Ny HTPC/Gamingdator (budget ~25 000 kr)

Permalänk
Medlem

Ny HTPC/Gamingdator (budget ~25 000 kr)

Dags igen att uppgradera arbetshästen i vardagsrummet och tänkte höra om lite tips kring vad som gäller för stunden.

Den används absolut största delen som HTPC, men även att den ska vara en potent high end gamingmaskin när vilja och tiden finns för det. Då den kommer stå på 24x7 så är det viktigt att den under "light load" är så tyst som möjligt, den får väl gärna vara rätt tyst även om man kör tunga spel men då är det väl lättare att stå ut med en högre ljudnivå än normalt.

Som chassi är jag inne på ett Fractal Design Define C som verkar lite mindre än R5 men som ändå känns stort nog för att få plats med allt, får bra kylning och kunna komplettera med SLI i framtiden. Har ingen direkt åsikt om PSU som sådan annat än att att det ska vara något av bra kvalité och nog kraftfullt för att kunna orka med ett ytterligare grafikkort i framtiden. Har något vagt minne av att Define C har vissa storlekskrav på PSU men kan minnas fel här. För gammal för fönster och RGB belysning och kommer försöka gömma undan lådan så gott det går

Som GPU är jag rätt låst på ett GTX1080 Ti, och då förmodligen Asus Geforce GTX 1080 Ti ROG Strix OC eller MSI Geforce GTX 1080 Ti Gaming X. Tänkte som sagt skippa SLI initalt, men ev komplettera med det senare om det verkar behövas. Min erfarenhet är att det i HTPC sammanhang inte alltid är nån succe med SLI och brukar kunna leda till en del extra besvär, och i dagsläget är det väl inte så mkt som kräver 1080 Ti i SLI.

Som CPU är jag väl inne på en Intel 7700K men ser att Ryzen 1800(X) är favorit hos många. Lite kluven här dock, ogillar starkt AMDs grafikkort (främst då kanske deras programvara) men samtidigt tycker jag Intel varit rätt slappa på CPU sidan under ett par års tid och verkligen behöver konkurrens, och det får dom väl eg bara om man köper AMD CPU istället. Nya X299 plattformen verkar ju vara rena strykjärnet så den känns inte aktuell att ens fundera på för HTPC bruk.

32 GB RAM känns givet, och verkar väl vara 3200 Mhz som man bör ligga på för stunden som jag förstått det. Dock eg ingen åsikt om märke osv.

För lagring är jag inne på 1 TB Samsung 960 Evo M2 disk.

Mobo beror väl mkt på vilken CPU som väljs så klart, men generella krav jag har där är att det ska ha inbyggt WiFi, optisk ljudutgång (gärna coax också) samt nån hyfsad fläktstyrningsmöjlighet (auto och manuellt). Det ska även ha ett så bra ljudchip som möjligt och där gärna ett som har stöd för att skapa "virtual surround" (5.1 räcker). Självklart också minst en M2 kontakt men det har väl de flesta idag förmodar jag.

Kylning är jag rätt lost på, undviker gärna vattenkylning då jag inte vill mecka för mkt, men är dåligt påläst vad som gäller för stunden här. Är beredd att lägga det som krävs för att få så tyst som möjligt. Det är väl just kombinationen chassikylning, CPU kylningoch GPU kylning som måste lira bra ihop med luftströmmar osv. Lär inte ha tid och ork för någon överklockning utan det får nog vara som det är och så köper jag nytt när det börjar bli för segt.

Har eg ingen budget som så men tippar på att ett sån här bygge lär hamna kring 25 papp vilket är helt ok. Tänkte låta någon montera grejerna åt mig, vilket väl lär vara INET eller Komplett.

