, utan att tala med någon så båda sätten finns att tillgå.

Permalänk
Medlem

Det vanligaste exemplet just nu är att många uppgraderar till Ryzen och det innebär i princip samma som en ny dator även om man använder gamla chassit och samma hårddisk, om man då vill vara helt ärlig och lydig så får man inte flytta licensen enligt EULA om inte det gamla moderkortet är trasigt.

Men då förstår jag inte varför Microsoft gjort det möjligt att koppla en OEM licens (oem system builder licences) till ett Microsoft konto som gör man kan aktivera utan nyckel, detta behövs inte för Retail versionen eftersom den går att aktivera med nyckeln efter byte av moderkort.

Och för att undvika eventuella missförstånd så gäller det andra regler för Windows 10 OEM som är förinstallerad på märkesdatorer tex HP så detta har jag inte diskuterat i denna tråd.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Då Windows kan bli avaktiverat utan att du ens byter moderkort så är det inte så konstigt att Microsoft gjort så. Är väl ett sätt att undvika att folk ringer in (en del problem går inte att fixa över den automatiska telefonaktiveringen). De gör helt enkelt ingen skillnad på nyckel, utan de ser att Windows aktiverats som en "digital license" och binder då aktiveringen mot ditt konto. Då spelar det ingen roll om du uppgraderat gratis från tidigare version, köpt e-licens från Microsoft Store, köpt retail i full förpackning eller aktiverat en preview-version av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Men då förstår jag inte varför Microsoft gjort det möjligt att koppla en OEM licens (oem system builder licences) till ett Microsoft konto som gör man kan aktivera utan nyckel, detta behövs inte för Retail versionen eftersom den går att aktivera med nyckeln efter byte av moderkort.

Ifall du ominstallerar eller byter viss hårdvara så blir det enklare. Och har du retail och loggar in med ditt Live-ID så aktiveras OS:et per automatik.

Märkesdatorer använder sig företrädesvis av OEM-SLP. Finns många obskyra varianter också. RRP för begandande t.ex. Arbetar mest med CSP och VLSP varianterna. Det är en djungel och MS vet ibland inte själva vad som gäller med infekterade konflikter som resultat vid licensinventering eftersom EULAn ibland tydligen tolkas olika.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net