Ja, det är så långt jag tänkt för stunden, tar gärna emot tips och förslag, och kanske nån kundvagn också ifall nån känner sig sugen, även om jag nog kan sätta ihop den själv bara jag vet innehållet

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Ryzen då den plattformen kommer användas ändå till år 2020 medans Intel 1151 kommer utgå långt innan det. Så med Ryzen kan du uppgradera CPU om 2-3 år utan att behöva byta några andra delar. AMD kommer släppa Ryzen+ och Ryzen 2 inom nått år.
Dina krav på moderkortet går tyvärr inte ihop med Ryzen moderkort då det inte finns ett enda moderkort som har coax anslutning. Redan när man sorterar på wifi+optisk anslutningar så försvinner nästan alla kort, kvar blev dessa två:
X370 Taichi
* 1st optisk
* 10st SATA
* 2st m.2
* 6st USB 3.0/3.1 (Gen 1)
* 2st USB 3.1 (Gen 2) - 1st Type-C
* Bluetooth - Ja
* wifi - Ja
* 1st Ethernet

ASRock Fatal1ty X370
* 1st optisk
* 10st SATA
* 3st m.2
* 6st USB 3.0/3.1 (Gen 1)
* 2st USB 3.1 (Gen 2) - 1st Type-C
* Bluetooth - Ja
* wifi - Ja
* 2st Ethernet (1Gbit + 5Gbit)

Det som är fetstilat är det som är "bättre". Det du går miste om är en bättre audio codec då båda dessa har vanliga ALC1220 ist för SupremeFX S1220, men frågan är om du märker skillnaden. En bättre lösning kan vara en separat DAC då det ändå inte finns nått moderkort som har coax anslutning.

Jag slängde ihop denna lista på prisjakt så du ser vad du kan få för pengarna, sen köper du delarna där du vill.
Valde 1700x då den har högre klock än 1700, du ville även ha tyst kylare så då blev det Noctua NH-D15. Du kan även välja 1800x om du verkligen inte vill kompromissa med klockhastigheten och vägrar pilla med överklockning. Tänk bara på att den är extremt överprisad då du kan nå så gott som samma klockhastighet med 1700/1700x.
1TB m.2 är dyrt så jag la ist till en 250GB du kan ha för OS och en 1TB vanlig ssd för spel ect. Men du kan välja 960 Evo 1TB om du enbart vill ha en lagringsenhet.
X370 Taichi var den billigare av moderkorten.
EVGA SuperNOVA P2 är modulärt, Platinum certifierad och är bara 165mm lång, Define C klarar enbart av 175mm så nätagg som tex RM750x får inte plats (180mm).
Strix 1080 Ti är dyrt men kan vara värt de då den är tyst. MSI Gaming X kostar 300kr mindre och är också ett bra val.
G.Skill Trident Z 3200MHz 32GB (2 moduler) valde jag då Ryzen har bäst stöd för kvalitetsminnen och Trident Z är bland de bästa man kan få tag på. Valde 2 moduler pga att Ryzen har bättre stabilitet med 2 än 4. Men bara så du vet då behöver du inte 32GB för gaming och normalt användande, 16GB är gott nog för 95% av oss.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3413288&view=m

Sen skulle jag rekommendera lite extra chassifläktar så det flödar fint genom lådan. Fler fläktar med lågt varvtal är tystare än få fläktar i högre varvtal. Eftersom det enbart kommer med 2st 120mm fläktar i Define C så skulle jag köpa till 2st 140mm Noctua fläktar och sätta dem i fronten, sen flytta den 120mm fläkten som satt där till toppen ist. Sen kan du tänka på att Noctua cpu kylaren kommer med 2st fläktar varav den ena kanske inte får plats över RAM platserna, så den kan du ist använda som chassifläkt, så har jag gjort

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar!

Skrivet av SpeedRebirth:

Jag skulle rekommendera Ryzen då den plattformen kommer användas ändå till år 2020 medans Intel 1151 kommer utgå långt innan det. Så med Ryzen kan du uppgradera CPU om 2-3 år utan att behöva byta några andra delar. AMD kommer släppa Ryzen+ och Ryzen 2 inom nått år.

<snip>

Det som är fetstilat är det som är "bättre". Det du går miste om är en bättre audio codec då båda dessa har vanliga ALC1220 ist för SupremeFX S1220, men frågan är om du märker skillnaden. En bättre lösning kan vara en separat DAC då det ändå inte finns nått moderkort som har coax anslutning.

Jag lär inte uppgradera något i datorn tror jag utan när det gått typ 2-3 år så är ändå det mesta rätt passé och då blir det en helt ny dator istället. Även om man kan byta CPU så lär ändå GPU osv vara gammalt vid det laget

Just Mobo-biten är väl det som gör mig mest tveksam till Ryzen i detta fall, rimligtvis är är de mobo som finns för i7 plattformen lite mer mogna/stabila än de till Ryzen i dagsläget, även om det så klart lär förändras med tiden. Sett till att jag inte tänkt överklocka ändå så har jag fått för mig att nackdelarna med 7700Ks temps kanske inte blir något större problem i praktiken, vilket totalt sett talar för en 7700K i mitt fall. Protestera gärna om jag har fel

Skrivet av SpeedRebirth:

1TB m.2 är dyrt så jag la ist till en 250GB du kan ha för OS och en 1TB vanlig ssd för spel ect. Men du kan välja 960 Evo 1TB om du enbart vill ha en lagringsenhet.
X370 Taichi var den billigare av moderkorten.
EVGA SuperNOVA P2 är modulärt, Platinum certifierad och är bara 165mm lång, Define C klarar enbart av 175mm så nätagg som tex RM750x får inte plats (180mm).
Strix 1080 Ti är dyrt men kan vara värt de då den är tyst. MSI Gaming X kostar 300kr mindre och är också ett bra val.
G.Skill Trident Z 3200MHz 32GB (2 moduler) valde jag då Ryzen har bäst stöd för kvalitetsminnen och Trident Z är bland de bästa man kan få tag på. Valde 2 moduler pga att Ryzen har bättre stabilitet med 2 än 4. Men bara så du vet då behöver du inte 32GB för gaming och normalt användande, 16GB är gott nog för 95% av oss.

Jag tänkte plocka ur HD buren ur chassit, då ska man som jag förstått det få plats även med större PSUer. Inet rekommenderade ett RM1000 vilket verkar vettigt iom att det då bör vara så tyst som möjligt så länge man inte drar på några tyngre spel. Har fått för mig att Corsairs RM serie ska vara rätt bra, även om EVGA SuperNova väl också tillhör det bättre man kan köpa. Gissar att båda är "tillräckligt" bra. Iom att HD buren ryker så känns en stor M2 SSD som det vettigaste och enklaste.

Ang. minnen så har jag fått för mig att man med en 7700K bör satsa på 3200 Mhz minnen iaf, och att 2400 Mhz kommer påverka prestandan negativt. Några kommentarer om det?

Skrivet av SpeedRebirth:

Sen skulle jag rekommendera lite extra chassifläktar så det flödar fint genom lådan. Fler fläktar med lågt varvtal är tystare än få fläktar i högre varvtal. Eftersom det enbart kommer med 2st 120mm fläktar i Define C så skulle jag köpa till 2st 140mm Noctua fläktar och sätta dem i fronten, sen flytta den 120mm fläkten som satt där till toppen ist. Sen kan du tänka på att Noctua cpu kylaren kommer med 2st fläktar varav den ena kanske inte får plats över RAM platserna, så den kan du ist använda som chassifläkt, så har jag gjort

Tack för tipset om extra fläktar, det låter vettigt. Får det plats så stora fläktar som 140 mm i detta chassi, trodde bara det var 120 mm men kan minnas fel här.

Permalänk
Medlem

Ett chassi som kanske kan var intressant, då du vill ha ett litet, är Jonsbo W2

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ett chassi som kanske kan var intressant, då du vill ha ett litet, är Jonsbo W2

Tack för tipset, dock brukar "litet chassi" inte alltid rimma så väl ihop med god ventilation och låg ljudnivå. Dock vet jag inte om detta gäller för just detta chassit.

Permalänk
Medlem

@improwise: Har kollat på det själv, för att köra med 1070 + 970(för att prova mining)
http://www.jonsbo.eu/atx-/w2/57/w2-black?c=28

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Hur är det med Thunderbolt 3, är det något ni tycker borde finnas på ett nytt MOBO idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag börjar bli rätt sugen på att skruva ihop grejerna själv istället, var ett par år sen sist men nåt ska man ju göra på semestern för att slippa gå ut

Nån åsikt om hur lättarbetat Define C chassit är? Förmodar att det ändå ska vara rätt lätt att handskas med jämfört med småchassin även om det var några år sen senast? Verkar ju som det hänt rätt mkt på monteringssidan så det inte är samma kampmoment som det en gång var.

Permalänk
Medlem

Nu har jag satt ihop ett förslag utifrån egna funderingar, en del hjälp härifrån och lite förslag från INET också. Vad tror ni om detta?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10544133/htpc-gaming-20170715

Fortfarande lite osäker på chassit, ev blir det en Define S eller R5 istället, detta då jag vill ha möjlighet att köra SLI i framtiden även om jag tänkte skippa det för stunden. Det påverkar då väl även de extra fläktarna som kanske borde vara 140 mm isf.

GPUn är främst vald för att matcha moderkortet, dvs samma tillverkare. Bör minska risken för "kolliderande mjukvara".

CPU är vald främst med tanke på kompabilitet osv, Ryzen och dess moderkort känns inte helt mogna än.

Lagringen är inte så mkt att fundera på, vill bara ha en M2 NVMe.

Kylningen, vill inet hålla på med vatten och det brukar dessutom låta mer, Noctua D15 är väl bland det bästa man kan få vad jag vet.

RAM, eg inte så mkt mer eftetanke än att jag fått för mig att 3200 Mhz är sweetspot just nu ihop med en 7700K och GTX1080.

PSU, främst vald utifrån att jag har SLI i åtanke och att detta som HTPC kommer vara en maskin som står på 24x7. Dessutom bör den väl vara rätt tyst under "low load".

MOBO, valt utifrån att det ska ha stöd för SLI, ha inbyggt WiFi och att det ska ha en optisk utgång.

Tar gärna emot tankar, funderingar och kritik

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nån åsikt om hur lättarbetat Define C chassit är? Förmodar att det ändå ska vara rätt lätt att handskas med jämfört med småchassin även om det var några år sen senast? Verkar ju som det hänt rätt mkt på monteringssidan så det inte är samma kampmoment som det en gång var.

Har 2 st Define C, fantastiskt fina grejjer, lätt att dra kabel och väl anpassat för moderna komponenter. Det kan eventuellt vara problem med riktigt djup PSU men med de PSU jag byggt (EVGA BQ 750W/EVGA NEX 750B) har det passat fint. Notera att Define C inte gillar en massa 3.5 HDD, finns helt enkelt inte särskilt mycket platsför dem, inte heller ngn optisk enhet.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade med lite nya fläktar:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10547192/htpc-gaming-20170716

Ingen våldsam respons så här långt men tar gärna emot feedback

Förmodar att 850W PSU bör räcka även om man går över till SLI i framtiden?

Permalänk
Medlem

Inte för att det direkt varit någon rusning till tråden men kan iaf posta den slutgilitiga specen som det blev:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10563108/

Kan slänga med några bilder också på hur bygget blev. Lite fundersam på var jag skulle sätta GPUn, men då jag hoppas att Noctua D15 ska kunna kyla CPUn och GPUn har den kylare som den har fick det bli PCI-E platsen närmast CPUn. Bara hunnit köra lite begränsade tester men både temperaturer och ljudnivåer verkar helt ok.

Inte byggt själv på rätt många år nu så kom gärna med synpunkter på om något är galet